EXAMENCENTRUM: ALKEN
- Zat de examinator naast of achter jou?
achter mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Een straatje in een wijk in Hasselt, niet veel auto's maar er stonden wel bestuurders te wachten achter mij

Ik mocht zelf kiezen waar in de straat ik zou keren.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
De examinator zei op voorhand, plaats je eens achter die grijze volvo. Dus ik heb mij erlangs gezet en de techniek toegepast om tot op 1 meter erachter te staan. Het ging heel vlotjes en heb ook geen opmerking gehad. Erna moest ik uitstappen en doen alsof ik ging winkelen.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Motorolie (+ reservoir + peil), alle lichten & ontwaseming voor & achterruit, en veilige zithouding aantonen.
- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ?
Begeleider. Heb wel 6 uur rijles gekregen van iemand met heel veel ervaring ivm het opleren van nieuwe bestuurders.
Resultaat:
Geslaagd van de eerste keer! Kreeg een kleine opmerking over een voorrangssituatie (voorrang geven aan iemand als er geparkeerde auto's aan jouw kant staan) maar de andere bestuurder heeft niet moeten remmen ofzo, hij was veraf en heb dus doorgereden waardoor hij lichtjes gas heeft moeten inhouden. En in 50 zone soms 52-53 gereden maar de voor de rest was het perfect!
Mijn parcour vond ik heel makkelijk. Ik kwam langs het grote rondpunt van Alken, en had de heletijd een rechte baan.. Meestal was het zone 50, heb ook een paar zone 70's gehad en daarna in een wijk gereden waarna ik terug op de hoofdweg uitkwam om terug te keren naar het examencentrum.
Ik had een vriendelijke en strenge, maar zeer correcte examinator. Hij wenste mij succes en bleef ook heel kalm op de achterbank zitten en legde alles duidelijk uit!