bang zijn

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

digital schreef:
Jozef schreef:'t Is met het rijen zoals met het vrijen: je hoeft niet bang te zijn, wel voorzichtig. :wink:
Een slippertje mag dus zolang je maar voorzichtig bent. :D
Dan moet je ook nog met het volgende rekening houden: waar geen aanklager is, is er ook geen rechter. :wink:
Janake

Bericht door Janake »

Ik heb vandaag ook mijn eerste rijles gehad (met rijschool), en ik had ook erg veel last van angst. Bijna 2 uur aan één stuk door bang geweest. Als het kon was ik gewoon uitgestapt!

Meteen al de baan op, in een rustige buurt.

Eerst enkel sturen maar dat was niet evidend! Het ergste was eigenlijk dat ik eerst bijna tegen een auto reed omdat ik te weinig uitweek en nog geen 2 minuten later uitweek voor een vogeltje ... Toen kreeg ik toch een beetje een uitbrander, waar de begeleider eigenlijk ook wel een beetje gelijk in had. Dit verbeterde de situatie natuurlijk ook niet.

Daarna nog een beetje leren starten wat een (heel) klein beetje vlotter ging.

Toen ik uitstapte was ik hélemaal nat van het zweet.

Morgen tweede rijles en zie het helemaal niet zitten, maar doorzetten is de boodschap! Hopelijk gaat het dan al (ietsje) beter.
GRO
Administrator
Berichten: 12784
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Iedereen heeft dat meegemaakt hoor.

Je zult zien, binnen enkele weken kan je er zelf mee lachen. Maar door te vallen leert men stappen.
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Janake schreef:Ik heb vandaag ook mijn eerste rijles gehad (met rijschool), en ik had ook erg veel last van angst.
Het is niet abnormaal dat je je angstig of nerveus voelt als je iets nieuws moet aanleren - en in dit geval is dat "iets" mogelijk ook gevaarlijk voor jezelf en voor anderen, dat speelt zeker ook allemaal mee.

Dat angstige gevoel moet in de komende lessen wel aanzienlijk verminderen en uiteindelijk verdwijnen.
Als het niet betert : spreek er over met je rij-instructeur.
Karl
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2007, 23:17

Bericht door Karl »

Janake
ik vind het wel een vreemde manier om te beginnen met een eerste les
alleen sturen maar dan direct in het verkeer. met andere woorden, je krijgt maar de helft van de controle over de wagen.

mijn eerste les wa in een rustig industrieterrein, leren starten en dan natuurlijk ook af en toe een bochtje nemen. Heb bijna 2 uur starten geoefend, op helling, verschillende methodes. Ik ben ook pas bij mijn tweede les (na eerst alles herhaalt te hebben) op de baan gegaan, maar ik had dan wel volledige controle over mijn wagen.

En alleen sturen, daar heb je toch niets aan, dat deed ik vroeger in de botsautootjes ook, daar moest ge ook niet koppelen of remmen, alleen gas geven (wat dus zelfs nog meer is dan jij moest doen).
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4332
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Karl schreef:Ik ben ook pas bij mijn tweede les (na eerst alles herhaalt te hebben) op de baan gegaan, maar ik had dan wel volledige controle over mijn wagen.
Snelle leerling... ik durf na meer dan 20 jaar en 3 miljoen kilometers nog altijd niet beweren dat ik altijd de volledige controle over mijn wagen heb...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

karl schreef
En alleen sturen, daar heb je toch niets aan, dat deed ik vroeger in de botsautootjes ook, daar moest ge ook niet koppelen of remmen, alleen gas geven (wat dus zelfs nog meer is dan jij moest doen).
Als ik een leerling leer sturen houdt dit in: binnenspiegel kijken, buitenspiegel kijken, pinker opzetten, over de shouder kijken enz.... enz....

Als jij dit vroeger al in de botsauto's deed vindt ik het spijtig dat ik dit nooit gezien heb. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Freddie
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Bericht door Freddie »

Mijn 1ste les was ook direct achter het stuur: ik sturen, pinken en al de spiegels gebruiken en de instructeur schakelen en de pedalen.

Toen hij zei van "zet u maar achter het stuur" dacht ik eventjes van what the f*ck, 'k heb hier nog nooit achter een stuur gezeten en hier direct de baan op.
Nuja, zo zijn we dus naar een kalme straat gegaan, daar leren vertrekken en schakelen tot 2de, dat ging vlot dus direct een toerke gaan doen over de grotere gewestwegen.
Ik vond die rijlessen eigenlijk best plezant, 'k had een aangename, kalme instructeur ook:)
In het begin is het wel eventjes wennen aangezien alles precies terzelfdertijd op u afkomt, maar eens de ervaring komt wordt het plezant :D

Niks plezanter als 's avonds de laatste film mee te pikken om daarna over een bijna lege ring van Brugge huiswaarts te rijden met een leuk muziekje.
Rafael
Administrator
Berichten: 2651
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Ook ik heb van vrienden gehoord dat sommige instructeurs beginnen met de leerling enkel te laten sturen. Dit om de leerling direct laten te ondervinden hoe ver je moet draaien voor welke bocht, en dergelijk.
janake

Bericht door janake »

Benny Stinkens schreef:karl schreef
En alleen sturen, daar heb je toch niets aan, dat deed ik vroeger in de botsautootjes ook, daar moest ge ook niet koppelen of remmen, alleen gas geven (wat dus zelfs nog meer is dan jij moest doen).
Als ik een leerling leer sturen houdt dit in: binnenspiegel kijken, buitenspiegel kijken, pinker opzetten, over de shouder kijken enz.... enz....

Als jij dit vroeger al in de botsauto's deed vindt ik het spijtig dat ik dit nooit gezien heb. :wink:
Niet iedereen heeft evenveel op de botsautootjes gezeten ...

De methode van eerst leren sturen vind ik op zich nog niet zo slecht hoor, zeker voor mensen als ik die niet echt affiniteit hebben met een "auto" Ik vind vb zo rechts mogelijk rijden geen evidentie en ook je bocht nemen en tegelijkertijd op je eigen vak rijden niet zo simpel.

Vandaag trouwens de tweede les en het ging al ietsje beter. Leren schakelen, gas geven, remmen, ... Sommige dingen vind ik echt wel té ingewikkeld maar dat zal volgende keer misschien wel wat beter gaan.

Het sturen gaat al wat beter, hoewel ik het nog steeds moeilijk vind in te schatten waar ik rij. Gelukkig vandaag niet meer het gevoel gehad dat ik mijn stuur "kwijt" was, wel nog te scherpe bochten enzo genomen.

Het angstgevoel is al wat minder, nog steeds zit de schrik er goed in, maar het overheerst niet meer elke seconde (wat de eerste les wel zo was)

Morgen derde les ... Hopelijk gaat het dan ietsiepietsie vlotter ...
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

janake schreef:Niet iedereen heeft evenveel op de botsautootjes gezeten ...

... mensen als ik die niet echt affiniteit hebben met een "auto"
Daar heb je zeker een punt.
Niet iedereen is met auto's en autotechniek opgegroeid, bezig, of er in geïnteresseerd.

Ik vind vb zo rechts mogelijk rijden geen evidentie en ook je bocht nemen en tegelijkertijd op je eigen vak rijden niet zo simpel.
Dat beter wel vanzelf met wat meer ervaring.

Als je als meer ervaren bestuurder in een andere auto stapt, dan vraag je je in het begin ook een tijdje af hoe breed dat ding eigenlijk is, is het even wennen aan het stuurgedrag, of aan de pedalen ...

Vandaag trouwens de tweede les en het ging al ietsje beter. Leren schakelen, gas geven, remmen, ... Sommige dingen vind ik echt wel té ingewikkeld maar dat zal volgende keer misschien wel wat beter gaan.
Dat gaat dus de goede kant uit ;)

Het zijn ook vele dingen waar je op moet letten, en vele handelingen die je moet leren coördineren ... en dat allemaal tussen vaak druk verkeer.
natja

ban zijn

Bericht door natja »

Hoi, ik kan u verzekeren dat je minder bang zal worden want ik denk dat er niemand banger was dan dat ik was. Iki durfde met moeite aan het stuur te komen en was van plan om ermee te stoppen. Nu rij ik al alleen met een L op mijn auto. Dit had ik nooit durven dromen. Ben nog soms bang maar ik begin het soms ook leuk te vinden en ik ben zo ontzettend trots op mezelf. Niet opgeven is de boodschap. Nog véél succes!
Low

Bericht door Low »

Ik heb net 4 lessen achter de rug en ik durf echt niet meer achter het stuur kruipen. M'n instructeur zat constant te vitten en heeft mij geen goede basis aangeleerd vind ik zelf. M'n zelfvertrouwen is volledig verdwenen, hoewel ik tegen een stootje kan. Bijvoorbeeld: het was m'n allereerste rijles; ik kon bij wijze van spreken nog niet eens de auto deftig starten en we gingen gaan rijden in de spits. Ik heb toen doodsangsten uitgestaan. Die vent (niet op z'n mondje gevallen)veronderstelde dat ik al kon rijden, maar het is nu eenmaal z'n job om me dat aan te leren. Ik begin spontaan te rillen als m'n vader mij wil leren rijden. Ik wil m'n cursus echt wel afmaken (het was immers duur), maar ik ben zo bang geworden.M'n ouders tonen niet veel begrip daarvoor... Geen idee hoe ik deze angst moet overwinnen. Ik heb het gevoel totaal geen controle te hebben.
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Low schreef:Ik heb net 4 lessen achter de rug en ik durf echt niet meer achter het stuur kruipen. M'n instructeur zat constant te vitten en heeft mij geen goede basis aangeleerd vind ik zelf.
Zo snel mogelijk - zeker voor de volgende les ! - contact opnemen met de rijschooldirecteur en je uitleg doen.

Jij bent hun klant.
Vraag een andere, geduldigere instructeur als het met deze niet wil lukken.

Geen idee hoe ik deze angst moet overwinnen. Ik heb het gevoel totaal geen controle te hebben.
Gewoon terug bij het begin beginnen met de basishandelingen : waarvoor dienen de bedieningsorganen, hoe rijdt een auto en vooral : hou hou jij dat onder controle


En niet wanhopen.
Kijk gewoon even buiten ... en zie eens wie en wat er zoal allemaal rondrijdt.
Als zij dat kunnen, kan jij dat ook.
Plaats reactie