**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Gast

Bericht door Gast »

Examencentrum: Kontich

Tijdstip van examen: dinsdag 28 oktober om 9 u 's morgens

Vóór het vertrek: aanmelden, informatie over het verloop van het examen en voorafgaande controles.

Eerst gaan aanmelden. Voorlopig rijbewijs en identiteitskaart moeten afgeven. Mijn begeleider heeft ook zijn rijbewijs en identiteitskaart moeten afgeven. Verder: autopapieren. Dan mochten we wachten in de wachtzaal.

Even later kwam een vrij serieuze man (= instructeur) met een bril naar me toe.
- U bent X?
- Ja.
- Hier hebt u uw voorlopig rijbewijs terug.

Mijn begeleider kreeg de autopapieren.

De instructeur zag er heel streng maar tegelijk ook heel rustig uit. Mijn eerste indruk was dat hij heel rechtvaardig was. Ik vond het al prachtig dat hij mijn naam zonder problemen kon uitspreken (ik ben van Turkse afkomst, nu niet om te zeggen dat ik een moeilijke naam heb, maar toch mooi dat hij dat kon).

- Waar staat u geparkeerd? Vooraan of achteraan?
- Vooraan.

We wandelen naar buiten. Hij zegt: "X, zoals u weet doen we hier geen maneuvers meer. In plaats daarvan zullen de maneuvers op de openbare weg gedaan worden. Ik zal u vragen om in een straat te keren en om achter een auto te parkeren. Tijdens het keren maakt u enkel gebruik van de openbare weg. Toevallige opritten e.d. neemt u niet mee. Voor het parkeren zal ik bv. zeggen "X, achter die rode Peugeot mag je parkeren". Als u vindt dat u goed staat, dan mag u uitstappen en u neemt plaats op de stoep. Ik zal dan teken doen als u terug in de auto mag plaatsnemen".

Hij haalde een heel aantal kaarten boven waarvan ik er één mocht uitkiezen. 'Remvloeistof' stond er op de kaart. Volgens mij stonden er ook nog straatnamen of wijken ofzo op, maar ik heb er niet naar gekeken.

Hij zei tegen mijn begeleider dat hij moest wachten terwijl wij de 'voorafgaande controles' zouden doen. Ik moest de motorkap opendoen en de remvloeistof aanduiden. Daarna mocht ik plaatsnemen in de bestuurderszetel en mijn ruit omlaagdoen. Hij zei "verzet nu je zetel en je spiegels". Dan moest ik ze terug goedzetten terwijl ik uitlegde hoe ik dat deed. "Ik duw de koppeling in om te zien hoe goed ik zit, armen op het stuur om te zien of de afstand goed is". Hij vulde zelfs zelf aan wanneer ik mijn woorden niet kon vinden (zenuwen?).

- Zijn er andere dingen die je doet vooraleer je vertrekt?

- Ja, euhm auto starten en op de handrem letten, zien of alle lichtjes goed branden...

- Ja goed. Maar er is nog 1 ding waar je zeker aandacht aan schenkt.

- Ah de gordel.

- Ja. Doe je gordel maar om en vertel mij een keer waar je dan op let.

- Dat de gordel goed rond mijn middel loopt en zeker niet net onder mijn kin.

- Nu gaan we de lichten controleren.

Hij ging vooraan de auto staan.

- Laat je dimlichten branden. Je standlichten. Grootlichten. Grootlichten uit. Linkerpinker. Rechterpinker. Ruitenwissers. Rechterachterpinker :) Linkerachterpinker. Stoplichten. Mistlichten achteraan.

Terwijl hij instapte deed hij teken naar mijn begeleider dat hij in de auto mocht plaatsnemen.

- X, zo dadelijk gaan we de openbare weg op. Ik zal je zeggen of we links of rechts zullen draaien. Zeg ik niets, dan ga je rechtdoor. Je probeert je te schikken aan de situatie op de weg en schat zelf in wat je het beste kan doen. Zijn mijn instructies niet duidelijk, dan mag je om uitleg vragen. Veel succes.

Hij draait zicht naar achteren en zegt nog tegen mijn begeleider dat hij niets mag zeggen en dat hij zijn gordel mag om doen.

Op de weg.

We vertrekken richting Mechelsesteenweg geloof ik. Ik moet de snelweg op, maar ik sta een beetje verkeerd stil. Ik had eigenlijk 10 meter verder moeten stoppen. Waar ik stond was de stopplaats voor wanneer er een auto vóór u de snelweg op moet en je plaats moet vrijlaten voor het verkeer (er is een baan parallel met de Mechelsesteenweg en dwars op Neerveld). Even later had ik dat dan uiteindelijk door en ging ik dus 10 meter verder stilstaan. Dan nog even moeten wachten tot het verkeer mij toeliet om de snelweg op te mogen rijden. Ondertussen was ik natuurlijk al een beetje ongeduldig aan het worden :)

De mechelsesteenweg op richting centrum Kontich. De Molenstraat gedaan. Dan naar rechts, richting Edegem (ik denk de Boniverlei). Net toen we Edegem binnenreden (naast het benzinestation, ik denk de Kontichstraat) zegt de instructeur "achter die golf mag je parkeren, allee, ik denk dat dat een golf is".

- Ja. De donkerblauwe?

- Ja.

Achter die golf was er genoeg plaats om 300 vrachtwagens te parkeren.

Het parkeren lukte.

Hij zegt "als je vindt dat je goed staat, dan mag je uitstappen en op de stoep plaatsnemen".

Ik vroeg dan van "ik ben zogezegd weg? Ik verlaat dus de auto?".

- Ja.

Dan heb ik maar besloten om mijn sleutels mee te nemen :)

Eerst over mijn schouder gekeken, in mijn linkerachteruitkijkspiegel gegeken, opnieuw over mijn schouder, uitgestapt en terwijl ik achter de auto aan het lopen was de deuren op slot gedaan. Ik stond ondertussen op de stoep. Hij deed onmiddellijk teken dat ik terug mocht instappen. Nog terwijl ik vooraan de auto stilstond om te kijken of er verkeer was heb ik de deuren terug opengedaan en dan ingestapt. De instructeur zelf is heel de tijd blijven zitten. Hij voelde misschien aan dat ik goed stond. Ik stond achteraan op 10 cm van de stoep, vooraan 13 cm ofzo :)

Even later moest ik ergens links inslaan (ik denk een beetje verderop de Kontichstraat,t misschien de Monseigneur Cardijnlaan?). Een zone 30. Hij zei direct "in deze straat mag je keren, je mag zelf kiezen waar tot het volgende kruispunt". Er was helemaal geen verkeer! Er stond maar 1 auto in gans de straat. Ik heb mij direct rechts aan de kant gezet. Linkerpinker op, kijken of er geen verkeer is, gas geven en sturen. Rechterpinker op, in achteruit gezet, gas geven en stuur draaien. Terug linkerpinker op, gas geven en stuur draaien. Dus niet droogsturen. De straat was zelfs zo breed dat ik niet de volledige lengte van de baan heb moeten gebruiken.

Dan door centrum Edegem gereden en uiteindelijk terug op een baan beland. Ik had door dat we terug naar het examencentrum aan het rijden waren. We hebben zeker over de Koninging Astridlaan gereden. Een heel eind in ieder geval.

Na het examen.

Ik heb moeten parkeren op de parking achteraan. Hij zei "X, proficiat je bent geslaagd. En dat van de eerste keer. Ik heb geen opmerkingen. Ik heb helemaal geen opmerkingen. Een blanco blad. Heel goed gereden."

Ik moest dan nog even in de wachtzaal van het examencentrum op de papieren wachten. De instructeur kwam ze zelf bezorgen en nogmaals "proficiat, geen enkele opmerking, blanco blad...".

We hebben in totaal misschien 20 minuten gereden.

De site en forum van GratisRijbewijsOnline hebben mij zeker geholpen. Waarvoor hartelijk dank.
Benny Stinkens
Administrator

Bericht door Benny Stinkens »

Een zeer mooie samenvatting van een praktijkexamen. :wink:
proficiat met je slagen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Ien

praktijkexamenB

Bericht door Ien »

- In welk examencentrum ben je geweest Deurne
- Zat de examinator naast of achter jou? Achter mijn vader rechts in de auto.
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Hij zei parkeer achter die zwarte fiat

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Parkeren, uitstappen, reglementair weer instappen.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Remvloeistof, motorkoeling, motorolie.

1e keer geslaagd, ik heb 2 jaar rondgereden zonder rijschool, enkel met vader moeder, af en toe een oma en een tante...
Was heel zenuwachtig in het begin maar examinator stelde gerust. " We gaan gewoon een beetje rondrijden, er is niets speciaal of anders aan deze rit... er zijn geen valstrikken."

Grote baan naar rechts gevolgd, vervolgens 1e links, enkele zone 30's en ronde punten...
Als je laat zien dat je goed je voorrang van rechts geeft, zwakke weggebruikers hebt gezien( spiegels!) en snelheden respecteerd is er normaal geen probleem...

Een beetje met de bibber in de knie vertrokken. maar foutloos parcours afgelegd:)
Lynn

Bericht door Lynn »

- In welk examencentrum ben je geweest: 1012 :roll:
- Zat de examinator naast of achter jou? Naast
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Mocht volledig zelf kiezen in brede straat
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? In een straat parkeren achter een auto van een rijschool (niet de mijne)
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Zetel, spiegels, lichten.

1. BEDIENING VOERTUIG EN WEGRIJDEN TEGEN HELLING : VOORBEHOUD
1.1.6 GELUIDSTOESTEL

2. PLAATS OP DE WEG : VOORBEHOUD
2.8 SPOORWEGEN

5. RICHTINGSVERANDERING : ONVOLDOENDE
5.3 UITWIJKEN ALS VEREIST

Over die richtingsverandering: toen ik links moest afslaan op een kruispunt moest ik stoppen voor tegemoetkomend verkeer. Toen kreeg ik een opmerking dat ik m'n voorwielen bij het stoppen niet naar links mocht zetten, want stel het hypothetische geval dat een achterligger in mij zou botsen, ik dan in de tegenligger zou botsen. Klein detail dat er wel geen enkele achterligger was tijdens de hele oefening.

Even later was er een groot kruispunt, waar er zo'n strook is tussen de 2 rijrichtingen. Weer links afslaan. Ik ga erop staan, rijd zo ver mogelijk door en zet m'n wielen recht. Was weer niet goed, op een kruispunt als dit moet je ze blijkbaar wel naar links zetten.

Was laatste van de dag, examinator wou naar huis. Ik begrijp niet veel van de uitleg die ik kreeg, als iemand mij kan zeggen waar ik dit kan terugvinden.

Groeten,
Lynn
Benny Stinkens
Administrator

Bericht door Benny Stinkens »

Was laatste van de dag, examinator wou naar huis. Ik begrijp niet veel van de uitleg die ik kreeg, als iemand mij kan zeggen waar ik dit kan terugvinden.

Groeten,
Lynn
Je hebt dezelfde vraag al gesteld in een ander topic dus gaat er op deze plaats niemand antwoorden. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Bericht door Gast »

Examencentrum Sint-Denijs-Westrem

* Examen met begeleiding van de rijschool, ik heb leren rijden via m'n vader maar heb enkele uren rijschool gevolgd voor de finesses :)

* Voorafgaande controles: ik moest een briefje trekken waarop stond dat ik de koelvloeistof moest aanwijzen, daarna mocht ik instappen en moest ik m'n zithouding correct afstellen (met wat uitleg waar ik moest op letten etc.) en daarna moest ik m'n linkerbuitenspiegel ontregelen en weer in orde stellen. Daarna controleerde de examinator of alle lichten van de auto het deden, stapte die in en vertrokken we.
* De examinator zat schuint achter mij (dus achter m'n begeleider).
* Bij het keren in de straat mocht ik zelf een geschikte locatie kiezen op de openbare weg.
* Bij het parkeren achter een auto zei de examinator mij dat ik achter de door hem aangewezen wagen moest parkeren. Ik moest doen alsof ik boodschappen ging doen (dus reglementair uit- en instappen, het voertuig afsluiten, ...). De examinator bleef in de auto zitten.

De route van het examen viel heel goed mee, er was niet zo veel verkeer en het voornaamste 'moeilijke' punt (welja, dit is nogal relatief) was de Sterre.
Route Praktijkexamen

Even wat details bij de route:

1) In de Poortakkerstraat (de straat van het examencentrum) kom je al twee straten tegen die voorrang van rechts eisen (de Buchtenstraat en de Twaaflapostelenstraat);
2) Vervolgens een kort stukje Kortrijksesteenweg om dan over het brugje de andere kant van die steenweg te bereiken, op dat brugje moet je opletten dat je de lijn in het midden van de baan niet overschrijdt, daar is men nogal streng op vertelde men mij;
3) Opletten geblazen in de Putstraat en Rijvisschestraat, want je hebt meerdere straten die er voorrang van rechts hebben;
4) In een straat in het Rijvisschepark moest ik mij keren, het was een ruime tweevaksstraat dus dat ging vlot;
5) In een van de zijstraatjes van de De Pintelaan moest ik mij parkeren;
6) Dan via de Krijgslaan naar De Sterre (daar toonde de examinator zelfs uitdrukkelijk welke afslag ik moest nemen :));
7) Dan nog een stukje op de R4 (opletten bij het op- en afrijden van de R4 want daar loopt telkens een fietspad waar je best even wat trager rijdt of zelfs stopt, en dan zo terug naar het examencentrum.

Het was de tweede keer dat ik het praktisch examen aflegde en was deze keer wel geslaagd, mits een tweetal kleine opmerkingen.
De examinator was heel vriendelijk en beleefd.
astrake

Bericht door astrake »

Examencentrum Kontich

voorgaande controles: remvloeistof, zetel en spiegel juist zetten, slijtage
banden, alle lichten.

dan vertrokken, examinator(vrouw) zat achteraan.

na enkele minuten rijden, straatje ingedraaid (centrum kontich) waar ik mocht terugdraaien.

dan ietje verder terug een straat in waar ik de wagen mocht parkeren.
het verdere verloop van de rit verliep ook perfect.

op een bepaald moment zei de examinator: "hier naar rechts, maar zij had zelf te laat gezien dat het verboden was omdat ze daar met afbraak werken bezig waren. op zich geen probleem, twas juist rood geworden dus terug achteruit gereden en toen het groen werd rechtdoor gereden (foutje van haar) en daar is het misgegaan.

twas een baan waar ik 90mocht. de baan richting boom, aartselaar, e19brussel. de examinator zegt op voorhand: "we rijden niet de autostrade op, maar we volgen boom, aartselaar". op zich ook geen probleem, maar ik had gewoon te laat door dat ik men eigen moest voorsorteren naar links aangezien dit een 2vaks rijbaan was, de rechtse voor naar de e19 en de linkse voor naar boom..(had de borden wel degelijk gezien, ZENUWEN).
dus, te laat voorgesorteerd en autostrade op gereden, waar ik domme fouten heb begaan.

omdat ik het echt niet meer goed wist, heb ik daar 80km/u zitten rijden (gevaarlijk rijden, hinderen van t verkeer). dichterbij gekomen bij de afrit rumst, zegt de examinator dat ik de afrit mag nemen en wil ik mij direkt voorsorteren naar rechts, maar daar loopt juist een witte doorlopende lijn (tankstation langs rechts) en rijd ik daar door de zenuwen bijna over. wist op tijd waar ik mee bezig was en ging terug op men plaats rijden (zigzag), nu was t helemaal afgelopen. afrit afgereden en dan zo terug naar examencentrum waar ik dan het verdict te horen kreeg.
resultaat gebuisd waar ik zeer zeker mee akkoord ben!

eigelijk heel spijtig omdat alles goed verlopen was en ik(waar het mis is gegaan) terug op weg was naar t examencentrum, want we hadden toen al dik een half uur gereden.

niks aan te doen, volgende keer beter, weet nu wat me te wachten staat!!

voor diegenen die nog moeten gaan, die zenuwen zijn eigelijk voor niets nodig(de 1ste keer toch niet!).

tips: gewoon goed luisteren en op voorhand voorzorgen beginnen nemen ivm voorsorteren en dergelijke. kruispunten snel vrijmaken en goed naar de borden kijken. witte doorlopende strepen zeker niet overschrijden, niet te traag rijden en niet staren(zowel in spiegels als op de baan), maar met korte kijkbewegingen. liever 3x kort kijken dan 1x lang (staren).

hoop dat iemand hier iets aan heeft..

site makers, bedankt. ik hoop op een positief resultaat de volgende keer!
Laatst gewijzigd door astrake op 14 nov 2008, 06:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

astrake schreef:maar ik had gewoon te laat door dat ik men eigen moest voorsorteren naar links aangezien dit een 2vaks rijbaan was, de rechtse voor naar de e19 en de linkse voor naar boom..(had de borden wel degelijk gezien, ZENUWEN).
dus, te laat voorgesorteerd en autostrade op gereden, waar ik domme fouten heb begaan.
Niet panikeren als je een dergelijke vergissing maakt : gewoon volharden in de boosheid en op het kruispunt de voorsortering volgen in de verplichte richting als je niet meer van rijstrook mag veranderen.

Tot dat moment is het nog altijd maar een vergissing.
Belangrijkste is er nadien geen overtreding van te maken door een andere richting uit te rijden.
Of door de onnodige zenuwen fouten te gaan maken op de weg waar je op uitkomt.

Volgende keer meer succes :!:
astrake

Bericht door astrake »

examencentrum kontich

Examen om 12.50u..superzenuwachtig, was men 2e keer!!
Op het afgesproken uur komt de examinator naar ons toe, dezelfde als de 1ste keer (een heel eerlijke vrouw moet ik wel zeggen, ben de 1ste keer terecht gebuist geweest).

Na de voorgaande controles(remvloeistof aanduiden en alle lichten) zijn we vertrokken voor een rit van ongeveer 35min.
Heel de voormiddag zijn we gaan oefenen in de molenstraat, edegem, hove, kontich richting lint...om uiteindelijk helemaal de andere kant uitgestuurd te worden waar we mss maar 1 of 2 keer geoefend hadden en dit al een heel tijdje terug. We zijn namelijk richting mortsel gereden en daar op een bepaald moment aan de lichten rechts afgedraaid, een klein centrumeke door en dan via hove terug naar het examencentrum.
Veel zone 30, kleine zigzag weggetjes, obstakels..

Terug aangekomen alom vreugde, want ik kreeg te horen dat ik nu wel geslaagd was :D !!! Men blijdschap en die van men man kon niet op!!! Zolang geoefend en het resultaat mocht er zijn. Heb 2 foutjes gemaakt, 1 bocht te kort genomen (de lijnen op de grond zijn helemaal vervaagd, heb het niet gezien dat ik daar breder moest gaan) en meer rechts houden na het inhalen van een obstakel.
Ze zei ook dat ik tov de vorige keer gemaakte fouten men rijstijl heb verbeterd. Deed enorm deugd om dat te horen, want we hebben na de eerste poging door geoefend tot en met vandaag en gelet op de fouten die ik de vorige keer had gemaakt.

Eindelijk verlost van die stress!!
Iedereen die heeft bijgedragen tot dit resultaat..bedankt van harte allemaal!! Deze site heeft zeker bijgedragen tot dit welslagen!!
Eugeen, Inazuma en co, nogmaals bedankt!! :wink:
Shooting Star

Bericht door Shooting Star »

Ik heb toch even een vraagje. Vanmorgen ben ik in Haasrode 1e keer praktijkexamen gaan doen. Alles verliep goed, tot ik moest pakeren. Op de website en de foldertjes die je zo meekrijgt staat altijd 'er is voldoende ruimte om te parkeren, minstens twee plaatsen'. Maar ik moest vanmorgen wel tussen 2 auto's parkeren..

Is het dan toch zo dat je niet altijd twee plaatsen ruimte hebt op een examen?
de rijprof

Bericht door de rijprof »

Maar ik moest vanmorgen wel tussen 2 auto's parkeren.
En hoeveel plaats was er tussen die 2 auto's? 10 meter? 15 meter? 20 meter?
Normaal krijg je de ruimte van minstens 2 auto's, dat is ongeveer 10 meter mimimum.
Het staat zo in de procedures en zij moeten die volgen.

Jij moet een eerlijke kans krijgen zoals iedereen.
Als dat niet het geval is (of was), mag je dat zeggen aan je examinator en vragen naar een andere plaats.
Indien je examinator er geen oren naar heeft, zeg je heel eenvoudig
dat je na de rit samen met hem/haar naar de hoofdexaminator stapt om na te gaan of dit geen procedurefout is.
Je kunt ook klacht indienen bij het ministerie, mocht dat nodig zijn.

Ik denk dat je snel een andere parkeerplaats toegewezen krijgt. :wink:
NielsR

Examencentrum Geel

Bericht door NielsR »

- In welk examencentrum ben je geweest
Geel

- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechtsachter

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Ze zij gewoon draai in deze straat plaats mocht ik kiezien

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Ik moest achter een auto gaan staat, er stonden geen andere autos in de straat dus ik had daar geen last van de plaats waar ik eigenlijk moest gaan staan was voor 2 oprits dus ik zei hier mag ik eigenlijk niet staan maar zei zij dat dit geen probleem was ik zou dit zeker vragen want iemand die ik kende die had een soort gelijke situatie en zij dacht dat ze niet voor de oprit mocht gaan staan dus zette zij haar auto zeer dicht tegen de auto voor haar om de oprit vrij te laten maar hier kreeg ze een opmerking voor omdat haar auto op geen meter van de vorige stond, dus tip denk nooit voor jezelf vraag het gewoon.

- Voorafgaande controles: wat heeft zij gevraagd?
Remvloeistof, dimlichten grootlichten, pinkers, mistlicht, claxon.

- Examinator
Het was een zeer lieve en kalme vrouw die je ook goed op je gemak stelde, het was ook grappig hoe ze de instructies gaf ze zei zo van de eerste straat naar... (even pause) linkssss (op een zeer zachte toon), dit was wel grappig maar wel goed.
Ik dacht dat ze E. Mertens noemde zo stond het toch op de stempel.
Maar ik heb echt geluk gehad met mijn examinator want toen ik mij ben gaan aanmelden stonden daar een paar oude knarse mannen waar ik me volgens mij niet op mijn gemak had bij gevoeld.

-Examenroute
Ik moest naar Olen dus niet de moeilijkste route.
Het grappige was ook dat ze me een straat instuurde waar werken waren en een bord geen doorgang stond dus ben ik maar op de parking ernaast opgereden en toen moest ik mijn auto achteruitstoten want het was zeer smal en zij hielp zelfs om dit te doen 8)

-Opmerkingen
Ik had er geen, als ik nu die ene fout niet had gehad op mijn theorie had ik een perfect score gehad lol.

- Rijschool en duur stage
Ik heb geen rijschool gevolgd en alles met mijn moeder gedaan, ik heb ook maar 3 maanden geofend.
Op mij praktijk examen heb ik wel mijn grootvader meegenomen omdat hij altijd kon en dit was ook een goede zet omdat ik waarschijnlijk zenuwachtig geworden was als mijn moeder ernaast zat, ik heb zelfs niet gemerkt dat mijn grootvader naast mij zat.
Gast 2

Bericht door Gast 2 »

Is het vergeten van je handrem bij het parkeren reden genoeg om je niet te laten slagen? De rest van het examen verliep heel vlotjes. Na het examen vroeg ik aan de examinator of het goed ging waar mijn zwaktes zaten. Waarop hij antwoordde je hebt je handrem vergeten of niet in vitesse gestokn, wat ik normaal wel doe mss beetje de zenuwen.( Op een vlak stuk)
Gast

Bericht door Gast »

Gast 2 schreef: handrem vergeten of niet in vitesse gestokn
In vitesse steken moet normaal toch niet, als je het bladje dat je krijgt als je slaagd voor theorie staat er in bij het manouver van parkeren dat je ofwel in vrij of in verzet mag staan.
Je moet wel je handrem aanzetten, daar buizen ze zeker mensen op hebk al gehoord.
Gast

Eerste keer geslaagd

Bericht door Gast »

Vandaag men examen gedaan.... en van de eerste keer geslaagd.

In welk examencentrum ben je geweest? GEEL

De examinator zat achter mijn mama (rechstachter dus).

Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Ik mocht zelf de plaats kiezen in de straat.

Parkeren: De examinator zei: parkeer je achter die blauwe auto.
Achter deze auto stonden geen auto's geparkeerd, ik had dus plaats genoeg.

Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Ik moest de remvloeistof aanduiden en de pinkers, lichten en stoplicht laten branden.
Vervolgens de stoel en de linkerspiegel goed zetten.

Examinator: Deze man was heel vriendelijk en stelde me echt gerust.
Hierdoor had ik geen zenuwen waardoor ik enorm geconcentreerd heb gereden!

Opmerkingen:
Op de Antwerpseweg ben ik te snel rechts gaan rijden. Op het rechterbaanvak reed een auto, maar die vertraagde en pinkte naar rechts. Volgens mij draaide hij rechts een oprit op, dus ben ik dan ook voor hem onmiddellijk rechts gaan rijden. Maar dit was fout volgens examinator, want ik kon hem gehinderd hebben.

Hiervoor had ik een perfect parcour gereden. Maar door deze 'fout' heeft de examinator me nog even laten omrijden. Hij zei: volgend kruispunt naar links. Ik dacht dat het aan de lichten was, maar toen zag ik nog net optijd dat er links een baantje was, en zei: hier? Dus door die fout werd ik al wat zenuwachtig.
Ik ging links rijden en draaide vervolgens naar links. Maar dacht dat ik moest terug keren, dus ik ging uiterstlinks staan.
Waardoor de examinator zei: nee, nee, niet terug draaien, Rechtdoor!
Hierdoor moest ik dus ongeveer 2 meter 'spookrijden' zodat ik in de juiste straat kon rijden.
(Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel?)

Maar examinator zei dat ik perfect had gereden buiten deze 2 fouten.

Ik heb gedurende 6 maanden met mijn mama gereden.
En ben nu eindelijk verlost van de stress :)

Ik heb bijna tegen iedereen gezegd dat ik praktijkexamen ging doen. Hoewel jullie dat afraden.
Maar hierdoor wist ik dat er heel wat mensen de nodige kaarsen branden en duimden :)

Dankzij deze geweldige site heb ik me enorm goed kunnen voorbereiden op theorie en praktijkexamen! Dank je wel hiervoor!!!

Groetjes,
Sofie
Plaats reactie