Opnieuw een fout antwoordje ??????? (NEEN, JIJ BENT FOUT)

Graag uw mening over deze website.
Plaats reactie
Anoniempje

Opnieuw een fout antwoordje ??????? (NEEN, JIJ BENT FOUT)

Bericht door Anoniempje »

In het hoofdstuk VOERTUIGEN deze keer.
vraag 7
ik citeer (opnieuw :oops: )
Wat moet verplicht in de auto aanwezig zijn?

-- '1' gevarendriehoek.
-- '2' brandblusapparaat.
-- '3' fluovestje.
-- '4' verbandkistje.
-- '5' handfree GSM kit.

A/ '2' - '4' - '5'.
B/ '1' - '3' - '5'.
C/ '1' - '2' - '4'.

Antwoord:
Het fluovestje en de GSM kit zijn niet verplicht.
. Een bestuurder moet het fluovestje wel dragen als hij op een autosnelweg een panne of ongeval heeft en de wagen verlaat op een plaats waar hij niet mag parkeren.
. Met de GSM in de hand mag een bestuurder niet rijden.
Ik ken meerder mensen die aangehouden zijn langs de weg door de politie toen die nieuwe wet werd ingevoerd en toen ze geen fluovestje konden tonen aan de politie moesten ze een boete betalen, ik weet niet of dit opnieuw verandert is.
Zou je dit a.u.b. eens kunnen ophelderen ik heb zelfs al gehoord dat je per passagier een fluovestje moet mee hebben.
Rafael
Administrator

Bericht door Rafael »

Fluovestje is niet verplicht. Dit staat duidelijk op deze website vermeldt.
GratisRijbewijsOnline.be schreef:- Wanneer op een AUTOSNELWEG of op AUTOWEGEN de bestuurder van een voertuig dat pech heeft op een plek terecht komt waar hij niet mag stoppen (vb. pechstrook of rijbaan) dan moet hij een retro-reflecterende veiligheidsvest dragen zodra hij het voertuig verlaat.

- Enkel de bestuurder is dit verplicht, niet de passagier.
- Enkel op autosnelwegen of autowegen.

Opmerking: Het fluovestje hoort niet bij de verplichte uitrusting van een voertuig.
Maar je moet het wel bijhebben als je het nodig hebt.
Annoniempje

Bericht door Annoniempje »

Ik zoek een andere bron dan deze site zoals het wet boek want in mijn boek van de rijschool staat er dat de wet vanaf 1 maart 2007 is ingeschakeld en dat je verplicht een fluovestje moet bijhebben of je nu panne hebt of niet, kijk je nooit naar het nieuw misschien?
Rafael
Administrator

Bericht door Rafael »

Het wetboek; waarvan ik trouwens nergens een update zie..
Ingevolge het koninklijk besluit van 07/01/2007 (B.S. 11-01-2007) betreffende de retro-reflecterende veiligheidsvest treden er wijzigingen op inzake het gedrag van de bestuurder van een pechvoertuig op een autosnelweg.

Deze wijziging treedt in werking op 01/02/2007

Wanneer op autosnelwegen en autowegen de bestuurder van een pechvoertuig op een plek terechtkomt waar hij niet mag stoppen of parkeren, moet hij een retro-reflecterende veiligheidsvest dragen, zodra hij zijn voertuig verlaat.

Alleen de autosnelwegen en autowegen worden beoogd, omdat zij uitsluitend door de snelste motorvoertuigen worden gebruikt. Derhalve kan op deze openbare wegen de aanwezigheid van een voetganger bij de overige bestuurders voor een totale verrassing zorgen.

De bedoelde autopech heeft niet noodzakelijkerwijs te maken met het slecht functioneren van het voertuig, maar kan ook het gevolg zijn van een ongeval. Zodra de bestuurder in staat is op eigen kracht het voertuig te verlaten en hij de nodige maatregelen kan treffen om de veiligheid van het wegverkeer te waarborgen, moet hij het veiligheidsjasje aantrekken.

Deze toestand slaat op alle gevallen waarin het voertuig op een rijstrook tot stilstand komt of wanneer het op de noodstopstrook wordt geparkeerd.

Enkel de bestuurder van het pechvoertuig moet de nodige maatregelen treffen om de veiligheid van het wegverkeer te waarborgen. Bijgevolg behoort enkel hij het veiligheidsjasje te dragen. Het verdient evenwel aanbeveling dat de overige voertuigpassagiers uit veiligheid achter de vangrail plaatsnemen.

De wijziging van het Verkeersreglement gaat niet gepaard met een aanpassing van de technische reglementering voor de voertuigen. Mocht het reflecterend fluojasje enkel als een verplichte voertuiguitrusting worden opgelegd, dan zou deze reglementering uitsluitend op in België ingeschreven voertuigen van toepassing zijn. Het is dus veel logischer deze verplichting als een gedragsregel in te voeren, al veronderstelt het gebruik van het fluojasje noodzakelijkerwijs dat de bestuurder er eentje in zijn voertuig bijheeft.

Het reflecterend fluoveiligheidsjasje is niet aan minimale technische specificaties onderworpen.
Wijziging K.B. 1 december 1975 (Wegcode)

Artikel 51 wordt aangevuld met een punt 4 :

51.4. Wanneer op autosnelwegen en autowegen de bestuurder van een pechvoertuig op een plek terechtkomt waar hij niet mag stoppen of parkeren, moet hij een retro-reflecterende veiligheidsvest dragen, zodra hij zijn voertuig verlaat.
Ik wacht voorlopig op jouw bron...
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Annoniempje,

AUB, als je de site niet voor juist aanneemt, lees dan de koninklijke besluiten.

In het Koninklijke Besluit staat uitdrukkelijk dat het fluovestje NIET tot de verplichte uitrusting behoort.

Dat politie daarvoor een PV zou opgesteld hebben is larie.

Op het GOCA examen mag jij antwoorden dat het wel verplicht is omdat jij dat op het nieuws hebt gehoord, maar dan heb je die vraag wel foutief beantwoord.
Laatst gewijzigd door GRO op 01 mei 2007, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

http://www.staatsbladclip.be/wetten/200 ... 14008.html

Hierboven vind je het KONINKLIJK BESLUIT van 7 januari 2007 over de fluovestjes.
Staatsblad schreef:De wijziging van het Verkeersreglement gaat niet gepaard met een aanpassing van de technische reglementering voor de voertuigen. Mocht het reflecterend fluojasje enkel als een verplichte voertuiguitrusting worden opgelegd, dan zou deze reglementering uitsluitend op in België ingeschreven voertuigen van toepassing zijn. Het is dus veel logischer deze verplichting als een gedragsregel in te voeren, al veronderstelt het gebruik van het fluojasje noodzakelijkerwijs dat de bestuurder er eentje in zijn voertuig bijheeft.
De vette regel wil zeggen:

- De wijziging van het Verkeersreglement (is dat de bestuurder een fluovestje moet dragen als hij op een autosnelweg rijdt en er de wagen verlaat op een plaats waar hij niet mag parkeren) gaat niet gepaard met een aanpassing van de technische reglementering voor voertuigen (dus de lijst van zaken die verplicht waren in de auto wordt niet veranderd of... het fluovestje komt niet bij op die lijst)

- Verder wordt in die tekst uitgelegd waarom het fluovestje niet op de lijst van verplichte zaken komt te staan (het zou dan toch alleen maar gelden voor in België ingeschreven voertuigen)

Het feit dat je zoiets op het NIEUWS hebt gehoord (ik heb dat trouwens toen ook in de nieuwsuitzendingen gehoord) wil niets zeggen. Journalisten hebben niet de tijd om een Koninklijk Besluit volledig uit te pluizen.

- Momenteel is er een GOCA-examenvraag waarbij enkele zaken worden vermeld en men vraagt wat niet verplicht is. Het antwoord op die examenvraag is het fluovestje.

- Ik geef je trouwens de raad om nu te stoppen met overal wat op te zoeken, want het eindresultaat is dat je volledig in de war zult geraken. Geloof maar wat op de site staat. Er zijn veel jongeren die 50/50 hebben gehaald door alleen de site te gebruiken.
Plaats reactie