Moorsele Gullegem
Mijn eigen rij examen, nu bijna twee jaar geleden.
Na vele jaren uitstellen dan uiteindelijk toch mijn theoretisch examen eens gaan afleggen op 25 jarige leeftijd, super gemakkelijk natuurlijk. Daarna aan de slag voor het Praktisch gedeelte. Voor model 36 maand gegaan zodat er twee mensen in de auto konden zitten tijdens het oefenen (en een ervan zou toch altijd een begeleider kunnen zijn)
Na 10 uur oefenen met verschillende personen binnen de familie dan rijlessen gaan volgen bij de rijschool, 6 uurtjes.
Dit zijn twee puntjes die ik iedereen zou aanraden:
Tip 1: ten eerste oefen met zo veel mogelijk verschillende begeleiders. Van iedereen leer je iets anders nuttigs bij, maar iedereen maakt ook wel foutjes. Doordat je van verschillende mensen leert dan weet je ook wel wat zij fout doen en wat je niet moet overpakken. Ook al heeft dat soms een beetje tot discussies geleid. Gelukkig was er altijd dit forum waar je normaal gezien altijd correcte informatie krijgt, laat die begeleiders hun foute techniek maar behouden maar doe het zelf correct.
Bijvoorbeeld, mijn moeder heeft de foute remtechniek, mijn schoonbroer schakelt in te hoge toeren, mijn schoonzus houdt haar linkervoet altijd boven de ontkoppeling... maar van elk leer je ook iets.
Tip 2: Ga zeker aanvullend rijlessen volgen bij een rijschool als je met een begeleider oefent. Na 10 uur was voor mij ideaal. De rijinstructeur kon mij direct heel veel nuttige informatie geven die inhoudelijk zeer de moeite waard waren. Mijn broer heeft zijn aller eerste 6 uur in de auto met de rijschool gedaan, maar in die uurtjes leer je enkel het gevoel en de controle van de wagen, dat is iets wat je jezelf aanleert door in de auto te zitten. Daarna komen de interessante inhoudelijke dingen van hoe je veilig met de wagen door het verkeer gaat. En als je in die eerste 10 uur iets fouts zou hebben aangeleerd dan zijn de volgende 6 uren met de rijschool ruim voldoende om dat er terug uit te krijgen, en als je dan terug naar je begeleider gaat dan weet je dat ook.
Dan nog een paar maanden verder geoefend, en dan direct geslaagd.
Het examen heb ik ook met de rijschool gedaan. Alles ging eigenlijk super vlot, behalve het lange wachten tot het mijn beurt was. Dat maakte mij heel nerveus.
De examinator en de begeleider van de rijschool waren over de ronde van vlaanderen bezig die dat weekend gereden was, kwou er wel over meepraten maar ik dacht mij toch beter stil te houden.
Voorgaande controles waren de lichten en de bandenslijtage, dat ging super snel voorbij, en ik denk zelf dat hij al in de auto aan het instappen was toen ik mijn mistlicht nog moest aanzetten. (maar ik wist natuurlijk alles wel staan, als je hierop een fout maakt dan doe je gewoon geen moeite

)
Bij het keren in de straat wel even vergeten pinken maar dat was dan ook mijn enige foutje.
Sint Denijs Westrem
Examen van mijn vriendin:
20 uur met de rijschool gedaan eerst. Dat was bij de nu failliete rijschool michiels, en daar heeft ze ook enkele lessen gehad van een hele slechte instructeur wiens beschrijving perfect overeen komt met de persoon waarvan sprake hier enkele pagina's voor.
De uren met deze persoon hebben zelf eerder schade aangebracht dan dat ze daar iets aan heeft gehad. Haar zelf vertrouwen en de zin om te rijden waren volledig weg na die lessen. Hoewel het hier niet helemaal de geschikte plaats is wil ik de poster van het vorige bericht een hart onder de riem steken (BVE of Benoit) u hebt volledig gelijk wat u zegt over deze instructeur (99% kans dat het over dezelfde persoon gaat) Volledig onbekwaam om les te geven en schande voor het beroep van rijinstructeur. Hoe vele goede rijinstructeurs hierop zouden moeten reageren? zij zouden de eersten moeten zijn die deze onbekwaamheid zouden moeten veroordelen.
Enfin, na deze 20 uur kreeg ze wel haar bekwaamheidsattest want er waren ook goede en rustige instructeurs te werk gesteld bij rijschool michiels.
Maar zijzelf vond dat ze nog niet klaar was om in haar eentje te rijden. Dus werd ik een beetje de onofficiele begeleider.
Dan zijn we eerst in heel rustige straatjes en buurten in het weekend gaan rijden en heb ik min of meer de lessen die ikzelf bij rijschool Lust (top rijschool trouwens) had geleerd, voor haar gaan herhalen. Rustig aan begonnen en dan meer en meer in het verkeer door gent gaan rijden. We reden ook veel autostrade, naar Brussel, Antwerpen en zelf tot in Luik. Parkeren bleef altijd een beetje moeilijk, maar op het examen is het gelukt.
Zo hebben we ongeveer een jaar geoefend en deze week heeft ze examen afgelegd en ook direct geslaagd.
Nu moest ik vooraan zitten en vooral niets zeggen.
Ze was heel nerveus maar de examinatrice was uiterst professioneel en heeft haar snel gerust gesteld.
Tip 3:
Het examencentrum in de poortakker is op dit moment enkel bereikbaar via The Loop, dus daarheen rijden ze zeker op het examen, meestal via de Sint Denijslaan aan het station. Daarvoor maak je normaal een toertje door het dorp van Sint Denijs ofwel de buurt rond het Sint Pieters station, waar je ook moet draaien en keren. In de straten waar je overdag de rijschool auto's ziet parkeren en keren
Tip 4:
Laat je niet nerveus maken door sommige cowboy verhalen hier of elders over het praktijk examen bestaan. Het examen gebeurd professioneel en er wordt gewoon naar de details gekeken. Rijtechnisch moet alles goed zitten, het verkeer moet correct wordt beoordeeld enzoverder. Heel veel mensen zijn direct bij de eerste poging geslaagd. Als je goed voorbereid bent dan zal het jou ook zeker lukken.
-Genoeg oefenen, als je nog moet nadenken over je versnellingen ofzo dan heb je waarschijnlijk nog oefening nodig.
-Goed informeren (het praktijk boek hier, en de website van de rijprof) Zoveel informatie is dat ook weer niet, als je dat niet doorneemt dan ben je er niet serieus mee bezig. Anders maak je misschien heel domme fouten zoals bij het keren in een straat gebruik maken van iemands oprit.

(ja dat heeft echt iemand gedaan)
en tot slot, scannend kijken, altijd scannend kijken!