**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Elysha.

Examencentrum Haasrode

Bericht door Elysha. »

EXAMENCENTRUM: HAASRODE

Mijn fouten:

1. Bediening voertuig : onvoldoende
1.7 Rem- en vertragingstechniek (koppeling dus VEEL te vaak ingeduwd)
5. Richtingsverandering: voorbehoud
5.1 zich vergewissen bord F50BIS (toen ik dit opzocht in mijn boekje was dit het bord waar op staat dat je moet opletten bij het rechts afdraaien voor het doorlopende fietspad, vreemd wel want ik kijk ALTIJD uit of er fietsers aankomen :? )
5.2 kenbaar maken
5.3 uitwijken als vereist (tja, smal straatje met rij geparkeerde auto's aan mijn kant, ik wist dat we met twee langs mekaar konden als we traag reden, maar blijkbaar was dat dus niet defensief genoeg. Door de stress was ik ook veel te opgejaagd)
9. Gedrag ten overstaan van : onvoldoende9.1 zwakke weggebruikers (allen oppassen aan het zebrapad bij het oranje flikkerlicht op de naamsesteenweg. Oranje flikkerlicht = voorranggeven aan voetgangers + die vuile bomma stond echt totaal niet in het zicht)
10. defensief rijden: onvoldoende
10.1 plaats op de openbare weg (ik denk dat dit was in de Blijde Inkomststraat waar je net voor het ladeuzeplein moet voorsorteren om links in te slaan. Ik bleef hier rechts aanhouden.)
10.5 richtingsverandering (dit was geloof ik hier: er was een hoofdweg die naar rechts bochtte met een straatje dat er links op uitkwam en entje 'bovenaan'. Ik zat op de hoofdweg en moest rechtdoor. Ik pinkte naar links. Dom van mij, maar ik had 'geleerd' dat je moet pinken als je van de hoofdweg afgaat en niet moet pinken als je erop blijft. Aangezien ik er af ging en NIET naar links heb ik dus mijn rechter pinker aangezet.)
11. Manoeuvres : onvoldoende
11.2.2 keren in een straat / kenbaar maken (niet gepinkt, zeer dom. Maar altijd zitten oefenen in lege straten waar ik dus niet pinkte omdat er toch geen auto's waren :D )

Dit examen was 4 juni. 20 augustus ga ik mijn tweede keer, hopelijk dan meer geluk. Maar als ik weer die kerel met zijn brilletje, grijs haar en hartproblemen heb, weet ik nu al dat ik genaaid ben.
Jozef
Medewerker

Bericht door Jozef »

Elysha schreef:10.5 richtingsverandering (dit was geloof ik hier: er was een hoofdweg die naar rechts bochtte met een straatje dat er links op uitkwam en entje 'bovenaan'. Ik zat op de hoofdweg en moest rechtdoor. Ik pinkte naar links. Dom van mij, maar ik had 'geleerd' dat je moet pinken als je van de hoofdweg afgaat en niet moet pinken als je erop blijft. Aangezien ik er af ging en NIET naar links heb ik dus mijn rechter pinker aangezet.)
Het is lang niet zeker dat het niet correct was om je richtingsaanwijzers daar te gebruiken.

Dit is een zeer controversieel thema, omdat de verkeerswetgeving in België terzake geen 100% zekerheid biedt. Het maakt momenteel het voorwerp uit van een vraagstelling op Wegcode.
Karl

Bericht door Karl »

Rafael schreef:
jensvv schreef:Ik ben maandag geslaagd voor mijn praktijkexamen, mijn rijbewijs zal ik pas donderdag hebben. Mag ik in tussentijd dan eigenlijk alleen rijden als ik mijn papier van het examencentrum waarop staat dat ik geslaagd ben bij mij heb?? Iemand had me dat verteld, maar het lijkt me niet echt correct...
Neen dat mag niet. Je moet houder zijn van het rijbewijs B vooraleer je een auto mag besturen.
Ik had soortgelijke vraag. Stel ik rij met mijn auto naar leuven (mag alleen rijden na 20u les). Ik leg mijn examen af met de rijschool en ben geslaagd.
Als men dan tussen het examen en het nieuwe rijbewijs niet mag rijden, hoe geraak ik dan thuis?

Of mag het wel en blijft het voorlopige rijbewijs nog gelden tot ik nieuw rijbewijs krijg
Scarface

Bericht door Scarface »

Karl schreef:
Ik had soortgelijke vraag. Stel ik rij met mijn auto naar leuven (mag alleen rijden na 20u les). Ik leg mijn examen af met de rijschool en ben geslaagd.
Als men dan tussen het examen en het nieuwe rijbewijs niet mag rijden, hoe geraak ik dan thuis?

Of mag het wel en blijft het voorlopige rijbewijs nog gelden tot ik nieuw rijbewijs krijg
Ja dat blijft uiteraard gelden. Je kan evengoed besluiten pas over een jaar je definitief rijbewijs te gaan halen en tot dan nog met je voorlopig rond te blijven rijden.
fien.

Bericht door fien. »

EXAMENCENTRUM: DEURNE

Wat een negatieve sfeer en wat een negatieve manier om voornamelijk met jongeren om te gaan.
De kunst is daar "niet gepakt worden". Het gaat absoluut niet over "kunnen rijden".
Ik ben er nu 7 keer geweest met jongeren en heb er genoeg van.
- te vroeg gepinkt.
- te lang op een busstrook gereden
- een keer eerst je koppeling en dan je rem gebruikt
- 52 per uur gereden ipv 50 enz...enz...
En dan nog niet te spreken over de militaire stijl die men hanteert.
Vriend! ik kon het toch niet duidelijker zeggen!

We veranderen nu van centrum. We zijn ongeveer 1500 euro en 22 rijlessen verder en nog niet geslaagd. Fijn als je 't kan betalen.
Charlottie

Bericht door Charlottie »

Hello,

deze week geslaagd in Haasrode! Héééle vriendelijke examinator, wat een verschil met de vorige keer!

voorhand: - remlichten
- bandendiepte
- spiegels
- zetel
- claxon
- ...

rit: het was hééél rustig op de baan en heb me heel de tijd op mijn gemak gevoelt

manouvres: parkeren met voldoende plaats, keren in een straat waar niemand was!

resultaat: geslaagd!!!

JEEEEEEEEEEEEEEEJ! met dank aan die lieve examinator!
Elysha

Bericht door Elysha »

Goh ik hoop dat ik morgen evenveel geluk heb als jij :(
Vandaag toch nog door het oranje gereden terwijl ik eigenlijk wel (vrij bruusk maar toch) had kunnen stoppen , dat is dus gebuisd he :cry:
nes

Bericht door nes »

alysha,

veel succes met je praktijkexamen vandaag!!
toi toi toi
Elysha

Examencentrum Haasrode

Bericht door Elysha »

Geslaagd! Jeej!

Een VEEL vriendelijkere, normalere, menselijkere examinator deze keer! Jeetje dat deed wel..

Even wel schrik opgelopen toen mijn claxon (volkswagen golf 2 van 20 jaar oud) opeens geen geluid meer maakte, na hard drukken gelukkig wel :shock: en toen we thuis waren, deed hij opeens weer normaal!

Mijn parkeren was wel niet zo goed :cry: , en ik durfde niet te vragen of ik opnieuw mocht (was niet zeker of dat mocht) :( beter wel gedaan, maarja ik denk dat ik geluk heb gehad, want hij heeft er op het einde niets van gezegd...
De auto voor mij stond heel erg tegen de kant en ik beland altijd rècht achter de auto voor mij. Dan mag er dus al niets mislopen of ik ziet gegarandeerd op de borduur.
Nu ben ik iets te scherp ingereden en stond ik wat scheef, met achterwiel tegen de kant aan en de voorwielen er zo'n 7 cm vanaf.

Ik dacht dat ik het wel kon schudden. Niet dus!

Kleine opmerking gekregen:

Ik kwam van de Naamsepoort in Leuven richting Parkpoort waar ik links het stad moest inrijden.
Als je het eerste licht passeert richting links is er een tweede licht waar twee baanvakken zijn, eentje voor naar links en eentje voor rechtdoor te gaan. De auto voor mij stond in het midden van die twee vakken om rechtdoor te gaan en ik heb mij erachter gezet :arrow: ik had meer rechts moeten gaan staan, zo rechts mogelijk, dus niet er gewoon achter.

Ook(maar niet op mijn papier :wink: ) : goed naar rechts (en links natuurlijk) kijken als je de Ring rond Leuven oprijdt ( als je van buiten leuven komt) want daar is een tweerichtingsfietspad en daar komen fietsers ook van rechts.
(eigenlijk kijk je natuurlijk beter altijd ook eens goed naar rechts, fietsers kunnen van alle kanten komen)

ps: ik hoorde net van een vriendin dat haar rijschoolinstructeur had verteld dat er een autist onder de examinatoren in Haasrode rondloopt("een heel onvriendelijke man, die echt op mensen kan beginnen schelden")
:!: 1. zou dat de toffe oudere, kalende gast met zijn brilletje zijn?
:!: 2. Mag dat? Autistische examinators?
Karl

Re: Examencentrum Haasrode

Bericht door Karl »

Elysha schreef:
ps: ik hoorde net van een vriendin dat haar rijschoolinstructeur had verteld dat er een autist onder de examinatoren in Haasrode rondloopt("een heel onvriendelijke man, die echt op mensen kan beginnen schelden")
:!: 1. zou dat de toffe oudere, kalende gast met zijn brilletje zijn?
:!: 2. Mag dat? Autistische examinators?
heb vorige week een evalutatieles gehad, morgen examen in Haasrode.
Had hier al gelezen over de onvriendelijke man met brilletje en er iets van laten vallen bij de rijschool instructeur. Deze wist mij toen ook al te vertellen dat hij autist was. (tegelijk met enkele routes die hij neemt en waar hij vaak laat parkeren).

Zou niet weten waarom een autist niet zou mogen, zolang hij eerlijk is. Autisme is vooral een handicap op het sociale vlak, zou direct de onvriendelijkheid verklaren.
Gast

Bericht door Gast »

Morgen voor de 2de keer examen gaan afleggen. Hoop dat het gaat lukken. Ben alleen bang da'k veel zenuwen ga hebben en daardoor minder goed ga kunnen rijden. Want zonder examinator naast me, lukt alles veel beter! :? Nog iemand tips tegen zoiets? Normaal gezien ben ik geen zenuwtype maar omdat ik deze keer er echt wil doorzijn, krijg ik er toch!
Karl.

Bericht door Karl. »

Geslaagd

Vandaag met veel zenuwen richting Haasrode.
Had een iets oudere examinator met bril (niet kalend), maar wel vrijgesteld van gordel dragen (toch maar eens eerst gevraagd deze aan te doen). Acheteraf van rijinstructeur gehoord dat dit wel een goede examinator was. Misschien niet de vriendelijkste maar wel fair.

Eerst vraag trekken: moest remvloeistof aanwijzen. daarna moest ik zetel helemaal achteruit zetten en linkerbuitenspiegel aanpassen, daarna terug alles goed zetten. Dan nog alle lichten en pinkers checken + hoe ruiten ontwasemen en ruitenwisser.

en dan de baan op na het eerste manoeuvre op een helling vertrekken. richting kazerne. dan naar rechts even later links en daar parkeren. dit was goed. terug vertrokken naar links even auto keren en vertrokken voor een rit door leuven.
op het einde langs Geldenaaksebaan en de Steenweg terug naar examencentrum. bij het opkomen van de steenweg een foutje gemaakt.
Ik dacht dat ik ruimte genoeg had en draaide erop. examinator sprong recht en keek achterom, gezien ik snel genoeg heb opgetrokken en men achter mij niet moest vertragen heeft hij er enkel een opmerking over gemaakt.

terug op het examencentrum sprak hij de woorden. Allé we zullen maar zeggen dat dit voldoende is om te slagen. :D

letten op:
defensief rijden: onvoldoende
snelheid en inzicht.
Dave

Bericht door Dave »

EXAMENCENTRUM: KONTICH

Mijn eerste praktijkexamen was op 1 augustus in Kontich. Toen was ik niet geslaagd wegens te laat afremmen, voet teveel op koppelingspedaal en enkele keren voorrang van rechts genegeerd. De examinator, een correcte (type schooldirecteur) maar beleefde man, heeft toen het examen vroegtijdig afgebroken en me terug richting examencentrum gestuurd. :cry: Daar wees hij me terecht op de fouten die ik had gemaakt zodat ik daaraan kon werken alvorens een 2de poging te ondernemen.

Mijn tweede poging was nu maandag 20 augustus. In een gigantische stortbui diende ik het praktijkexamen af te leggen. Mijn examinator, een rustige man, liet me een kaartje trekken en ik moest hem vertellen hoe ik de staat van de autobanden controleer.

Instappen en zetel instellen, claxon, alle lichten tonen. Begeleider achterin en de examinator naast mij. Een boeiende en tevens spannende rit zonder problemen door het "smalle" centrum van Kontich, rustig aan (want het regende echt hard!), overal voldoende vertraagd en voorrang gegeven. Parkeren ging, ondanks de stressy situatie (motorfiets achteraan en autobus vooraan al wachtend), zeer vlot. Uit de wagen stappen voor de zogezegde boodschap en terug vertrekken, iets verder in dezelfde straat moeten keren. Ongelooflijk :shock: maar tijdens dit manoeuver, begon een ongeduldige BlikMetWielen te pushen om alsnog achterlangs te kunnen passeren. Ik liet me echter niet van de wijs brengen en werkte het keren perfect af. Daarna nog wat straatjes in en uit (constant in Kontich) en dan terug richting examencentrum.

Daar terug aangekomen moest ik de wagen parkeren en stilleggen en zei de examinator: "Dave, dat heb jij goed gedaan." Oefffffff. Enkel een kleine opmerking ivm niet tijdig naar een afslagstrook op de grote baan (gevaar voor eventuele motorrijders die er alsnog mee tussenkomen)

GESLAAGD :D (volgende week dinsdag mag ik mijn rijbewijs afhalen).

Hartelijk dank aan jullie allemaal voor de zeer nuttige tips die ik gevonden heb op dit forum. Keep up the good work! :wink:
Edy

Bericht door Edy »

EXAMENCENTRUM: ROESELARE

Ten eerste even duidelijk stellen dat alles wat ik hier plaats bevestigd wordt door de instructeur van de rijschool.

Ten eerste was de examinator enorm onbeschoft. Hij zei zelfs geen goeiedag.

Ten tweede liet hij het examen niet afmaken. Hij liet parkeren in een drukke, smalle straat. Dus NIET in een straat met matig verkeer. Om dat ik parkeerde konden voor- en achterliggers niet voorbijrijden. De achterligger werd ongeduldig en manoevreerde. Bij dit manoeuvre reed hij een coureur aan die gewond raakte en viel. De file werd langer en mensen riepen naar de aanrijder enzo waardoor ik zenuwachtig. Na dit incident waar ik geen enkele fout gemaakt heb moest ik onmiddellijk naar het examencentrum terugrijden om te horen dat ik gebuist was.

In mijn ogen is dergelijk gedrag onaccpetabel en ik ben aan het kijken welke stappen ik kan ondernemen. Hebben jullie voorstellen?
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Beste,

Op je examenpapier staan onderaan de bevindingen en opmerkingen van de examinator.

Wil je die eventueel hieronder eens allemaal typen, zodat ik kan zien wat volgens de examinator de problemen waren.

(PS geen angst, het is toch naamloos)
Plaats reactie