**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:
Gast 2 schreef: handrem vergeten of niet in vitesse gestokn
In vitesse steken moet normaal toch niet, als je het bladje dat je krijgt als je slaagd voor theorie staat er in bij het manouver van parkeren dat je ofwel in vrij of in verzet mag staan.
Je moet natuurlijk minstens 1 van de 2 doen :

- handrem optrekken
- de versnellingsbak in eerste of achteruit zetten

De constructeur van mijn auto verwacht zelfs dat ik beide doen : handrem + in versnelling zetten ...
Gast

Bericht door Gast »

Anonymous schreef:Examencentrum Sint-Denijs-Westrem

* Examen met begeleiding van de rijschool, ik heb leren rijden via m'n vader maar heb enkele uren rijschool gevolgd voor de finesses :)

* Voorafgaande controles: ik moest een briefje trekken waarop stond dat ik de koelvloeistof moest aanwijzen, daarna mocht ik instappen en moest ik m'n zithouding correct afstellen (met wat uitleg waar ik moest op letten etc.) en daarna moest ik m'n linkerbuitenspiegel ontregelen en weer in orde stellen. Daarna controleerde de examinator of alle lichten van de auto het deden, stapte die in en vertrokken we.
* De examinator zat schuint achter mij (dus achter m'n begeleider).
* Bij het keren in de straat mocht ik zelf een geschikte locatie kiezen op de openbare weg.
* Bij het parkeren achter een auto zei de examinator mij dat ik achter de door hem aangewezen wagen moest parkeren. Ik moest doen alsof ik boodschappen ging doen (dus reglementair uit- en instappen, het voertuig afsluiten, ...). De examinator bleef in de auto zitten.

De route van het examen viel heel goed mee, er was niet zo veel verkeer en het voornaamste 'moeilijke' punt (welja, dit is nogal relatief) was de Sterre.
Route Praktijkexamen

Even wat details bij de route:

1) In de Poortakkerstraat (de straat van het examencentrum) kom je al twee straten tegen die voorrang van rechts eisen (de Buchtenstraat en de Twaaflapostelenstraat);
2) Vervolgens een kort stukje Kortrijksesteenweg om dan over het brugje de andere kant van die steenweg te bereiken, op dat brugje moet je opletten dat je de lijn in het midden van de baan niet overschrijdt, daar is men nogal streng op vertelde men mij;
3) Opletten geblazen in de Putstraat en Rijvisschestraat, want je hebt meerdere straten die er voorrang van rechts hebben;
4) In een straat in het Rijvisschepark moest ik mij keren, het was een ruime tweevaksstraat dus dat ging vlot;
5) In een van de zijstraatjes van de De Pintelaan moest ik mij parkeren;
6) Dan via de Krijgslaan naar De Sterre (daar toonde de examinator zelfs uitdrukkelijk welke afslag ik moest nemen :));
7) Dan nog een stukje op de R4 (opletten bij het op- en afrijden van de R4 want daar loopt telkens een fietspad waar je best even wat trager rijdt of zelfs stopt, en dan zo terug naar het examencentrum.

Het was de tweede keer dat ik het praktisch examen aflegde en was deze keer wel geslaagd, mits een tweetal kleine opmerkingen.
De examinator was heel vriendelijk en beleefd.
Een klein vraagje, als je in het rijvisschepark binnenrijdt, moet je de eerste links nemen om daar het kleine ronde puntje volledig rond te rijden en dan terug naar de rijvisschestraat te rijden. nu is mijn vraag: om naar dat kleine ronde puntje te rijden, moet je dus linksaf, amar dat is daar zo'n raar punt: het lijkt op een rond puntje maar is het niet want er staat geen verkeersbord! moet je achter die grote boom naar links rijden, of mag je ervoor al afslaan? Hoop dat mijn vraag wat duidelijk is; ik vrees dat enkel diegenen die daar al ooit reden, weten wat ik bedoel... bedankt alvast!
Josephiene

Re: Eerste keer geslaagd

Bericht door Josephiene »

Anonymous schreef:Vandaag men examen gedaan.... en van de eerste keer geslaagd.

In welk examencentrum ben je geweest? GEEL

De examinator zat achter mijn mama (rechstachter dus).

Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Ik mocht zelf de plaats kiezen in de straat.

Parkeren: De examinator zei: parkeer je achter die blauwe auto.
Achter deze auto stonden geen auto's geparkeerd, ik had dus plaats genoeg.

Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Ik moest de remvloeistof aanduiden en de pinkers, lichten en stoplicht laten branden.
Vervolgens de stoel en de linkerspiegel goed zetten.

Examinator: Deze man was heel vriendelijk en stelde me echt gerust.
Hierdoor had ik geen zenuwen waardoor ik enorm geconcentreerd heb gereden!

Opmerkingen:
Op de Antwerpseweg ben ik te snel rechts gaan rijden. Op het rechterbaanvak reed een auto, maar die vertraagde en pinkte naar rechts. Volgens mij draaide hij rechts een oprit op, dus ben ik dan ook voor hem onmiddellijk rechts gaan rijden. Maar dit was fout volgens examinator, want ik kon hem gehinderd hebben.

Hiervoor had ik een perfect parcour gereden. Maar door deze 'fout' heeft de examinator me nog even laten omrijden. Hij zei: volgend kruispunt naar links. Ik dacht dat het aan de lichten was, maar toen zag ik nog net optijd dat er links een baantje was, en zei: hier? Dus door die fout werd ik al wat zenuwachtig.
Ik ging links rijden en draaide vervolgens naar links. Maar dacht dat ik moest terug keren, dus ik ging uiterstlinks staan.
Waardoor de examinator zei: nee, nee, niet terug draaien, Rechtdoor!
Hierdoor moest ik dus ongeveer 2 meter 'spookrijden' zodat ik in de juiste straat kon rijden.
(Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel?)

Nog even ter verduidelijking:
De examinator zei: volgend kruispunt naar links...
Ik heb het nu al aan verschillende mensen verteld. Ze zeggen allemaal dat het geen kruispunt was en dat de examinator
' de eerste afslag links' had moeten zeggen...

Maar examinator zei dat ik perfect had gereden buiten deze 2 fouten.

Ik heb gedurende 6 maanden met mijn mama gereden.
En ben nu eindelijk verlost van de stress :)

Ik heb bijna tegen iedereen gezegd dat ik praktijkexamen ging doen. Hoewel jullie dat afraden.
Maar hierdoor wist ik dat er heel wat mensen de nodige kaarsen branden en duimden :)

Dankzij deze geweldige site heb ik me enorm goed kunnen voorbereiden op theorie en praktijkexamen! Dank je wel hiervoor!!!

Groetjes,
Sofie
Beste,

Vorige week heb ik mijn theorie examen afgelegd ... en ik ben GESLAAGD met 49/50!!
En dit allemaal dankzij deze prachtige site!

Vriendelijke groeten,
Sofie S.
the Stig

Bericht door the Stig »

Ik ben vandaag examen gaan doen en deed dit met de rijschool.

- In welk examencentrum ben je geweest?

Kontich

- Zat de examinator naast of achter jou?

De examinator zat achter mij. Naar het schijnt zitten examinators achter je als je met een rijschoolwagen rijdt en naast je als je met eigen wagen gaat. Ik had dit gevraagd aan mijn rijinstructeur.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?

Het was een redelijk smalle straat en ik mocht kiezen waar. Dat ging zonder problemen.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?

Ik moest parkeren achter een zwarte auto. Ook zonder problemen, perfect naast de boordsteen.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?

Ruitensproeiervloeistof tonen, dimlicht, achtermistlicht, grootlicht, rechter- en linkerpinker, ramen open doen, remlicht laten zien, claxon.
Ik moest ook zetels en spiegels ontregelen en terug zetten met uitleg erbij.

De rit zelf ging zonder problemen. Resultaat: geslaagd zonder opmerkingen. Ik had eerst nog 2 uur vooraf gereden met de rijschoolwagen. 't Was effe aanpassen van mijn 15 jaar ouwe trage benzinewagen naar een moderne dieselwagen. Het ging enorm soepel en die wagen trekt goed op! Ik had een jaar geoefend en ongeveer 10.000 km gereden.

Mvg
the Stig
Inazuma

Bericht door Inazuma »

the Stig schreef:Ik had een jaar geoefend en ongeveer 10.000 km gereden.
Proficiat :!:

Dat was wel een stevige voorbereiding dan ;)
Maar niet verwonderlijk ook met gunstig resultaat.
sativa

verzekering

Bericht door sativa »

vandaag ging ik mijn rijexamen doen in OOSTENDE...

Ben zelfs nooit in mijn wagen moeten stappen, bleek dat mijn verzekering (bij nieuwe wagen geven ze blijkbaar blad voor voorlopig 2 maand, dan betaal je en krijg je een ander blad voor een jaar) was verstreken...

Onmiddellijk naar verzekeraar geweest om het blad en zij betalen mijn boete..

OOK DE JUISTE PAPIEREN BIJHEBBEN IS BELANGRIJK !!! EXTRA CONTROLEREN...

Gelukkig zeer vriendelijke mensen in Oostende en ze hebben me nog deze week kunnen inpassen... WISH ME LUCK heb voorlopig rijbewijs net 3 maand en reeds 4300 km, maar mijn gaspedaal is zeer delicaat waardoor ik vaak een (licht) te hoge snelheid heb...!!
Inazuma

Re: verzekering

Bericht door Inazuma »

sativa schreef: OOK DE JUISTE PAPIEREN BIJHEBBEN IS BELANGRIJK !!! EXTRA CONTROLEREN...
Absoluut.
Gelukkig zeer vriendelijke mensen in Oostende en ze hebben me nog deze week kunnen inpassen... WISH ME LUCK heb voorlopig rijbewijs net 3 maand en reeds 4300 km, maar mijn gaspedaal is zeer delicaat waardoor ik vaak een (licht) te hoge snelheid heb...!!
Nee, het voetje is wat te zwaar ;)
Zorg dat je je snelheid onder de toegelaten snelheid houdt.
Als je vaak of voortdurend boven de toegelaten snelheid zit, gaat je dat opbreken op het examen.

Succes met het examen volgende week :!:
Gast

Bericht door Gast »

vraag ivm voorrang van rechts:
je moet voorrang verlenen aan iemand die van rechts komt dus je stopt,
die persoon stopt ook
je doet vriendelijk teken dat ze door mag rijden,
maar die vertrekt niet
wat moet je doen?
voorrang van rechts behouden en toch duidelijk maken dat ze voor mag
of mag je na haar teken de voorrang van rechts naast u neer leggen en voortrijden zodanig dat je 'vlot in het verkeer' bent?
want heb gehoord dat iemand gebuisd was door niet door te rijden omdat ze het verkeer achter haar zou hinderen.
de rijprof

Bericht door de rijprof »

Als de andere bestuurder die van rechts komt, duidelijk teken doet dat je verder mag, mag je voorzichtig verder rijden en doe een bedankteken terug zodat de examinator dat duidelijk ziet dat je voorrang hebt gekregen.
Maar denk er aan dat je dat enkel doet gelet op de afstand de snelheid en de plaats die er is, voorzichtig maar besluitvaardig.
12.5. De bestuurder die voorrang moet verlenen, mag slechts verder rijden indien hij zulks kan doen zonder gevaar voor ongevallen, gelet op de plaats van de andere weggebruikers, hun snelheid en de afstand waarop zij zich bevinden.
Mocht het tot een aanrijding komen, is de van rechts komende bestuurder in zijn/haar recht.
Dus blijf goed kijken of er geen andere bestuurders van rechts komen, zoals fieters en bromfietsers.

Als de bestuurder geen teken doet, blijf je wachten, maar vraag je ook af waarom de van rechts komende bestuurder gestopt is.
Misschien waren er andere weggebruikers aan wie die bestuurder voorrang moest verlenen en staat die bestuurder geblokkeerd.
Je mag in dat geval voorzichtig verder rijden.

Klik ook eens >>> hier
Laatst gewijzigd door de rijprof op 30 nov 2008, 01:45, 7 keer totaal gewijzigd.
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

je moet voorrang verlenen aan iemand die van rechts komt dus je stopt,
die persoon stopt ook
je doet vriendelijk teken dat ze door mag rijden,
maar die vertrekt niet
wat moet je doen?
Als dat tijdens het examen gebeurt blijf je staan , behalve als die bestuurder gestopt is omdat rechts van hem (dus voor jou uit de tegengestelde richting) een reeks voertuigen komen, die hij eerst moet doorlaten.

Dus als hij daar alleen staat omdat hij de voorrangsregels niet kent , dan kan je wel opnieuw teken doen dat de andere mag / moet vertrekken. maar jij blijft wachten. De examinator kan je alleen maar kwalijk nemen als je verder rijdt. Vergeet niet dat de andere zijn voorrang behoudt.

Als jij toch voorzichtig verder rijdt, en de andere bestuurder vertrekt dan ook en rijdt tegen jou, dan ben jij de sigaar, want die bestuurder behoudt zijn voorrang, ook als hij eerst gestopt is.
Dominique

Praktijkexamen te Alken

Bericht door Dominique »

Vooreerst mijn hartelijke dank aan allen die hun bijdrage geleverd hebben op deze website. Wonende te Beringen hadden wij nooit in Hasselt noch omgeving geoefend. Op maandag ben ik op de site alle informatie gaan opzoeken, op dinsdag zijn we naar het examencentrum in Alken gereden en hebben van daaruit geoefend in Hasselt; voornamelijk Runkst, binnenring en buitenring. Woensdag hebben we het examen afgelegd en bleek dat we meer dan de helft van het parcours daags voordien hadden ingeoefend. Resultaat: GESLAAGD.

Bij aanmelding aan het loket moest Anja een nummer kiezen van 1 tot 10. Ze koos 4.

De examinator was beleefd, vriendelijk, rustig en correct maar bleef heel professioneel en hing zeker de sympathieke Frans niet uit. Dat is begrijpelijk als je elke dag ettelijke kandidaten over de vloer krijgt en tevens was het voor ons rustgevend.

Eerst moest mijn dochter Anja met de examinator naar de auto gaan en daar alle instrumenten bedienen. (dimlicht, grootlicht, mistlicht, geluidssignaal, richtingaanwijzers, remlichten, voor- en achterruit ontwaseming) Tevens moest ze de motorkap openen en tonen waar ze de ruitensproeiervloeistof kon bijvullen.

Nadien mocht ik plaatsnemen in de auto. De examinator zat rechts achteraan. Hij legde het verloop van de proef uit. De kandidaat moet de richtlijnen van de examinator opvolgen. Indien deze geen richting aangeeft rijdt de kandidaat rechtdoor. De kandidaat moet echter steeds rekening houden met de verkeersregels. In een straat zal de examinator de opdracht geven om te keren in deze straat. Je mag de plaats zelf kiezen. Tevens zal de kandidaat moeten parkeren achter een geparkeerd voertuig volgens een achterwaartse S beweging. De begeleider mag niets zeggen noch signalen geven en enkel tussenkomen indien de veiligheid dit vereist.

Bij het verlaten van het examencentrum moesten we naar rechts de industriezone (opgelet zone 50) indraaien en via de Pikardstraat en Kolmenstraat tot aan de stationsstraat rijden. Daar naar links (opgelet max 70 in de stationstraat ) en via enkele straatjes in Alken tot op de N80 richting Hasselt. De buitenring (Prins bisschopsingel) oversteken en de eerste straat naar links (Kruisherenstraat) Runkst binnenrijden. In deze wijk straatje in en uit (opgelet voorrang van rechts) en tevens parkeren achter een geparkeerde auto. Dus niet tussen twee auto's maar gewoon achter een auto. Dus een zee van ruimte en in een zeer rustige straat met weinig kans op het hinderen van ander verkeer. Tevens in deze wijk draaien in een straat. De examinator zei dat we in deze straat moesten keren maar zelf mochten kiezen waar. De straten zijn er breed genoeg en zeer rustig maar er was geen stoeprand. In deze wijk is er ook een kruispuntje dat ingericht als een zeer klein rond punt. Daar kregen we te horen dat we naar links moesten. Maar aangezien het een rond punt(je) is mag je hier de richtingaanwijzer naar links dus niet opzetten maar het rond punt oprijden tot je naar rechts moet en daarvoor je pinker naar rechts opzetten. Iemand die van recht tegenover ons kwam was ook niet vertrouwd met deze situatie, reed gewoon rechtdoor en was verrast toen we het rond punt volgden naar links. Aangezien het er op leek dat de man ging doorrijden diende Anja te remmen en stoppen. De man besefte uiteindelijk toch wat er aan de hand was en stopte bruusk waarop Anja alsnog haar voorrang kon nemen. Dit incident heeft geen aanleiding gegeven tot opmerkingen waaruit we kunnen opmaken dat Anja, ook volgens de examinator, correct had gehandeld. Aan een ander kruispunt nam Anja het initiatief om rechtsaf te slaan alhoewel de examinator niets had gezegd en er geen belemmering was om rechtdoor te rijden. De examinator heeft toen nog eens rustig herhaald dat het de bedoeling is dat de kandidaat rechtdoor rijdt indien er niets wordt gezegd en er geen inbreuk op het verkeersreglement zal worden gepleegd. Hij voegde eraan toe dat dit echter geen probleem was voor het examen.

We verlieten Runkst via de Schoolstraat, onder de N80 door naar rechts meedraaiend zo de brug op. Opgelet: terug aan de N80 (Sint-Truidersteenweg) op de helling staat een stopteken. Daar moesten we dan op de helling vertrekken naar rechts, de brug over de spoorweg over, richting kleine ring. Nog voor de kleine ring werden we naar rechts gestuurd in de Luikersteenweg tot aan de toekomststraat waar we links moesten afslaan. Vanuit de Toekomststraat terug de Kleine ring op (Guffenslaan) tot aan de Kunstlaan. Daar naar rechts (Kunstlaan in) richting cultureel centrum. In deze wijk straat in en uit. Opgelet voorrang, soms éénrichtingsverkeer en tevens snelheid. Alhoewel Anja noch ikzelf een bord hadden gezien zone 30 heeft ze in deze wijk maar 30 gereden aangezien er zich daar diverse campussen bevinden. We hebben hierover geen opmerking gekregen na het examen dus vermoed ik dat Anja juist heeft gehandeld.

Als ik me nog goed herinner zijn we nadien via de Prins Bisschopsingel terug richting N80 (Sint Truidersteenweg gereden waar we naar links richting Alken hebben genomen. Aan het rond punt de N722 richting Alken en door Sint-Lambrechts-Herk. Opgelet: momenteel zijn er werken aan de gang en mag je vanaf het rond punt tot voorbij Sint-Lambrechts-Herk maar 50 km/h. Voorbij Sint-Lambrechts-Herk, ter hoogte van de kapel met boom, moesten we naar links de Meerde Gatstraat in, onder de spoorweg door, terug het industrieterrein van Alken (50!) op en zo via de Kolmenstraat en Pickardstraat tot aan het examencentrum.

Opmerkingen van de examinator: voorsorteren moet beter. Voorbeeld: alhoewel er geen wegmarkeringen zijn dien je aan het examencentrum ook reeds voor te sorteren omdat je naar links gaat afslaan. Je moet je dan reeds op voorhand naar links begeven tot ter hoogte van het denkbeeldige midden van de rijbaan.

Voor de rest geen opmerkingen en dus geslaagd, mede dankzij de vele tips op jullie website.

Bedankt,

Dominique (en Anja natuurlijk)
Inazuma

Re: Praktijkexamen te Alken

Bericht door Inazuma »

Proficiat :!:
Dominique schreef:Opmerkingen van de examinator: voorsorteren moet beter. Voorbeeld: alhoewel er geen wegmarkeringen zijn dien je aan het examencentrum ook reeds voor te sorteren omdat je naar links gaat afslaan. Je moet je dan reeds op voorhand naar links begeven tot ter hoogte van het denkbeeldige midden van de rijbaan.
Dat is een klassieker, en niet enkel op een rij-examen.

Bij links afslaan denken de meeste autobestuurders dat het voldoende is de richtingaanwijzer aan te zetten.
Niet dus.
Men moet zich ook naar links begeven, zonder evenwel de eventuele tegenliggers te hinderen.

Op een rijbaan met 2-richtingsverkeer volstaat het om je naar de (eventueel denkbeeldige) middenlijn te begeven
Op een rijbaan met 1-richtingsverkeer begeef je je naar links.

Automobilisten hechten aan dat naar links (of ht midden) gaan nauwelijk belang aan, maar de rechters des te meer bij een ongeval met bvb inhalen van een afslaande bestuurder ...
Gast

Bericht door Gast »

Anonymous schreef:
Anonymous schreef:Examencentrum Sint-Denijs-Westrem

* Examen met begeleiding van de rijschool, ik heb leren rijden via m'n vader maar heb enkele uren rijschool gevolgd voor de finesses :)

* Voorafgaande controles: ik moest een briefje trekken waarop stond dat ik de koelvloeistof moest aanwijzen, daarna mocht ik instappen en moest ik m'n zithouding correct afstellen (met wat uitleg waar ik moest op letten etc.) en daarna moest ik m'n linkerbuitenspiegel ontregelen en weer in orde stellen. Daarna controleerde de examinator of alle lichten van de auto het deden, stapte die in en vertrokken we.
* De examinator zat schuint achter mij (dus achter m'n begeleider).
* Bij het keren in de straat mocht ik zelf een geschikte locatie kiezen op de openbare weg.
* Bij het parkeren achter een auto zei de examinator mij dat ik achter de door hem aangewezen wagen moest parkeren. Ik moest doen alsof ik boodschappen ging doen (dus reglementair uit- en instappen, het voertuig afsluiten, ...). De examinator bleef in de auto zitten.

De route van het examen viel heel goed mee, er was niet zo veel verkeer en het voornaamste 'moeilijke' punt (welja, dit is nogal relatief) was de Sterre.
Route Praktijkexamen

Even wat details bij de route:

1) In de Poortakkerstraat (de straat van het examencentrum) kom je al twee straten tegen die voorrang van rechts eisen (de Buchtenstraat en de Twaaflapostelenstraat);
2) Vervolgens een kort stukje Kortrijksesteenweg om dan over het brugje de andere kant van die steenweg te bereiken, op dat brugje moet je opletten dat je de lijn in het midden van de baan niet overschrijdt, daar is men nogal streng op vertelde men mij;
3) Opletten geblazen in de Putstraat en Rijvisschestraat, want je hebt meerdere straten die er voorrang van rechts hebben;
4) In een straat in het Rijvisschepark moest ik mij keren, het was een ruime tweevaksstraat dus dat ging vlot;
5) In een van de zijstraatjes van de De Pintelaan moest ik mij parkeren;
6) Dan via de Krijgslaan naar De Sterre (daar toonde de examinator zelfs uitdrukkelijk welke afslag ik moest nemen :));
7) Dan nog een stukje op de R4 (opletten bij het op- en afrijden van de R4 want daar loopt telkens een fietspad waar je best even wat trager rijdt of zelfs stopt, en dan zo terug naar het examencentrum.

Het was de tweede keer dat ik het praktisch examen aflegde en was deze keer wel geslaagd, mits een tweetal kleine opmerkingen.
De examinator was heel vriendelijk en beleefd.
Een klein vraagje, als je in het rijvisschepark binnenrijdt, moet je de eerste links nemen om daar het kleine ronde puntje volledig rond te rijden en dan terug naar de rijvisschestraat te rijden. nu is mijn vraag: om naar dat kleine ronde puntje te rijden, moet je dus linksaf, amar dat is daar zo'n raar punt: het lijkt op een rond puntje maar is het niet want er staat geen verkeersbord! moet je achter die grote boom naar links rijden, of mag je ervoor al afslaan? Hoop dat mijn vraag wat duidelijk is; ik vrees dat enkel diegenen die daar al ooit reden, weten wat ik bedoel... bedankt alvast!
Ik zit met dezelfde vraag, en kan ze niet beantwoorden :)
niemand?

heeft er trouwens ooit al iemand op het praktisch examen een band moeten verwisselen?
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: heeft er trouwens ooit al iemand op het praktisch examen een band moeten verwisselen?
Je moet mogelijk de slijtage-indicatoren aan duiden, niet een band wisselen ;)

Met een platte band tijdens het examen heb je een probleem.
Examen stopt, en als het nog niet lang genoeg geduurd had om te kunnen gelden als examen, wordt je uitgesteld en moet je terugkomen ...
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: Een klein vraagje, als je in het rijvisschepark binnenrijdt, moet je de eerste links nemen om daar het kleine ronde puntje volledig rond te rijden en dan terug naar de rijvisschestraat te rijden. nu is mijn vraag: om naar dat kleine ronde puntje te rijden, moet je dus linksaf, amar dat is daar zo'n raar punt: het lijkt op een rond puntje maar is het niet want er staat geen verkeersbord! moet je achter die grote boom naar links rijden, of mag je ervoor al afslaan? Hoop dat mijn vraag wat duidelijk is; ik vrees dat enkel diegenen die daar al ooit reden, weten wat ik bedoel... bedankt alvast!
Wie wil kan via http://maps.live.com/ gaan kijken naar de situatie daar
maar opzoeken loopt lastig, je moet bezuiden Gent, ten zuiden van de kruising van E40 en N43 (Kortrijksesteenweg) kijken.

Beginnen op "road" dan Birds eye view kiezen als je de locatie gevonden hebt, want anders zie je niet veel.

Tenzij borden aangeven dat je ze langs een andere kant mag Afbeelding of moet (D1) voorbijrijden, rij je verkeersgeleiders altijd langs RECHTS voorbij, conform Artikel 9.6 :

http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art9#9.6

9.6. Behoudens plaatselijke reglementering moet elke bestuurder de inrichtingen bestemd om het verkeer te leiden, zoals zuilen en verkeersgeleiders, aan zijn linkerhand laten.

Hij moet ook de vluchtheuvels aan zijn linkerhand laten tenzij wanneer de behoeften van het verkeer het rechtvaardigen deze aan zijn rechterhand te laten.

De verplichting langs een enkele zijde voorbij te rijden kan evenwel opgelegd worden door het verkeersbord D1.Afbeelding

Op een paar "hoeken" van het Rijvisschepark, waar de verkeersgeleider sterk aan de rechterrand van de rijbaan ligt, gaat dat redelijk absurd zijn als ze daar geen signalisatie gezet hebben dat je ook links mag passeren.

Dat punt met de 2 verkeersgeleiders met een grotere boom op 1 kruispunt, daar zou ik in de ene richting (noordoost-zuidwest) via de duidelijke doorgang "tussen de bomen" doorrijden omdat de verkeersgeleiders dan in de "zijwegen" lijken te liggen, en in de andere richting (noordwest-zuidoost) rechts van de verkeersgeleider.

(Tenzij borden wat anders opleggen natuurlijk)

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de examinators daar van maken ...

Wel een buurt vol sukkelaars daar, zo te zien, amaaaaai :shock:
Plaats reactie