**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
x10

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door x10 »

Stefan Peeters schreef:
x10 schreef:Hij vond ook dat het niet juist was van de examinator dat hij niet meteen zei dat ik opnieuw mocht proberen. (De voorrang was terecht.)
De examinator is 100 % in zijn recht door te zeggen dat ik de voorrang niet tijdig had gezien, maar had m.i. wel menselijker kunnen reageren na de boze meneer tijdens mijn parkeren..
Ik begrijp de reactie van jouw instructeur niet...

Tijdens een examen moet je rijden alsof de examinator er niet bij is.
Ik geef je een voorbeeld: je wil je wagen parkeren om naar een winkel te gaan. Een of andere zwakzinnige weggebruiker hindert je daarbij waardoor je beslist om elders een parkeerplaats te zoeken.
Dan is dat toch geen reden om zelf een voorrangsregel te negeren? Je weet dan nochtans ook niet waar je verderop een parkeerplaats zal vinden.

Maar nu gebruik je het feit dat je niet op voorhand wist wat er verder zou gebeuren als excuus om het niet-slagen in de schoenen van de examinator te schuiven...
Even om te verduidelijken, de voorrang heb ik niet bewust en opzettelijk niet gegeven hé. Ik had hem echt gemist. (dus geen wraakactie t.a.v. andere mensen omdat ik mijn manoeuvre niet kon doen ofzo, neeeeeeeee!! :? )
Daarom zeg ik ook dat de examinator gelijk had om mij daarom te buizen. IK heb een fout gemaakt met die voorrang, dus de schuld ligt helemaal niet bij de examinator.

Maar ik denk dat indien hij meteen had gezegd "maak je niet druk, hij stond te dicht achter je, het had nooit gelukt, je mag straks nog wel even proberen" (menselijker) , ik op een normale manier had kunnen verder rijden. Zoals je hierboven zegt "alsof hij er niet bij is".

Ik zei het, in mijn dagdagelijkse leven gebeurt het echt bijna altijd dat ik niet kan parkeren waar ik wil omdat iemand achter mij staat en het niet gezien heeft dat ik wilde parkeren. Dan zal ik ook normaal verder rijden en dus sowieso alle regels in acht nemen.

Maar op een examen spelen emoties door de zenuwen sowieso harder mee, zeker in tegenstelling tot 'real life".
De instructeur had vooraf gezegd dat wanneer de examinator vraagt om te parkeren dat ik daar moet parkeren, no questions asked. OK, maar ik kon gewoon daar niet parkeren doordat iemand te dicht op mij zat. Eender hoe had ik daar dan iets fout gedaan: ofwel niet geparkeerd ofwel een tegen de achterligger gereden in de hoop dat hij mee achteruit zou rijden... Die wagen heeft mij uiteindelijk ingehaald, maar op zo een wijze dat ik er - op dat moment - niet goed van was.

In real life zou ik er mijn kluts niet van kwijt raken en denken "ah ok dan", en rustig parkeren of verder doorrijden.

Ik denk dat iedereen wel kan begrijpen dat een examen net iets stressvoller is dan anders (denk maar aan de mensen die hun ruitenwissers opzetten i.p.v. pinkers), en dat dit soms écht op een bepaalde manier kan worden aangepakt door de examinator, zodat die mensen iets ofwat meer op hun gemak zijn.
bert.covens

Bericht door bert.covens »

x10 schreef: Even om te verduidelijken, de voorrang heb ik niet bewust en opzettelijk niet gegeven hé. Ik had hem echt gemist. (dus geen wraakactie t.a.v. andere mensen omdat ik mijn manoeuvre niet kon doen ofzo, neeeeeeeee!! :? )
Maakt niet uit of je die fout opzettelijk gedaan had, dan wel per ongeluk. Akelige ongevallen, gebeuren -gelukkig- écht niet opzettelijk ....
x10 schreef: Maar ik denk dat indien hij meteen had gezegd "maak je niet druk, hij stond te dicht achter je, het had nooit gelukt, je mag straks nog wel even proberen" (menselijker) , ik op een normale manier had kunnen verder rijden. Zoals je hierboven zegt "alsof hij er niet bij is".
Ik was er uiteraard niet bij, ik blijf dus enigszins voorzichtig.

Maar in veel gevallen, is dat grotendeels mee te wijten aan de voorligger die niet duidelijk genoeg / tijdig genoeg communiceert wat hij nu eigenlijk van plan is. Een tijdig, duidelijk en correct gebruik van richtingsaanwijzers zou vaak al veel kunnen voorkomen. Nog teveel -zelfs geroutineerde- chauffeurs rijden eerst de parkeerplaats voorbij, stoppen, schakelen in achteruit, en geven dan pas richting aan. En dan natuurlijk verwonderd zijn dat hun achterligger er ondertussen al vlak achter staat, en geen kant meer op kan. Een vreselijk slechte gewoonte, die ik helaas nagenoeg dagelijks tegenkom.
x10 schreef: Ik zei het, in mijn dagdagelijkse leven gebeurt het echt bijna altijd dat ik niet kan parkeren waar ik wil omdat iemand achter mij staat en het niet gezien heeft dat ik wilde parkeren. Dan zal ik ook normaal verder rijden en dus sowieso alle regels in acht nemen.
Als je dat werkelijk zo vaak overkomt, probeer er dan eens héél bewust op te letten wanneer en hoe je richting aangegeven hebt.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Bericht door Gast »

bert Covens schreef:
x10 schreef: Even om te verduidelijken, de voorrang heb ik niet bewust en opzettelijk niet gegeven hé. Ik had hem echt gemist. (dus geen wraakactie t.a.v. andere mensen omdat ik mijn manoeuvre niet kon doen ofzo, neeeeeeeee!! :? )
Maakt niet uit of je die fout opzettelijk gedaan had, dan wel per ongeluk. Akelige ongevallen, gebeuren -gelukkig- écht niet opzettelijk ....
Uiteraard, en zoals ik al zei, ik ben hiervoor heel boos op mezelf.
Je zal me dan ook nooit horen zeggen tegen mensen die gebuisd zijn, enkel omdat ze één voorrang gemist hebben, dat ze gelijk hebben.

Maar ik denk dat indien hij meteen had gezegd "maak je niet druk, hij stond te dicht achter je, het had nooit gelukt, je mag straks nog wel even proberen" (menselijker) , ik op een normale manier had kunnen verder rijden. Zoals je hierboven zegt "alsof hij er niet bij is".
Bert Covens schreef:Ik was er uiteraard niet bij, ik blijf dus enigszins voorzichtig.
Hij was niet onvriendelijk, maar ook niet vriendelijk. Neutraal, zoals het ook hoort. Maar het had echt een verschil kunnen maken indien hij had gezegd dat ik mocht herkansen.
Bert Covens schreef: Maar in veel gevallen, is dat grotendeels mee te wijten aan de voorligger die niet duidelijk genoeg / tijdig genoeg communiceert wat hij nu eigenlijk van plan is. Een tijdig, duidelijk en correct gebruik van richtingsaanwijzers zou vaak al veel kunnen voorkomen. Nog teveel -zelfs geroutineerde- chauffeurs rijden eerst de parkeerplaats voorbij, stoppen, schakelen in achteruit, en geven dan pas richting aan. En dan natuurlijk verwonderd zijn dat hun achterligger er vlak achter staat, en geen kant meer op kan. Een vreselijk slechte gewoonte, die ik helaas nagenoeg dagelijks tegenkom.
Ik zei het, in mijn dagdagelijkse leven gebeurt het echt bijna altijd dat ik niet kan parkeren waar ik wil omdat iemand achter mij staat en het niet gezien heeft dat ik wilde parkeren. Dan zal ik ook normaal verder rijden en dus sowieso alle regels in acht nemen.
Bert Covens schreef: Als je dat werkelijk zo vaak overkomt, probeer er dan eens héél bewust op te letten wanneer en hoe je richting aangegeven hebt.
Ik geef het altijd tijdig aan, en heb dit tijdens mijn examen ook gedaan. Ik weet het zelf nog goed, instructeur en examinator hebben er geen opmerking op gegeven. Anders zou ik dit zonder probleem op mezelf kunnen nemen.

Ik maak het veel mee omdat ik nu eenmaal in een druk gebied woon waar iedereen haast heeft - centrum Berchem - winkelzone - smalle éénrichtingstraat. Soms doen ze het er echt voor, sommigen zelfs om die parkeerplaats zélf in te nemen. Je kan ze niet dwingen achteruit te gaan, dus rij je gewoon verder. Dat weten ze.

Ik kan dit in een normale situatie wel degelijk wat nuanceren en normaal verder rijden.
Achteraf gezien had ik mss gewoon moeten blijven staan, hem mij laten inhalen en het mij niet moeten aantrekken. Maar op dat moment heb je nu eenmaal al veel zenuwen.

moderator Bert: ik heb even je quotes goedgezet.
de rijprof

Bericht door de rijprof »

Bert schreef:Probeer er de volgende keer op te letten.
Mss iets langer wachten, vooraleer te beginnen met parkeren.
Geef de achterligger éérst de kans om je veilig voorbij te rijden, en start dan pas je parkeermanoeuvre. Dan heb je aan je voorrangsplicht voldaan.
Ik sluit mij hierbij aan en wil er ook even aan toevoegen
dat je best vroegtijdig de pinkers aanzet en
heel wat vertraagt als je wilt parkeren
om juist jouw achterligger tijdig te verwittigen zodat hij rustig kan anticiperen.
Indien mogelijk ga je even opzij en laat de achterligger door. Je bent voorrangsplichtig als je een manoeuvre doet!
Klik eens >>> hier

Ik denk dat de examinator jou onvoldoende geeft omdat je te weinig rekening houdt met het verkeer rondom jou.
Gast

Bericht door Gast »

Wouter schreef:Je kan inderdaad gewoon op de buitenste rijstrook blijven rijden, dat mag.

Je moet eigenlijk overal op dezelfde dingen letten tijdens het autorijden natuurlijk... Vergeet niet dat Geel en Olen beiden volledig (behalve dan de ring van geel) zone 70 zijn. En tussen Geel punt (vlak aan het examencentrum) en de snelweg ligt een grote werfzone, die is zone 50. Oefen in Geel zeker dat kruispunt aan de kapel in Elsum, langs de verschillende kanten. Dat is daar voor sommigen nogal een struikelblok.
Kan deze werfzone niet echt plaatsen,
Weet je ongeveer de straat?
Anja123

Bericht door Anja123 »

Examencentrum Geel

- In welk examencentrum ben je geweest?
Geel
- Zat de examinator naast of achter jou?
Achter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Moest in een straat keren, mocht plek zelf kiezen.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Zei op tijd achter welke ik moest parkeren, achterwaarts parkeren.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Fahren, mistlicht, links pinken, rechts pinken, Ontdooien, achterruit verwarming.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Eerst met papa op het einde met opa.

Geslaagd.

Commentaar:
In Olen bij het shoppingcenter om terug te rijden, moet je daar stoppen voor een stopbord.
Maar dat straatje was geen hoofdweg. ( Kon je zien aan bord)
En dacht dat dat wel een hoofdweg was.
Verder mocht ik meer naar rechts rijden over fietspaden die niks verplichten voor de autobestuurder.
Niet met glans geslaagd, maar wel er door. ( Weet van mezelf wel dat ik veilig ben )

Je weet ook wel een beetje dat je er door bent of niet. In het begin keek ik niet zoveel naar achter. Maar op het einde
zag ik zijn gezicht wel, en voelde aan dat het goed was.
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Anja123 schreef:Verder mocht ik meer naar rechts rijden over fietspaden die niks verplichten voor de autobestuurder.
Een fietspad dat niks verplicht aan een autobestuurder :shock: :?:

Ofwel ligt er een fietspad, en daar moet je afblijven.
Ofwel ligt er een "fietssuggestiestrook" en dat is gewoon een deel van de rijbaan. Ik vermoed dus dat er zo'n strook lag, daar moet je over rijden want je moet altijd rechts op de rijbaan rijden.
Ik hoop alleen dat de examinator dat niet "een fietspad dat niks verplicht voor de bestuurder" noemde...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
vengatta

Bericht door vengatta »

Examencentrum Leuven

Leuven
Achter
Moest in een straat keren, mocht plek zelf kiezen.
achter enkel een auto
Banden diepte, claxon, verwarming voor ruiter
Enkel 20 uur bij Mercator.
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Collega

Geslaagd.

Commentaar:
Hertogstraat-buurt-Naamse-Binnen ring buurt-Parkpoort-Geldnaakse-Exam Centrum.
1.) Kleine Foutjes ? gedaan in het begin maar niet laten op mijn hoofd staan.
2.) Control op snelheid -30/50/30
3.) Ouders tegen op straat. Onverwachte ! had op tijd te remmen en voorang geven.
x10

Bericht door x10 »

Examencentrum Kontich
- In welk examencentrum ben je geweest?Kontich

- Zat de examinator naast of achter jou?Schuinachter

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?Eigen keuze.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?achter een (alleenstande wagen). Waren wel parkeervakken aan de rechterkant, waardoor ik wat twijfelde of ik uiteindelijk ok in het vak stond (en dus niet enkel op de juiste afstand van wagen en boordsteen).
Heb drie keer moeten proberen. Wist op voorhand via mijn instructeur dat je max 3 pogingen krijgt. In principe 2, maar voor een derde poging zullen ze niet buizen, enkel een opmerking op geven, dus was gerustgesteld. heb het ook wel na de tweede keer heel lief gevraagd of ik nog een keer mocht - kwestie van niet "ervan uit te gaan".
Derde keer was perfect. Achteraf te horen gekregen dat ik was vergeten te pinken. Heeft hij door de vingers gezien omdat ik het de twee vorige keren wel deed. Enige opmerking ook, dus hij vond de "straf" (6uur extra rijles) te zwaar voor enkel het pinken.

bandenspanning, juiste zithouding, ontwaseming vooruit en achteruit.
Lichten, mistlichten, pinkers, remmen en grootlichten

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?Rijschool, VAB, instructeur

Geslaagd.
Commentaar:
Te vaak herbegonnen met het parkeren.
de rijprof

Al de was blijkbaar goed!
Proficiat :wink:, maar leer wel nog goed parkeren.

Klik eens >>> hier
Gast

Bericht door Gast »

Ik plaats even een bericht omdat er niet zo heel veel feedback is uit Gent.

Examencentrum Sint-Denijs-Westrem

Sint-Denijs-Westrem

Achter

Ik mocht in de aangeduide straat zelf kiezen waar ik keerde.

Aanvankelijk tussen 2 auto's die vrij dicht stonden. De examinator corrigeerde en zei: "We gaan het iets verder proberen." Daar stond geen enkele auto achter mij.

a. Dimlichten, grootlichten, knipperlichten, stoplichten.
b. "Kan je mij iets vertellen over de profieldiepte van de banden?"

Begeleider (Noot: Ik heb 20 u rijschool gevolgd, bij Sanderus in Gent.)

Met mijn vader

Geslaagd.

Commentaar:
Geen. "Dit was voor mij zeker oké."

Bemerkingen: Ik vond de examinator zeer correct. En best vriendelijk.
Gast

Bericht door Gast »

Examencentrum: Haasrode

Haasrode

Achter + hoofdexaminator!!!!

Ik mocht in de aangeduide straat zelf kiezen waar ik keerde.

Achter een auto met voldoende ruimte!

Dimlichten, grote lichten, koelvloeistof, pinkers en rrm

Begeleider (ik volgde 10 jaar geleden les, maar omwille van omstandigheden deed ik mijn examen toen niet!)

Mijn man

Gebuisd!

Commentaar:
Ik kreeg als commentaar dat ik niet voldoende keek! Gek als je beseft dat ik constant in mijn spiegels keek en ook oogcontact had met de examinator, ik altijd mooi afremde voor een voorrang van rechts en keek!! Ook mijn spiegels zijn mij niet vreemd! Ik ben het gewoon in een studentenstad te rijden die vol met fietsers is en spiegels dus een absolute must zijn!

Ook kreeg ik te horen dat ik een verkeerd gebruik van koppeling/remmen heb!? Ik dien mijn koppeling volledig los te laten als ik wil terug remmen en niet geleidelijk? Probleem = een heel gevoelige, maar correct afgestelde koppeling (auto is vorige maand op controle geweest) en de koppeling meteen volledig loslaten = schokken en schokken en meer van dat! Plus: ik reed een ritje met een bevriend rijinstructeur die daar geen enkele bemerking op maakte! Vreemd!!

Bemerkingen: De examinatrice was vriendelijk tijdens het examen, maar daarna was alle beleefdheid weg en was ze nogal extreem betuttelend!
Nasia

Bericht door Nasia »

Deurne
Rechts achter me.
Ik kreeg de opdracht om in een aangeduide straat zelf te kiezen waar ik kon keren.
Achter een aangeduide auto moest ik in een vlotte S-beweging achteruit parkeren.
Zithouding,lichten,afstelling spiegels en aanwijzen waar de olie gevuld moest worden.
Heb deze keer een vriendin meegenomen als begeleider.Reed met mn eigen auto.
De eerste keer reed ik met de rijschool,moest me tegelijkertijd terug aan hun auto aanpassen terwijl ik met een Ford Galaxy rijdt.
Mijn fouten waren dat ik te dicht bij de geparkeerde auto's reed(teveel naar rechts)en een verboden richtingstraat wilde inrijden
:oops:

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.

Eerst en vooral heb ik mn theorie gehaald dankzij deze super-overzichtelijke(eerste keer 48/50),
Daarna 20 uren rijschool gevolgd bij Sanderus(antwerpen). Heb het praktijkboek van deze site gedownload,uitgeprint en gebundeld,zo kan ik af en toe erin lezen. Men kan er veel informatie in vinden.

Resultaat: geslaagd!En dit op mijn leeftijd! :)

Veel dank aan de oprichters en de beheerders van deze site!
Denzelvb

Bericht door Denzelvb »

In welk examencentrum ben je geweest?Erembodigem

Ik heb leren rijden met mijn ouders (voornamelijk mijn vader)

De examinator zat rechts achter mij, achter de passagierszetel.

Ze deed me in een doodlopend straatje rijden (had ik haar ook gezegd, om zeker te zijn dat ik geen fout ging begaan) en in die straat mocht ik me keren. Ik heb me op het einde van de straat waar geen auto's meer stonden gekeerd. Het was wel een zeer dun straatje dus heb ik in 5 keer gekeerd.

Na het keren mocht ik verder de route volgen en dan heeft ze een plaatsje gezocht en ze zei: 'Parkeer je achter het eerstvolgende witte camionetje'.
De eerste keer had ik de borduur geraakt en gevraagd of ik opnieuw mocht beginnen. De 2e keer had ik de borduur weer lichtjes geraakt, maar ze zei er niets op.
Dan moest ik uitstappen alsof ik wegging en direct weer instappen.

- Voorafgaande controles: wat heeft ze gevraagd?
Standlicht aanduiden, Dimlicht aanduiden en grootlicht aanduiden.
Pinkers links en rechts aanzetten (eerst keek ze achteraan en dan moest ik hetzelfde nog eens doen terwijl ze vooraan keek)
Moest de ontwaseming van de voorruit en achterruit aanduiden en aanzetten.

Dan moest ik een kaartje trekken. Het kaartje dat ik trok was 'Remvloeistof'. Dit moest ik aanduiden. (moest de motorkap gewoon even openen)

Ik ben met mijn mama geweest. Ze had het heel moeilijk om te zwijgen en heeft onder haar voeten gekregen :?

RESULTAAT
GESLAAGD van de eerste keer!

Opmerkingen:
- Op een rond punt iemand de pas afgesneden (Dit was geen waar, want de persoon had zijn pinker al op staan, ik had niemand de pas afgesneden.. maar ik ben niet in discussie gegaan en heb niets gezegd.)
- Mijn pinker niet aangezet als ik bv rechtsaf moest omdat rechtdoor verboden toegang was. Ze zei: 'Het is niet omdat het niet verplicht is, dat je het niet moet doen. Je moet nog altijd je achterliggers waarschuwen dat je gaan afslaan. Zij zien namelijk nog niet altijd dat je niet rechtdoor mag.

Ook tijdens het rijden had mijn mama het moeilijk om te zwijgen en heeft ze een paar keer kleine tekens gedaan of geluidjes gemaakt. Hierop heeft ze de eerste keer een opmerking over gehad en een hele preek over gekregen. De andere keren heeft de examinator het niet gemerkt. GELUKKIG!!
de rijprof

Toch wil ik enkele tips meegeven
Opmerkingen:
- Op een rond punt iemand de pas afgesneden (Dit was geen waar, want de persoon had zijn pinker al op staan, ik had niemand de pas afgesneden.. maar ik ben niet in discussie gegaan en heb niets gezegd.)
Het is niet omdat een bestuurder pinkt dat hij effectief de rotonde zal verlaten. Vertrek pas als je ziet dat de auto wegdraait.
- Mijn pinker niet aangezet als ik bv rechtsaf moest omdat rechtdoor verboden toegang was. Ze zei: 'Het is niet omdat het niet verplicht is, dat je het niet moet doen. Je moet nog altijd je achterliggers waarschuwen dat je gaan afslaan. Zij zien namelijk nog niet altijd dat je niet rechtdoor mag.
Wat de examinatrice zegt, klopt niet (tenzij je het verkeerd begrepen hebt).
Misschien zei ze: "Het is niet omdat je verplicht rechts moet afslaan dat je niet moet pinken."
Het is namelijk wél verplicht om de richtingaanwijzer aan te zetten als je gaat afslaan, zelfs al mag je niet rechtdoor.

Toch proficiat :wink:
En prijs je gelukkig dat de examinatrice het examen niet onmiddellijk heeft stopgezet als je mama niet kan zwijgen.
Plaats reactie