Invoegen op snelweg bij druk verkeer

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Starsforsaken
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 dec 2009, 15:40

Invoegen op snelweg bij druk verkeer

Bericht door Starsforsaken »

Ik ben een trotse eigenaar van een L en heb dus bij gebrek aan ervaring nog wat vragen bij sommige verkeerssituaties.

Druk verkeer op een snelweg van 3 rijstroken en moeten invoegen vanop de inrit die na een honderd meter overgaat op de pechstrook. Ik pas mijn snelheid aan aan het verkeer op de snelweg. Daar rijden echter 2 vrachtwagens op de rechter rijstrook...zij blijven achter elkaar op dezelfde snelheid. Ik raak niet op tijd voorbij de vrachtwagens om in te voegen. Wat te doen?

- Wat ik heb gedaan is iets vertraagd en enkele tientallen meters op de pechstrook heb verder gereden om daarna in te voegen.

Dat is natuurlijk alles behalve de ideale situatie :P

Wat te doen? Tips om te vermijden? ... ?

Bedankt alvast !
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Invoegen op snelweg bij druk verkeer

Bericht door wooter »

Op de pechstrook mag je niet rijden en Cassatie is bijgevolg van oordeel dat omdat je een voorrangsplicht hebt, je op het einde van de oprit moet stoppen als je niet ingevoegd raakt. Dat is helemaal niet veilig, dus wat je beter doet is op tijd hun snelheid en jouw acceleratie inschatten, en op basis daarvan met aangepaste snelheid naderen zodat je achter hen of tussen hen kan invoegen, of blijven versnellen (met mogelijks terugschakelen om meer acceleratie te krijgen) en voor de eerste vrachtwagen invoegen. Dat kan je enkel leren door ervaring, en in het geval van accelereren betekent het soms dat je wat harder moet optrekken en wat meer in toeren moet dan voorgeschreven door Het Nieuwe Rijden.

Wat je moet trachten te vermijden is dat je gaat remmen op de oprit. Dit zorgt ervoor dat achterliggers ook moeten remmen, korter op je gaan rijden en mogelijks zelfs vroeger dan jezelf gaan invoegen waardoor je zelf geen plaats meer hebt om in te voegen. Dus vanaf het moment dat je voertuigen op de snelweg kan zien, moet je al gaan inschatten hoe snel je mag acceleren of moet accelereren om voor of achter ze in te voegen.
Starsforsaken
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 dec 2009, 15:40

Re: Invoegen op snelweg bij druk verkeer

Bericht door Starsforsaken »

Bedankt voor uw antwoord !

Zoals je zegt ervaring...maar ik kan mij inbeelden dat dit voor leerling bestuurders niet altijd zo evident is, zeker bij korte opritten.
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Invoegen op snelweg bij druk verkeer

Bericht door wooter »

Oefening... :)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Invoegen op snelweg bij druk verkeer

Bericht door Inazuma »

Starsforsaken schreef:Zoals je zegt ervaring...maar ik kan mij inbeelden dat dit voor leerling bestuurders niet altijd zo evident is, zeker bij korte opritten.
Troost je : zelfs voor meer ervaren bestuurders niet altijd even gemakkelijk.
Die te korte opritten worden gelukkig stilletjes aan verlengd (o.a. op de E313 reeds het geval).

In principe zou je inderdaad moeten stoppen op de oprit als je niet kan invoegen ...
In de praktijk is dat echter levensgevaarlijk omdat je dan stil staat waar de andere bestuurders net snelheid willen halen om de snelweg op te rijden; en omdat je nadien vanuit stilstand de snelweg op moet gaan rijden, en dat wordt helemaal lastig.

Zoals wooter zegt : zo snel mogelijk zien waar er een gaatje is waarin je kan invoegen, en je snelheid en acceleratie daaraan aanpassen.

Als het een zeldzame keer echt niet uitkomt neem ik ook een stukje van de "pechstrook", verdrijvingsvlak of BOB mee ... so be it.

Denk er ook aan :
1) niemand is verplicht om plaats te maken om je te laten invoegen, en kan dat ook niet altijd ;
2) vrachtwagenbestuurders mogen volgens de wegcode vaak niet eens een rijstrook opschuiven.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Invoegen op snelweg bij druk verkeer

Bericht door bert.covens »

Wat ook al kan helpen: vooruitziend zijn. In heel wat gevallen (helaas niet altijd mogelijk), kan je het verkeer op de autosnelweg al zien, nog voor je de oprit neemt (vb een oprit die begint thv een brug over de autosnelweg). Wat je daar al kan zien, levert je alvast een schat aan informatie op: hoe druk is het, hoe snel wordt er ongeveer gereden,... Vervolgens kan je dan de oprit gebruiken om jouw snelheid aan te passen aan de situatie op die snelweg zelf (drukte, snelheid waarmee men komt aanrijden). Zo wordt het invoegen al een stuk makkelijker. Maar 't vergt wel een beetje oefening.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Invoegen op snelweg bij druk verkeer

Bericht door Stefan Peeters »

Misschien eens een paar keer oefenen op het invoegen tijdens de rustigere momenten: in het weekend, 's avonds,... en op rustiger plaatsen.

Het is bijvoorbeeld niet echt een goed idee om de eerste keer een autosnelweg te proberen oprijden tijdens een uitgeregende ochtendspits op de ring van Antwerpen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Starsforsaken
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 dec 2009, 15:40

Re: Invoegen op snelweg bij druk verkeer

Bericht door Starsforsaken »

Ik rij reeds 2 maanden zelfstandig nu en heb vreemd genoeg tijdens de spits (tussen 7u en 8u s'morgens) nog nooit problemen gehad om op de rechter rijstrook in te voegen...en vanaf Affligem richting Brussel zit de E40 altijd potdicht tijdens die uren. Het probleem met invoegen met de vrachtwagens deed zich voor rond 14u, 'relatief' iets kalmer dan. Hoewel de E40 tussen Gent en Brussel op elke werkdag altijd druk is, eender welk tijdstip van de dag.

Bedankt voor jullie tips !
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Invoegen op snelweg bij druk verkeer

Bericht door Stefan Peeters »

Tijdens de "echte" spits heb je vaak het voordeel dat de snelheid op de autosnelweg zelf wat lager ligt. Op de E40 kan dat in je voordeel spelen.

Op de Brusselse Ring wordt dat voordeel tenietgedaan door het feit dat waar jij de autosnelweg op wil, er anderen zijn die naar rechts willen komen om 200 meter verder een afrit te nemen.

Overdag heb je inderdaad op de grote verbindingsassen als de E40 en de E17 een grote stroom vrachtwagens, die vaak te weinig afstand houden.
Vandaar mijn advies om op echt rustige momenten, en dan bedoel ik bv op een zondagvoormiddag, te gaan oefenen.

Ik vermoed dat je in de buurt van Affligem verblijft, dan kan het een goede oefening zijn om een aantal keren de E40 op te rijden in Affligem en er weer af in Ternat, en weer terug.
Zo maak je geen te grote afstand en kan je verscheidene malen die oefening doen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Invoegen op snelweg bij druk verkeer

Bericht door de rijprof »

De meeste problemen voor beginnende bestuurders bij het invoegen komen doordat ze geen snelheid durven maken.
Je moet flink optrekken en zorgen dat je in 4de versnelling toch minstens 90 à 100 km/u haalt. (de 5de versnelling neem je pas wanneer je goed en wel bent ingevoegd).

Je komt dan op ongeveer dezelfde snelheid als de gemiddelde bestuurders die op de rechterrijstrook rijden.
Ga je sneller, is het gemakkelijker om vóór hen in te voegen.
Ga je te snel, kun je wat gas terugnemen en mooi tussen 2 auto's invoegen.
Heb je ongeveer dezelfde snelheid, vind je wel een gaatje tussen 2 auto's.
Ga je te traag, dan heb je een probleem...

Best is om niet te stoppen (levensgevaarlijk) en desnoods maar even over de pechstrook blijven snelheid maken tot je veilig kan invoegen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Starsforsaken
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 dec 2009, 15:40

Re: Invoegen op snelweg bij druk verkeer

Bericht door Starsforsaken »

Met snelheid maken heb ik geen probleem, maar ik rijd met een 1989 Golf 2 met amper 4 versnellingen, deze trekt vrij snel op tot 80km/u, daarna blijft ie hangen...boven de 90km/u tot 120km/u lukt enkel eenmaal op de snelweg, zeker op korte opritten.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Invoegen op snelweg bij druk verkeer

Bericht door de rijprof »

Toevallig ken ik de Golf 2 vrij goed.
De mijne was heel snel (toch meer dan snel genoeg) en de 5de heb je toch niet nodig op de oprit.
Gas geven!!!
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Starsforsaken
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 dec 2009, 15:40

Re: Invoegen op snelweg bij druk verkeer

Bericht door Starsforsaken »

Ja, of je de Golf2 nu goed kent of niet, tussen 80km/u en 120/u lukt niet met mijn Golf2 op deze korte afstand/oprit :mrgreen: hoe hard ik ook op de gaspedaal druk.

Snel is hij zeker, Golfkes zijn superauto's
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Invoegen op snelweg bij druk verkeer

Bericht door de rijprof »

Het helpt wel als je van het begin van de oprit als stevig optrekt en toch iets meer in de toerentallen gaat.
Uit ervaring zie ik dat de meeste beginnende bestuurders nogal loom aan de oprit beginnen en pas bij het invoegen merken dat ze nog veel te traag rijden en dan proberen om nog wat meer op snelheid te geraken.
Probeer eens vanaf het begin van de oprit al stevig op te trekken. Je zal een merkelijk verschil zien aan snelheid als je moet invoegen!
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Starsforsaken
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 dec 2009, 15:40

Re: Invoegen op snelweg bij druk verkeer

Bericht door Starsforsaken »

Daar zit zeker en vast iets in...dat komt door teveel te vertraging voor een bocht van 180 graden alvorens op de oprit te komen.
Plaats reactie