bang zijn

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
natje

bang zijn

Bericht door natje »

Hallo,

Er praat hier niemand over bang zijn. Is het niet normaal dan dat ik zooo bang ben? Ik moet nu aan mijn tweede les beginnen en zou zo willen opgeven omdat ik enorm bang ben, dit heb ik nog nooit meegemaakt. Ik denk dat dit komt omdat ik totaal geen controle heb over de auto. Hopelijk gaat dit over want zo is het echt niet leuk meer!

Groetjes,
natje :(
GRO
Administrator
Berichten: 12784
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Dat je bang bent, is normaal.

Herinner jij je nog de tijd toen je de eerste keer met een fiets leerde rijden? Dat ging ook niet vlot. Je had schrik om te vallen. Als je nu fietst moet je echt moeite doen om nog te vallen.

Met de auto is dat idem. In het begin lijkt alles zo moeilijk. Zeker als je nog maar enkele lessen hebt gehad. Maar binnen een jaar, dan zal je zeggen: "waarom was ik zo bang".

Volhouden en oefenen, dat is het enige hulpmiddel.
theophrastus
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 apr 2008, 11:00

Bericht door theophrastus »

Ik ken het gevoel ook hoor! Ik ging normaal enkel met een eigen begeleider rijden, maar de schrik was te groot om op de baan te rijden... Het zien van andere auto's, overal op moeten letten en dan hopen dat als er een gevaar was toch de juiste reactie/reflex te hebben. Heel stresserend allemaal.

Nu heb ik al 6u met de rijschool gereden en de schrik is al véél verminderd! Je leert vlotter schakelen, remmen, goed in de spiegels kijken,.... Met een goede concentratie en toch ook wel wat durf begint het echt leuk te worden.

Bang zijn is normaal, misschien gaan we daardoor heel voorzichtig zijn, maar als je te lang bang en verkrampt zit, ga je wel heel snel uitgeput zijn van het rijden en das ook niet leuk.

Gewoon doen, dan zal je iedere les veel kunnen bijleren.
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: bang zijn

Bericht door Inazuma »

natje schreef:Er praat hier niemand over bang zijn. Is het niet normaal dan dat ik zooo bang ben?
Je bent echt niet de eerste die daarover iets post hoor.

Ja het is normaal dat je wat zenuwachtig en bang bent.

Maar het mag je niet doen "dicht slaan" of panikeren.

Ik moet nu aan mijn tweede les beginnen en zou zo willen opgeven omdat ik enorm bang ben, dit heb ik nog nooit meegemaakt. Ik denk dat dit komt omdat ik totaal geen controle heb over de auto.
Na één les moet en kan je niet verwachten dat je controle hebt over een auto.

Angst kan zeker ook voortkomen uit het gevoel dat je geen of onvoldoende controle hebt over waar je mee bezig bent.

Eens je meer controle hebt bij het rijden, gaat dat dan ook weer weg.


De instructeur heeft ook een set pedalen, en zal wel ingrijpen als het nodig is ;)


Hopelijk gaat dit over want zo is het echt niet leuk meer!
Het moet les na les wel minderen.
Betert het niet, spreek er dan eens over met je instructeur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

't Is met het rijen zoals met het vrijen: je hoeft niet bang te zijn, wel voorzichtig. :wink:
natje

bang zijn

Bericht door natje »

Hallo,
Bedankt voor jullie bemoedigende woorden.
Het gaat inderdaad al wat beter.
Ik heb nu 4 lessen gehad en ben inderdaag minder bang.
Nog wel een beetje maar daar kan ik mee leven.
Véle groetjes
GRO
Administrator
Berichten: 12784
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Lees ook even in het praktijkboek van de site pagina 4 en 5: de getuigenis van jongeren i.v.m. de eerste rijervaring

http://www.gratisrijbewijsonline.be/handboekpraktijk
kim

Bericht door kim »

pff net nog eens met mn (vrije) begeleider gaan rijden.. heb nog niet zoveel gereden maar ben nog nooit echt bang geweest tot nu!
Ik moest stoppen en voorrang verlenen aan zo'n wegversmalling maarja ik heb nog wat moeilijkheden met weer in gang geraken en dan meteen sturen/draaien dus ik viel stil. Ik blokkeerde daardoor een (klein) beetje de baan dus ik probeerde rap opnieuw te starten. Wanneer ik net wil vertrekken, heb ik echt moeten remmen omdat er auto's van achter mij toeren uithaalden om toch maar vlug langs mij te kunnen geraken terwijl je daar niet eens mag inhalen :( ik verschoot nogal!
Ik weet dat ik daar ook beter had moeten kijken, maar er ging toen zoveel door mijn hoofd.. ik ging er precies wat te vlug van uit dat zij wel een beetje geduld zouden hebben.
Erna moest ik weer voorrang verlenen aan een auto, ik stop en van achter mij komt er een auto die gewoon geen voorrang verleent en vlug doorrijdt terwijl er toch een tegenligger bijna op hetzelfde punt kwam :? daarbij kwam ik niet in gevaar ofzo maar verschoot toch ook weer even..
Mja wou dit even kwijt.. ik kom mensen tegen die begrijpend reageren en die ik es zie lachen naar me als ik stilval ofzo maar toch zijn er ook veel die blind zijn voor die 'L' precies :cry:
GRO
Administrator
Berichten: 12784
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Dat je in het begin al eens stilvalt, dat is normaal hoor. Dat zullen de meeste bestuurders in het begin wel meegemaakt hebben. Daar moet je dus niet mee inzitten.
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

kim schreef: Mja wou dit even kwijt.. ik kom mensen tegen die begrijpend reageren en die ik es zie lachen naar me als ik stilval ofzo maar toch zijn er ook veel die blind zijn voor die 'L' precies :cry:
Je kan je op de weg eigenlijk aan alles verwachten ...

Oefen het vertrekken anders speciaal wat op een rustige plaats, zodat je er wat meer gevoel voor krijgt.
Lechero

Bericht door Lechero »

Dat stilvallen had ik in het begin ook vaak. Vooral op hellingen, en dan kreeg ik dat ding ook al niet meer opgestart. Dat waren helmomenten voor mij toen. Gewoon zorgen dat je voor je vertrekt genoeg gas bijgeeft.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Jozef schreef:'t Is met het rijen zoals met het vrijen: je hoeft niet bang te zijn, wel voorzichtig. :wink:
Een slippertje mag dus zolang je maar voorzichtig bent. :D
KennYmans
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 mei 2008, 10:54
Locatie: Gent

Bericht door KennYmans »

dat had ik ook veel als ik op een helling stil sta en dan weer vertrek, maar met de handrem lukt het wel makkelijker dus dat misschien een keer proberen :)

eerst probeerde ik het met de koppeling beetje naar omhoog te laten komen maar nog altijd op je voetrem duwt,dan rem lossen en snel gas geven zodat ik niet naar achteren bol maar toen viel ik paar keer stil en sindsdien gebruik ik altijd de handrem, op het examen ziet je examinateur graag dat je de handrem gebruikt zeker? had ik eens gehoord
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

KennYmans schreef
op het examen ziet je examinateur graag dat je de handrem gebruikt zeker? had ik eens gehoord
De keuze ligt hier bij de kandidaat, niet bij de examinator

Als ik jouw was zou ik beide mannieren leren, want op elk kruispunt met een beetje helling steed met de handrem moeten werken is ook niet alles.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door wooter »

Alvorens je het verkeer gaat opzoeken, lijkt het me raadzaam om op een verlaten industrieterrein erg vaak het vertrekken te oefenen. Eigenlijk zou je daar de eerste lessen érg veel aandacht aan moeten spenderen met je begeleider. Gewoon om de 40 meter stoppen, en vertrekken in eerste totdat je rijdt, en terug stoppen. Herhalen tot in het oneindige. En ook langzaam de vertreksnelheden opbouwen, want het vlot vertrekken heb je nodig in het verkeer.
Plaats reactie