**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Benny Stinkens
Administrator

Bericht door Benny Stinkens »

krekel schreef:hallo Jozef,

zeker en vast kom ik hier nog meelezen en kijken, zo doe ik ook nog ervaring op.

over ervaring gesproken: ik heb na het examen aan de kassa van het examencentrum een boekje gekocht waarin praktijk en praktijkexamen uitgelegd wordt, wel interessant het komt van Goca uit met als titel:
praktijkopleiding en examen goca rijbewijs B, het kostte me 6euro, heel interessant, ook voor als jeje rijbewijs al hebt behaald.
Proficiat met je slagen krekel :wink:
Wij hebben ook een handig praktijkboekje uitgebracht en dit kost maar 2,5 euro (info linkerbalk van deze site)
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
IngeDT

Bericht door IngeDT »

EXAMENCENTRUM: Sint-Denijs-Westrem (Gent)

- Zat de examinator naast of achter jou?
Hij zat rechts achter mij, da mama naast mij.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Reed een zeer rustige straat in (in de Pinte), zei hij dat ik mij daar mocht keren waar ik wou. Dus deet ik dit dan ook. Toen ik vooruit moest rijden stond ik wel nog in achteruit dus efkes de goot in gezeten maar kom, steken we op zenuwen hoor.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
In die zelfde straat stond er maar een auto, een zee van ruimte erachter. Daar heb ik dan eigenlijk op gevoel (ik was zo nervous dat de trucjes thuis waren gebleven denk ik :p ) me achter gezet, vloeiende s-beweging, geen correcties van den eerste keer goed. Moest ik uit stappen en die dingen.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Vroeg een nummer, ik zei 2 en toen moest ik aanduiden waar je de bandenspanning meet: dus het ventiel.
Dan de pinkers, stoplicht en claxoneren.
Lichten, a la mist en dimlichten en zo, niets van gevraagd.

Persoonlijke ervaring:
Het was mijn eerste keer en ik was super nerveus. Al van sinds gisterenavond! Amai. Maar ik bleek me toch nog kalm te kunnen houden op de baan. In het begin nen ambetante pipo die mij de weg afsnee op een rond punt (in Sint Denijs, om naar De Pinte te gaan, aan de Carrefour daar) waar ik al in m'n eigen begon op te vloeken.
En dan naar het einde toe, een fietser niet doorgelaten, maar ik had hem iets te laat gezien. Dus opletten op die tweewielers die als het nog tussen nacht en dag hun licht is, vergeten aan te steken!
M'n examinator was een vriendelijke mens. Strikt en niet te veel tralala maar hij kon toch lachen (toen de mama een grapje maakte voor het examen).
Heb eigenlijk maar een kleine 25 min gereden. M'n traject was De Pinte en Latem, banen die ik goed ken (ben zelf van Nevele) dus het was van "ja, is't al?" Haha, en toen hij dan ineens mij weer naar het centrum stuurde dacht ik "oei, zo kort, dat kan niet goed zijn."
Ah toch wel, gewoon die opmerking van die fietser en dan "Ale, maar 't is goed, ge zijt geslaagd."

Ik heb een jaar met een rijbewijs 18 maand gereden en daarvoor 3 maand met een rijbewijs 36 maand.
Was ongelooflijk nerveus, al weet ik dat ik goed kan rijden (da'k soms eens een flater sla, weet ik) maar toch.
Maar kom, geen zorgen meer voor mij, heb m'n rijbewijs! :D

Nog veel succes aan zij die nog moeten gaan. Ik zou zeggen, probeer niet te nerveus te zijn maar uit ervaring weet ik dat die makkelijker gezegd is dan gedaan! Maar wat ik wel kan zeggen is, ik heb voeling met mijn auto (voordeel natuurlijk, ik heb al een eigen auto) en dat heeft mij wel geholpen moet ik zeggen.

En nog eens een dikke merci voor de mensen achter deze site en dit forum, want de verhalen gelezen en tips en ook het handboek, heeft zeker geholpen! Thanks!
gast7552

Bericht door gast7552 »

EXAMENCENTRUM: ASSE

- In welk examencentrum ben je geweest: Asse
- Zat de examinator naast of achter jou? Achter

Ik ben helemaal niet te spreken over de examinator. Ik moest eerst mijn koelvloeistof en mijn lichten laten zien. Dit deed ik perfect. In een zone 30 tijdens het begin van het examen ben ik te lang 30 blijven rijden. en toen snauwde de examinator: "Je moet niet van hier tot in Brussel 30 blijven rijden." Wanneer ik op een kruispunt kwam moest ik voorang geven van rechts. Maar de vrouw in de auto die van rechts kwam stopte dus leek mij het bevorderend voor een vlotte circulatie van het verkeer dat ik niet stopte om haar de voorang toch te geven. Ik bracht hiermee niemand in gevaar. Het bleek dus ook een juiste inschatting te zijn. Mijn moeder die naast mij zat zegt dat ze exact hezelfde zou gedaan hebben. Ze was zich niet eens bewust van een "fout". Maar de examinator deed mij meteen terugkeren naar het examencentrum en ik was gebuisd. Ik moest niet eens meer parkeren of draaien.
Is het normaal dat ik mezelf niet verder heb kunnen bewijzen want dit speelde zich allemaal tijdens het begin van het examen af? Bij aanvang van het examen had hij me zelfs duidenlijk gemaakt dat ik me ergens zou moeten draaien en achterwaards parkeren.
I.K

Bericht door I.K »

wel, als je een voorrang negeert (en dat heb je dus gedaan) is het logisch dat je gebuisd bent...
Want het nieuwe systeem van voorrang zegt dat zelfs als de andere auto stopt, dat je nog steeds voorrang moet verlenen, al blijft die andere auto daar 5 jaar staan..

Een grote fout dus en terecht gebuisd !
gast7552

Bericht door gast7552 »

Aanvankelijk nam ik hier wel vrede mee omdat ik ook op de hoogte was van die nieuwe regel maar toen las ik thuis de papieren van het examencentrum en hierin las ik: Voorang verlenen zo vereist, maar niet onnodig.

Als ik voorang had gegeven had ik het verkeer zeker gehinderd en dit deed ik nu helemaal niet. Volgens mij is deze beslissing zelf een teken van goed inzicht van de rijweg en niet een grote fout.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

gast7552 schreef:- In welk examencentrum ben je geweest: Asse
Maar de vrouw in de auto die van rechts kwam stopte dus leek mij het bevorderend voor een vlotte circulatie van het verkeer dat ik niet stopte om haar de voorang toch te geven.

Maar de examinator deed mij meteen terugkeren naar het examencentrum en ik was gebuisd.
Waarvoor was de auto van rechts gestopt :?:
Dat kan ook gewoon uit voorzorg zijn om beter te kunnen zien ...

Ik rij zelf uitsluitend en uiterst voorzichtig door na zo goed als gestopt te zijn, wanneer een van rechts komende bestuurder om andere redenen dan mijn aanwezigheid niet kan doorrijden.
Hij moet daar om één of andere reden geblokkeerd staan.
(De andere rijrichting staat potdicht en de bestuurder wil naar daar, er steken voetgangers over, ...)
Dat is eerder zelden, eigenlijk.

Als er ook maar de geringste mogelijkheid is dat die bestuurder van rechts weer kan en mag doorrijden, moet hij zeker en vast voorrang krijgen ...

http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art12#12.5

12.5. De bestuurder die voorrang moet verlenen, mag slechts verder rijden indien hij zulks kan doen zonder gevaar voor ongevallen, gelet op de plaats van de andere weggebruikers, hun snelheid en de afstand waarop zij zich bevinden.
twingobestuurder

EXAMENCENTRUM ALKEN

Bericht door twingobestuurder »

EXAMENCENTRUM: ALKEN

Ik heb deze ochtend om 07.30 mijn examen afgelegd in Alken.
de examinater was niet vriendelijk en ook niet onvriendelijk, hij was eigelijk vrij onverschillig. ook tijdens de uitleg.
ik heb een opleiding gedaan zonder rijschool

de examinater zat rechts achter mij, mijn vader zat langs mij.
ik mocht zelf kiezen waar ik keerde, het was wel een straat die bergop ging.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
in dezelfde straat waar ik moest keren, moest ik ook parkeren.
de examinater zei gewoon "parkeer je achter die groene auto"
en ik heb dit gedaan, een mooie S-beweging. ik stond van de eerste keer goed. daarna ben ik uitgestapt, en heb ik gedaan alsof ik ging winkelen. ging allemaal zeer vlot.

-Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
aan het examencentrum zelf heb ik het ventiel moeten aanduiden.
daarna moest ik instappen, en moest ik de auto rijklaar maken, nadat ik de linkerachterkijkspiegel en mijn zetel ontregeld had. daarna heeft hij ook nog alle lichten en het claxon even getest. ik heb de moterkap niet moeten opendoen.
dit ging allemaal zeer vlotjes.
- het rijden zelf
het was zeer mistig deze ochtend, dus over het algemeen was er geen hevig verkeer. alles ging zeer vlot (volgens mij) ... tot ik op een bepaald moment een bord c45 tegenkom (het zwart-wit-grijze bord --> einde van zone 50). hierna kwam er geen nieuw snelheidsbeperkingsbord, dus ik verhoog mij snelheid een beetje, maar niet te veel, want het was nog steeds zeer mistig. plots zag ik dat ik een voorrangsstraat naderde (ik moest dus voorrang van rechts verlenen) maar ik had dit eigenlijk te laat gezien omwille van mijn snelheid 60km/h... uit deze straat kwam een auto, dus ik moest vrij bruut remmen. de rest van de proef heb ik verder nog goed afgelegd.

resultaat
niet geslaagd
- 5. richtingsverandering : onvoldoende
5.7 rechts rijbaan oprijden
(ik had rechts niet gekeken of er een fietser aankwam, wel links , maar niet rechts)

-6. voorrang: onvoldoende
6.3 geen voorrang verlenen
(ik heb in feite wel voorrang verleend, maar het was maar heel nipt, en ik moest er vrij bruusk voor remmen)

-10. defensief rijden: onvoldoende
10.6 voorrang
(als gevolg van het vorige)

Ik ben terrecht niet geslaagd op het examen, al ben er ik wel van overtuigd dat ik geslaagd zou zijn als er geen mist was. want hierdoor heb ik uiteindelijk het bord b17 (voorrang van rechts) niet gezien.
ik ga volgende week woensdag al opnieuw. hopelijk gaat het even vlot, maar dan zonder de foutjes uiteraard.
gast0003

keren in een straat

Bericht door gast0003 »

Hallo iedereen, ik moet morgen voor mijn praktijk examen gaan.Maar ik heb nog een vraag, als je moet keren in een straat stel nu dat je niet van de eerste keer kunt keren, mag je dan nog een keer achteruit rijden en dan zo verder rijden? Of moet je van de eerste keer al gekeerd zijn?

Alvast bedankt
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Hoe ga je dat anders doen in een smallere straat?

Lees uitleg in het praktijkboek

HANDBOEK PRAKTIJK
gast0003

keren in een straat

Bericht door gast0003 »

Oke bedankt voor uw antwoord. Ik weet wel dat het niet anders kan maarja je weet maar nooit he.
Jozef
Medewerker

Re: keren in een straat

Bericht door Jozef »

gast0003 schreef:Oke bedankt voor uw antwoord. Ik weet wel dat het niet anders kan maarja je weet maar nooit he.
Je moet er wel voor zorgen dat je het niet in zeven keren doet als het in twee keren ook kan. :D
Margot_001

weg deurne

Bericht door Margot_001 »

Beste,

ik ga binnen een 6tal weken mijn praktisch rijexamen doen in het examencentrum van deurne.
ik heb leren rijden met een Sanderus rijschool in Berchem. Jammer genoeg hebben ze me laten rondrijden in KONTICH maar aangeizen ik daar mijn rijexamen niet ga doen en nooit in deurne heb rondgereden weet ik dus ook niet welke wegen er afgelegd worden tijdens het praktijk examen... zijn er mensen die mij hiermee kunnen helpen...?

alle hulp is nu wel meer dan welkom!!

met vriendelijke groeten,
Margot
w00tmc

Bericht door w00tmc »

EXAMENCENTRUM : BRAKEL

Vrouwelijke examinatrice; Rijden in RONSE.
  • Zat de examinator naast of achter jou?
    Rechtsachter
  • Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
    "Sla hier rechtsaf en in deze plaats mag je zelf een plaats zoeken om te keren." Enorm ruime straat zonder verkeer. Ging perfect
  • Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
    "Je mag achter die pickup daar parkeren". Tamelijk drukk straat maar genoeg plaats achter het voertuig. Aangenaam om daar te parkeren.
  • Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
    Nummertje van 1 tot 6 --> motorolie + lichten + wat doen bij vertrek + zetel achteruit en goedzetten
Het examen zelf verliep heel vlot. Goed opletten op de verkeersborden is de boodschap. Examinatrice was correct maar heeeel vriendelijk. Tijdens een lange baan op weg naar ronse is mijn vader tegen haar begonnen over het weer waarom een een conversatie van enkele minuten volgde over de opkomende kermis in geraardsbergen etc :D Stelde mij direct op mijn gemakt en dat doet toch wel veel !!!

Voor de rest 1 bizarre situatie: Ik kom aangereden op een groot kruispunt met verkeerslichten maar er stond een agent. De agent laat de wagen voor mij nog door maar daarna doet hij zijn hand in de lucht en sprong het licht op rood. In plaat van naar mij te kijken draait hij zich weg van mij en stapt gewoon leukweg in zijne combi :D En ik stond in 't midden van het kruispunt. Toen ik verder wou rijden zei de examinatrice : "pas op het is wel rood he ". Ik dacht JA , ik ben hier "geJOS't" maar achteraf zei ze ook dat het totaal ongepast en super verwarrend was van de agent en aangezien het mijn enigste misstapje was was het geen probleem !!!! 8)

Conclusie en tips: Zorg dat je goed uitgeslapen bent en blijf kalm. Ik heb 6 maand gereden zonder rijschool en ben er dus van de eerste keer door!

Met dank aan de eerlijke en aangename examinatrice !!! + de tips van iedereen op deze website! Zowel bij de theorie als de praktijk veeeel hulp gehad aan deze site!!!! MERCI ! 8)
roopx

Bericht door roopx »

Zie nieuwe reactie!
Laatst gewijzigd door roopx op 04 mar 2008, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: HAASRODE

- In welk examencentrum ben je geweest?

Kontich

achter mijn begeleider

Hij zei: "draai in deze straat, ergens waar je wil en kan draaien"

- Het parkeren achter een auto:
Hij vroeg mij te parkeren achter "die" auto. 1e poging zag ik dat ik er niet zou komen. Heb dit gezegd, rustig gebleven en bij 2e poging stond ik perfect (+-5cm van de borduur) Daarna "boodschappen doen"

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?

Alles :lol:

* Richtingaanwijzers, dimlichten, standlichten, mistlichten, stoplichten voorruitontwaseming, achterruitontwaseming, claxon, ruitenswissers, spiegel en stoel ontregelen en deftig zetten + de vraag 'hoe zie je dat je goed zit'

* vervolgens mocht ik kaartje trekken: moest remvloeistof laten zien. Hierop stond ook een 'knooppunt' dat zeker in je examen op de weg zou voorkomen (bij mij Parkpoort)

- Examen zelf

Verliep zogoed als perfect. Ben dus vorige week geweest, somrgens was het wl zeer mistig, maar gewoon dan snelheid aanpassen en zorgen dat je alles dubbel checkt (zeker gevaarlijk voor fietsers die 'plots' opduiken uit de mist.

Resultaat

Geslaagd :D Slechts één kleine opmerking gekregen ivm rem-en schakelingstechniek (voorbehoud)
Uiteindelijk heb ik maar een kleine 30min gereden, "dit volstaat voor mij, we rijden nu terug naar het examencentrum" zei hij toen we terug de Geldenaaksebaan opreden :D
Plaats reactie