**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Inazuma

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

gio007 schreef:kan iemand mij zeggen welke knop er voor de voorruitontwaseming is? van de achterruit weet ik het wel
Kijk eens naar een symbool zoals op de rechter knop, rechts bovenaan (waar de schakelaar hier ook op ingesteld staat)

Afbeelding
(hier van een Sloppel Corsa B / Tigra)
gio007

Bericht door gio007 »

Geslaagd!!!! en dat voor een groot deel dankzij deze website
het was in deurne. ik denk dat ik een van de beste examinators had :D hij gaf mij ook direkt een hand en hij was ook de enigste die dat deed :p maar goed ik moest alles aanduiden van lichten en waarvoor de schakelaars dienen... achteruit/voorruit ontwasseming ook. eenmaal op de weg bleek ik opeens GEEN stres te hebben. ik had 3fouten gedan denk ik...
niet gezien dat er een voetganger wou oversteken (er stond een camion op de zebrapad geparkeerd) 2e fout: na het parkeren moest ik uitstappen en gewoon rondlopen. ik heb alles juist gedaan tot ik was vergeten om de lichten aftezetten :p en toen ik weer wou vertrekken had ik niet gezien dat de handrem opstond mjah voor de rest alles ok! alleen nog wa meer opletten bij het wisselen van een rijstrook. ik reed veilig zei hij :D
en bij aankomst hoorde ik het magische woord "geslaagd" :D
hij had veel gezegt in het begin en ik zeg het het was de liefste examinator die ik ooit gezien heb. voor de mensen die nog moeten gaan: concentreer u niet op wat de examinator zegt of doet, rij gewoon alsof je alleen zit.

aan de mensen van deze website @gratisrijbewijsonline en @Derijprof. BEDANKT!!!
de rijprof

Bericht door de rijprof »

gio007 schreef:@gratisrijbewijsonline en @Derijprof. BEDANKT!!!
Graag gedaan en proficiat :wink:
Touro

Bericht door Touro »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Ik heb in Bree mijn rijexamen afgelegd.
- Zat de examinator naast of achter jou?
De examinatrice zat rechtsachter mij (achter de passagier/begeleider).
- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
De examinatrice zei: "Je mag in deze straat het manoeuvre keren in een straat uitvoeren.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
De examinatrice wees een auto aan waarachter ik moest parkeren met een vloeiende "S"-beweging.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Ik moest een getal noemen aan de receptioniste (nog voor dat ik de examinatrice had ontmoet). (Dit getal was 5 voor diegenen die daarin geïnteresseerd zijn.) Dat getal is, volgens mij, verbonden aan de voorafgaande controles. Ik moest de bandenslijtage kunnen uitleggen, we hebben alle lichten en richtingaanwijzers overlopen en zowel voor- als achterruitontwaseming. Ten slotte heeft ze me nog gevraagd de hoe de zetel en de spiegels moesten staan.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Ik heb geen lessen gevolgd bij de rijschool en heb dus alleen les gekregen van mijn vader.
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Mijn vader.

Ik ben geslaagd! Het was de eerste keer dat ik het rijexamen aflegde en desondanks kon ik mijn zenuwen toch zeer goed onder bedwang houden. Ik had wat kleine foutjes i.v.m. het kijken, maar voor de rest ging het zeer goed.
Ik wil dan ook graag dit forum en de website bedanken. Ik heb er zeer veel aan gehad tijdens het studeren van de theorie (waar ik trouwens ook van de eerste keer door was), maar helaas dacht ik er te laat aan om het forum te raadplegen voor mijn praktijkexamen. Toch gaf het me een zeker gevoel van zelfzekerheid tijdens het examen nadat ik gisterenavond de posts nog eens doorlas. Het was als het ware een morele steun :) .
Als ik nog één kleine tip mag meegeven voor diegenen die het rijbewijs nog moeten halen: Laat die stress thuis. Ik weet dat dit makkelijker gezegd dan gedaan is, maar het loont dus echt wel de moeite. Denk er gewoon aan: iedereen heeft een rijbewijs; gehandicapten, oude mensen, je moeder, zowat alle 16-jarigen in Noord-Amerika, ... Dus als zij dat kunnen, kun JIJ dat ook!
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Touro schreef:Denk er gewoon aan: iedereen heeft een rijbewijs;
Helaas wel, ja... :roll:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Hanna

Bericht door Hanna »

Sint-Denijs-Westrem

Schuin achter mij

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Vrije keuze in de straat waar hij zei dat ik het manouvre mocht uitvoeren

De examinator vroeg me te parkeren achter de grijze wagen.

Koelvloeistof, pinkers, dimlichten

Met een begeleider/

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Mijn vriend.

Mijn examen viel heel goed mee, uiteindelijk enkel een opmerking op mijn papier over mijn parkeren. Heb 2x tegen de borduur gezeten en veel te kort ingedraaid waardoor ik meerdere bewegingen nodig had om goed te staan (ik dacht dat dat het einde van mijn examen betekende, maar blijkbaar was dat niet doorslaggevend).

Bedankt voor alle tips die ik hier gevonden heb!
Rijgast

Bericht door Rijgast »

- Examencentrum: BRUGGE

- Zat de examinator naast of achter jou? : De examinator zat schuin rechts van mij. Mijn begeleider zat naast me. Het was een oudere, norse man, niet heel erg vriendelijk. Desondanks was hij ZEER correct. De 2 foutjes die op mijn blad stonden, waren in ieder geval zeer correct.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? : We reden linksaf een straat in, die zeer smal was en waar eigenlijk maar 1 mogelijkheid was om te keren. Hier beging ik net ietwat teveel risico in de ogen van de examinator door wat te dicht bij een andere auto te keren. Dit was echter geen zware fout, aangezien ikzelf, de begeleider en de examinator allen hadden gezien dat ik zeker de auto niet zou raken, toch raadde hij me aan om nog wat meer afstand te nemen, wat uiteraard correct is (Het zou maar eens jou auto moeten zijn die geraakt werd). Dit was tevens de eerste opmerking op mijn formulier

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? : Ik moest parkeren in de wijk waar ik met de rijschool uren had besteed aan parkeren (alleen jammer dat het niet in het straatje was waar ik talloze keren in had geoefend). Ik stond ietwat schuin, maar mooi binnen de lijnen uiteraard. Dit zei de examinator ook na het examen, maar stond niet op mijn examenformulier als fout, aangezien het zeer miniem was en een kleine ruimte om te parkeren (naar de normen die ik in de rijschool had gezien). Daarna mocht ik uitstappen, maar hoefde de deur niet te sluiten. Bij het wegrijden maakte ik opnieuw een foutje, door ietwat snel over mijn schouder te kijken. Dit was tevens de tweede en laatste opmerking op mijn formulier.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Ik moest een kaartje trekken en de ruitenwisser vloeistof aanduiden. Ik had wat moeite met mijn moterkap, vooral door de zenuwen en de eerste indruk van de examinator. Wel stelde hij me gerust dat ik mijn tijd mocht nemen, aangezien het examen wat vroeger begonnen was. Daarna moest ik nog eens de remlichten en pinkers laten werken, en dan was ik klaar om te vertrekken.

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.

Mijn examen heb ik gedaan met mijn eigen auto en m'n begeleider. M'n "rijcarrière" verliep anders. Eerst heb ik de basis wat geleerd op het industrieterrein om niet volledig onvoorbereid aan m'n rijlessen te beginnen. Daarna volgde ik 10 uur rijschool waarbij ik alle rijervaring opdeed om zelf te gaan rijden. Daarna oefende ik gedurende een jaar met m'n begeleider. Voor mij was dit zeker en vast noodzakelijk. Ik oefende in alle omgevingen (stad, buitenstad, wijken, autosnelweg), omdat je pas door oefening echt verkeerssituaties leert kennen en je ook leert aanpassen aan het verkeer. Enkele uren rijden en dan examen kan dus zeker en vast niet volstaan (of da misschien in zeer uitzonderlijke situaties) (Dit is mijn visie, maar na het lezen van verschillende opinies op deze site, denk ik wel dat anderen het met mij eens zijn. Door ervaring leer je echt rijden en leer je ook de gevaren en knelpunten kennen. Je eigen veiligheid en die van andere weggebruikers, zowel auto's als fietsers als voetgangers, primeert zeker en vast! Daarom wou ik ook niet vroeger examen doen vooraleer ik het echt onder de knie had. Daarbij wil ik natuurlijk ook de rijschool niet afbreken omdat zij 1) Je echt wel de technieken leren die je op het examen nodig hebt. Voorbeeld is hier mij remtechniek. Op alle fora las ik van verschillende personen dat hun rijtechniek kon bijgeschaafd worden. Ook ken ik enkele vrienden die opmerkingen daarover kregen op hun rijexamen. Zelf stelde de examinator vast dat ik onder de verschillende leerlingen een van de betere remtechnieken had. Ook had ik een zeer goede en voorzichtige rijstijl, waardoor hij zich perfect op z'n gemak voelde in de auto. Dit stelde mij toch wel gerust om nu verder te kunnen rijden. Met dank aan deze site, andere fora, m'n rijschool en begeleider.

Resultaat:
Van de eerste keer geslaagd! Uiteraard was ik zeer blij en dit zeker door de commentaar van de examinator. Twee kleine foutjes die konden verholpen worden door jaren rijervaring, maar op de rijstijl en het rijden zelf had hij niets op te merken. Voorrang goed gegeven, borden gelezen, snelheid aangepast, gepast reageren op onverwachte verkeerssituaties, ... kortom een zeer goed examen.

De examinator
Ondanks alle verhalen die soms wel de ronde doen: examinatoren zijn soms wel norse, soms onvriendelijke, maar zeer correcte mensen. Ik spreek niet enkel uit eigen ervaring, maar ook uit de ervaring van anderen. Aan het "examinatorschap" zijn strenge regels verbonden. Dus ga er maar zeker vanuit dat deze mensen correct en zeer adequaat zullen handelen.

Stress en zenuwen
Ik had verschrikkelijk veel stress, al weken van voor het examen. Maar laat je hierdoor niet van de wijs brengen! Als je kan rijden, zal je zeker geen grote blunders begaan. En ook al is je examinator niet van de vriendelijkste, dat wil niets zeggen. Ze zijn enkel gewapend met een balpen, dus heb daarvan geen schrik. Een goeie hint voor mij was ook om aan niet veel mensen te zeggen dat ik examen had. Een tip voor en tijdens het examen is (naar mijn mening) om je echt volledig eens af te sluiten en volledig met je gedachten bij het examen te zijn. Als je continu denkt aan "wat anderen zullen zeggen als je gebuisd bent", zal het ook niet bevorderlijk zijn voor je examenresultaten. Stress is nu eenmaal een onderdeel van het verkeer waarmee je zal om moeten gaan.

Verder nog proficiat aan al diegenen die geslaagd zijn en alle succes aan diegenen die nog moeten het examen afleggen! Het zal jullie zeker lukken!

Een laatste hint: keep cool en vooral, rij veilig, het is bijna het belangrijkste, zoniet HET belangrijkste dat bij heel het rijgebeuren voorkomt. !
Robin.

Bericht door Robin. »

Examencentrum: Wevelgem / Moorsele

- Zat de examinator naast of achter jou? Rechtsachter, achter de passagiersstoel
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? In een straat zei de examinator hier mag je ergens keren maar let op van het aankomende verkeer. Heb eerst de wagens netjes doorgelaten en daarna gekeerd zoals het moest (vooruit, achteruit en daarna vooruit en wegrijden).
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? In een straat waar wagens rechts geparkeerd stonden zei hij je mag hier parkeren achter die BMW. Eerst naast de BMW gaan staan en daarna vlotjes geparkeerd. Daarna voertuig verlaten zoals je het anders zou doen, rondje van de auto en opnieuw vertrekken.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Kaartje getrokken van Remvloeistof aanduiden. Motorkap openen, remvloeistof aanduiden en opnieuw dicht. Daarna moest ik de wielen draaien ter controle (hij zei dat er weldra nieuwe op zouden moeten, maar was prima). Daarna vroeg hij nog iets over de ideale zithouding in de wagen en wat ik moest doen bij damp aan de ramen (blazers voor de voornste, achterruitverwarming: het knopje aanduiden). Daarna zei hij tegen m'n vader stap maar in, we gaan vertrekken.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? Met een begeleider (voor de 2de maal)
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....) Mijn vader

Leuk parcours, niet te veel in de centrums gereden. Vooral industriezone, en een heel stuk autosnelweg. Examen afgelegd om 8u. deze morgen, was klein beetje mistig maar zicht was perfect. Eerste maal examen opmerking dat ik niet over mijn schouder keek en zone 30 niet gezien en zo, maar nu op alles gelet met als resultaat: GESLAAGD! Geen rijlessen dus

Correcte examinator (misschien iets te laat in het zeggen naar waar ik moest) en topparcours. Gedaan met de bus nemen!
Ine_29

Bericht door Ine_29 »

Ik ben in Alken mijn examen gaan afleggen om 7u30 's morgens. Volgens mij het beste uur, want je moet niet lang wachten en examinatoren zijn nog niet
verveelt door de vele examens.

De examinator zat rechtsachter mij (achter mijn moeder).

- Het keren in de straat en het parkeren achter een auto: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
Bij het indraaien in een straat (dit was een lange, zeer rustige straat) werd me gezegd ergens een plaats te kiezen om te keren in de straat.
Hiervoor had ik ook in dezelfde straat achteruit moeten parkeren. Ik kreeg erg veel plaats om deze opdracht te voltooien. Er was in mijlen geen auto
achter me te verkennen.

Alvorens aan het examen te beginnen, moet je een nummertje trekken tussen nul en negen. Ik koos voor 3 en moest mijn examen afleggen op zeer rustige
wegen waar om kwart voor acht 's morgens geen kat te bespeuren was. Ik reed via het industrieterrein van Alken naar Sint-Lambrechts-Herk, waar ik in de
Graaf de Brigodestraat mijn manoevres moest uitvoeren. Daarna reden we in de buurt nog rond (Beukenhoflaan, Lindenhofstraat). Vervolgens via binnenwegen,
die NIET aangegeven stonden in de lijst van de doorgangspunten, ging het richting Alken centrum en langs de brouwerij. Vervolgens ging het van hieruit terug
naar het examencentrum. Onderweg verschillende zones 30 tegen gekomen die niet altijd goed aangegeven stonden, maar als je goed naar de signalisatie kijkt,
zou je er eigenlijk niet langs mogen kijken.

Voordat ik moest vertrekken, moest ik de verschillende lichtstanden tonen, motoroliepeil aanduiden, pinkers, mistlicht, claxon laten horen voor- en
achteruitontwaseming kunnen aanzetten en als laatste kunnen uitleggen hoe je het beste je spiegels instelt en hoe je de beste houding achter het stuur
inneemt. De zetel zelf heb ik niet moeten verplaatsen, enkel dus uitleggen hoe ik het moest doen.

Ik ben samen met mijn mama gegaan. Ik heb nooit lessen gevolgd bij een rijschool: gewoon zeer veel oefenen.

Ik ben te melden dat ik van de eerste keer geslaagd ben :) gewoon heel veel oefenen mensen, het valt echt goed mee... Zenuwen zijn voor niets nodig,
hoewel ik zelf een echt stresskieken ben... Gewoon rustig blijven en zeeeeeeeer veel in uw spiegels kijken en letten op uw voorrang en de snelheden. Vaak mag
je in Alken op de meeste wegen maar 50 rijden, zeker in die kleine straatjes.

Good luck!!!
Anais_

Bericht door Anais_ »

GENT (Sint-Denijs-Westrem), 8u10

Achter, begeleider naast mij

Er werd enkel gezegd dat ik in die bepaalde straat moest keren. Hoe lang de straat precies was weet ik niet, maar er kwam relatief snel een bocht, dus koos ik ervoor om niet te lang door te rijden (aangezien dichtbij een bocht keren niet de veiligste keuze is) plus dat ik niet wist wat er na de bocht kwam, misschien was de straat daar al ten einde. De straat was breed, maar net niet breed genoeg om in 1 beweging te kunnen keren. Hier en daar stonden wat auto's geparkeerd, maar absoluut niet veel. De weg zelf was een weg met klinkers, dus een beetje hobbelig.

Ik kreeg schandalig veel plaats om te parkeren. Eigenlijk is dat het woord parkeren zelfs niet meer waardig want er konden achter mij zeker nog 4-5 auto's staan. Er werd gewoon gezegd achter welke auto ik moest gaan staan, aan de rechterkant ('achter die grijze fiat').

De remvloeistof en de controle van de lichten (pinkers en stoplichten, vreemd genoeg niet de achteruitrijlichten). Ik had chance want 1 van mijn stoplichten werkte niet, dus ik mocht aanvankelijk niet vertrekken. Na een vakkundig tikje van de examinator op het licht, schoot het ineens weer in gang, dus mocht ik toch starten, oef!

Ik heb 20u rijschool gevolgd (VAB-rijschool) maar heb mijn examen met een eigen auto en begeleider naast mij gedaan.

De papa!

Ook van de 1ste keer geslaagd, en een dikke merci aan deze site met al zn medewerkers! Voor velen (mezelf inclusief) een hele steun!

Tot slot nog even melden dat deze cursus ikvolgontheroad.be echt wel de moeite is (vermoed ik). Ik ga hem in december doen. Tis geen geld, en tgaat me goed doen denk ik:)

In Gent vooral opletten voor zone 30 (maar da's overal denk ik), voorrangen van rechts, openbaar vervoer, fietsers...wat iedereen zegt eigenlijk :)
de rijprof

Bericht door de rijprof »

Proficiat :wink:
Stefan Peeters
Administrator

Anais_ schreef:De remvloeistof en de controle van de lichten (pinkers en stoplichten, vreemd genoeg niet de achteruitrijlichten).
Die zijn dan ook niet verplicht :idea:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Bericht door Gast »

Stefan Peeters schreef:
Anais_ schreef:De remvloeistof en de controle van de lichten (pinkers en stoplichten, vreemd genoeg niet de achteruitrijlichten).
Die zijn dan ook niet verplicht :idea:
Hu? Serieus?

Maar dan nog zou ik denken..als je ze hebt, moeten ze wel werken, en die werden niet gecontroleerd. Maar bon, 'k wil hier zeker niet muggeziften.
Stefan Peeters
Administrator

Het voertuig moet voldoen aan het Technisch Reglement, meer wordt er niet gevraagd.
De voorste mistlichten bv. worden ook niet gecontroleerd, omdat ze niet verplicht zijn.
M93m

Bericht door M93m »

Kontich

Rechts achter mij

De examinator vroeg me te keren in de straat, mocht zelf de gepaste plek daarvoor kiezen

De examinator duid een voertuig aan waar ik in een S-beweging moest achterstaan

Aantonen van bandenslijtage, dimlicht, kruislicht, pinkers, claxon en ontwaseming

Begeleider

Moeder

Heb enkel met vrije begeleiding gereden, was eerste keer gebuisd maar vandaag 2 dagen later geslaagd!

TIPS voor diegenen die nog hun examen moeten afleggen:
- Probeer niet te stressen, ook al is het moeilijk!!
- OVERDRIJF in alles.. Over schouder kijken bij afslaan, invoegen, parkeren, enz.. Constant in spiegels kijken!
- Vertraag voldoende als je voorrang moet geven zodat de examinator voelt dat je de voorrangsregels kent!
- Pas je snelheid aan aan het verkeer, ik reed 65 waar 70 mocht.. 25 waar 30 mocht..

VEEL SUCCES aan iedereen!
Plaats reactie