geïmobiliseerd zijn op tramsporen

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Inazuma
Berichten: 11418
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: geïmobiliseerd zijn op tramsporen

Bericht door Inazuma »

qbertq schreef:Ik ben geen wegcode kenner maar op tramsporen mag je niet stilstaan , stoppen .
Het hangt er maar van af waar de sporen liggen (in welk weggedeelte).
Stoppen op tramsporen is nergens in de wegcode verboden.
elke werkdag doe ik deze beweging (Slachthuislaan/Schijnpoortweg)
De afslaande rijstrook wordt hier nochtans in een boogje naar de sporen geleid.
Het is ook geen BOB.
Er is dus geen probleem om op de sporen voor te sorteren (als er geen tram nadert).
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: geïmobiliseerd zijn op tramsporen

Bericht door Benny Stinkens »

Gast schreef:Er bestaan evenwel ook overwegen voor trams. Oa de kusttram. (die eigen bedding volgt, dus buiten de rijbaan, en hier en daar een rijbaan dwarst)

En ook op Linkeroever liggen een tweetal overwegen voor trams

Al vermoed ik ook niet meteen dat "ikweethetniet" het dààrover heeft in zijn berichten
Hier moet ik inderdaad toegeven dat ik er niet aan gedacht heb dat in dit geval de tram wel buiten de rijbaan aangelegde sporen kan volgen :oops:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: geïmobiliseerd zijn op tramsporen

Bericht door Benny Stinkens »

ikweethetniet schreef:
De bijzondere overrijdbare bedding maakt geen deel uit van de rijbaan.

Ik had graag vernomen op welke artikel u zich baseert als je niet mag voorsorteren op sporen?
Steeds vaak merk ik dan men een antwoord formuleert op het forums met uitspraken van een rechtbank
Spijtig genoeg moeten we ons echter houden aan wegcode,laat de rechter zijn taak doen, daarom vraag ik het nogmaals op welke artikel u baseert?
Met vriendelijke groeten
Zover ik weet heb ik nergens geschreven dat ik van mening ben dat dit niet mag :?:

Ik heb alleen aangegeven dat trams in de rijbaan aangelegde sporen rijden en ik geef dus ook toe (zie mijn vorige post) dat dit dus niet klopt waarvoor mijn excuses :oops:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
qbertq
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:33
Locatie: Antwerpen

Re: geïmobiliseerd zijn op tramsporen

Bericht door qbertq »

Inazuma schreef:
elke werkdag doe ik deze beweging (Slachthuislaan/Schijnpoortweg)
De afslaande rijstrook wordt hier nochtans in een boogje naar de sporen geleid.
Het is ook geen BOB.
Er is dus geen probleem om op de sporen voor te sorteren (als er geen tram nadert).
Veel geluk dan, mij zul je het niet zien doen.
Het zijn meestal chauffeurs uit tramloze omgevingen die pal op de sporen gaan staan en het liefst de tram nog even voor zijn.
Neen voor mij geen Scharfenberg tegen het koetswerk .
Griaß Euch die Madeln, Servas die Buam!
busje_33
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 jun 2009, 16:56
Locatie: Deurne

Re: geïmobiliseerd zijn op tramsporen

Bericht door busje_33 »

qbertq schreef:
Inazuma schreef:
elke werkdag doe ik deze beweging (Slachthuislaan/Schijnpoortweg)
De afslaande rijstrook wordt hier nochtans in een boogje naar de sporen geleid.
Het is ook geen BOB.
Er is dus geen probleem om op de sporen voor te sorteren (als er geen tram nadert).
Veel geluk dan, mij zul je het niet zien doen.
Het zijn meestal chauffeurs uit tramloze omgevingen die pal op de sporen gaan staan en het liefst de tram nog even voor zijn.
Neen voor mij geen Scharfenberg tegen het koetswerk .
Voila, dat is tenminste een gezond verstand; een tram kan (zeker als de sporen vettig zijn!!) niet zomaar stoppen, zelfs tegen 30 km/u kan de remafstand wel 50 meter bedragen... Hangt natuurlijk van vanalles af.
En idd, ze noemen een Scharfenberg niet voor niets "nen blikopener".. :)
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4332
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: geïmobiliseerd zijn op tramsporen

Bericht door Stefan Peeters »

ikweethetniet schreef:De bijzondere overrijdbare bedding maakt geen deel uit van de rijbaan.
Aangezien de BOB geen deel uitmaakt van de rijbaan heb je daar in feite niks te zoeken.

9.1.1. Wanneer de openbare weg een rijbaan omvat moeten de bestuurders deze rijbaan volgen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Re: geïmobiliseerd zijn op tramsporen

Bericht door de rijprof »

wegcode schreef:Artikel 12: Verplichting voorrang te verlenen

12.1. Elke weggebruiker moet voorrang verlenen aan de spoorvoertuigen; daartoe moet hij zich zo snel mogelijk van de sporen verwijderen.
wegcode schreef:72.6. Een of meerdere brede witte doorlopende strepen of de markering bedoeld in artikel 77.8. bakenen de bijzondere overrijdbare bedding af die voorbehouden is aan voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer.

...
F18 Afbeelding

...

De prioritaire voertuigen mogen op deze bedding rijden wanneer hun dringende opdracht het rechtvaardigt.

...

De andere voertuigen mogen een bedding slechts dwarsen op een kruispunt of om een aanpalend eigendom te verlaten of te bereiken. Zij mogen er slechts gebruik van maken om omheen een hindernis op de rijbaan te rijden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie