Tijdstip van examen: dinsdag 28 oktober om 9 u 's morgens
Vóór het vertrek: aanmelden, informatie over het verloop van het examen en voorafgaande controles.
Eerst gaan aanmelden. Voorlopig rijbewijs en identiteitskaart moeten afgeven. Mijn begeleider heeft ook zijn rijbewijs en identiteitskaart moeten afgeven. Verder: autopapieren. Dan mochten we wachten in de wachtzaal.
Even later kwam een vrij serieuze man (= instructeur) met een bril naar me toe.
- U bent X?
- Ja.
- Hier hebt u uw voorlopig rijbewijs terug.
Mijn begeleider kreeg de autopapieren.
De instructeur zag er heel streng maar tegelijk ook heel rustig uit. Mijn eerste indruk was dat hij heel rechtvaardig was. Ik vond het al prachtig dat hij mijn naam zonder problemen kon uitspreken (ik ben van Turkse afkomst, nu niet om te zeggen dat ik een moeilijke naam heb, maar toch mooi dat hij dat kon).
- Waar staat u geparkeerd? Vooraan of achteraan?
- Vooraan.
We wandelen naar buiten. Hij zegt: "X, zoals u weet doen we hier geen maneuvers meer. In plaats daarvan zullen de maneuvers op de openbare weg gedaan worden. Ik zal u vragen om in een straat te keren en om achter een auto te parkeren. Tijdens het keren maakt u enkel gebruik van de openbare weg. Toevallige opritten e.d. neemt u niet mee. Voor het parkeren zal ik bv. zeggen "X, achter die rode Peugeot mag je parkeren". Als u vindt dat u goed staat, dan mag u uitstappen en u neemt plaats op de stoep. Ik zal dan teken doen als u terug in de auto mag plaatsnemen".
Hij haalde een heel aantal kaarten boven waarvan ik er één mocht uitkiezen. 'Remvloeistof' stond er op de kaart. Volgens mij stonden er ook nog straatnamen of wijken ofzo op, maar ik heb er niet naar gekeken.
Hij zei tegen mijn begeleider dat hij moest wachten terwijl wij de 'voorafgaande controles' zouden doen. Ik moest de motorkap opendoen en de remvloeistof aanduiden. Daarna mocht ik plaatsnemen in de bestuurderszetel en mijn ruit omlaagdoen. Hij zei "verzet nu je zetel en je spiegels". Dan moest ik ze terug goedzetten terwijl ik uitlegde hoe ik dat deed. "Ik duw de koppeling in om te zien hoe goed ik zit, armen op het stuur om te zien of de afstand goed is". Hij vulde zelfs zelf aan wanneer ik mijn woorden niet kon vinden (zenuwen?).
- Zijn er andere dingen die je doet vooraleer je vertrekt?
- Ja, euhm auto starten en op de handrem letten, zien of alle lichtjes goed branden...
- Ja goed. Maar er is nog 1 ding waar je zeker aandacht aan schenkt.
- Ah de gordel.
- Ja. Doe je gordel maar om en vertel mij een keer waar je dan op let.
- Dat de gordel goed rond mijn middel loopt en zeker niet net onder mijn kin.
- Nu gaan we de lichten controleren.
Hij ging vooraan de auto staan.
- Laat je dimlichten branden. Je standlichten. Grootlichten. Grootlichten uit. Linkerpinker. Rechterpinker. Ruitenwissers. Rechterachterpinker
Terwijl hij instapte deed hij teken naar mijn begeleider dat hij in de auto mocht plaatsnemen.
- X, zo dadelijk gaan we de openbare weg op. Ik zal je zeggen of we links of rechts zullen draaien. Zeg ik niets, dan ga je rechtdoor. Je probeert je te schikken aan de situatie op de weg en schat zelf in wat je het beste kan doen. Zijn mijn instructies niet duidelijk, dan mag je om uitleg vragen. Veel succes.
Hij draait zicht naar achteren en zegt nog tegen mijn begeleider dat hij niets mag zeggen en dat hij zijn gordel mag om doen.
Op de weg.
We vertrekken richting Mechelsesteenweg geloof ik. Ik moet de snelweg op, maar ik sta een beetje verkeerd stil. Ik had eigenlijk 10 meter verder moeten stoppen. Waar ik stond was de stopplaats voor wanneer er een auto vóór u de snelweg op moet en je plaats moet vrijlaten voor het verkeer (er is een baan parallel met de Mechelsesteenweg en dwars op Neerveld). Even later had ik dat dan uiteindelijk door en ging ik dus 10 meter verder stilstaan. Dan nog even moeten wachten tot het verkeer mij toeliet om de snelweg op te mogen rijden. Ondertussen was ik natuurlijk al een beetje ongeduldig aan het worden
De mechelsesteenweg op richting centrum Kontich. De Molenstraat gedaan. Dan naar rechts, richting Edegem (ik denk de Boniverlei). Net toen we Edegem binnenreden (naast het benzinestation, ik denk de Kontichstraat) zegt de instructeur "achter die golf mag je parkeren, allee, ik denk dat dat een golf is".
- Ja. De donkerblauwe?
- Ja.
Achter die golf was er genoeg plaats om 300 vrachtwagens te parkeren.
Het parkeren lukte.
Hij zegt "als je vindt dat je goed staat, dan mag je uitstappen en op de stoep plaatsnemen".
Ik vroeg dan van "ik ben zogezegd weg? Ik verlaat dus de auto?".
- Ja.
Dan heb ik maar besloten om mijn sleutels mee te nemen
Eerst over mijn schouder gekeken, in mijn linkerachteruitkijkspiegel gegeken, opnieuw over mijn schouder, uitgestapt en terwijl ik achter de auto aan het lopen was de deuren op slot gedaan. Ik stond ondertussen op de stoep. Hij deed onmiddellijk teken dat ik terug mocht instappen. Nog terwijl ik vooraan de auto stilstond om te kijken of er verkeer was heb ik de deuren terug opengedaan en dan ingestapt. De instructeur zelf is heel de tijd blijven zitten. Hij voelde misschien aan dat ik goed stond. Ik stond achteraan op 10 cm van de stoep, vooraan 13 cm ofzo
Even later moest ik ergens links inslaan (ik denk een beetje verderop de Kontichstraat,t misschien de Monseigneur Cardijnlaan?). Een zone 30. Hij zei direct "in deze straat mag je keren, je mag zelf kiezen waar tot het volgende kruispunt". Er was helemaal geen verkeer! Er stond maar 1 auto in gans de straat. Ik heb mij direct rechts aan de kant gezet. Linkerpinker op, kijken of er geen verkeer is, gas geven en sturen. Rechterpinker op, in achteruit gezet, gas geven en stuur draaien. Terug linkerpinker op, gas geven en stuur draaien. Dus niet droogsturen. De straat was zelfs zo breed dat ik niet de volledige lengte van de baan heb moeten gebruiken.
Dan door centrum Edegem gereden en uiteindelijk terug op een baan beland. Ik had door dat we terug naar het examencentrum aan het rijden waren. We hebben zeker over de Koninging Astridlaan gereden. Een heel eind in ieder geval.
Na het examen.
Ik heb moeten parkeren op de parking achteraan. Hij zei "X, proficiat je bent geslaagd. En dat van de eerste keer. Ik heb geen opmerkingen. Ik heb helemaal geen opmerkingen. Een blanco blad. Heel goed gereden."
Ik moest dan nog even in de wachtzaal van het examencentrum op de papieren wachten. De instructeur kwam ze zelf bezorgen en nogmaals "proficiat, geen enkele opmerking, blanco blad...".
We hebben in totaal misschien 20 minuten gereden.
De site en forum van GratisRijbewijsOnline hebben mij zeker geholpen. Waarvoor hartelijk dank.