30+'ers met B-rijbewijs die willen gaan brommeren

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Plaats reactie
OLISAS

30+'ers met B-rijbewijs die willen gaan brommeren

Bericht door OLISAS »

Ik lees erg veel verschillende informatie overal. Misschien staan de juiste antwoorden hier al tussen, maar mogelijks heeft leeftijd van ons en het aantal jaren dat we ons B-bewijs hebben ook nog invloed. Wij behaaldenons B-bewijs voor een auto in 1997 respectievelijk 2003. Mijn bewijs (het oudste) kent nog categorie A1, A2 en A3. Met het behalen van het B-bewijs heb ik blijkbaar ook het A3-bewijs. Mijn vriendin, wiens rijbewijs B van 2003 dateert, mag enkel met categorie B-voertuigen rijden (auto dus) maar niet met een A-categorie. Er is geen sprake van A1,A2 of A3, maar gewoon 2 categorieën A. (<25kW of meer), dewelke allebei doorkruist zijn.

MOet ze nu een rijbewijs halen voor een dwaze mobilette, of enkel voor +50cc?
En ik? moe tik voor een mobilette en rijbewijs halen, of enkel voor +50cc?

Moeilijke mens hé.
toch alvast bedankt voor een poging tot antwoord.
Jetson

Re: 30+'ers met B-rijbewijs die willen gaan brommeren

Bericht door Jetson »

Normaal gezien staat op de achterkant van het rijbewijs (dus niet het kantje waar alle andere categoriën staan doorgekruist) een vak met A3; heb je wel goed gekeken?
Voor zover ik weet mag iedereen met een vast rijbewijs B met een categorie A3 rijden hoor.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

OLISAS schreef: MOet ze nu een rijbewijs halen voor een dwaze mobilette, of enkel voor +50cc?
En ik? .
Voor een bromfiets klasse B (45 km/u) / categorie A3 moeten jullie geen rijbewijs halen, dat is inbegrepen in het rijbewijs B.
(kijk achteraan op je rijbewijs.)

Aangezien jullie je rijbewijs B al meer dan 2 jaar hebben, mogen jullie IN BELGIE ook met een lichte motorfiets rijden : maximaal 11 kW vermogen en max. 125 cc cilinderinhoud.

Daarvan staat echter niets op het rijbewijs.
Benny Stinkens
Administrator

Bericht door Benny Stinkens »

Mensen die voor 1989 hun rijbewijs B behaald hebben mogen met alle motorfietsen rijden.
Spijtig voor jullie is dit dus niet zo. :(
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie