Tijdstip : 13h
Vandaag praktijkexamen afgelegd in Oostende, eerste keer en meteen geslaagd! Hiep hiep hoera!
Vlot gereden vind ik zelf, kende de omgeving wel niet omdat ik niet van Oostende ben maar wel op basis van domicilie daar m'n examen moest afleggen. Maar soit, dat maakt niet veel uit natuurlijk. Veel voorrang van rechts moeten geven, parkeren ging perfect. Enige opmerkingen waren:
- soms iets te lang koppeling ingedrukt houden, maar niet zo erg
- pinken is goed, maar soms iéts vroeger pinken
- bij het keren in de straat (die echt wel smal was), heb ik mij niet genoeg "vergewist"; al had ik het gevoel dat ik toch wel veel om me heen heb gekeken; bovendien was er totaal geen verkeer in dat straatje. Heb ook driemaal gepinkerd zoals het hoort, en telkens rond me heen gekeken, maar goed.
Voor de rest was het in orde, dus ben geslaagd!
P.S.Om nog even te antwoorden op de vragen in dit topic:
- In welk examencentrum ben je geweest? Oostende
- Zat de examinator naast of achter jou? Rechtsachter mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Mocht zelf de plaats kiezen, maar het werd wel gezegd tussen twee kruispuntjes in dus indirect kon je maar beter een plekje kiezen die niet te dicht bij het kruispunt was voor de veiligheid.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Gewoon parkeren achter een auto, rechts.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Bandenspanning, lichten, grootlichten, ruitenwissers, claxon, pinken links, pinken rechts, remmen
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest? Geen rijschool; gewoon theorie gevolgd en dan leren met de begeleider.
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....) Ma en pa
En aangezien ik zelf, vóór het afleggen van het examen hier op dit forum toch veel achter tips m.b.t. Oostende heb gezocht (maar weinig gevonden), hier enkele tips voor mensen die in de toekomst hetzelfde zoeken:
- Goed opletten met snelheid; er waren veel plaatsen waar je normaal 50 mag, maar het plots 30 wordt, en dan terug 50, en terug 30, en terug 50; zonder in een woonwijk te zijn of zo. Alert blijven dus!
- Er is héél veel voorrang van rechts in en rond Oostende; tegelijkertijd zijn er sommige wegen waar je eerst telkens voorrang moet geven, maar die dan veranderen in een voorrangsbaan waar je niet langer voorrang moet geven. Opletten!
- Ik vind persoonlijk dat de oprit van het examencentrum soms moeilijk vooraf te vinden is; plots is hij er, zeker als je 70 rijdt. Vooraf een paar keer gaan oefenen dus, herkenningspunt zoeken, en ook het op- en afrijden oefenen. Het is kort draaien en zoals je weet mag je je stuur niet laten "terugdraaien in je handen", maar terug begeleiden. Dat is daar het geval, dus het zou een slechte manier zijn om je examen te beginnen!
- Langs de weg van het centrum staan veel stopborden als je die weg wil oprijden. Bij mij passeerde ik daar op het einde vh examen. Geen haaientanden (vertragen) dus, maar stoppen!
Dat is het zowat denk ik. Succes!