**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

de rijprof schreef:Toch wil ik enkele tips meegeven
Opmerkingen:
- Op een rond punt iemand de pas afgesneden (Dit was geen waar, want de persoon had zijn pinker al op staan, ik had niemand de pas afgesneden.. maar ik ben niet in discussie gegaan en heb niets gezegd.)
Het is niet omdat een bestuurder pinkt dat hij effectief de rotonde zal verlaten. Vertrek pas als je ziet dat de auto wegdraait.
- Mijn pinker niet aangezet als ik bv rechtsaf moest omdat rechtdoor verboden toegang was. Ze zei: 'Het is niet omdat het niet verplicht is, dat je het niet moet doen. Je moet nog altijd je achterliggers waarschuwen dat je gaan afslaan. Zij zien namelijk nog niet altijd dat je niet rechtdoor mag.
Wat de examinatrice zegt, klopt niet (tenzij je het verkeerd begrepen hebt).
Misschien zei ze: "Het is niet omdat je verplicht rechts moet afslaan dat je niet moet pinken."
Het is namelijk wél verplicht om de richtingaanwijzer aan te zetten als je gaat afslaan, zelfs al mag je niet rechtdoor.

Toch proficiat :wink:
En prijs je gelukkig dat de examinatrice het examen niet onmiddellijk heeft stopgezet als je mama niet kan zwijgen.

Bedankt! Ik mag van geluk spreken inderdaad!

En nee hoor. Ze zei letterlijk: het is niet omdat het niet verplicht is, dat je het niet moet doen.
Maar als het verplicht is om te pinken zal zij het misschien verkeerd hebben gezegd ofzo.
gast111

Bericht door gast111 »

Examencentrum: bree

- In welk examencentrum ben je geweest?
bree

- Zat de examinator naast of achter jou?
Achter

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
hij had de plaats zelf gekozen.. hij zei dat ik in het midden van het weg moest keren..

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Achter een auto parkeren (moest even recht zijn als de auto voor men auto)

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Dimlichten, grote lichten, koelvloeistof, pinkers en rem, achter- voor raam verwarmer

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
met de rijschool (20uur les)

Gebuisd!

Commentaar:
ik kreeg als commentaar dat ik niet voldoende attend was. Er was een weg waar ik voorrang moest geven aan een auto die van rechts kwam.. heb hem voorrang gegeven en begon te rijden opeens stond er een andere auto die gestopt was maar begon te rijden.. men examinator zei dat ik aan die man ook voorrang moest geven.. maar die man was nog aan het verplaatsen en ik was al inhet midden van de weg.. ook dit is gebeurd bij een voetganger.. had hem voorrang gegeven.. er was geen voetganger meer in zicht.. weer begon ik verder te rijden en op eens staat daar aan de zebrapad een bompake.. weer een fout volgens de examinator..jah nogtans had goed gekeken.. bij het parkeren ging het nog ook al moest ik 2 keer opnieuw beginnen was het me gelukt.. maar examinator was nog altijd niet blij.. hij zei dat het soepel moest.. zenuwen onder kontrole houden was het me niet gelukt. ik zal maar duimen voor het volgende keer..
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Gast schreef: Hoe moeten de vele goede lesgevers zich hierbij voelen...
... zich niet aangesproken voelen ?
Inazuma

Bericht door Inazuma »

GastBB schreef: Mijn enige opmerking was dat ik op een gegeven moment niet juist voorgesorteerd stond. Ik dacht dat het een eenrichtingsstraat met 1 rijstrook was maar blijkbaar waren het er twee, ook al waren er geen markeringen.
Ook op rijbanen zonder rijstroken, of zonder voorsorteringspijlen, moet je correct "voorsorteren" :

Links op de rijbaan (eenrichtingsverkeer) of tegen het midden aan (2 richtingsverkeer) om linksaf te slaan.
Rechts op de rijbaan om rechtsaf te slaan.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:
Wouter schreef:Je kan inderdaad gewoon op de buitenste rijstrook blijven rijden, dat mag.

Je moet eigenlijk overal op dezelfde dingen letten tijdens het autorijden natuurlijk... Vergeet niet dat Geel en Olen beiden volledig (behalve dan de ring van geel) zone 70 zijn. En tussen Geel punt (vlak aan het examencentrum) en de snelweg ligt een grote werfzone, die is zone 50. Oefen in Geel zeker dat kruispunt aan de kapel in Elsum, langs de verschillende kanten. Dat is daar voor sommigen nogal een struikelblok.
Kan deze werfzone niet echt plaatsen,
Weet je ongeveer de straat?
De werken aan Geel Punt / Watertoren (rotonde, nieuwe brug).

Bord Werfzone is uiteraard illegaal - zonale gevaarsborden zijn niet voorzien in de wegcode.

De zonale snelheidsbeperkingen in deze regio hangen eveneens met krakkemikkige juridische haakjes en ogen aan elkaar. Niet bepaald een gezonde omgeving voor beginnende bestuurders. :roll:
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Denzelvb schreef:- Op een rond punt iemand de pas afgesneden (Dit was geen waar, want de persoon had zijn pinker al op staan, ik had niemand de pas afgesneden.. maar ik ben niet in discussie gegaan en heb niets gezegd.)
Misschien iets te vroeg opgereden ?
Niet vertrouwen op de pinkers, maar wachten tot je echt ziet dat de auto gaat afslaan als je er niet ruimschoots voor kan.

- Mijn pinker niet aangezet als ik bv rechtsaf moest omdat rechtdoor verboden toegang was. Ze zei: 'Het is niet omdat het niet verplicht is, dat je het niet moet doen. Je moet nog altijd je achterliggers waarschuwen dat je gaan afslaan. Zij zien namelijk nog niet altijd dat je niet rechtdoor mag.
Als je aan een kruispunt rechtsaf slaat, moet je je pinker gebruiken tenzij om een rotonde op te rijden.
Ook als dat de enige toegelaten optie is.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

gast111 schreef: ik kreeg als commentaar dat ik niet voldoende attend was. Er was een weg waar ik voorrang moest geven aan een auto die van rechts kwam.. heb hem voorrang gegeven en begon te rijden opeens stond er een andere auto die gestopt was maar begon te rijden.. men examinator zei dat ik aan die man ook voorrang moest geven..
Dat klopt ook .
maar die man was nog aan het verplaatsen en ik was al inhet midden van de weg..
Omdat je geen voorrang gegeven hebt ...
Voorrang van rechts blijft gelden, zelfs als de bestuurder die van rechts komt gestopt is, of achter een andere auto van rechts gestopt is ...
ook dit is gebeurd bij een voetganger.. had hem voorrang gegeven.. er was geen voetganger meer in zicht.. weer begon ik verder te rijden en op eens staat daar aan de zebrapad een bompake.. weer een fout volgens de examinator..
Je examinator zat er recht op : veel te weinig aandacht aan wat er rond je gebeurt.

Blijkbaar zie je zelfs een oud bompake niet die naar een oversteekplaats stapt.
Da's Usain Bolt niet die daar afgestormd komt hé, die mens moet van ergens komen, en doorgaans niet van de rapste.

Ik ben eens met een niet-attent geval als jij gaan rijden, en die heb ik alle kruispunten, alle weggebruikers die een probleem konden worden, alle wijzigingen in snelheid laten opnoemen wanneer hij ze zag ...
Om zot van te worden, maar 't hielp wel.
En je ziet / hoort meteen waar het wringt aan observatie + kennis wegcode .

Ooit "keeping up appearances" / "Schone Schijn" gezien ?
Mind the pedestrians, Richard !
Jent

Bericht door Jent »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Moorsele
De examinator zat achter mijn begeleider
Ik mocht zelf een plaatsje kiezen waar ik mocht keren.
Mijn examinator zei me dat ik naast de auto die hij aanwees moest staan en daar in een vlotte S beweging achter moest staan. Nadat ik geparkeerd was zei hij me dat ik alles moest doen als ik m'n auto alleen achter zou laten.
Ik moest de motorolie aanduiden, daarna al de soorten lichten, mijn pinkers, mijn rem, mijn claxon. Daarna stapte hij in de auto en vroeg hij me: "hoe zie je dat je goed zit?"
Ik ben met de rijschool geweest.
jacobsyentl

Bericht door jacobsyentl »

Oostende
Achter mij

De examinator gaf mij de instructie om in een straat te keren.
Daarbij mocht ik zelf bepalen waar ik het in die straat deed.

Parkeren achter een auto met daarbij voldoende ruimte.
Uitstappen met de nodige controles (ramen, handrem, lichten,...)

Ik moest het koelvloeistofreservoir aanduiden

Ik ben met mijn papa als begeleider naar het examen gegaan.

Ik ben voor het examen in 1 keer geslaagd, met één onvoldoende voor snelheid.
Dit kwam omdat ik 60 reed waar ik 50 mocht, de weg waar ik toen op reed was een landbouwweg.
Ik wist niet wat ik mocht (70 of 50) dus heb ik iets ertussenin gepakt, want te traag rijden ( waar je bv 70 mag en 50 rijd)
wordt volgens mij ook bestraft (of niet?).
Benny Stinkens
Administrator

Bericht door Benny Stinkens »

jacobsyentl schreef: Ik wist niet wat ik mocht (70 of 50) dus heb ik iets ertussenin gepakt, want te traag rijden ( waar je bv 70 mag en 50 rijd)
In dit geval had je beter het bij 50 gehouden (nog beter was als je wel wist hoe hard je mocht rijden uiteraard)

Dit had je dan een voorbehoud opgeleverd i.p.v. een onvoldoende :idea:
In jou geval waarschijnlijk niet zo belangrijk omdat dit blijkbaar je enige fout was, maar als het er om had gespannen kon dit wel eens een belangrijk verschil geweest zijn.

Proficiat met je slagen :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
jacobsyentl

Bericht door jacobsyentl »

Benny Stinkens schreef:
jacobsyentl schreef: Ik wist niet wat ik mocht (70 of 50) dus heb ik iets ertussenin gepakt, want te traag rijden ( waar je bv 70 mag en 50 rijd)
In dit geval had je beter het bij 50 gehouden (nog beter was als je wel wist hoe hard je mocht rijden uiteraard)

Dit had je dan een voorbehoud opgeleverd i.p.v. een onvoldoende :idea:
In jou geval waarschijnlijk niet zo belangrijk omdat dit blijkbaar je enige fout was, maar als het er om had gespannen kon dit wel eens een belangrijk verschil geweest zijn.

Proficiat met je slagen :wink:
Het was inderdaad nog beter geweest moest ik weten wat ik mocht rijden.
Maar ik ben blij dat het gedaan is, nu kan het echte leerproces starten! :)
milan

Bericht door milan »

Moorsele Gullegem

Mijn eigen rij examen, nu bijna twee jaar geleden.

Na vele jaren uitstellen dan uiteindelijk toch mijn theoretisch examen eens gaan afleggen op 25 jarige leeftijd, super gemakkelijk natuurlijk. Daarna aan de slag voor het Praktisch gedeelte. Voor model 36 maand gegaan zodat er twee mensen in de auto konden zitten tijdens het oefenen (en een ervan zou toch altijd een begeleider kunnen zijn)
Na 10 uur oefenen met verschillende personen binnen de familie dan rijlessen gaan volgen bij de rijschool, 6 uurtjes.

Dit zijn twee puntjes die ik iedereen zou aanraden:
Tip 1: ten eerste oefen met zo veel mogelijk verschillende begeleiders. Van iedereen leer je iets anders nuttigs bij, maar iedereen maakt ook wel foutjes. Doordat je van verschillende mensen leert dan weet je ook wel wat zij fout doen en wat je niet moet overpakken. Ook al heeft dat soms een beetje tot discussies geleid. Gelukkig was er altijd dit forum waar je normaal gezien altijd correcte informatie krijgt, laat die begeleiders hun foute techniek maar behouden maar doe het zelf correct.
Bijvoorbeeld, mijn moeder heeft de foute remtechniek, mijn schoonbroer schakelt in te hoge toeren, mijn schoonzus houdt haar linkervoet altijd boven de ontkoppeling... maar van elk leer je ook iets.
Tip 2: Ga zeker aanvullend rijlessen volgen bij een rijschool als je met een begeleider oefent. Na 10 uur was voor mij ideaal. De rijinstructeur kon mij direct heel veel nuttige informatie geven die inhoudelijk zeer de moeite waard waren. Mijn broer heeft zijn aller eerste 6 uur in de auto met de rijschool gedaan, maar in die uurtjes leer je enkel het gevoel en de controle van de wagen, dat is iets wat je jezelf aanleert door in de auto te zitten. Daarna komen de interessante inhoudelijke dingen van hoe je veilig met de wagen door het verkeer gaat. En als je in die eerste 10 uur iets fouts zou hebben aangeleerd dan zijn de volgende 6 uren met de rijschool ruim voldoende om dat er terug uit te krijgen, en als je dan terug naar je begeleider gaat dan weet je dat ook.

Dan nog een paar maanden verder geoefend, en dan direct geslaagd.
Het examen heb ik ook met de rijschool gedaan. Alles ging eigenlijk super vlot, behalve het lange wachten tot het mijn beurt was. Dat maakte mij heel nerveus.
De examinator en de begeleider van de rijschool waren over de ronde van vlaanderen bezig die dat weekend gereden was, kwou er wel over meepraten maar ik dacht mij toch beter stil te houden. :)
Voorgaande controles waren de lichten en de bandenslijtage, dat ging super snel voorbij, en ik denk zelf dat hij al in de auto aan het instappen was toen ik mijn mistlicht nog moest aanzetten. (maar ik wist natuurlijk alles wel staan, als je hierop een fout maakt dan doe je gewoon geen moeite :roll: )
Bij het keren in de straat wel even vergeten pinken maar dat was dan ook mijn enige foutje.

Sint Denijs Westrem

Examen van mijn vriendin:
20 uur met de rijschool gedaan eerst. Dat was bij de nu failliete rijschool michiels, en daar heeft ze ook enkele lessen gehad van een hele slechte instructeur wiens beschrijving perfect overeen komt met de persoon waarvan sprake hier enkele pagina's voor.
De uren met deze persoon hebben zelf eerder schade aangebracht dan dat ze daar iets aan heeft gehad. Haar zelf vertrouwen en de zin om te rijden waren volledig weg na die lessen. Hoewel het hier niet helemaal de geschikte plaats is wil ik de poster van het vorige bericht een hart onder de riem steken (BVE of Benoit) u hebt volledig gelijk wat u zegt over deze instructeur (99% kans dat het over dezelfde persoon gaat) Volledig onbekwaam om les te geven en schande voor het beroep van rijinstructeur. Hoe vele goede rijinstructeurs hierop zouden moeten reageren? zij zouden de eersten moeten zijn die deze onbekwaamheid zouden moeten veroordelen.

Enfin, na deze 20 uur kreeg ze wel haar bekwaamheidsattest want er waren ook goede en rustige instructeurs te werk gesteld bij rijschool michiels.
Maar zijzelf vond dat ze nog niet klaar was om in haar eentje te rijden. Dus werd ik een beetje de onofficiele begeleider.
Dan zijn we eerst in heel rustige straatjes en buurten in het weekend gaan rijden en heb ik min of meer de lessen die ikzelf bij rijschool Lust (top rijschool trouwens) had geleerd, voor haar gaan herhalen. Rustig aan begonnen en dan meer en meer in het verkeer door gent gaan rijden. We reden ook veel autostrade, naar Brussel, Antwerpen en zelf tot in Luik. Parkeren bleef altijd een beetje moeilijk, maar op het examen is het gelukt.

Zo hebben we ongeveer een jaar geoefend en deze week heeft ze examen afgelegd en ook direct geslaagd.

Nu moest ik vooraan zitten en vooral niets zeggen. :o
Ze was heel nerveus maar de examinatrice was uiterst professioneel en heeft haar snel gerust gesteld.

Tip 3:
Het examencentrum in de poortakker is op dit moment enkel bereikbaar via The Loop, dus daarheen rijden ze zeker op het examen, meestal via de Sint Denijslaan aan het station. Daarvoor maak je normaal een toertje door het dorp van Sint Denijs ofwel de buurt rond het Sint Pieters station, waar je ook moet draaien en keren. In de straten waar je overdag de rijschool auto's ziet parkeren en keren :)

Tip 4:
Laat je niet nerveus maken door sommige cowboy verhalen hier of elders over het praktijk examen bestaan. Het examen gebeurd professioneel en er wordt gewoon naar de details gekeken. Rijtechnisch moet alles goed zitten, het verkeer moet correct wordt beoordeeld enzoverder. Heel veel mensen zijn direct bij de eerste poging geslaagd. Als je goed voorbereid bent dan zal het jou ook zeker lukken.
-Genoeg oefenen, als je nog moet nadenken over je versnellingen ofzo dan heb je waarschijnlijk nog oefening nodig.
-Goed informeren (het praktijk boek hier, en de website van de rijprof) Zoveel informatie is dat ook weer niet, als je dat niet doorneemt dan ben je er niet serieus mee bezig. Anders maak je misschien heel domme fouten zoals bij het keren in een straat gebruik maken van iemands oprit. :roll: (ja dat heeft echt iemand gedaan)

en tot slot, scannend kijken, altijd scannend kijken! :shock:
milan

Bericht door milan »

En dit was ik nog vergeten...

Ik wil alle vaste mensen die hier op het forum de mensen helpen echt hartelijk bedanken.
GRO, de rijprof, stefaan, bert, Inazuma... (en nog anderen)
Bedankt allemaal, ik heb hier heel veel geleerd.
Benny Stinkens
Administrator

Bericht door Benny Stinkens »

Milan schreef:Dit zijn twee puntjes die ik iedereen zou aanraden:
Tip 1: ten eerste oefen met zo veel mogelijk verschillende begeleiders.
Dit zal moeilijk worden, je mag namelijk in de nieuwe wetgeving nog maar max 2 begeleiders hebben :cry:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Bericht door Gast »

Tweede keer niet geslaagd,... examencentrum haasrode. Maar niks slechts over de examinatoren se.
Eerste keer deed ik 5 kleine dingenfout, teveel van het goeie en gisteren,... had ik een vlaag van verstandsverbijsteringvrees ik,... om de een of andere reden reed ik een bus op een busparking voorbij terwijl er een tegenligger kwam en ik alle tijdhad om te stoppen,.... begeleider wou zijn rechterspiegel niet kwijt en duwde tegen het stuur. Hij verontschuldigde zich achteraf, maar ik snap het se! Ik zeg het,ik snap zelf niet waarom ik toch doorreed,....
Was het omdat hetbijna gedaan was, en ik onbewust dacht, hup gedaan,.... en dan mis was....? Wie zal hetzeggen...
Nu als ik de volgende keer, na nog eens 6u les, wel slaag, zl0al het me 3000 euro gekost hebben, 30u les + 3 keer examen met rijschool,...
Het is wel genoeggeweest,.... doeme he, ben zoooooimmens kwaad op mezelf!
Plaats reactie