**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
red_avatar

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door red_avatar »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Roeselare

- Zat de examinator naast of achter jou?
Naast me

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Het was geen echt ideale straat - hij zei "hier in deze straat parkeren" maar dit was al in een bocht. Ik rij de bocht voorbij en het is een straat vol met hindernissen om autos te doen vertragen (betonnen vierkanten met bomen in). Heb kort ertussen moeten draaien, was heel nipt maar ging in 3 bewegingen.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Het was héél druk op de weg (ochtendspits) en het was in een heel drukke straat. Hij wees een rode auto aan - achter me kwamen een hele zwerm fietsers af en ervoor en erna een auto. Ik heb dan ook heel vlug geparkeerd om ze niet te hinderen (er was geen plaats om hen door te laten). Niet echt een ideale plek maar ik deed het instinctief zonder mijn "regeltjes" en stond perfect geparkeerd (hij leek onder de indruk :D ) - ik denk dat ik geluk heb gehad.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Lichten controlleren, spiegels en zetel afstellen. Ook het ventiel moest aangewezen worden

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Rijschool gevolgd maar beslist met eigen wagen te gaan omdat ik die meer gewend was

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ?
Mijn broer was de enige die tijd had (7 uur 's ochtends!)

Resultaat: geslaagd

Opmerkingen: tijdens het draaien iets te weinig naar links gekeken (omdat ik te druk bezig was in mijn spiegels te kijken omdat het zo nipt was). Voor de rest een compliment gekregen en dat ik goed reed en ook ecologisch.

Was een beetje verrast omdat ik op één plek wel een fout heb gemaakt die ik persoonlijk zwaar vond - aan de lichten (op rood) stond er iemand links geparkeerd en de auto voor mij stond daar maar een meter naast en ik erachter. Achter me kwam een andere wagen aanschuiven. Toen ik het merkte was het te laat en kon ik niet meer achteruit. Toen er een auto van de andere kant kwam, kon hij niet door door de auto voor mij en omdat ik geen ruimte had gelaten, kon hij niet achteruit rijden. Gelukkig was het net groen.
Kobe

Bericht door Kobe »

Alken
Achter
"Ergens in deze straat"
Parkeren op een straat die bergop liep. Feilloos.
Motorolie (pijl en stop).
Begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Moeder

Allereerst, we waren op tijd vertrokken maar de auto leek me nog vuil dus zijn we rond 6u50 de auto nog efkes gaan wassen in de carwash (self-service). :p
Mijn moeder werd gek van de zenuwen en kon niet begrijpen dat ik dat op zo'n moment nog op m'n gemakske ging doen.. soit, onderweg naar daar ne verkeerde afrit van de grote ring genomen (kwas precies wel wat nerveus dus :p) en dan maar de GPS aangezet. (tis ongeveer 20km tot het examencentrum. We zouden er wel geraakt zijn maar aangezien het tijdgebrek hebben we de GPS dan gebruikt)

Rond 7.25 waren we aangekomen, nodige documenten voorgelegd etc. Ze vroegen wel de bevestiging van de van e-mail maar die had ik niet bij (:p kwas al wat meer aan't stressen). Mijn naam stond op hunne lijst dus geen probleem. Efkes in de wachtzaal naar een schoon poepeke kijken dat ook om 7.30 moest vertrekken (ondertussen was het al 7.40 gok ik). Dan nog even gepraat met m'n moeder en rond 7.50 mocht ik dan alles van de wagen aanduiden. 5 minuutjes laten waren we op de weg..

Ik had traject 2 (van de 9) getrokken en achteraf gezien was dat vrij "evenwichtig" (lees: veel verschillende maneuvers en situaties). Goed, de instructeur overliep dan nog de "spelregels" en zei me ook dat, indien het nodig was, ik een herkansing bij het parkeren had. Voor de rest zou hij me niet door eindige straten sturen enzovoort. Eindelijk vertrokken.

In 't begin was het even goed opletten, aangezien er wel wat verkeer was en 3 fietsers langs elkaar op de baan fietsten. Rustig erachteraan gereden etc. Dan nog eens een situatie met ne fietser, maar rustig derachter gebleven (zo'n boerenbaantje van 4m breed) tot er een verbreedde strook was waar de fietser kon rijden. Ondertussen reden er al een 3-tal autos achter mij, dus maar goed dat ik mij niet heb laten opjagen.

Na 10 minuutjes rijden vroeg de examinator ineens als ik van de buurt was :p. Ik woon zo'n 20km verder, dusja. Hij zei ook nog dat hij me nu via een binnenweg richting Hasselt stuurde, omdat we anders in de file zouden staan. Ik vond het wel leuk dat hij zo tegen mij begon te praten, dat vatte ik op als een signaal dat ik wel goed bezig was en vooral een rustige indruk gaf (wie begint, examinator zijnde, tegen een stressende student te praten :p).

Iets verder zat ik dan eigenlijk in het enige probleem van mijn examen. Een T-kruispunt waar ik vanonder uitkwam (en dus de "hoofdbaan" opmoest. Ik rijd daarop en geef voorrang aan de mensen die van rechts komen ('t was een voorrangspunt). Goed, ene draait in (aan mijn kant) maar 't probleem was dat er achter mij ook ene stond te wachten, en daarachter een wegversmalling was. Dus, die kerel die net was ingedraaid kon niet verder rijden door de wagen achter mij (die half in de versmalling stond).
Daardoor keek ik dus naar hun en zag ik dat ze er niet zouden geraken. Ondertussen stonden er nog een deel autos aan mijn rechterkant (die links in moesten draaien), maar het probleem was dat ik hun dus ophield, aangezien zij niet konden doorrijden. Goed, een paar seconden voorbij, ik zie dat de bestuurster aan mijn rechterzijde teken doet (vrij geïrriteerd :p wss kennen zij de weg en het probleem daar allemaal heel goed, voor mij was dit nieuw). Ik ben toen dus doorgereden en daarbij was het eigenlijk opgelost (die wagen achter mij kon ook niet weg, omdat ik ervoor stond :p uiteraard viel mijne frank pas toen de examinator dat zei).

Het goede was dat ik niet begon te stressen en eigenlijk gewoon ben blijven doorrijden. Achteraf reden we 't centrum uit en zag ik het bord met "einde bebouwde kom". We kwamen toen op een patattenweg en ik dacht dat ik nog altijd 50 moest. Bij de eerste rechts moest ik afdraaien en toen zag ik een bord van 70. "shit" dacht ik, maarja.. ik reed +- 55 op de teller dacht ik.

Ohja, parkeren en keren in een straat gebeurde bij mij in dezelfde straat, zo'n 5 minuten nadat we vertrokken waren. Beiden waren zeer goed uitgevoerd, alsook het reglementair uitstappen etc..

Dan terug naar het examencentrum, waar geen plaats was om te parkeren :p. Tegen de haag dan maar. Toen zei hij direct dat ik geslaagd was met 2 opmerkingen. 50 waar 70 mocht en die ene verkeerssituatie, waar ik alles ophield (nu ik 't hier zo neertyp lijkt dat erg, maar we spreken hier over 10 a 15 seconden max). Hij feliciteerde me eigenlijk aangezien ik goed had gereden, maar dat die situatie een kwestie van inzicht is, wat geleidelijk aan goed zal komen.

Enige teleurstelling: ik had gehoopt dat ik vanavond al naar mijn vriendin in Duitsland zou kunnen rijden. Nada noppes rien, "Europese rijbewijzen kunnen tot 4 werkdagen in beslag nemen aangezien ze in Engeland worden aangemaakt." kreeg ik te horen in 't gemeentehuis. http://images4.wikia.nocookie.net/__cb2 ... /FUUUU.jpg" target="_blank

:p
Gast

Bericht door Gast »

Ik moet vandaag mijn examen gaan doen in Alken :mrgreen: , ben der zeker van als ik geslaagd ben. Heb ook geen stress , :lol: ik weet vanmezelfs als ik kan rijden, dit is denk ik belangrijk als je je examen gaat doen, gewoon rustig rijden. Niet te voorzichtig rijden gewoon wegens omstandig heden rijden en natuurlijk aan de voorangsregels houden. Ik zal jullie laten weten hoe het gegaan was.
Meli

Bericht door Meli »

Erembodegem
Achter
"Ergens in deze straat"
Parkeren achter "de eerste auto die je tegenkomt"
Dit ging wel bijna mis want ineens merkte ik dat er een auto achter me was. Ik was toen al naast de auto waarachter ik moest parkeren en heb toen tegen de instructeur gezegd dat ik die eerst door zou laten, ben nogal onhandig voor de auto gaan staan. Dan moest ik weer schuin achteruit rijden om naast de auto te raken, stond er eerst veel te dicht bij, ik heb me dan geherpositioneerd met veel gedoe... ik dacht echt dat ik toen gebuisd was! Het parkeren zelf ging gelukkig wel perfect. Ik was bang dat hij me nadien terug zou doen rijden, maar gelukkig reden we steeds verder van het examencentrum weg :).
Motorolie en ALLE lichtjes, ruitenwissers, knopjes en pijltjes die er te vinden zijn
Begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
mijn moeder

Geslaagd!

Ik heb een dik jaar geleden acht lessen (dus zestien uur) gevolgd bij de rijschool. Dan lang stilgelegen wegens geen auto, maar sinds een paar maanden elk weekend een paar uur geoefend, met begeleider. Twee weken geleden heb ik nog een opfrisles bij de rijschool gevolgd en ben heel blij dat ik dat nog eens gedaan heb, ik raad het iedereen aan!

Mijn ervaring: alle verhalen dat je door een klein foutje meteen buist, zijn overroepen. Ik had twee fases die iets minder liepen en waardoor ik volgens alle indianenverhalen gebuisd zou moeten zijn, maar doordat de rest van de rit goed ging, had ik zelfs niet eens een opmerking.
Gast

Bericht door Gast »

- In welk examencentrum ben je geweest? Geel
- Zat de examinator naast of achter jou? Achter
De examinator zei: u mag zich keren in deze straat (geen verkeer te zien), ging vlot
Ik moest parkeren achter een witte camionette, dit ging ook goed
koelvloeistof, alle lichtjes, claxon
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? Begeleider
Papa

Geen rijschool gevolgd, dit was de tweede keer dat ik examen ging afleggen, eerste maal was ik er niet door
Nu maakte ik in het begin van het examen reeds een fout, ik moest een straat indraaien maar had mij op het fietspad gepositioneerd, had dit meteen door maar toen zat er een auto achter mij en kon ik niet meer achteruit, heel erg dom van mij, normaal doe ik zoiets nooit maar het was de stress
Heb een klein halfuurtje moeten rondrijden, toen gingen we terug naar het examencentrum, ik was geslaagd met als opmerking dat ik het verkeer op dat punt belemmerd had

Toch een grote opluchting!
tevor51

Bericht door tevor51 »

Examencentrum Geel

- In welk examencentrum ben je geweest? Geel
- Zat de examinator naast of achter jou? achter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Mocht het zelf kiezen.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Parkeren achter aangeduide auto, was met een instinker want de parkeerplaats lag wat verder door 2 opritten.
- Voorafgaande controles: wat heeft zij gevraagd? aanduiden koelvloeistof, pinkers, achtermistlicht, remlicht, zithouding, spiegels
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....) vriend.

Het was een leuk ritje in Geel-Centrum. Duurde zo'n 30 minuten. Het was redelijk rustig in Geel, op de markt na. Had een goede examinator, zei op tijd waar ik moest afslagen en zo. Was redelijk op mijn gemak, wel af en toe wat stress (had soms ook mijn pinkers te lang laten opstaan. Op het einde deelde de examinator mee dat ik geslaagd was, en dit na mijn derde keer (eerste keer staat hier in deze thread, geraakte toen niet heel erg ver, tweede keer in Olen-Centrum gereden, en had toen een serieuze waslijst aan dingen, maar dat is nu wat kleiner geworden:

Maar uiteindelijk geslaagd

Code: Selecteer alles

5. Richtingsverandering: Voorbehoud
  5.1 Zich vergewissen bord F50bis
  5.3 Uitwijken als vereist
8. Snelheid en verkeersinzicht: onvoldoende
  8.10 Kruispunt - borden B1-17 (M9-10)
  8.8   Hindernis
Opmerkingen PE:
ECO+ 1.1/1.3/1.5/1.7/1.8/11.1
Laatst gewijzigd door tevor51 op 01 jun 2011, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Heidi_ster

Bericht door Heidi_ster »

In welk examencentrum ben je geweest?
Erembodegem

Achter, vader naast mij.

We reden de straat in en hij zei "hier moet je keren in de straat"

we reden een straat in en zei, "achter die auto daar mag je parkeren"
Ik heb 2 x moeten hernemen (dus terug uitrijden), dan stond ik perfect.

Remvloeistof aantonen, alle lichten, pinkers, rem, ruitenwissers..

begeleider
wel 20u les gevolgd bij rijschool donkmeer in December.

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....) daddie cool.

Uur van examen 8u20. Het was niet superdruk op de baan.

Niet geslaagd, ik rij teveel rechts op de baan, waardoor ik te dicht bij de spiegels rijd van geparkeerde wagens. Ook mijn parkeermaneuvre dus niet goed door 2x te moeten hernemen. Ik "reed" ook te dicht bij de geparkeerde wagen.
Bij het verlaten van het examencentrum vond hij ook dat ik een auto die kwam aangereden (+-250m afstand op moment dat ik vertrok) had moeten laten voorgaan.
Verder gaf hij aan dat ik goed rij, goed kijk. Maar dus een onvoldoende door eerder aangehaalde zaken...
Anke_Vdv

Bericht door Anke_Vdv »

In welk examencentrum ben je geweest?
Roeselare

Examinator zat rechts achter mij.

De examinator zei dat ik moest keren in een drukke straat. Net aan een op en afrit van een Delhaize, dus vroeg ik of ik verderop mocht keren, maar daar bleek de straat al ten einde. Bijna op het einde van het examen mocht ik dan in een wijk keren.

Hij zei gewoon: "Je mag parkeren achter die rode auto."
Heb gekeken of er geen fietsers waren, pinker naar rechts en dan in vloeiende beweging geparkeerd, stond meteen goed. Nadien moest ik 'reglementair' het voertuig verlaten en een toertje wandelen rond mijn auto. Ik moest wel mijn ramen niet sluiten (het was snikheet) en mijn deuren moest ik ook niet sluiten (met de sleutel).

Ik trok een kaartje en moest uitleggen hoe je de bandenslijtage kon zien. Nadien moest ik uitleggen hoe ik correct in mijn auto zat (hoofdsteun, gebogen knie/koppeling, polsen op stuur), ook moest ik alle lichten tonen, claxoneren, pinkers, ...

Ik heb vorige zomer 20 uren rijschool gevolgd en heb het examen nu afgelegd met mijn eigen autotje en mijn moeder zat naast mij.

- Verloop examen:
Ik heb redelijk wat zone 30 en bebouwde kom gehad, slechts één straat gehad waar ik 70km/u mocht rijden en heel veel voorrang van rechts. Ik heb ook moeten starten op een helling. De examenitor liet mij ook in straat rijden die op het einde één richtingsverkeer werd, dus ik waar ik niet in mocht en zelf heb beslist om rechts af tr slaan. Ik heb ongeveer 35 à 40 minuten moeten rijden.

En ik ben geslaagd :). Enkel 2 opmerkingen, ik moet meer pinken als ik een fietser in haal en meer links of rechts rijden als ik een straat in sla. Voor de rest is het examen zeer goed meegevallen. De examinator zag er onsympathiek uit, aar hij was super vriendelijk!
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Anke_Vdv schreef:De examenitor liet mij ook in straat rijden die op het einde één richtingsverkeer werd, dus ik waar ik niet in mocht en zelf heb beslist om rechts af tr slaan.
Gelukkig voor jou dat je daar niet in bent gereden, je zou meteen (terecht) gebuisd zijn geweest.

Ik verduidelijk. Een examinator mag jou niet in een valstrik lokken. Hij mag je dus bvb nergens opzettelijk in sturen, wetende dat zulks niet mag.

Maar dat betekent geenszins dat je een verbodsbord of gebodsbord zou mogen negeren :idea:

voorbeelden:

Afbeelding

Afbeelding

Die moet je uit eigen beweging opmerken, én respecteren.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Bericht door Gast »

- In welk examencentrum ben je geweest? Deurne
- Zat de examinator naast of achter jou? Schuin achter
De examinator zei: u mag zich keren in deze straat waar u zelf wil, voor het volgende kruispunt (dat ongeveer 75 meter verder lag)
Was nog maar amper gekeerd en moest achter eerst volgende auto parkeren, voldoende plek
bandenspanning controleren (ventiel aanwijzen), alle lichtjes, claxon, zetel, hoofdsteun en spiegels instellen (ging goed)
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? Geen rijschool gevolgd, begeleider
Papa

1e poging
Resultaat: gebuisd

Moest na 2 minuutjes rijden de bisschoppenhoflaan in deurne (1 rijrichting oversteken en dan links indraaien met het verkeer mee) indraaien. Ik zag direct mijn kans om over te steken, maar remde op het laatste moment toch nog omdat er een auto heel snel aankwam. Op dat moment merkte ik dat er links van mijn auto nog plaats was en dat ik niet goed stond opgesteld. (Er stonden geen wegmarkeringen op de baan die dit aantonen, maar tis natuurlijk wel vanzelfsprekend dat je een beetje voorsorteert) Ik kon dit natuurlijk niet meer corrigeren, achter mij stond ook een auto. De baan was echter nog altijd niet vrij om over te steken en toen kwam er een vrachtwagen links van mij te staan, waar ik normaal moest staan en die belemmerde heel mijn zicht. Toch lange tijd stilgestaan voor ik uiteindelijk verder kon oversteken.
Dit voorval zorgde voor veel stress en toen de examinator zei dat ik een volgende straat moest inslagen reageerde ook nogal laat, maar nog net optijd. In die straat stond er ook nog een vrouw die wou oversteken zonder zebrapad en ik liet ze nog oversteken ook, niet nodig (ook al reed er niemand achter mij) en heb ik ook nog nooit gedaan.

Uiteindelijk me herpakt en nog verder een goed parcours afgelegd: perfect keren en parkeren, altijd voorrang van rechts verleend, nooit te snel of te traag gereden, ecologisch gereden. Geen grote blunders gemaakt. De examinator vond dat ik nog wel een keer hard remde om voorrang te geven (had net op tijd de straat gezien) en redelijk dicht tegen één geparkeerde auto reed op het moment dat ik een voertuig kruiste in een smalle straat. Had beter afgewacht in die situatie.

Te veel kleine foutjes gemaakt dus, wel ontgoocheld achteraf. Voor hetzelfde geld had ik erdoor geweest. 'Kom nog een paar keer oefenen hier in Deurne en maak snel een nieuwe afspraak' zei de examinator.
Lies281

Bericht door Lies281 »

EXAMENCENTRUM GEEL

De examinator zat achter mijn rijinstructeur van de rijschool. Het was wel niet zo'n vriendelijke vrouw.
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Toen ik een vrij brede en rustige straat indraaide, zei de examinator dat ik een plaats mocht kiezen om te keren.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? In een vlotte S-beweging mocht ik parkeren achter een auto. Er was meer dan voldoende ruimte om te parkeren.
Het motoroliepeil controleren en voor de rest de gewone dingen zoals pinkers, dimlichten, grootlichten, claxon, voorruitontwaseming, achterruitontwaseming.
Ik ben deze keer met rijschool examen gaan doen en moest mijn examen afleggen op een woensdag om 10u40.
Drie jaar geleden had ik ook al eens examen gedaan zonder rijschool na 1,5 jaar met begeleider te rijden. Toen was ik niet geslaagd en wou ik eigenlijk nooit meer met de wagen rijden omdat ik een schrik had opgedaan tijdens het rijexamen. Nu ben ik drie maanden geleden terug begonnen met de rijschool, 20 uur rijles genomen en er nu wel van de eerste keer door. Had wel een opmerking in verband met het keren, omdat ik niet gewacht had tot een gestopte auto teken had gedaan met zijn lichten of met zijn handen dat ik mocht verder rijden.
Ik heb alleszins veel aan deze site gehad, zowel voor de theorie als voor de praktijk!
Gast

Bericht door Gast »

Kontich, om half 9.
Ach'ter m'n begeleider.
De examinator zei toen ik de straat indraaide dat ik in die straat ergens mocht keren.
Ik moest parkeren achter een grijze auto. Er was voldoende plaats.
- Voorafgaande controles: wat heeft zij gevraagd?
Ruitenwisservloeistof, pinkers, rem, claxon, bedienen ruitenwissers, grootlichten, gewonelichten, achterruit- en voorruitontwaseming.
Met een begeleider.
Mijn vader.
Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
Ik heb eerst leren rijden met mijn oudste broer. Toen hij verhuisde, heeft het rijden even stilgelegen en heb ik besloten om 20 uur rijschool te volgen.
Daarna nog lang met mijn papa geoefend.

Het was de 2de keer dat ik mijn examen deed. Bij de 1ste keer, in april, door de stress een aantal grote fouten gemaakt...

Bedankt voor alle tips en nuttige informatie! Een heel goede site!
nathalieb

Bericht door nathalieb »

Brakel, om 9u10. Baan naar Ronse gevolgd.
Achter mijn begeleider. De examinator was een vrouw.
De examinator zei toen ik de straat indraaide dat ik in die straat ergens mocht keren. Vrij te bepalen. Tegen borduur rijden mag mist correctie. Maar verdere fouten zijn niet toegelaten.
Ik moest parkeren achter een rode Berlingo. Er was meer dan voldoende plaats + in een vrij rustige straat.
Bandenspanning (nr1), pinkers, rem, claxon, bedienen ruitenwissers, grootlichten, gewonelichten, dimlichten.
Met een begeleider.
Mijn vader.

Eerste maal en met succes geslaagd.

Bedankt voor alle tips en nuttige informatie! Heel goede site!
stijn wa

Bericht door stijn wa »

Sint-Denijs, om 12u.
Achter mijn begeleider. De examinator was een vrouw.
De examinator zei toen ik de straat indraaide dat ik in die straat ergens mocht keren.Ik liet eerst het verkeer achter mij mooi voorbij gaan en keerde dan vlot in 3 keren.
De examinatrice zei daar achter die witte auto mag je parkeren, er stond geen auto achter mij en het parkeren zelf ging vlot.
koelvloeistof(nr.5), pinkers, rem, claxon, bedienen ruitenwissers, grootlichten, gewonelichten, dimlichten.
Met een begeleider.

Resultaat=geslaagd !
Glenn

Bericht door Glenn »

Examencentrum bree
De examinator zat achter mij.
Ik mocht mijn plaats zelf kiezen bij het keren.
Bij het parkeren werd er een geparkeerde auto aangeduid waar ik achter moest parkeren. Je hebt zeker voldoende ruimte.
Product ruitenwissers, pinkers, dimlichten, mistlichten, claxon, ontwaseming vooraan en achteraan, grootlichten.
Ik ben met een begeleider geweest.

En ik was erdoor, na mijn 2de keer weliswaar.
Plaats reactie