**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Sebbe73

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Sebbe73 »

EXAMENCENTRUM: OOSTENDE

Tijdstip : 13h

Vandaag praktijkexamen afgelegd in Oostende, eerste keer en meteen geslaagd! Hiep hiep hoera! :)

Vlot gereden vind ik zelf, kende de omgeving wel niet omdat ik niet van Oostende ben maar wel op basis van domicilie daar m'n examen moest afleggen. Maar soit, dat maakt niet veel uit natuurlijk. Veel voorrang van rechts moeten geven, parkeren ging perfect. Enige opmerkingen waren:
- soms iets te lang koppeling ingedrukt houden, maar niet zo erg
- pinken is goed, maar soms iéts vroeger pinken
- bij het keren in de straat (die echt wel smal was), heb ik mij niet genoeg "vergewist"; al had ik het gevoel dat ik toch wel veel om me heen heb gekeken; bovendien was er totaal geen verkeer in dat straatje. Heb ook driemaal gepinkerd zoals het hoort, en telkens rond me heen gekeken, maar goed.

Voor de rest was het in orde, dus ben geslaagd! :) Bedankt aan iedereen hier voor het beantwoorden van m'n vragen!!

P.S.Om nog even te antwoorden op de vragen in dit topic:

- In welk examencentrum ben je geweest? Oostende
- Zat de examinator naast of achter jou? Rechtsachter mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Mocht zelf de plaats kiezen, maar het werd wel gezegd tussen twee kruispuntjes in dus indirect kon je maar beter een plekje kiezen die niet te dicht bij het kruispunt was voor de veiligheid.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Gewoon parkeren achter een auto, rechts.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Bandenspanning, lichten, grootlichten, ruitenwissers, claxon, pinken links, pinken rechts, remmen
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest? Geen rijschool; gewoon theorie gevolgd en dan leren met de begeleider.
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....) Ma en pa

En aangezien ik zelf, vóór het afleggen van het examen hier op dit forum toch veel achter tips m.b.t. Oostende heb gezocht (maar weinig gevonden), hier enkele tips voor mensen die in de toekomst hetzelfde zoeken:
- Goed opletten met snelheid; er waren veel plaatsen waar je normaal 50 mag, maar het plots 30 wordt, en dan terug 50, en terug 30, en terug 50; zonder in een woonwijk te zijn of zo. Alert blijven dus!
- Er is héél veel voorrang van rechts in en rond Oostende; tegelijkertijd zijn er sommige wegen waar je eerst telkens voorrang moet geven, maar die dan veranderen in een voorrangsbaan waar je niet langer voorrang moet geven. Opletten!
- Ik vind persoonlijk dat de oprit van het examencentrum soms moeilijk vooraf te vinden is; plots is hij er, zeker als je 70 rijdt. Vooraf een paar keer gaan oefenen dus, herkenningspunt zoeken, en ook het op- en afrijden oefenen. Het is kort draaien en zoals je weet mag je je stuur niet laten "terugdraaien in je handen", maar terug begeleiden. Dat is daar het geval, dus het zou een slechte manier zijn om je examen te beginnen!
- Langs de weg van het centrum staan veel stopborden als je die weg wil oprijden. Bij mij passeerde ik daar op het einde vh examen. Geen haaientanden (vertragen) dus, maar stoppen!

Dat is het zowat denk ik. Succes!
Laatst gewijzigd door Sebbe73 op 11 apr 2011, 23:11, 2 keer totaal gewijzigd.
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Sebbe73 schreef:en zoals je weet mag je je stuur niet laten "terugdraaien in je handen", maar terug begeleiden. Dat is daar het geval, dus het zou een slechte manier zijn om je examen te beginnen!
Je stuur laten terugglijden in je handen is niet enkel een slechte manier om je examen te beginnen. Het is zonder meer een gevaarlijke handelswijze.

Je hebt op dat ogenblik je stuur onvoldoende stevig vast. Als je je dan laat verrassen door 1 stevige put of bult in het wegdek, kan je stuur wel eens wegschieten, met alle vreselijk nare gevolgen vandien. (En in case you missed it: van putten en bulten in het wegdek hebben we er méér dan genoeg liggen in ons landje).

Dus idd: stuur terug begeleiden. Onthou dat.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
BartJD

Bericht door BartJD »

EXAMENCENTRUM: EREMBODEGEM

tijdstip : 9 uur

Zat de examinator naast of achter jou?
Rechtsachter

Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
"In deze straat mag je je ergens keren." Als ik het goed herinner was het volgens mij de Steenveldlaan in Denderleeuw, ik had net een fietser ingehaald voordat ik het bevel kreeg, dus heb ik nog een eindje doorgereden zodat ik nog voor de fietser mij kon keren, er was verder geen verkeer.

Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
"Achter deze auto mag je je parkeren", Ik vond dat ik van de eerste keer goed stond. (Dennenlaan denk ik)

Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Alle lichten, pinkers, claxon, voorruit- en achterruit ontwaseming en aanwijzen waar ik oliepeil onder de motorkap controleer.

Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Begeleider

Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Examen met mijn ma. Oefenen zowel met mijn ma als pa

---
Het examen duurde redelijk lang, er waren nog 2 andere bestuurders die hun examen gingen doen. Ik was als eerste vertrokken en als laatste toegekomen. Alvorens we de weg op gingen moest ik een nummer van 1 tot en met 6 zeggen voor de route (Ik had nummer 3 gekozen).
De route zelf (punten die ik nog weet):

- Elf Dagwand in Welle naar links de Steenveldlaan op en direct aan de lichten terug naar links de Steenweg richting Erembodegem. (Ik stond voor het licht, als het groen werd moest ik in het midden op de Steenweg de auto's uit de tegenovergestelde richting eerste doorlaten alvorens ik kon doorrijden.)
- Hoezestraat (Ik moest naar rechts afslaan want er stond een bord verboden doorgaand verkeer)-> Hoezekouterdreef -> tot het einde, naar rechts het "groot" rondpunt op zo via parklaan.
-Groeneweg (Erembodegem) naar het rond punt (Tankstation Texaco), 2de afslag de Dennenlaan in

Toen we op het examencentrum aankwamen had ik niet echt het gevoel zeer goed gereden te hebben, maar ik had ook geen grote fouten gemaakt.

resultaat: van de eerste keer Geslaagd!

---
RESULTAAT: PE

10. DEFENSIEF RIJDEN : VOORBEHOUD
10.5 RICHTINGSVERANDERING
OPMERKING PE :
ECO + 1.1/1.3/1.5/1.7/1.8/11.1

zou iemand kunnen zeggen wat Ik verkeerd heb gedaan i.v.m. richtingsverandering ?

Dank aan dit forum en de rijprof, de mensen met hun vragen op dit forum en de moderators die deze vragen duidelijk beantwoorden :lol:.
de rijprof

Bericht door de rijprof »

@ Sebbe73, proficiat! :wink: ...en dit zonder rijschool is ook proficiat aan je begeleiders.
de rijprof

@ BartJD
10. DEFENSIEF RIJDEN : VOORBEHOUD
10.5 RICHTINGSVERANDERING
Meer rekening houden met andere weggebruikers (voetgangers, fietsers in het bijzonder). Extra goed uitkijken en ook steeds over de schouder kijken voor je gaat afslaan. Blijkbaar was je niet defensief genoeg voor en tijdens het afslaan.

Verder, proficiat ! :wink:
Sebbe73

Bericht door Sebbe73 »

de rijprof schreef:@ Sebbe73, proficiat! :wink: ...en dit zonder rijschool is ook proficiat aan je begeleiders.
Merci, en ook aan jou bedankt voor de hulp / info op jouw site! :)
Valerie

Bericht door Valerie »

EXAMENCENTRUM: MOORSELE

Rechtsachter

Een wijk in gullegem, mocht de plaats volledig kiezen

Eerst moest ik parkeren op een redelijke drukke straat (na 5min rijden), de auto voor mij stond op de stoep (de stoep was heel laag) waardoor ik ook op de stoep zat, ze vroeg me gewoon weg te rijden.
Twee straten verder moest ik opnieuw proberen te parkeren op een drukke straat, dit zonder problemen gelukt!

Alle lichten, pinkers, claxon, voorruit- en achterruit ontdooien en de koelvloeistof

Begeleider

Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Mijn tante.

Ik ben geslaagd! Ze zei me dat ik heel goed het rijden onder controle heb, het enige werkpunt was die eerste keer
parkeren dat niet gelukt is.
Ik heb 20 uren rijschool gedaan, daarna nog 3maanden met begeleider en een half jaar alleen gereden.
Ik zou dit iedereen aanraden, door "zolang" te wachten met mijn examen en veel te oefenen heb je ook veel
minder stress voor het examen!! Deze site was een echte hulp! Bedankt!!
Timothy

Bericht door Timothy »

EXAMENCENTRUM: DEURNE

Rechtsachter

Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
Mocht de plaats in een straat volledig zelf kiezen. Het was een zeer brede straat met enkele geparkeerde auto's, ik kon eigenlijk ook gewoon in 1 keer draaien, maar heb dit maar niet gedaan :)

Moest in een rustige straat achter een auto parkeren waar veel ruimte achter was.

Hoe de bandenspanning controleren, alle lichten, pinkers, voor- en achterruit ontwasening

Ben je met de rijschool geweest (welke?) of met een begeleider?
Begeleider

Papa

Ik ben van de eerste keer geslaagd. Heb 1 keer onnodig voorrang verleend en een foutje aan de werken in Wijnegem. Voor de rest zei hij dat ik goed naar fietsers heb gekeken en zag dat ik kon rijden dus hechte niet veel belang aan deze foutjes.
Heb 6 uur rijles gevolgd en voor de rest heel veel geoefend in Deurne met begeleider!
Gast

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: ALKEN

Had twee examinatoren, degene die het examen afnam en eentje die meeging om de routes te leren kennen. De twee examinatoren zaten op de achterbank, was wel even wennen zoveel volk in mijn 3-deurs autootje :)

"In deze straat mag je je ergens keren." Was in de wijk van Runkst, waren veel fietsers en een tegenligger. Ben gewoon rustig gebleven, voorrang gegeven indien nodig en pinkers telkens gebruikt. Examinator was tevreden dat ik bij elke verandering van richting de pinkers gebruikte.

Dit was ook in de wijk van Runkst. "Achter deze auto mag je je nu parkeren en de auto correct achterlaten alsof je een boodschap gaat doen". Ook hier waren er weer enkele fietsers, heb gewoon rustig ingeparkeerd in een S, even vreesde ik dat ik tegen de borduur ging komen maar stond mooi geparkeerd langs de goot.

Hoe meet je de bandenspanning, wat is de correcte houding achter het stuur, hoe moeten je spiegels staan, alle lichten, pinkers, claxon, voorruitontwaseming en achterruitontdooing.

Begeleider

Zowel het oefenen als examen met mijn moeder. Dit ging niet altijd even gemakkelijk aangezien het reeds als enkele tientallen jaren geleden is dat ze zelf leerde rijden en als je dan twee dezelfde karakters samen in de auto zet kan dat voor nogal wat vuurwerk zorgen :D. Heb veel gehad aan deze site en ook aan de animaties op de rijprof om de wel/niet discussies op te lossen. Ook het praktijkhandboek vond ik zeer handig.

---

Ik heb bijna de volledige 36 maanden gebruikt om te oefenen, mijn voorlopig rijbewijs was geldig tot juli. Hierdoor had ik genoeg zelfvertrouwen om tijdens het examen de zenuwen zo goed mogelijk onder controle te houden.

Het examenparcours: expressweg, sint-truidersteenweg, onder de brug door naar runkst, runkst zelf (hier zijn momenteel heel wat werken dus moest goed opletten), grote ring, expressweg en terug naar examencentrum.

Ik had de indruk dat alle leerlingen op de een of andere manier terecht kwamen in runkst, ben er 2 tijdens het examen tegen gekomen. Dit is waarschijnlijk omdat je hier nu extra moet opletten met de wegenwerken qua voorrang geven en verboden rijrichting. Dus aan degene die nog moeten gaan, ga hier vooral veel oefenen. Ik had dit op voorhand niet gedaan en had dus wel af en toe het gevoel dat ik ogen te weinig had om de situatie goed in te kunnen schatten.

resultaat: van de eerste keer geslaagd! :D
Gast

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: BRAKEL

Rechts achter

Ze liet mij gewoon een rustige straat inrijden op de baan tussen Ronse en Brakel, daar mocht ik mij keren. Brede straat, mooi voorrang gegeven aan tegenliggers.

In een S-bocht parkeren achter een auto. Ze zei: "achter die grijze auto". Probleem was dat er 2 grijze achter elkaar stonden, ik dacht dat ze die voorste bedoelde, twas blijkbaar de achterste. Toen heb ik voorrang verleend aan de bestuurder achter mij toen ik wou parkeren MAAR ze zei mij dat dit niet nodig was (Staat wel zo op de site van de rijprof!) en ze werd zelfs een beetje boos. Het parkeren zelf lukte dan ook niet meer zo goed, extra stress en borduur geraakt.

Kmocht een kaartje trekken waarop stond: Bandenspanning. Dus gewoon het ventiel tonen was voldoende. Dan standlichten, dimlichten, grootlichten, pinkers, remlicht, ruitenwissers doen gaan.

Begeleider (1e keer met rijschool maar niet geslaagd)

Mama

----

Het was de 2e keer dat ik examen deed en nu dus geslaagd! Zeer blij dat de examinatrice het parkeren door de vingers heeft gezien, anders heb ik goed gereden (zeer veel in spiegels gekeken, mooi de toegelaten snelheid gereden. Enkel op het stuk waar je 120 mag, heb ik gezegd: "ik weet dat je hier 120 mag, maar dat vind ik hier niet veilig"). Dus buiten het parkeren geen opmerkingen. :D Ze zal ook wel gezien hebben dat het parkeren de vorige keer geen probleem was (het was dezelfde examinatrice).
Tussen mijn 2 examens zat er bijna een jaar en ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik zo lang gewacht heb, uiteindelijk was ik veel beter voorbereid en reed ik toch een stuk veiliger dan de 1e keer vind ik zelf (toen nog een opmerking gekregen over bord 50bis=> over de schouder kijken dus)
In totaal heb ik 12uren rijschool gevolgd: 10 uur voor de basis en nog eens 2 uur voor mijn 1e examen. Kheb er wel iets aan gehad, maar kwas niet altijd tevreden over de instructeurs (zeiden oa dat ik rond het pleintje voor het examencentrum moest rijden, was niet zo; idem voor een zone 30 die er geen was en ontbijten (met koffie en alles!) naast iemand die zijn 2e rijles krijgt is ook niet echt verantwoord...)

Maar eind goed, al goed dus! :D Bedankt aan alle medewerkers van Gratis Rijbewijs Online voor alle onduidelijkheden in de wegcode op te lossen en alle nuttige tips!
de rijprof

Gast schreef:Toen heb ik voorrang verleend aan de bestuurder achter mij toen ik wou parkeren MAAR ze zei mij dat dit niet nodig was (Staat wel zo op de site van de rijprof!) en ze werd zelfs een beetje boos.
Dan maakt deze examinatrice haar eigen wetten...
De verplichting om voorrang te verlenen als je gaat parkeren, staat duidelijk in de wegcode.
wegcode schreef:12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken,
een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.
Proficiat, :wink: en zonder twijfel voorrang verlenen als je een manoeuvre wilt doen.
Gast

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: KONTICH

In welk examencentrum ben je geweest?
Kontich, 13u30 afspraak, om 13u 50 vertrokken

Schuin achter

In deze straat mag je keren

Achter een auto parkeren die aangewezen werd door examinateur. Erna even kijken hoe de auto stond --> handrem, deur sluiten en vastdoen en toertje lopen

ruitenwissersvloeistof, mistlichten, dimlichten, lichten waar je 's nachts mee rijdt, pinkers L en R, stoplicht, claxon, hoe stoel goed zetten.

begeleider

papa

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
enkel begeleider

Resultaat
Was eerste keer en gebuisd
- 1 onvoldoende: eerste voorrang van rechts gemist + in begin beetje te dicht op auto die voor me reed
- 1 slecht + tussenkomst examinateur, gevaar: tijdens draaien in straat in paniek geraak omdat ik een bus zag afkomen, te veel gas gegeven en op borduur gereden. En op die borduur stond een verlichtingspaal die ik bijna geraakt heb.

Examinateur was zeer vriendelijk. Toen we terug aankwamen op het examencentrum zei hij waar het toch was fout gelopen bij het draaien. Hij dacht dat het enkel nog maar een formaliteit was en dat het dan allemaal in orde was. Reed met zelfvertrouwen, goede rijstijl, goede remtechniek, keek op de juiste momenten in spiegels en was perfect aan het rijden.
Jammer van mijn schrikreactie, volgende keer hopelijk beter.
frb

Bericht door frb »

EXAMENCENTRUM: BRUGGE

- examinator zat achter me
- de examinator zei waar ik moest keren. In een straat waar er aan beide kanten geparkeerde auto's stonden.
- parkeren tussen 2 geparkeerde auto's. Ik moest in een s beweging parkeren.
Ik had niet voldoende ruimte tussen de 2 auto's, met als gevolg dat ik 3x opnieuw geprobeerd heb.
de 3de keer lukte het wel.
- voorafgaande controles: bandenslijtage, pinkers gebruiken, ruitenwissers, claxon
- begeleider, mijn mama (wel 2 uur rijschool gevolgd om het parkeren en keren beter te kunnen)

Resultaat: niet geslaagd
heb 1x 60 gereden in een bebouwde kom, 1x niet duidelijk gekeken naar rechts bij het inslaan,
1x verkeer gehinderd bij het oprijden van de snelweg. En mijn parkeren en keren moet veel soepeler.
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Ik had niet voldoende ruimte tussen de 2 auto's,
Eigenlijk kan dit niet, want de examinator moet je een plaats aanduiden waar voldoende ruimte is.

Dus:
ofwel heeft de examinator je een foutieve plaats aangewezen en had je meteen na het examen moeten reclameren bij de hoofdexaminator;
ofwel heeft hij wel een plaats aangewezen die wel goed was, maar lukte bij jou het parkeren niet zo goed.

Als je leert rijden met begeleider, neem dan zeker ons praktijkboek samen goed door:
DOWNLOAD HET PRAKTIJKBOEK NAAR JE COMPUTER (info)

En lees ook even deze voorbeeldpagina:
PARKEREN
frb

Bericht door frb »

GRO schreef:
Ik had niet voldoende ruimte tussen de 2 auto's,
Eigenlijk kan dit niet, want de examinator moet je een plaats aanduiden waar voldoende ruimte is.

Dus:
ofwel heeft de examinator je een foutieve plaats aangewezen en had je meteen na het examen moeten reclameren bij de hoofdexaminator;
ofwel heeft hij wel een plaats aangewezen die wel goed was, maar lukte bij jou het parkeren niet zo goed.

Als je leert rijden met begeleider, neem dan zeker ons praktijkboek samen goed door:
DOWNLOAD HET PRAKTIJKBOEK NAAR JE COMPUTER (info)

En lees ook even deze voorbeeldpagina:
PARKEREN

Ik had ruimte voor mijn auto + een beetje extra.
Ik heb nadien gezegd dat ik vond dat ik niet voldoende ruimte had om te parkeren.
Hij antwoorde dat er wel genoeg plaats was.
Zou het veel uithalen als ik naar de hoofdexaminator ga? Ik had ook andere fouten & weet niet of ik anders door ging zijn.

Hoeveel plaats moet je eigenlijk krijgen om te parkeren?

Volgende keer doe ik m'n rijexamen met de rijschool.
Plaats reactie