De Rijprof schreef:
Best is om niet te stoppen (levensgevaarlijk) en desnoods maar even over de pechstrook blijven snelheid maken tot je veilig kan invoegen.
Iemand aanraden om de wet te overtreden
Laat het dan duidelijk zijn dat dit een overtreding is en je deze raad geeft tegen de wetgeving in omwille van de veiligheid en vermeld er ook bij dat dit een bekeuring kan opleveren
Anders gaat onze gast misschien ooit tegen de lopen en jou verwijten dat je dit aangeraden hebt en hij het moet betalen
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
De Rijprof schreef:Let op dat je eerst veilig de bocht neemt.
Suggestie: laat je begeleider het eens voordoen? Dan weet je of het aan de auto ligt of aan het manneke achter 't stuur .
Bedankt voor je tips! na 20u rijschool heb ik spijtig genoeg geen begeleider meer...tenzij ik nog eens 100 euro neertel voor begeleiding voor het praktisch examen maar ik zal het eens aan een (wat ik denk) ervaren bestuurder-kennis vragen om me voor te doen.
Ivm met die haakse bocht: da's helaas nog altijd de bittere realiteit hier in dit land. Namelijk: erbarmelijke verkeersinfrastructuur. Neem nu zowat alle op- en afritten op de E313 Antwerpen-Luik. Daar is men, eindelijk, geleidelijk aan bezig om die levensgevaarlijke situatie enigszins te verbeteren (nl. nu nog een haakse bocht vlak voordat je de snelweg opkomt, gevolgd door een veel te korte invoegstrook). Ofwel creërt men conflictsituaties zoals op de Antwerpse Ring, waar verkeer bvb dat vanaf de E313 de Ring op wil, rekening moet houden met verkeer dat van de Antwerpse Ring richting Brussel wil (en omgekeerd). Wat voor de ene een invoegstrook is om de Ring op te rijden, is tegelijkertijd voor de andere een uitvoegstrook om de Ring te verlaten. En dan ligt er nog de oprit/afrit Berchem middenin ook. En zo zijn er nog wel meerdere gevaarlijke plekken te vinden. De infrastructuur laat hier en daar mi ferm te wensen over, maar voorlopig zullen we 't ermee moeten doen (al is dat lang niet altijd even evident, zeker in 't begin).
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
De bedoeling van mijn opmerking is:
Dat je gerust een raad mag geven voor de veiligheid die niet overeenkomt met de wet, maar de voorwaarde is wel dat dit dan ook duidelijk vermeld wordt
Best is om niet te stoppen (levensgevaarlijk) en desnoods maar even over de pechstrook blijven snelheid maken tot je veilig kan invoegen.
Dit alleen is dus niet genoeg
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Hoe wordt zo'n situatie eigenlijk beoordeeld in de verschillende examencentra? Staat men daar toe dat een stukje pechstrook wordt meegepikt of wordt een leerling voor zoiets direct gebuisd?
Pechstrook meenemen is voor mij teken dat de leerling slecht heeft geanticipeerd door onvoldoende te versnellen of de verkeerde opening heeft gekozen om in te voegen.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand die op de pechstrook rijdt geslaagd zou kunnen zijn (tenzij je natuurlijk moet uitwijken voor een ongeval of een vergelijkbare extreme situatie).
Dat hangt van de situatie af.
Niemand (! ... ) gaat zomaar over de pechstrook rijden tenzij wegens overmacht.
Dat zal de examinator ook zo beoordelen.
Doe je alles wat je moet doen en door uitzonderlijke omstandigheden kun je niet invoegen, zal de examinator rekening houden met die uitzonderlijke omstandigheden en de manier hoe je de situatie het veiligst oplost.
wooter schreef:Pechstrook meenemen is voor mij teken dat de leerling slecht heeft geanticipeerd door onvoldoende te versnellen of de verkeerde opening heeft gekozen om in te voegen.
Je bent vaak niet alleen op de baan... het is voldoende dat je voorligger op de oprit een paar rare stoten uithaalt om jouw invoegmanoeuvre om zeep te helpen.
In sommige gevallen kan je dan alleen nog via de pechstrook invoegen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit(J. Cruijff)
xantingo schreef:Je bent vaak niet alleen op de baan... het is voldoende dat je voorligger op de oprit een paar rare stoten uithaalt om jouw invoegmanoeuvre om zeep te helpen.
Anticiperen dat je voorligger stoten gaat uithalen en afstand houden.