Een xE is in sommige gevallen vereist voor een aanhangwagen. Maar we hebben hier juist aangetoond dat een getakeld voertuig geen aanhangwagen is.
takelwagen
-
bibi585
Klopt inderdaad maar ik denk wel dat dit door de meeste "armen der wet" wel zal aanzien worden als aanhangwagen want op de meeste (zoniet alleJozef schreef:@ bibi585:
Een xE is in sommige gevallen vereist voor een aanhangwagen. Maar we hebben hier juist aangetoond dat een getakeld voertuig geen aanhangwagen is.
Op z'n minst een BE lijkt mij het veiligste om niet in de problemen te komen.
-
Benny Stinkens
- Administrator
-
bibi585
-
GRO
- Administrator
Zo Tommeke, dit is het antwoord op je vraag:
Met dank aan Jozef voor de informatieAls 18-jarige met een rijbewijs B mag hij een takelwagen met een MTM van 3,5 ton besturen, ook als er op het platform en/of in de lepels een voertuig getakeld wordt.
Bij een eventuele controle van de massa in beladen toestand gaat enkel de takelwagen op de weegbrug, waarbij uiteraard een op het platform geplaatst voertuig daar blijft staan, en ook een met de lepels getakeld voertuig er blijft inhangen. De andere as van laatstgenoemd voertuig gaat niet mee op de weegbrug.
Hij mag personen meenemen in de cabine van de takelwagen, voor zover enkel het takelen van het voertuig wordt aangerekend, en geen bijkomende kosten om deze personen te vervoeren.
-
Tommeke
-
Jozef
- Medewerker
-
Benny Stinkens
- Administrator
We zijn er blijkbaar nog niet.
Het voertuig is niet gebouwd om door een voertuig voorbewogen te worden, maar wordt op dat moment wel door een ander voertuig voortbewogen.
Waarom heeft de takelwagen eigenlijk 2 MTM's.
Het voertuig is niet gebouwd om door een voertuig voorbewogen te worden, maar wordt op dat moment wel door een ander voertuig voortbewogen.
Waarom heeft de takelwagen eigenlijk 2 MTM's.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
-
Jozef
- Medewerker
Hoe een voertuig op een bepaald ogenblik voortbewogen wordt, speelt geen rol om uit te maken of het al dan niet een aanhangwagen is. Daarvoor moeten we ons houden aan de definitie van een aanhangwagen in het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, en waar mijn collega Dirk Deckx bij Wegcode naar verwees:Benny Stinkens schreef:Het voertuig is niet gebouwd om door een voertuig voorbewogen te worden, maar wordt op dat moment wel door een ander voertuig voortbewogen.![]()
Artikel 1 §2 14. "aanhangwagen", elk voertuig dat bestemd is om door een ander te worden voortbewogen;
Elke auto heeft een MTM van de sleep. Je vindt de opgave van deze MTM in het instructieboekje en op een plaatje onder de motorkap. Als je een trekhaak laat keuren, vermeldt het keuringsstation die MTM op de achterzijde van het kentekenbewijs.Waarom heeft de takelwagen eigenlijk 2 MTM's.
-
Tommeke
Oké,
Ik rij er dus enkel mee als mijn gewicht in beladen toestand niet boven de 3,5 ton gaat?
Volgens de uitleg hierboven kunnen we met ons voertuig eigenlijk geen auto met 2 wielen op de grond trekken want de MTM is maar 3,5 ton ( de andere MTM spreekt over sleep en 't zou geen sleep zijn als we een auto laden).
?
Ik rij er dus enkel mee als mijn gewicht in beladen toestand niet boven de 3,5 ton gaat?
Volgens de uitleg hierboven kunnen we met ons voertuig eigenlijk geen auto met 2 wielen op de grond trekken want de MTM is maar 3,5 ton ( de andere MTM spreekt over sleep en 't zou geen sleep zijn als we een auto laden).
?
-
Jozef
- Medewerker
Waarom niet, Tommeke?Tommeke schreef:Ik rij er dus enkel mee als mijn gewicht in beladen toestand niet boven de 3,5 ton gaat?
?
Veronderstel bijvoorbeeld een wagen met een MBT (tijdens het takelen is er niemand aan boord) van 1.500 kg. Als de auto horizontaal staat, is die massa bijvoorbeeld 800 kg op de vooras en 700 kg op de achteras. Eens de auto in de lepels van de takelwagen hangt, hangt hij schuin, waardoor het gewicht op de lepels heel wat minder dan 800 kg zal zijn. Dat moet zo een takelwagen toch aankunnen zonder dat de MTM van 3,5 ton overschreden wordt hé.
-
Tommeke
Oké, nu is 't duidelijk.
Ik ga dus voertuigen kunnen trekken... dat is een meevaller!
Wij moeten er dus wel op letten dat we niet boven de 3,5 ton gaan als we een auto op de lepels trekken...
Zelfs als mijn pa rijdt, want de MTM is 3,5 ton.
Die MTM 5,5 ton voor de sleep is dus niet van toepassing, maar enkel als we een aanhangwagen zouden trekken.
Bedankt mannen!
-
GRO
- Administrator
-
Jozef
- Medewerker
Ik begrijp jou vraag, Eugeen.eugeen schreef:Als een auto een defecte auto op een autosnelweg sleept ... is dat dan geen sleep? Want ik meende dat een dergelijke sleep maximaal slechts 25 km/uur mag rijden tot de eerstvolgende afrit.
In mijn posting van 12 juli is een foutje geslopen, toen ik schreef:
Dat moest zijn:Als je het defekte voertuig meeneemt op de lepels achteraan de takelwagen, dan is het geen sleep.
Een sleep is het wel degelijk:Als je het defekte voertuig meeneemt op de lepels achteraan de takelwagen, dan is het geen aanhangwagen.
Tommeke moet er dus voor zorgen dat de MBT van de takelwagen niet meer dan 3,5 ton bedraagt én dat de massa van de sleep niet meer dan 5,5 ton bedraagt.AR 2.25. "Sleep": elke groep voertuigen die aan elkander gekoppeld zijn met het doel door een en dezelfde kracht te worden voortbewogen.
De lepels van een takelwagen worden evenwel niet aanzien als een noodkoppeling of hulpkoppeling (zoals dat bijvoorbeeld voor een trekkabel wel het geval is). Met een getakelde auto in de lepels van zijn takelwagen mag Tommeke dan ook een autosnelweg oprijden en er sneller dan 25 km/h rijden (hij moet er normaliter minstens tegen 70 km/h rijden), wijl hij de autosnelweg niet aan de eerstvolgende afrit moet verlaten.