EXAMENCENTRUM: SINT-DENIJS:WESTREM
Ik ben vrijdag mijn praktisch exzmen gaan afleggen en omdat ik daarvoor ook heel dit forum heb gelezen om mezelf wat voor te bereiden wil ik graag mijn ervaringen delen aan allen die de stress nog tegemoet gaan
Ik heb leren rijden met eigen begeleider en ben na ongeveer 12 maanden examen gaan doen. De eerste keer was ik er niet door, de tweede keer gelukkig wel.
De eerste keer legde ik het examen af om 9u 's morgens. er was heel weinig verkeer maar jammer genoeg was het ook hondenweer, ik zag letterlijk geen steek voor ogen door de regenval. Hierdoor maakte ik een cruciale fout: ik zag de wegmarkeringen niet op een klein wegje langs de oprit van de autosnelweg en reed te veel in het midden van de weg, wat de examinator beoordeelde als spookrijden. Hij heeft me toch het examen verder laten afleggen, ondanks dat het eigenlijk al verloren was. my mistake, maar toch wat frustrerend omdat ik verder geen opmerkingen had en volgens eigen begeleider best wel goed rijd.
Enfin, de tweede keer meer geluk met het weer en ook met de uitslag van het examen. De examinator liet me eerst de motorolie-peilstok aanduiden (in tegenstelling tot 1e poging mocht ik hiervoor geen nummertje kiezen, hij zei me gewoon wat te doen). Daarna controle van lichten, claxon, ruitenwissers enz. Hierna mocht ik vertrekken.
Ik had route 17 getrokken en kreeg een ritje dat voornamelijk rond het station en de watersportbaan ging. Ongeveer halverwege moest ik parkeren en kort erna keren in een straat. Deze was echter heel smal en er stonden overal auto's geparkeerd. Hierdoor had ik 5 bewegingen nodig om onze kleine citroën te keren maar hier werd geen opmerking over gegeven. Voor het parkeren werd twee keer heel veel plaats gegeven en dit vormde dan ook geen probleem. Enkel oppassen: als je een tweede poging nodig hebt, vergeet dan niet ook bij het uitrijden om te herbeginnen te pinken !
na het keren in een straat opnieuw de rit verderzetten, langs heel veel voorrangen van rechts en eenrichtingsstraten. Vooral opletten dat je steeds maar dan ook steeds zo rechts mogelijk rijdt. Ik heb de tweede keer heel vaak op veilig gespeeld: bij het afslaan gewacht tot er geen verkeer meer was (terwijl ik anders wel wat sneller zou invoegen), steeds heel veel afgeremd voor voorrang, en vooral: traag gereden, uiteraard niet zo traag dat je 't verkeer ophoudt maar enorm voorzichtig.
De examinator zat achter mij en was alles behalve vriendelijk. ook bij mijn eerste poging was het een oudere, verbitterde man, die vooral naar mijn begeleider toe nogal onbeleefd was. Maar moest ik een hele dag bij gasten in de auto moeten stappen waarvan je niet weet of ze kunnen rijden zou ik mss ook wel eens nors worden... In elk geval maakte dit me enorm zenuwachtig!
Ook toen ik de tweede maal terug kwam in het examencentrum zei de examinator niets, behalve dat ik naar binnen mocht gaan. Heb toen zelf gevraagd of ik geslaagd was en hij antwoorde gewoon heel nors en stil met "ja". Achteraf bleek ik geen enkele opmerking te hebben en een beetje enthousiasme had ik wel kunnen apprecieren maar ja, vrijdagavond om 4u wou de man waarschijnlijk gewoon naar vrouw en kinderen toe. Ik ben in elk geval blij met mijn rijbewijs (dak pas dinsdag kan afhalen omwille van werkschuwe gemeenteambtenaren).
Nu kan ik beginnen oefenen met mijn eigen wagen, die hier al twee weken werkloos staat, en echt ervaring beginnen opdoen. Zal in t begin in elk geval heel erg op t gemak zijn en korte ritjes om de wagen gewoon te worden. Heb tot nu toe nog nooit alleen gereden dus dat zal wel ff wennen zijn.
Allemaal veel succes met het rijexamen. Het is niet poepsimpel, zoals sommigen beweren maar ook niet onmogelijk om te slagen, als je tenminste veilig en verantwoord hebt leren rijden. Concentreren, je best doen en vooral goed uitkijken is de boodschap. Zoals dat na het rijexamen niet anders is zeker??