**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Karl

Re: examencentrum GEEL

Bericht door Karl »

Inazuma schreef:
davotje schreef: Ik had 9 maanden rijervaring (met ouders als begeleider) en ik reed ongeveer 450km/maand
Proficiat Bavo :!:

Dat is 4000 km, en een hoop uren rijervaring .

Mits goede begeleider(s) is dit het punt waarop de vrije begeleiding zonder meer wint van de rijscholen.
Met de rijschool wordt dit voor de meeste mensen immers een dure zaak.
In ieder geval al proficiat davotje

@inazuma
het verschil blijft even groot, de ervaring doet men namelijk pas na de lessen op.
Het enige verschil is dat bij davotje constant iemand bijzat, terwijl iemand die met de rijschool leert rijden alleen op de baan kan en dus sneller aan een gelijk aantal uren kan komen. Hij moet nl. niet afstemmen met de begeleider wanneer die eens tijd heeft.

Maar het oorspronkelijke verschil in kostprijs blijft ongeveer 1000€, voor 20 uur rijles. Het aantal kilometer dat men daarnaast doet zal er niets aan veranderen;
Davotje.

Bericht door Davotje. »

Karl schreef:
Inazuma schreef:
davotje schreef: Ik had 9 maanden rijervaring (met ouders als begeleider) en ik reed ongeveer 450km/maand
Proficiat Bavo :!:

Dat is 4000 km, en een hoop uren rijervaring .

Mits goede begeleider(s) is dit het punt waarop de vrije begeleiding zonder meer wint van de rijscholen.
In ieder geval al proficiat davotje

@inazuma
het verschil blijft even groot, de ervaring doet men namelijk pas na de lessen op.
Het enige verschil is dat bij davotje constant iemand bijzat, terwijl iemand die met de rijschool leert rijden alleen op de baan kan en dus sneller aan een gelijk aantal uren kan komen. Hij moet nl. niet afstemmen met de begeleider wanneer die eens tijd heeft.

Maar het oorspronkelijke verschil in kostprijs blijft ongeveer 1000€, voor 20 uur rijles. Het aantal kilometer dat men daarnaast doet zal er niets aan veranderen;
Nu wil ik hier wel even bij vermelden dat ik zoveel heb kunnen rijden aangezien ik enig kind ben (gezien van 3mensen), overal waar we naartoe gingen kon ik dus naartoe rijden. + nog wat extra's.
Mede doordat er altijd iemand bijzat werden kleine "foutjes" ook steeds opgemerkt waardoor ik daar snel iets kon aan veranderen.

Ik raad iedereen aan zoveel mogelijk te oefenen, zo kom je in ongekende situaties en doe je veel ervaring op.

Zelfs nu ik mijn permanent rijbewijs heb doe ik nog ervaring op, zo ben ik vandaag vastgereden op de parking van een camping (Ik had eraan moeten denken met deze hoge waterstanden/veel regen), dit was voor mij weer een nieuwe situatie (die met wat hulp van de nonkel snel opgelost was... )Toch haal je op die manier lessen/lesjes uit alle dingen die je tegenkomt...!
Nogmaals bedankt!
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Karl, goed lezen wat Inazuma schrijft:
Inazuma schreef: Mits goede begeleider(s) is dit het punt waarop de vrije begeleiding zonder meer wint van de rijscholen.
Met een goede begeleider doe je wel winst tegenover de rijschool.
Werd bij deze ook bewezen op het examen van Davotje.
Davotje. schreef:Zelfs nu ik mijn permanent rijbewijs heb doe ik nog ervaring op
Dat is normaal, zelfs na meer dan 20 jaar leer je nog bij...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Karl schreef:
@inazuma
Het enige verschil is dat bij davotje constant iemand bijzat, terwijl iemand die met de rijschool leert rijden alleen op de baan kan en dus sneller aan een gelijk aantal uren kan komen.

Rijervaring doet men inderdaad het meeste op na de rijschool.
Op die 20 uren kan men geen wonderen doen, en rijdt men uiteindelijk een beperkt aantal kilometer.

Het verschil is dat men de kilometers na de rijschool vaak aflegt zonder begeleider.

Met de vrije begeleiding is er altijd een begeleider bij die permanent hints en tips kan geven, en bijsturen (best niet letterlijk ;) ) waar nodig.
Als die begeleider goed is, levert dat normaal ook een goed rijdende en (relatief) ervaren kandidaat bestuurder op die met een minimum aan opmerkingen door het examen geraakt.

Zoals Xantingo al schreef : ook ik leer nog altijd bij ... deze maand 20 jaar rijbewijs B :o
Jozef
Medewerker

Bericht door Jozef »

38 jaar geleden leervergunning behaald, 37 jaar geleden rijbewijs. En ook ik leer nog voortdurend bij.

Ik weet dat ik, de dag dat ik het gevoel zou hebben niets meer te kunnen bijleren, verkeerd bezig zou zijn.
W0utR

Bericht door W0utR »

Hallo, voor de bandendruk te meten heb je toch zo'n metertje nodig.
Moet je dat dan zeggen of hoe moet je dat aanpakken?
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Kijk even in het praktijkboek van de site

P. 51: Wat moet je doen als de examinator je vraagt om het bandenprofiel te tonen
P. 52: Wat moet je doen als de examinator je vraagt om de bandenspanning te tonen

HANDBOEK PRAKTIJK
Gast

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: ASSE

Ik heb hierjuist mijn examen gedaan in Asse.

Eerst moest ik de remvloeistof aanduiden.
Dan alle lichten aanzetten, pinkers, claxon.

En dan gewoon rijden, in een straat mocht ik zelf kiezen waar ik wou draaien.
Dat ging allemaal goed, ook het parkeren achter een auto ging goed.
Ben wel 1 keer opnieuw begonnen omdat ik vondt dat ik niet goed stond.

Nuja, nu ben ik gebuisd omdat ik niet genoeg remde bij kruispunten waar ik voorang moest geven, ook vertraagde ik niet bij rode lichten.
W0utR

Bericht door W0utR »

Hoeveel onvoldoendes mag je eigenlijk hebben?
Ik had er 2, 1 voor niet naleven van snelheidsbeperkingen (zone 30) en dan een andere voor het niet goed genoeg uitwijken wanneer je van richting wilt veranderen.
(dus niet goed voorsorteren).

Hierdoor ben ik gebuisd
Paulineeee

Bericht door Paulineeee »

Als ik op die link duw van het PRAKTIJKBOEK, krijg ik enkel een pagina met uitleg te zien...Dus dat ik een code kan aanvragen voor 2,5 euro...Maar naar welk nummer moet ik dat sturen????Of hoe geraak ik precies aan zo'n boek?
Dankje
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Op de startpagina van de website klik je op "start", daarna op "praktijkboek" en daarna op "code invoegen".
Daar vind je terug wat je moet doen om het boek te downloaden.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
smpd

Bericht door smpd »

EXAMENCENTRUM: EREMBODEGEM

- In welk examencentrum ben je geweest: Erembodegem
- Zat de examinator naast of achter jou?: rechts achter
- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?: ik reed een straat in, de examinator zei: "in deze straat ga je je keren, je mag de volledige baan gebruiken behalve het fietspad". Ik mocht dus zelf kiezen waar ik het deed. Er kwam een auto achter mij, dus ben ik eerst wat nr rechts gereden en rechterpinkers aangezet. Toen auto mij voorbij gepasseerd was heb ik mij probleemloos gedraaid en er kwamen ook geen auto's meer af.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?: "je ziet daar die zwarte citroën staan, parkeer je er achter in een S-vorm"
- Met rijschool of met een begeleider bent geweest: Met begeleider

Resultaat: geslaagd van de eerste keer maar het was op het randje, aldus de examinator

Fouten:
- geen aangepaste snelheid (te traag)
- negeren van een verkeersbord (een verkeersbord dat waarschuwt dat er over zoveel meter een fietspad de weg kruist). Ik had dat bord gewoon niet gezien, gelukkig heb ik nog op tijd kunnen remmen toen ik het fietspad zag, en kwamen er geen fietsers aan.

Moeilijkheden:
- 3 ronde punten
- straat: uitzonderlijk plaatselijk verkeer ---> zorgen dat je er niet in rijdt
- enkele straten waar je niet in mag rijden
beer

erembodegem

Bericht door beer »

smpd schreef:EXAMENCENTRUM: EREMBODEGEM

- In welk examencentrum ben je geweest: Erembodegem
- Zat de examinator naast of achter jou?: rechts achter
- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?: ik reed een straat in, de examinator zei: "in deze straat ga je je keren, je mag de volledige baan gebruiken behalve het fietspad". Ik mocht dus zelf kiezen waar ik het deed. Er kwam een auto achter mij, dus ben ik eerst wat nr rechts gereden en rechterpinkers aangezet. Toen auto mij voorbij gepasseerd was heb ik mij probleemloos gedraaid en er kwamen ook geen auto's meer af.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?: "je ziet daar die zwarte citroën staan, parkeer je er achter in een S-vorm"
- Met rijschool of met een begeleider bent geweest: Met begeleider

Resultaat: geslaagd van de eerste keer maar het was op het randje, aldus de examinator

Fouten:
- geen aangepaste snelheid (te traag)
- negeren van een verkeersbord (een verkeersbord dat waarschuwt dat er over zoveel meter een fietspad de weg kruist). Ik had dat bord gewoon niet gezien, gelukkig heb ik nog op tijd kunnen remmen toen ik het fietspad zag, en kwamen er geen fietsers aan.

Moeilijkheden:
- 3 ronde punten
- straat: uitzonderlijk plaatselijk verkeer ---> zorgen dat je er niet in rijdt
- enkele straten waar je niet in mag rijden
welke route had jij getrokken
Inazuma

Bericht door Inazuma »

W0utR schreef:Hoeveel onvoldoendes mag je eigenlijk hebben?
Ik had er 2, 1 voor niet naleven van snelheidsbeperkingen (zone 30) en dan een andere voor het niet goed genoeg uitwijken wanneer je van richting wilt veranderen.
(dus niet goed voorsorteren).

Hierdoor ben ik gebuisd

2 onvoldoendes = gebuisd :

http://wegcode.be/wet.php?wet=9&node=bijl5 (helemaal onderaan)

B. Proef op de openbare weg

De proef wordt volgens de volgende rubrieken beoordeeld :

1° bediening van het voertuig
2° plaats op de openbare weg
3° bochten
4° kruisen en inhalen
5° richtingsverandering
6° voorrang
7° verkeerslichten en bevelen
8° snelheid en verkeersinzicht
9° gedrag ten overstaan van andere weggebruikers
10° defensief rijden.
11° manoeuvres (alleen categorie B).

De rubrieken worden beoordeeld met « goed », « voorbehoud », « onvoldoende » of « slecht ».

De kandidaat wordt uitgesteld indien :

- een rubriek beoordeeld wordt met « slecht »;
- twee rubrieken beoordeeld worden met « onvoldoende »;
- een rubriek beoordeeld wordt met « onvoldoende » en twee met « voorbehoud »;
- vier rubrieken beoordeeld worden met « voorbehoud »;
- rijfouten of gevaarlijk rijgedrag de veiligheid van het examenvoertuig, de passagiers of de andere weggebruikers direct in gevaar brengen.
elise

ervaring praktijkexamen

Bericht door elise »

EXAMENCENTRUM: SINT-DENIJS:WESTREM

Ik ben vrijdag mijn praktisch exzmen gaan afleggen en omdat ik daarvoor ook heel dit forum heb gelezen om mezelf wat voor te bereiden wil ik graag mijn ervaringen delen aan allen die de stress nog tegemoet gaan :wink:

Ik heb leren rijden met eigen begeleider en ben na ongeveer 12 maanden examen gaan doen. De eerste keer was ik er niet door, de tweede keer gelukkig wel.

De eerste keer legde ik het examen af om 9u 's morgens. er was heel weinig verkeer maar jammer genoeg was het ook hondenweer, ik zag letterlijk geen steek voor ogen door de regenval. Hierdoor maakte ik een cruciale fout: ik zag de wegmarkeringen niet op een klein wegje langs de oprit van de autosnelweg en reed te veel in het midden van de weg, wat de examinator beoordeelde als spookrijden. Hij heeft me toch het examen verder laten afleggen, ondanks dat het eigenlijk al verloren was. my mistake, maar toch wat frustrerend omdat ik verder geen opmerkingen had en volgens eigen begeleider best wel goed rijd.

Enfin, de tweede keer meer geluk met het weer en ook met de uitslag van het examen. De examinator liet me eerst de motorolie-peilstok aanduiden (in tegenstelling tot 1e poging mocht ik hiervoor geen nummertje kiezen, hij zei me gewoon wat te doen). Daarna controle van lichten, claxon, ruitenwissers enz. Hierna mocht ik vertrekken.

Ik had route 17 getrokken en kreeg een ritje dat voornamelijk rond het station en de watersportbaan ging. Ongeveer halverwege moest ik parkeren en kort erna keren in een straat. Deze was echter heel smal en er stonden overal auto's geparkeerd. Hierdoor had ik 5 bewegingen nodig om onze kleine citroën te keren maar hier werd geen opmerking over gegeven. Voor het parkeren werd twee keer heel veel plaats gegeven en dit vormde dan ook geen probleem. Enkel oppassen: als je een tweede poging nodig hebt, vergeet dan niet ook bij het uitrijden om te herbeginnen te pinken !

na het keren in een straat opnieuw de rit verderzetten, langs heel veel voorrangen van rechts en eenrichtingsstraten. Vooral opletten dat je steeds maar dan ook steeds zo rechts mogelijk rijdt. Ik heb de tweede keer heel vaak op veilig gespeeld: bij het afslaan gewacht tot er geen verkeer meer was (terwijl ik anders wel wat sneller zou invoegen), steeds heel veel afgeremd voor voorrang, en vooral: traag gereden, uiteraard niet zo traag dat je 't verkeer ophoudt maar enorm voorzichtig.

De examinator zat achter mij en was alles behalve vriendelijk. ook bij mijn eerste poging was het een oudere, verbitterde man, die vooral naar mijn begeleider toe nogal onbeleefd was. Maar moest ik een hele dag bij gasten in de auto moeten stappen waarvan je niet weet of ze kunnen rijden zou ik mss ook wel eens nors worden... In elk geval maakte dit me enorm zenuwachtig!

Ook toen ik de tweede maal terug kwam in het examencentrum zei de examinator niets, behalve dat ik naar binnen mocht gaan. Heb toen zelf gevraagd of ik geslaagd was en hij antwoorde gewoon heel nors en stil met "ja". Achteraf bleek ik geen enkele opmerking te hebben en een beetje enthousiasme had ik wel kunnen apprecieren maar ja, vrijdagavond om 4u wou de man waarschijnlijk gewoon naar vrouw en kinderen toe. Ik ben in elk geval blij met mijn rijbewijs (dak pas dinsdag kan afhalen omwille van werkschuwe gemeenteambtenaren).

Nu kan ik beginnen oefenen met mijn eigen wagen, die hier al twee weken werkloos staat, en echt ervaring beginnen opdoen. Zal in t begin in elk geval heel erg op t gemak zijn en korte ritjes om de wagen gewoon te worden. Heb tot nu toe nog nooit alleen gereden dus dat zal wel ff wennen zijn.

Allemaal veel succes met het rijexamen. Het is niet poepsimpel, zoals sommigen beweren maar ook niet onmogelijk om te slagen, als je tenminste veilig en verantwoord hebt leren rijden. Concentreren, je best doen en vooral goed uitkijken is de boodschap. Zoals dat na het rijexamen niet anders is zeker??
Plaats reactie