trekker met grondkipper

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Gesloten
Inazuma

Re: trekker met grondkipper

Bericht door Inazuma »

GRO schreef:Dan laat toch elke bestuurder zijn voertuig (auto, vrachtauto etc) inschrijven als landbouwvoertuig.
Neen want dat gaat niet ...
Je mag met een rijbewijs G met het landbouwvoertuig van het erf naar het veld rijden en omgekeerd. Dat is alles.
Landbouwgebruik omhelst heel wat meer dan van veld naar erf rijden en terug ...

Wat de FOD Mobiliteit er tegenwoordig van maakt, en wat Tom84 als werknemer van die dienst verkondigt, is dat enkel landbouwgebruik toegelaten is met rijbewijs G, terwijl de rijbewijswetgeving verdorie zelf nadrukkelijk en duidelijke een bijkomstig gebruik toelaat :!:

Artikel 1
Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder :

9° «landbouw- en bosbouwtrekkers», elk motorvoertuig op wielen of rupsbanden, met ten minste twee assen, voornamelijk bestemd voor tractiedoeleinden en in het bijzonder ontworpen voor het trekken, duwen, dragen of in beweging brengen van bepaalde werktuigen, machines of aanhangwagens die voor gebruik in de land- of bosbouw zijn bestemd, en die slechts bijkomstig voor personen- of goederenvervoer over de weg of voor het trekken van voertuigen van personen- of goederenvervoer over de weg worden gebruikt;

Artikel 2
§1. Voor de toepassing van de wets- en verordeningsbepalingen betreffende het recht tot sturen, worden de motorvoertuigen ingedeeld in categorieën :
9° Categorie G
Land- en bosbouwtrekkers en hun aanhangwagens evenals de voertuigen ingeschreven als landbouwmaterieel, landbouwmotor of maaimachine.
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Inazuma schreef:Landbouwgebruik omhelst heel wat meer dan van veld naar erf rijden en terug ...
Absoluut. Ik vraag mij ook af waarom landbouwgebruik beperkt zou moeten zijn tussen hoeve en veld of omgekeerd. Ik denk hierbij bijvoorbeeld concreet aan volgende gevallen (en er zullen er nog wel meer te vinden zijn)

1) een boer gaat met zijn tractor een kar zagemeel ophalen, aangekocht bij de houtzagerij (om de ligbedden in te strooien van de koeien)
2) een boer gebruikt zijn tractor om naar zijn 2de bedrijf te rijden (bvb in functie van mek-quotum) om er zijn koeien te voederen
3) een boer gebruikt zijn tractor om koeien naar de slachterij te brengen voor een noodslachting (iets wat nu weliswaar minder gebeurt), of naar een buurman aan wie hij er enkele gekocht/verkocht heeft.
4) een boer gaat een nieuw aangekochte (of net herstelde, of eenmalig gehuurde) landbouwmachine ophalen/terubrengen bij de verdeler

Geen van deze mensen rijden tussen het veld en de hoeve of omgekeerd. Is het dan plots geen landbouwgebruik meer :?:
(wat is dergelijk gebruik dan wel?)

En dan maak ik 't nog niet eens al te ingewikkeld. Ik praat niet over loonwerkers, niet over tractoren die bijkomstig voor iets anders gebruikt worden (boerenzoon die z'n liefje oppikt met de tractor, of tractor gebruikt om naar school te gaan).
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

gast schreef:Al gaat hij na school op uitstap naar zee of wat dan ook. Voertuig = G dan zal rijbewijs G toch wel goed zijn zeker.
Gast schreef als ik hem goed begrijp: heb je een voertuig dat ingeschreven is als landbouwvoertuig en een rijbewijs G, dan mag je zelfs met dat voertuig en dat rijbewijs G naar school rijden of op uitstap naar de zee rijden.

Antwoord nu eens op hem: is zijn stelling juist of niet?
Van het erf naar het veld
Moet inderdaad ruimer geïnterpreteerd worden
Uiteraard mag hij ook van het ene veld naar het andere veld (dat kilometers verderligt) rijden; of mag hij met zijn beer naar Wallonië rijden, als hij het daar kwijt geraakt etc. Maar het moet in het kader zijn van zijn activiteiten als landbouwer of bosbouw

Ik denk niet dat hij (rijbewijs G) met zijn landbouwtraktor en aanhangwagen voor zijn vriend naar de Macro mag rijden om voor die vriend een grote keukenfrigo te verhuizen.

http://www.gratisrijbewijsonline.be/rijbewijsG.htm
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Feit is dat we ons moeten neerleggen bij de interpretatie die de FOD Mobiliteit aan deze kwestie geeft.

Wie er niet mee akkoord is raad ik aan om eens met een tractor een frigo te gaan afhalen in de Makro, even langs het politiekantoor te rijden en te vragen of ze alstublieft een pv willen opstellen.

De rechtbank zal dan wel uitspraak doen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bert.covens

Bericht door bert.covens »

xantingo schreef:De rechtbank zal dan wel uitspraak doen.
Ik wacht vol ongeduld af tot er eens rechtspraak hieromtrent bekend raakt...
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma

Bericht door Inazuma »

xantingo schreef:Feit is dat we ons moeten neerleggen bij de interpretatie die de FOD Mobiliteit aan deze kwestie geeft.
Neen, we moeten ons schikken naar de wetgeving, en dat is voor iedereen die kan lezen duidelijk niet hetzelfde als wat de FOD Mob zegt.

Als de FOD Mob andere interpretaties wil doordrukken dan wat de huidige wetgeving duidelijk stelt, moet ze de minister / staatssecretaris vragen de wetgeving te wijzigen.
Dat kon al wel voor prullen als carnavalswagens ...
De rechtbank zal dan wel uitspraak doen.
De kans zit er dan wel goed in dat men tot voor Cassatie zal "mogen" gaan ...
Gast

Bericht door Gast »

GRO schreef:
gast schreef:Al gaat hij na school op uitstap naar zee of wat dan ook. Voertuig = G dan zal rijbewijs G toch wel goed zijn zeker.
Gast schreef als ik hem goed begrijp: heb je een voertuig dat ingeschreven is als landbouwvoertuig en een rijbewijs G, dan mag je zelfs met dat voertuig en dat rijbewijs G naar school rijden of op uitstap naar de zee rijden.

Antwoord nu eens op hem: is zijn stelling juist of niet?
Van het erf naar het veld
Moet inderdaad ruimer geïnterpreteerd worden
Uiteraard mag hij ook van het ene veld naar het andere veld (dat kilometers verderligt) rijden; of mag hij met zijn beer naar Wallonië rijden, als hij het daar kwijt geraakt etc. Maar het moet in het kader zijn van zijn activiteiten als landbouwer of bosbouw

Ik denk niet dat hij (rijbewijs G) met zijn landbouwtraktor en aanhangwagen voor zijn vriend naar de Macro mag rijden om voor die vriend een grote keukenfrigo te verhuizen.

http://www.gratisrijbewijsonline.be/rijbewijsG.htm
Die uitstap naar zee. Wat is dat? Personenvervoer toch?
Die koelkast gaan halen. Wat is dat? Goederenvervoer toch?

9° «landbouw- en bosbouwtrekkers», elk motorvoertuig op wielen of rupsbanden, met ten minste twee assen, voornamelijk bestemd voor tractiedoeleinden en in het bijzonder ontworpen voor het trekken, duwen, dragen of in beweging brengen van bepaalde werktuigen, machines of aanhangwagens die voor gebruik in de land- of bosbouw zijn bestemd, en die slechts bijkomstig voor personen- of goederenvervoer over de weg of voor het trekken van voertuigen van personen- of goederenvervoer over de weg worden gebruikt;

Hoe kan je daar nu toch over blijven lezen? De wet laat het gebruik toe.

Weet je wat het probleem is? De overheid is op de vingers getikt door de EU. In een brief aan onze federale overheid stelt de EU dat landbouwtractoren voor geen enkel ander doeleind gebruikt mogen worden dan waarvoor het bestemd is.
Wat doet overheid? De politie afsturen op onschuldige burgers. Vervolgens komen die onschuldige burgers voor de rechter waar ze nog eens veroordeeld worden ook. Op grond van wat?

Ik heb in deze draad ergens in een vraag gehoord: "vind jij het normaal dat ... tractor ... naar school..."
Nu vraag ik: Vinden jullie het normaal dat onschuldige burgers systematisch veroordelingen krijgen terwijl ze niks fout doen? Puur opgestookt door onze eigen federale overheid?
Stefan Peeters
Administrator

Over deze zaak kan nog twintig bladzijden gediscussieerd worden, feit is dat de FOD Mob een bepaalde visie heeft en dat de politie die visie moet volgen.

Ik stel voor dat degenen die problemen hebben met deze materie dit signaleren aan de FOD Mobiliteit of rechtstreeks aan de minister.

Het resultaat laat je ons achteraf maar weten.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Stefan Peeters
Administrator

xantingo schreef:Ik stel voor dat degenen die problemen hebben met deze materie dit signaleren aan de FOD Mobiliteit of rechtstreeks aan de minister.

Het resultaat laat je ons achteraf maar weten.
... waarop Bert Covens meteen de koe bij de horens greep.

Het antwoord kwam vrij snel:
FOD Mobiliteit schreef:Wat mag er met een categorie G worden bestuurd ? Het antwoord is 'landbouwvoertuigen'. Nochtans is een rijbewijs categorie G een nationale categorie, wat wil zeggen dat deze categorie in de ons omliggende landen, en ook in de andere landen, onbekend is, en waardoor de Europese regelgeving een andere categorie moet voorzien.

De categorie die de Europese regelgeving voorziet voor deze voertuigen is de Europese categorie, al naargelang de maximaal toegelaten massa (MTM) en de aanwezigheid van een aanhangwagen.
De Europese categorieën die hiervoor in aanmerking komen zijn, zoals u allicht wel weet, B voor voertuigen met een MTM tot 3500, C1 of C voor voertuigen met een MTM meer dan 3500 kg, maar niet meer dan 7500 kg, en C voor voertuigen met een MTM meer dan 7500 kg.
Met een aanhangwagen erbij (MTM meer dan 750 kg) wordt dit resp. B+E, C1+E of C+E, en C+E. Tot zover deze Europese regel, die moet gevolgd worden wanneer men bijvoorbeeld met een landbouwvoertuig de grens zou oversteken, en in een aantal andere gevallen zoals zal blijken.

Ons land heeft nochtans een nationale categorie voor deze landbouwvoertuigen ingevoerd, nl. categorie G. Categorie G is, zoals reeds aangehaald, een nationale categorie en is derhalve een uitzondering op de Europese regelgeving.
Europa laat dergelijke uitzonderingen toe, maar laat dit voor landbouwvoertuigen enkel toe indien de uit te voeren activiteit een landbouwactiviteit betreft. Voor elk ander gebruik van een tractor, is bijgevolg een Europese categorie vereist.

Ik persoonlijk interpreteer het begrip landbouw zo ruim mogelijk, dus met inbegrip van loonwerkers, landbouwers in bijberoep (hobby), traject hoeve-veiling, ... Een bestuurder van een landbouwvoertuig onder dekking van categorie G moet bijvoorbeeld volgens mij helemaal geen zelfstandig statuut hebben.
Het gaat erom dat er bepaalde gewassen moeten worden gezaaid, geplant, geoogst, ..., en/of eventueel bepaalde dieren moeten worden gehouden. Een ander misverstand is bijvoorbeeld dat het zou moeten gaan om de productie van voedsel. Het oogsten van bijvoorbeeld vlas (textielnijverheid) is wel degelijk een landbouwactiviteit.

Activiteiten die zeker niet onder landbouw vallen zijn bijvoorbeeld het onderhoud van de wegen (zelfs de wegbermen) door de gemeente, het gebruik van tractoren door aannemers, het strooien van dooizout, en elk particulier gebruik van tractoren, al dan niet door landbouwers. Hierdoor is het bijvoorbeeld naar de bioscoop gaan geen landbouwactiviteit.
Op de vraag hoe het dan zit met de definitie van een landbouwvoertuig uit Art. 1.9 kreeg Bert nog de volgende aanvulling:
FOD Mobiliteit schreef:Ik kan alleen maar herhalen (zie eerste alinea van mijn eerder antwoord) dat u artikel 1, 9° aanhaalt (definitie landbouwtrekker en bostrekker), terwijl ik u heb proberen een antwoord te geven op wat men met een categorie G allemaal mag.
Misschien wordt het duidelijker als ik u de vraag zou stellen met welke rijbewijscategorie een landbouwer met woonplaats in De Moeren (tegen de Franse grens) een veld moet gaan bewerken dat ligt in Les Moeres, in Frankrijk dus, pal aan de overkant van de grens.
Het antwoord is niet categorie G, want categorie G is eigenlijk alleen maar geldig in België. Nochtans is de aard van het voertuig niet veranderd, nl. landbouwvoertuig.
Het antwoord is, in de veronderstelling dat de MTM van de tractor bijvoorbeeld 8000 kg is, en met een flinke aanhangwagen erbij, categoriel C+E.
Bij deze veronderstel ik dus dat de kwestie nu duidelijk is, en hou ik deze discussie verder gesloten.
Met dank aan Bert en aan de mensen van de FOD Mobiliteit.
Gesloten