**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Anneleen91

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Anneleen91 »

EXAMENCENTRUM: EREMBODEGEN

Ik ben net terug van mijn examen, en nog steeds vol ongeloof; ik ben geslaagd! Al vond ik dat ik zelf nog nooit zo slecht gereden had... :)

- In welk examencentrum ben je geweest? Erembodegem
- Zat de examinator naast of achter jou? Schuin achter mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Hij zei dat ik in de straat waar we net reden moesten keren. Ik heb dit vrijwel direct gedaan want verderop stonden heel veel auto's geparkeerd aan beide kanten.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Hij zei goed op tijd achter welke auto ik me moest parkeren. Heb dit in 2 keer gedaan. De tweede keer was volgens hem heel goed, al vond ik dat ik rare toeren had uitgehaald :D Het grappige was dat er nog iemand in die auto zat.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Lichten(dim,stand,mist,groot,achtermist,stop), ruitenwissers, claxon, pinkers, ontwaseming voor en achter, koelvloeistof, zetel en linkerbuitenspiegel, gordel(niet gedraaid zijn ed)
- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ? Met een begeleider. Heb vorig jaar rijlessen gevolgd(20u), maar ik had een extreem slechte instructeur, waardoor ik zo goed als alles zelf nog heb moeten uitzoeken en leren met mijn ouders en vriend
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? Mama (ze had volgens mij nog meer stress dan ikzelf!)

Vriendelijk bedankt Gratis Rijbewijs Online en Rijprof!
Ik wens alle toekomstige chauffeurs nog heel veel succes toe !
Gast100

Bericht door Gast100 »

Ik moet binnenkort mijn praktisch rijexamen gaan doen in Asse en heb nog een vraagje over het parkeren. Zegt de examinator expliciet das je in een S-beweging moet parkeren? Want als er nu gn andere auto's staan achter diegene dat je moet parkeren, ga je normaal toch ook niet in een S-beweging parkeren en kan dit misschien gezien worden als onnodig het verkeer hinderen?

Alvast bedankt
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Er wordt van jou wel degelijk verwacht dat je achteruitrijdend in een s-vorm parkeert. Ook als je meer dan genoeg plaats hebt om er makkelijk in 1 beweging voorwaarts in te rijden.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof

Bericht door de rijprof »

Proficiat Anneleen91 :wink:
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Gast100 schreef:Zegt de examinator expliciet das je in een S-beweging moet parkeren? Want als er nu gn andere auto's staan achter diegene dat je moet parkeren, ga je normaal toch ook niet in een S-beweging parkeren en kan dit misschien gezien worden als onnodig het verkeer hinderen?
Het manoeuvre heet volgens GOCA "achterwaarts parkeren". Het lijkt me dus logisch dat je achteruit in die parkeerplaats rijdt :wink:

Bovendien: wat zou de meerwaarde van het parkeren nog zijn wanneer je vooruit in die parkeerplaats mocht rijden? Het examen is nu al een lachertje geworden zonder de voorafgaande manoeuvres die vroeger gedaan moesten worden, en jij zou het enige dat er nog overschiet, en dat al poepsimpel is, ook nog afschaffen?

Dan kunnen ze, zoals 75 jaar geleden, opnieuw een rijbewijs meegeven bij een grote pot choco...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Kabass

Bericht door Kabass »

EXAMENCENTRUM:

Hey, ben vandaag mijn examen gaan doe en ik ben geslaagd. 1ste keer :D
Ik heb wel nog wat vraagjes.
Kan iemand mij vertellen wat de Opmerkingen PE betekenen? Ik kan dit nergens vinden.
Ik heb deze opmerkingen gekregen: ECO +1.1/1.3/1.5/1.7/1.8/11.1

Kan iemand mij vertellen wat deze betekenen?
de rijprof

PE= praktijkexamen.
ECO + (positief) = dat je ecologisch hebt gereden :D
Proficiat :wink: .
Gast01

Bericht door Gast01 »

Ik ga binnenkort mijn praktijkexamen afleggen en had nog een vraag over de rol van de begleider. De begleider moet natuurlijk aandachtig zijn, mee opletten, mee kijken. Maar mag hij ook iets zeggen, of mag hij alleen reageren wanneer je een overtreding begaat of gaat begaan?
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

De begeleider mag niets zeggen en niets doen. Hij moet wel aandachtig het verkeer volgen en ingrijpen indien jij als kandidaat iets niet gezien zou hebben waardoor er een ongeval kan gebeuren.
Het examen eindigt wanneer de begeleider iets zegt, of wanneer hij ingrijpt.
goca schreef:Uw instructeur, uw begeleider of de begeleidend persoon mag in geen geval aanduidingen of richtlijnen geven. Indien hij tijdens de proef tussenkomt, is de examinator verplicht het examen stop te zetten. Tevens mag hij, op straffe
van stopzetting van het examen, de aanduidingen van de examinator niet herhalen of er commentaar bij geven.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
annickje88

Bericht door annickje88 »

EXAMENCENTRUM: DEURNE

- In welk examencentrum ben je geweest? deurne
- Zat de examinator naast of achter jou? Schuin achter mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? mocht zelf kiezen in bepaalde straat
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? achter een auto parkeren waar veel plaats achter was
- Voorafgaande controles: wat heeft zij gevraagd? ruitenwisservloeistof,ruitenwissers,remlicht,standlichten,grootlichten,dimlichten,pinkers,spiegels,achter-en voor ontwaseming,achteruitkijkspiegel,claxon en ho je stoel juist staat
- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ?een halfjaar geleden 20 uur les gevolgd en vandaag examen gaan doen met de rijschool.
resultaat: van de eerste keer geslaagd zonder opmerkingen! :D
ik raad echt wel aan iedereen aan om met de rijschool te gaan. als ik zie wat mijn vriend allemaal verkeerd doet door al 6 jaar met de auto rond te rijden heeft hij zijn eigen rijstijl en is het niet meer zoals het moet.
de rijschool leert je echt wel de juiste technieken!
Dank aan rijschool expert driving! :)
de rijprof

Proficiat, annickje88 :wink:
ELKEE

Bericht door ELKEE »

EXAMENCENTRUM: ALKEN

JA JA GANSE VOORMIDDAG NIETS KUNNEN ETEN DOOR DE ZENUWEN

WANT ROND 3 UUR WAS HET ZOVER EN MOCHT IK GAAN AFLEGGEN IN ALKEN
1 TIP VERTREK OP TIJD WANT IK WAS WAT LAAT (NOG MEER ZENUWEN)GELUKKIG MOESTEN WE TOCH WACHTEN IN DE WACHTZAAL

EERSTE VRAAG TOON AAN WAAR JE BANDENSPANNING KAN METEN
WAT DOE IK , IK LAAT DE PROFIELDIEPTE ZIEN
GOED BEZIG ELKE DACHT IK BIJ MIJN EIGEN
NU GA K ME ECHT MOETEN HERPAKKEN

EN DAT DEED IK
IN DE SPIEGELS OVERDREVEN GEKEKEN, VOORRANG ELKE KEER GOE GEPAKT EN GEGEVEN gOE ZO eLKE DACHT IK, PINKERS ALTIJ OPGEZET

DAN KWAM PARKEREN HAD HEEL VEEL PLAATS WAARDOOR IK ECHT GOE NAAR ACHTER GING EN STON PERFECT
MAAR ZE ZEI JE MOET HET WEL OP EEN KORTE MANIER KUNNEN
IK :roll:
DUS IK OPNIEUW EN JA JA PERFECT EN DEZE KEER NIET TEVEEL NAAR ACHTER

DAN KWAM KEREN IN EEN SMALLE STRAAT
DAT GING OOK GOE PERFECT NIET VERGETEN NIET STUREN ALS JE STOPT

1X FOUT GEMAAKT DAT ZE ZEI GA LINKS EN IK GEWOON RECHTDOOR GING
ZE WAS EEN BEETJE LASTIG MAR IK SNEL TERUG NAAR LINKS GEGAAN
EN IEDEREEN BLIJ

IK HAD ECHT HET GEVOEL DAT K HEEL GOE GEREDEN HAD
WAAR IK HET MEESTE SCHRIK OP HAD snELHEID DEED IK JUIST HET BESTE

MAW geslaagddddddddd :mrgreen:

WAT ECHT HELPT IS AL DIE WEGEN VAN DOORGANGSPUNTEN GEDAAN TE HEBBEN
IK KENDE DE WEG HEEL GOEDDDDDDDDDD
OP DEZE SITE HEB IK VELEEEEE DAGEN ALLES VAN OPGESCHREVEN
IK HEB ZOWEL MIJN THEORIE HIER GELEERD ALS MIJN PRAKTIJK (PRAKTIJKBOEK OOK GEDOWNLOAD)
VEEL SUCCES VOOR WIE NOG MOET GAAN
de rijprof

Proficiat ELKEE, :wink:
we begrijpen dat je dolblij bent maar daarom moet je niet roepen (liefst in kleine letters schrijven, hé).
Jens VDM

Bericht door Jens VDM »

EXAMENCENTRUM: SINT-DENIJS-WESTREM

- In welk examencentrum ben je geweest? Sint-Denijs

- Zat de examinator naast of achter jou? Rechtsachter

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Niet moeten doen (helaas)

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? "Parkeer maar achter de grijze Corsa"; heel veel plaats, ging dan ook heel makkelijk.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Alle lichten gecontroleerd; bandenspanning (nummer 4)

- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ? Begeleider

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....) De papa.

- Resultaat Helaas gebuisd.

Eigenlijk 3 fouten gemaakt:

- Een voorrang van rechts niet gezien (was echt een rare situatie op een brug in Sint-Denijs)
- Bijna in een eenrichtingsstraat gereden (was een soort van splitsing waarbij de weg wat naar rechts boog. Ik houd dus rechts aan, blijkt dat een eenrichtingsstraat. Ben dan maar een stukje achteruit gereden, maar het kwaad was geschied. Op het moment dat ik het door had, zei de examinator ook net "pas op". Staat dus vermeld als "tussenkomst examinator".)
- Iets te traag gereden. Reed iets minder dan 50 waar ik blijkbaar 70 mocht. Ik vond dit raar, want ik rijd regelmatig door die straat, en rijd daar altijd 50, ik heb nog nooit een bord 70 gezien.

Al bij al domme fouten van me. Ik had die sans-unique eerder moeten zien, en op die brug een beetje pech gehad dat er net iemand kwam aangereden.
Terecht gebuisd vind ik, maar ben toch serieus teleurgesteld. Weeral 4 maanden wachten...
Ik denk toch dat ik bij de rijschool eens ga informeren of het daar niet sneller gaat.

De route was vrij rustig, maar met heel veel zone 30 en voorrang van rechts. Vanuit het examencentrum eerste straat rechts, onder het viaductje naar links, dan nog een keer of 2 links, zo naar het centrum van Sint-Denijs, daar moeten parkeren (echt een ruime plaats, wel voor een oprit, maar dat was geen probleem zei de examinator aangezien we rap weer zouden vertrekken). Naar de lichten aan de Carrefour gereden, dan rechts richting Deinze. Op het rondpunt (aan Krefel) rechtdoor (alweer richting Deinze). Doorgereden tot aan de 1e of 2e lichten. Rechts richting Latem. Dan op het rondpuntje in Latem naar rechts richting Sint-Denijs). Dan weer die baan gevolgd tot aan het kruispunt in Sint-Denijs, en zo naar het examencentrum.

Toen ik die voorrang van rechts niet gezien had wist ik wel dat het voorbij was. Ik heb me dan ook niet meer moeten keren.

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben. Ik ga 24 februari alleszins terug (hopelijk nog wat vroeger ;))

Groeten,
Jens.
de rijprof

@ Jens VDM,
Je bent waarschijnlijk niet gebuisd omwille van 1 voorrang aan rechts te missen maar omdat er iets fundamenteel mis is met de benadering van een kruispunt met voorrang aan rechts.
Het is niet de optelsom van het aantal gemiste voorrangen, maar de manier waarop men ze benaderd en toepast.
Je kan bv. tijdens je hele rit geen voorrang hebben moeten verlenen omdat er toevallig niemand van rechts kwam en toch gebuisd zijn.
Hoezo? Kan dat?
Ja dat kan, omdat als een examinator ziet dat jouw benadering niet OK is, beroept hij/zij zich op onaangepaste snelheid, verkeersinzicht of zelfs verkeersgevaarlijk rijden.
Je moet een kruispunt met voorrang aan rechts heel goed voorbereiden alsof er steeds een bestuurder kan uitkomen waar jij zacht en rustig moet voor kunnen remmen.

Een verboden richting moet je trachten van heel ver op te merken.

Let goed op je snelheidsborden!

Werk aan je kijktechniek.

Volgende keer beter en ga ook eens langs bij http://www.derijprof.be" target="_blank
Plaats reactie