**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Inazuma

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

sarahtjeh_19 schreef: En bij het keren moet je eerst de achterliggende auto's voorlaten, maar wat als je reeds bezig bent met het manoevre? Stel dat je dwars over de baan staat en je bent achteruitgereden tot je met de achterste banden bijna tegen de stoep staat, moet je dan diegene die van rechts komen (dus van het verste rijvak) ook nog voorlaten?
Die bestuurders moet je inderdaad ook voorlaten.
Bij het uitvoeren van een maneuver, blijf je de ganse tijd voorrangsplichtig, zolang het maneuver voortduurt.
Dat wil zeggen dat je het maneuver desnoods moet onderbreken om zo de andere weggebruikers voorrang te verlenen.
sarahtjeh_19

Bericht door sarahtjeh_19 »

Inazuma schreef:
sarahtjeh_19 schreef: En bij het keren moet je eerst de achterliggende auto's voorlaten, maar wat als je reeds bezig bent met het manoevre? Stel dat je dwars over de baan staat en je bent achteruitgereden tot je met de achterste banden bijna tegen de stoep staat, moet je dan diegene die van rechts komen (dus van het verste rijvak) ook nog voorlaten?
Die bestuurders moet je inderdaad ook voorlaten.
Bij het uitvoeren van een maneuver, blijf je de ganse tijd voorrangsplichtig, zolang het maneuver voortduurt.
Dat wil zeggen dat je het maneuver desnoods moet onderbreken om zo de andere weggebruikers voorrang te verlenen.
Ok, bedankt! Ik heb maandag om 9 uur mijn rijexamen en zal achteraf een verslagje posten:)
Gast

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: ALKEN

- Zat de examinator naast of achter jou?
achter mij

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Een straatje in een wijk in Hasselt, niet veel auto's maar er stonden wel bestuurders te wachten achter mij :D Ik mocht zelf kiezen waar in de straat ik zou keren.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
De examinator zei op voorhand, plaats je eens achter die grijze volvo. Dus ik heb mij erlangs gezet en de techniek toegepast om tot op 1 meter erachter te staan. Het ging heel vlotjes en heb ook geen opmerking gehad. Erna moest ik uitstappen en doen alsof ik ging winkelen.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Motorolie (+ reservoir + peil), alle lichten & ontwaseming voor & achterruit, en veilige zithouding aantonen.

- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ?
Begeleider. Heb wel 6 uur rijles gekregen van iemand met heel veel ervaring ivm het opleren van nieuwe bestuurders.

Resultaat:
Geslaagd van de eerste keer! Kreeg een kleine opmerking over een voorrangssituatie (voorrang geven aan iemand als er geparkeerde auto's aan jouw kant staan) maar de andere bestuurder heeft niet moeten remmen ofzo, hij was veraf en heb dus doorgereden waardoor hij lichtjes gas heeft moeten inhouden. En in 50 zone soms 52-53 gereden maar de voor de rest was het perfect!

Mijn parcour vond ik heel makkelijk. Ik kwam langs het grote rondpunt van Alken, en had de heletijd een rechte baan.. Meestal was het zone 50, heb ook een paar zone 70's gehad en daarna in een wijk gereden waarna ik terug op de hoofdweg uitkwam om terug te keren naar het examencentrum.

Ik had een vriendelijke en strenge, maar zeer correcte examinator. Hij wenste mij succes en bleef ook heel kalm op de achterbank zitten en legde alles duidelijk uit!
Praktijkexamen 6 april

Bericht door Praktijkexamen 6 april »

EXAMENCENTRUM: ALKEN

Een welgemeende dank u aan heel het team van gratisrijbewijsonline en http://www.derijprof.be" target="_blank! Ik ben voor de eerste maal op gegaan (Alken) en was dan ook direct geslaagd Ik had een opmerking gekregen over voorrangssituatie die ging als volgt, er stond een rij auto's geparkeerd aan mijn kant en in de verte zag ik een tegenligger afkomen. Maar hij was nog zodanig ver weg dat ik voor hem was en niet moest stoppen tussen de auto's. Toen ik er bijna was, heeft hij heeeel lichtjes moeten inhouden. Daarom zei de examinator ook dat ik normaal achter de auto's moest wachten maar dat ik ook goed geobserveerd had dat ik hoogstwaarschijnlijk hem voor kon zijn. Verder is alles goed verlopen, parkeren en keren in een straat gingen geweldig goed!

Dus aan de mensen die nog moeten gaan, niet teveel zenuwen hebben! Ik had er erg veel last van de dagen voor het examen en tijdens het examen zelf viel alle stress weg waardoor ik super geconcentreerd was! Neem het praktijkboek van gratisrijbewijs eens door en lees het forum eens Het helpt ook om op http://www.derijprof.be" target="_blank te gaan en de animatie te bekijken.. En nog een kleine tip, neem je theorie eens snel door voordat je het examen gaat doen. Verder niet teveel stressen en veel succes!

Groetjes
MV

Bericht door MV »

Examencentrum Sint-Niklaas:

- In welk examencentrum ben je geweest?
Sint-Niklaas

Op de achterbank.

Ik kreeg een brede straat, en mocht zelf kiezen waar ik mocht keren.

Achterwaarts parkeren en uitstappen alsof je een boodschap zou doen.

- Voorafgaande controles: wat heeft zij gevraagd?
Alle lichten, richtingaanwijzers, en waar hoe ik de bandendruk moet meten, meer niet.

Met begeleider

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Met de mama.

Eventjes nog een info, het was een ongelooflijke moeilijke route, voorrang soms niet af te lijden, weinig snelheidsaanduidingen, dus je mocht alles raden.
Zeeeer onvriendelijke vrouw, zowel tegen mij als mijn moeder. Het is nu maandag, ik ben niet geslaagd door een voorrangsfout (1 keer geen voorrang gegeven, zeer moeilijke situatie), derest was goed.

Mag deze week vrijdag terug, en hopen dat ik een beter kaartje trek.
sarahtjeh_19

Bericht door sarahtjeh_19 »

Sint-Denijs-Westrem

Schuin achter me

Je mocht zelf de plaats kiezen. De straat was breed genoeg (ik ben geen held in keren)

Achterwaarts parkeren en uitstappen alsof je een boodschap zou doen. Er was voldoende plaats en ik stond meteen goed.

Remvloeistof aanduiden, pink links, pink rechts, geluidstoestel, lichten aandoen.

Met begeleider

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
mama

Ik ben niet geslaagd. Ik ben de Sterre te snel opgereden en daardoor moest iemand op de rotonde remmen. Zo ongelofelijk stom want ik let daar altijd geweldig op! Ik was veel te zenuwachtig, want mijn voet trilde zelfs ongelofelijk op mijn gaspedaal. Examinator (geweldig ongemanierd trouwens) zei dat ik perfect had gereden, maar daardoor gebuisd was.. En ik had nog gehoopt van niet, omdat hij niet had gezegd dat ik moest terugkeren. Heel frustrerend :( Ik kan daarenboven maar op 27 juli terugkomen, dit is toch belachelijk??
wooter

Bericht door wooter »

sarahtjeh_19 schreef:dit is toch belachelijk??
Eens vragen wat die voorrangsgerechtigde op de rotonde ervan vond?

27 juli is wel extreem ver in de toekomst.
Gast

Bericht door Gast »

gewoon elke dag eens terug opbellen: weet zeker dat snel een vluggere afspraak zult kunnen maken op die manier...
Kasper

Bericht door Kasper »

Sint-Denijs-Westrem

Schuin achter me

Je mocht zelf de plaats kiezen. Makkelijk in 3 bewegingen.

Achterwaarts parkeren en uitstappen alsof je een boodschap zou doen. Veel plaats, meteen goed.

Remvloeistof aanduiden, lichten, ontwaseming, zithouding,..

Met begeleider

Mi padre.

Eerste maal geslaagd. Op mijn 17e verjaardag theorie gehaald, een jaar gereden, op mijn 18e verjaardag praktijk gedaan. Vandaag voor het eerst alleen gereden, heerlijk.

Bedankt aan de site.
Man met rijbewijs

Bericht door Man met rijbewijs »

Deurne.

Naast mij.

Ik mocht zelf kiezen. Ik vond wel dat ik een vrij brede straat kreeg. Zelf had ik in veel smallere straten geoefend, dus dit was zeker geen probleem.

Ook hier héél veel plaats gekregen. Zelf op plaatsen geoefend waar ik net mijn auto kon indraaien, ook omdat ik dacht dat het zo op het examen met meer plaats vrij makkelijk zou moeten zijn. Op het examen ging het zeer vlot.

Paar dingen onder de motorkap, ruitenwissers, claxon, remlichten, pinken.

Met begeleider

Grootmoeder

Volgens mij had ik wel chance met de examinator. Zeer vriendelijke mens die mij direct op mijn gemak stelde. Gelukkig was ik al niet al te nerveus, ik had voor het examen met mijn voorlopig rijbewijs van 18m al veel alleen gereden en in de weken voor het examen was ik ook zeer veel in Deurne gaan oefenen. Het was druk op de baan tijdens het examen, maar dat was niet echt een nadeel denk ik. Zo moest ik overal heel geconcentreerd rond rijden en te snel gaan was sowieso al onmogelijk. Persoonlijk vind ik de zone 30's en de voorrang van rechts in Deurne helemaal niet zo moeilijk als sommige zeggen. Het is meestal zo dat de kleinere straten allemaal zone 30 zijn in Deurne en het staat ook goed aangegeven. Bovendien kunt ge, doordat ge zo dikwijls voorrang moet geven, toch nooit echt veel sneller gaan rijden in die stukken waar het zone 30 is. Wat die voorrang betreft, het doet misschien wel wat raar dat veel van die grotere straten in Deurne geen voorrangsbanen zijn, maar op zich blijft het makkelijk.

Volgens de examinator reed ik foutloos en ik heb ook geen enkele opmerking op mijn blad. Ik vermoed wel dat dat meer als een complimentje bedoeld was, want ik denk niet dat er iemand is die écht foutloos zo'n examen aflegt. Het helpt natuurlijk wel als ge het keren en parkeren vlot uitvoert in het begin, dan ben je zelf op je gemak en laat je een goede indruk na.

Ah ja, nog 1 dingetje wel: teruggekeerd op het examencentrum zag ik juist een andere kandidaat beginnen. Hij had een nogal stevig gebouwde examinatrice, die al bij het uitvoeren van de controles aan het brullen was. Vond ik er wel wat over eigenlijk, op die manier gaat ze veel mensen nerveus maken. Een examen afnemen is net als een examen afleggen een kunst.

Tot slot, bedankt aan gratis rijbewijs online en de rijprof!
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Man met rijbewijs schreef:Ah ja, nog 1 dingetje wel: teruggekeerd op het examencentrum zag ik juist een andere kandidaat beginnen. Hij had een nogal stevig gebouwde examinatrice, die al bij het uitvoeren van de controles aan het brullen was. Vond ik er wel wat over eigenlijk, op die manier gaat ze veel mensen nerveus maken. Een examen afnemen is net als een examen afleggen een kunst.
Proficiat met je rijbewijs :!:

Wat er bij die andere kandidaat mis gelopen is, zullen we wellicht nooit weten. Heeft die bvb simpelweg moeite gehad om de instructies goed te horen (bvb wanneer examinator achteraan de auto staat en kandidaat achtereenvolgens de verschillende lichten moet gebruiken)?

Anders lijkt het mij eerder al een kunst op zich om op dat ogenblik al een examinator aan 't brullen te krijgen....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Bericht door Gast »

bert.covens schreef:
Man met rijbewijs schreef:Ah ja, nog 1 dingetje wel: teruggekeerd op het examencentrum zag ik juist een andere kandidaat beginnen. Hij had een nogal stevig gebouwde examinatrice, die al bij het uitvoeren van de controles aan het brullen was. Vond ik er wel wat over eigenlijk, op die manier gaat ze veel mensen nerveus maken. Een examen afnemen is net als een examen afleggen een kunst.
Proficiat met je rijbewijs :!:

Wat er bij die andere kandidaat mis gelopen is, zullen we wellicht nooit weten. Heeft die bvb simpelweg moeite gehad om de instructies goed te horen (bvb wanneer examinator achteraan de auto staat en kandidaat achtereenvolgens de verschillende lichten moet gebruiken)?

Anders lijkt het mij eerder al een kunst op zich om op dat ogenblik al een examinator aan 't brullen te krijgen....
Bwa neen, ze stonden vlak naast mekaar en het klonk allemaal nogal boos. Sowieso vind ik het een beetje rap om te gaan brullen. Goed, misschien waren zijn controles niet goed of zo, maar dan kan je dat ook zeggen.

In elk geval: ik had een zeer goede examinator en als je bij hem niet slaagt, is het volgens mij toch gewoon je eigen schuld. Al kan je ook wel pech hebben met zwakkere weggebruikers, die het zelf niet zo nauw nemen met de regels. Zeker in Deurne valt dat wel eens voor vermoed ik.
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Gast schreef:In elk geval: ik had een zeer goede examinator en als je bij hem niet slaagt, is het volgens mij toch gewoon je eigen schuld. Al kan je ook wel pech hebben met zwakkere weggebruikers, die het zelf niet zo nauw nemen met de regels. Zeker in Deurne valt dat wel eens voor vermoed ik.
Niet slagen in je examen is meestal de eigen schuld van de kandidaat. Alleen kunnen/willen velen hun eigen fouten maar niet inzien (of men onderschat de gemaakte fouten). Voldoende zelfkritisch zijn, is velen nog niet gegeven. Met kwetsbare weggebruikers is het inderdaad raadzaam om driedubbel uit je doppen te kijken. Niet enkel in Deurne, overigens....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Man met rijbewijs

Bericht door Man met rijbewijs »

bert.covens schreef: Niet slagen in je examen is meestal de eigen schuld van de kandidaat. Alleen kunnen/willen velen hun eigen fouten maar niet inzien (of men onderschat de gemaakte fouten). Voldoende zelfkritisch zijn, is velen nog niet gegeven. Met kwetsbare weggebruikers is het inderdaad raadzaam om driedubbel uit je doppen te kijken. Niet enkel in Deurne, overigens....
Hopelijk is het hun eigen schuld he, anders is er weinig sprake van een eerlijke beoordeling. Maar ik kan me wel voorstellen dat sommige examinatoren mensen nog nerveuzer maken dan ze zijn. Het is ten slotte je rijexamen en je hebt graag een rijbewijs, dus een beetje nerveus ben je altijd.

Uiteindelijk is het hetzelfde als op de universiteit: je hebt proffen die je erg op je gemak stellen en waarbij de nervositeit wegvalt en je goed kan nadenken, maar er zijn er ook die je nerveuzer maken, waardoor je onzekerder wordt en fouten begint te maken. Strikt genomen zal het bij een gebuisd examen nog altijd aan jezelf liggen (je gaf immers niet de juiste antwoorden), maar het is volgens mij toch zo dat de prof een rol kan spelen.

Nu denk ik wel dat de meeste examinatoren dit erkennen en de kandidaat op zijn of haar gemak proberen te stellen. Hoewel het niet helemaal onwaar is dat er een luchtje van geldgewin aanhangt (zo'n examencentrum is wel degelijk een bedrijf), denk ik niet dat je als examinator graag mensen buist.
beats

**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door beats »

Examencentrum: Deurne

Examinator zat achter mij

Controles: bandenspanning (ventiel), lichten benoemen, claxon, zithouding, spiegels.

Begeleider: rijschool

Keren: Massa plek eigenlijk, geen probleem
Parkeren idem, had zowat een halve kilometer plek...

Resultaat: gebuisd...

Na 24 uur les met de rijschool, anderhalve maand alleen rijden (1500 km gereden waarvan zonder overdrijven bijna 1000 in Deurne)

Gebuisd op: bediening voertuig: onvoldoende. Ik sleepte volgens de examinator teveel met men koppeling.. Dit omdat ik de dagen voor het examen en de dag zelf niet meer met de rijschoolauto (een diesel) gereden had maar met mijn klein versleten naftje. En natuurlijk had ik nog extra veel gereden de dagen vooraf. Ik moest om 8 uur 's ochtends dus had geen tijd meer om met de rijschool te rijden.
Plaats op de rijbaan: onvoldoende. Ik reed teveel links. dat deet ik idd, op die gigantisch brede 1-richtingsstraten (Ter Heydelaan etc), wat maakt dat uit? Bovendien zie je dan auto's met voorrang van rechts beter aankomen?

Verder nog voorbehoud voor richtingsverandering 'uitwijken als vereist", wat hiermee bedoeld werd weet ik niet.

Vind het zelf wel jammer, kende het parcour door en door, praktisch geen enkele fout op voorrang of snelheid, heb me zowat gek gepinkerd bij elke fietser dat ik voorbijreed, ... Tot op het einde was ik ervan overtuigd een goed examen gedaan te hebben. Morgen dus nieuwe afspraak maken, dit keer in de namiddag zodat ik eerst nog twee uur met de rijschoolauto kan rijden (zie het niet zitten om met de mijne examen te doen, bovendien is de slaagkans groter met rijschool beweert men). Kost natuurlijk weer een hoop geld, dus het kan maar beter goed genoeg zijn nu...
Plaats reactie