- In welk examencentrum ben je geweest?
Alken
- Zat de examinator naast of achter jou?
Achter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
"Ergens in deze straat"
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Parkeren op een straat die bergop liep. Feilloos.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Motorolie (pijl en stop).
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Moeder
Mijn moeder werd gek van de zenuwen en kon niet begrijpen dat ik dat op zo'n moment nog op m'n gemakske ging doen.. soit, onderweg naar daar ne verkeerde afrit van de grote ring genomen (kwas precies wel wat nerveus dus :p) en dan maar de GPS aangezet. (tis ongeveer 20km tot het examencentrum. We zouden er wel geraakt zijn maar aangezien het tijdgebrek hebben we de GPS dan gebruikt)
Rond 7.25 waren we aangekomen, nodige documenten voorgelegd etc. Ze vroegen wel de bevestiging van de van e-mail maar die had ik niet bij (:p kwas al wat meer aan't stressen). Mijn naam stond op hunne lijst dus geen probleem. Efkes in de wachtzaal naar een schoon poepeke kijken dat ook om 7.30 moest vertrekken (ondertussen was het al 7.40 gok ik). Dan nog even gepraat met m'n moeder en rond 7.50 mocht ik dan alles van de wagen aanduiden. 5 minuutjes laten waren we op de weg..
Ik had traject 2 (van de 9) getrokken en achteraf gezien was dat vrij "evenwichtig" (lees: veel verschillende maneuvers en situaties). Goed, de instructeur overliep dan nog de "spelregels" en zei me ook dat, indien het nodig was, ik een herkansing bij het parkeren had. Voor de rest zou hij me niet door eindige straten sturen enzovoort. Eindelijk vertrokken.
In 't begin was het even goed opletten, aangezien er wel wat verkeer was en 3 fietsers langs elkaar op de baan fietsten. Rustig erachteraan gereden etc. Dan nog eens een situatie met ne fietser, maar rustig derachter gebleven (zo'n boerenbaantje van 4m breed) tot er een verbreedde strook was waar de fietser kon rijden. Ondertussen reden er al een 3-tal autos achter mij, dus maar goed dat ik mij niet heb laten opjagen.
Na 10 minuutjes rijden vroeg de examinator ineens als ik van de buurt was :p. Ik woon zo'n 20km verder, dusja. Hij zei ook nog dat hij me nu via een binnenweg richting Hasselt stuurde, omdat we anders in de file zouden staan. Ik vond het wel leuk dat hij zo tegen mij begon te praten, dat vatte ik op als een signaal dat ik wel goed bezig was en vooral een rustige indruk gaf (wie begint, examinator zijnde, tegen een stressende student te praten :p).
Iets verder zat ik dan eigenlijk in het enige probleem van mijn examen. Een T-kruispunt waar ik vanonder uitkwam (en dus de "hoofdbaan" opmoest. Ik rijd daarop en geef voorrang aan de mensen die van rechts komen ('t was een voorrangspunt). Goed, ene draait in (aan mijn kant) maar 't probleem was dat er achter mij ook ene stond te wachten, en daarachter een wegversmalling was. Dus, die kerel die net was ingedraaid kon niet verder rijden door de wagen achter mij (die half in de versmalling stond).
Daardoor keek ik dus naar hun en zag ik dat ze er niet zouden geraken. Ondertussen stonden er nog een deel autos aan mijn rechterkant (die links in moesten draaien), maar het probleem was dat ik hun dus ophield, aangezien zij niet konden doorrijden. Goed, een paar seconden voorbij, ik zie dat de bestuurster aan mijn rechterzijde teken doet (vrij geïrriteerd :p wss kennen zij de weg en het probleem daar allemaal heel goed, voor mij was dit nieuw). Ik ben toen dus doorgereden en daarbij was het eigenlijk opgelost (die wagen achter mij kon ook niet weg, omdat ik ervoor stond :p uiteraard viel mijne frank pas toen de examinator dat zei).
Het goede was dat ik niet begon te stressen en eigenlijk gewoon ben blijven doorrijden. Achteraf reden we 't centrum uit en zag ik het bord met "einde bebouwde kom". We kwamen toen op een patattenweg en ik dacht dat ik nog altijd 50 moest. Bij de eerste rechts moest ik afdraaien en toen zag ik een bord van 70. "shit" dacht ik, maarja.. ik reed +- 55 op de teller dacht ik.
Ohja, parkeren en keren in een straat gebeurde bij mij in dezelfde straat, zo'n 5 minuten nadat we vertrokken waren. Beiden waren zeer goed uitgevoerd, alsook het reglementair uitstappen etc..
Dan terug naar het examencentrum, waar geen plaats was om te parkeren :p. Tegen de haag dan maar. Toen zei hij direct dat ik geslaagd was met 2 opmerkingen. 50 waar 70 mocht en die ene verkeerssituatie, waar ik alles ophield (nu ik 't hier zo neertyp lijkt dat erg, maar we spreken hier over 10 a 15 seconden max). Hij feliciteerde me eigenlijk aangezien ik goed had gereden, maar dat die situatie een kwestie van inzicht is, wat geleidelijk aan goed zal komen.
Enige teleurstelling: ik had gehoopt dat ik vanavond al naar mijn vriendin in Duitsland zou kunnen rijden. Nada noppes rien, "Europese rijbewijzen kunnen tot 4 werkdagen in beslag nemen aangezien ze in Engeland worden aangemaakt." kreeg ik te horen in 't gemeentehuis.
http://images4.wikia.nocookie.net/__cb2 ... /FUUUU.jpg" target="_blank
:p