xantingo schreef:Ik stel voor dat degenen die problemen hebben met deze materie dit signaleren aan de FOD Mobiliteit of rechtstreeks aan de minister.
Het resultaat laat je ons achteraf maar weten.
... waarop Bert Covens meteen de koe bij de horens greep.
Het antwoord kwam vrij snel:
FOD Mobiliteit schreef:Wat mag er met een categorie G worden bestuurd ? Het antwoord is 'landbouwvoertuigen'. Nochtans is een rijbewijs categorie G een nationale categorie, wat wil zeggen dat deze categorie in de ons omliggende landen, en ook in de andere landen, onbekend is, en waardoor de Europese regelgeving een andere categorie moet voorzien.
De categorie die de Europese regelgeving voorziet voor deze voertuigen is de Europese categorie, al naargelang de maximaal toegelaten massa (MTM) en de aanwezigheid van een aanhangwagen.
De Europese categorieën die hiervoor in aanmerking komen zijn, zoals u allicht wel weet, B voor voertuigen met een MTM tot 3500, C1 of C voor voertuigen met een MTM meer dan 3500 kg, maar niet meer dan 7500 kg, en C voor voertuigen met een MTM meer dan 7500 kg.
Met een aanhangwagen erbij (MTM meer dan 750 kg) wordt dit resp. B+E, C1+E of C+E, en C+E. Tot zover deze Europese regel, die moet gevolgd worden wanneer men bijvoorbeeld met een landbouwvoertuig de grens zou oversteken, en in een aantal andere gevallen zoals zal blijken.
Ons land heeft nochtans een nationale categorie voor deze landbouwvoertuigen ingevoerd, nl. categorie G. Categorie G is, zoals reeds aangehaald, een nationale categorie en is derhalve een uitzondering op de Europese regelgeving.
Europa laat dergelijke uitzonderingen toe, maar laat dit voor landbouwvoertuigen enkel toe indien de uit te voeren activiteit een landbouwactiviteit betreft. Voor elk ander gebruik van een tractor, is bijgevolg een Europese categorie vereist.
Ik persoonlijk interpreteer het begrip landbouw zo ruim mogelijk, dus met inbegrip van loonwerkers, landbouwers in bijberoep (hobby), traject hoeve-veiling, ... Een bestuurder van een landbouwvoertuig onder dekking van categorie G moet bijvoorbeeld volgens mij helemaal geen zelfstandig statuut hebben.
Het gaat erom dat er bepaalde gewassen moeten worden gezaaid, geplant, geoogst, ..., en/of eventueel bepaalde dieren moeten worden gehouden. Een ander misverstand is bijvoorbeeld dat het zou moeten gaan om de productie van voedsel. Het oogsten van bijvoorbeeld vlas (textielnijverheid) is wel degelijk een landbouwactiviteit.
Activiteiten die zeker niet onder landbouw vallen zijn bijvoorbeeld het onderhoud van de wegen (zelfs de wegbermen) door de gemeente, het gebruik van tractoren door aannemers, het strooien van dooizout, en elk particulier gebruik van tractoren, al dan niet door landbouwers. Hierdoor is het bijvoorbeeld naar de bioscoop gaan geen landbouwactiviteit.
Op de vraag hoe het dan zit met de definitie van een landbouwvoertuig uit
Art. 1.9 kreeg Bert nog de volgende aanvulling:
FOD Mobiliteit schreef:Ik kan alleen maar herhalen (zie eerste alinea van mijn eerder antwoord) dat u artikel 1, 9° aanhaalt (definitie landbouwtrekker en bostrekker), terwijl ik u heb proberen een antwoord te geven op wat men met een categorie G allemaal mag.
Misschien wordt het duidelijker als ik u de vraag zou stellen met welke rijbewijscategorie een landbouwer met woonplaats in De Moeren (tegen de Franse grens) een veld moet gaan bewerken dat ligt in Les Moeres, in Frankrijk dus, pal aan de overkant van de grens.
Het antwoord is niet categorie G, want categorie G is eigenlijk alleen maar geldig in België. Nochtans is de aard van het voertuig niet veranderd, nl. landbouwvoertuig.
Het antwoord is, in de veronderstelling dat de MTM van de tractor bijvoorbeeld 8000 kg is, en met een flinke aanhangwagen erbij, categoriel C+E.
Bij deze veronderstel ik dus dat de kwestie nu duidelijk is, en hou ik deze discussie verder gesloten.
Met dank aan Bert en aan de mensen van de FOD Mobiliteit.