- In welk examencentrum ben je geweest?
Ik ben in Alken mijn examen gaan afleggen om 7u30 's morgens. Volgens mij het beste uur, want je moet niet lang wachten en examinatoren zijn nog niet
verveelt door de vele examens.
- Zat de examinator naast of achter jou?
De examinator zat rechtsachter mij (achter mijn moeder).
- Het keren in de straat en het parkeren achter een auto: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
Bij het indraaien in een straat (dit was een lange, zeer rustige straat) werd me gezegd ergens een plaats te kiezen om te keren in de straat.
Hiervoor had ik ook in dezelfde straat achteruit moeten parkeren. Ik kreeg erg veel plaats om deze opdracht te voltooien. Er was in mijlen geen auto
achter me te verkennen.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Alvorens aan het examen te beginnen, moet je een nummertje trekken tussen nul en negen. Ik koos voor 3 en moest mijn examen afleggen op zeer rustige
wegen waar om kwart voor acht 's morgens geen kat te bespeuren was. Ik reed via het industrieterrein van Alken naar Sint-Lambrechts-Herk, waar ik in de
Graaf de Brigodestraat mijn manoevres moest uitvoeren. Daarna reden we in de buurt nog rond (Beukenhoflaan, Lindenhofstraat). Vervolgens via binnenwegen,
die NIET aangegeven stonden in de lijst van de doorgangspunten, ging het richting Alken centrum en langs de brouwerij. Vervolgens ging het van hieruit terug
naar het examencentrum. Onderweg verschillende zones 30 tegen gekomen die niet altijd goed aangegeven stonden, maar als je goed naar de signalisatie kijkt,
zou je er eigenlijk niet langs mogen kijken.
Voordat ik moest vertrekken, moest ik de verschillende lichtstanden tonen, motoroliepeil aanduiden, pinkers, mistlicht, claxon laten horen voor- en
achteruitontwaseming kunnen aanzetten en als laatste kunnen uitleggen hoe je het beste je spiegels instelt en hoe je de beste houding achter het stuur
inneemt. De zetel zelf heb ik niet moeten verplaatsen, enkel dus uitleggen hoe ik het moest doen.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Ik ben samen met mijn mama gegaan. Ik heb nooit lessen gevolgd bij een rijschool: gewoon zeer veel oefenen.
Ik ben te melden dat ik van de eerste keer geslaagd ben

gewoon heel veel oefenen mensen, het valt echt goed mee... Zenuwen zijn voor niets nodig,
hoewel ik zelf een echt stresskieken ben... Gewoon rustig blijven en zeeeeeeeer veel in uw spiegels kijken en letten op uw voorrang en de snelheden. Vaak mag
je in Alken op de meeste wegen maar 50 rijden, zeker in die kleine straatjes.
Good luck!!!