takelwagen
-
Tommeke
takelwagen
Ik werk in de vakantie bij mijn ouders in de garage.
Ik heb een rijbewijs B en ben 18 jaar.
We hebben een lichte takelwagen met een MTM van 3,5 ton.
Daar mag ik dus normaal mee rijden om bvb iemand met een lekke band te gaan depanneren.
Deze wagen kan ook 1 voertuig takelen: dat voertuig hangt dan gedeeltelijk op de wagen en de 2 achterste wielen op de grond.
Op de papieren van de auto staat dat het MTM van de Sleep meer is als 3,5 ton ( kweet het juiste tonnage nu niet van buiten).
Mag ik er nu dus van uitgaan dat ik wel met onze takelwagen mag rijden, maar niet met een getakeld voertuig? Of mag ik er nooit mee rijden?
En als ik 21 ben en een C heb mag het dan wel.
Ik heb een rijbewijs B en ben 18 jaar.
We hebben een lichte takelwagen met een MTM van 3,5 ton.
Daar mag ik dus normaal mee rijden om bvb iemand met een lekke band te gaan depanneren.
Deze wagen kan ook 1 voertuig takelen: dat voertuig hangt dan gedeeltelijk op de wagen en de 2 achterste wielen op de grond.
Op de papieren van de auto staat dat het MTM van de Sleep meer is als 3,5 ton ( kweet het juiste tonnage nu niet van buiten).
Mag ik er nu dus van uitgaan dat ik wel met onze takelwagen mag rijden, maar niet met een getakeld voertuig? Of mag ik er nooit mee rijden?
En als ik 21 ben en een C heb mag het dan wel.
-
Benny Stinkens
- Administrator
-
Inazuma
MTM tot 3,5 ton en een totale sleep zwaarder dan 3,5 ton MTM, met "aanhangsel" zwaarder dan 750 kg MTM, dat is toch BE 
http://wegcode.be/wet.php?wet=9&node=titel2
4° Categorie B+E:
samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen, waarvan het samenstel niet onder de categorie B valt;
4° Categorie B+E:
samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen, waarvan het samenstel niet onder de categorie B valt;
-
Jozef
- Medewerker
In de goede oude tijd, toen Dirk Deckx nog wat meer op het Wegcode Forum ten tonele verscheen, schreef deze brave man aldaar:Inazuma schreef:MTM tot 3,5 ton en een totale sleep zwaarder dan 3,5 ton MTM, met "aanhangsel" zwaarder dan 750 kg MTM, dat is toch BE
4° Categorie B+E:
Naar de topic.Een voertuig op sleep is géén aanhangwagen. De definitie van een aanhangwagen is wettelijk bepaald in art. 1 § 2, punt 14 van het technisch reglement :
http://wegcode.be/tech/index.htm14. "aanhangwagen", elk voertuig dat bestemd is om door een ander te worden voortbewogen;
Een gesleept voertuig kan dus onmogelijk als een aanhangwagen worden beschouwd. Bovendien voldoet het niet aan de wettelijke bepalingen inzake (hulp)koppeling en signalisatie (omgekeerde driehoeken achteraan), enz...
Het blijft dus een 'voertuig' zodat dit geen invloed heeft op het rijbewijs.
-
Inazuma
In dat geval zou een rijbewijs B dan volstaan op basis van de MTM van de takelwagen (<= 3500 kg).
Wat wordt de lading dan
* het effectieve deel van het gewicht van de defecte wagen op de lift/trekbar van die takelwagen
* de volledige massa van de defecte wagen

Het is dus geen aanhangwagen, dan is BE ook niet toepasselijk.
C / C1 al evenmin dan , want MTM takelauto is <= 3500 kg
5° Categorie C:
andere auto’s dan die van categorie D, met een maximale toegelaten massa van meer dan 3500 kg;
(en D zijn auto's bestemd voor personenvervoer)
§3. Motorvoertuigen die rijden op de openbare weg en die niet behoren tot één van de categorieën of subcategorieën gedefinieerd in de §§ 1 en 2, zoals het verrijdbare bedrijfsmaterieel, worden ingedeeld bij de categorie B of C of de subcategorie C1 naargelang hun maximale toegelaten massa.
Is ook niet van toepassing, want beide voertuigen behoren tot een welbepaalde categorie, en de samenstelling is op zich geen motorvoertuig.
Dit is wel een leuke ...
Behalve als je zeker wilt zijn dat je de wet volgt
Wat wordt de lading dan
* het effectieve deel van het gewicht van de defecte wagen op de lift/trekbar van die takelwagen
Het is dus geen aanhangwagen, dan is BE ook niet toepasselijk.
C / C1 al evenmin dan , want MTM takelauto is <= 3500 kg
5° Categorie C:
andere auto’s dan die van categorie D, met een maximale toegelaten massa van meer dan 3500 kg;
(en D zijn auto's bestemd voor personenvervoer)
§3. Motorvoertuigen die rijden op de openbare weg en die niet behoren tot één van de categorieën of subcategorieën gedefinieerd in de §§ 1 en 2, zoals het verrijdbare bedrijfsmaterieel, worden ingedeeld bij de categorie B of C of de subcategorie C1 naargelang hun maximale toegelaten massa.
Is ook niet van toepassing, want beide voertuigen behoren tot een welbepaalde categorie, en de samenstelling is op zich geen motorvoertuig.
Dit is wel een leuke ...
Behalve als je zeker wilt zijn dat je de wet volgt
-
Jozef
- Medewerker
Op dit gebied gaan de wetgeving en de toepassing ervan volledig de mist in.Inazuma schreef:Wat wordt de lading dan
Wettelijk gaat over de massa in beladen toestand van de takelwagen. Vermits het twee afzonderlijke voertuigen zijn en geen sleep, gaat bij een controle de takelwagen de weegbrug op, maar niet de achteras van het getakelde voertuig.
Zoals de naam het zegt, geeft een weegbrug evenwel niet de massa (= hoeveelheid materie) aan, maar het gewicht (= massa x aantrekkingskracht van de aarde). Dat gewicht zou dan ook in Newton (eenheid van kracht) moeten uitgedrukt worden, en niet in kg (eenheid van massa).
Als we van het gewicht in beladen toestand dat de weegbrug aangeeft, het ledig gewicht van de takelwagen (= eigen gewicht + olie, brandstof, enz.) aftrekken, dan kennen we het gewicht van de lading.
In tegenstelling tot de massa (= hoeveelheid materie) die op de vooras van het getakeld voertuig rust, zal het gewicht afhankelijk zijn van de hoogte van de lepels: hoe groter de hoek die het getakeld voertuig met het wegdek maakt, hoe geringer het gewicht op zijn vooras.
Voor de veiligheid is dit gewicht evenwel slechts één factor die in aanmerking dient genomen te worden.
Men dient bovendien rekening te houden met de hefboom die gevormd wordt door de achteroverbouw van de takelwagen en de lengte van de lepels. Hoe langer deze hefboom, hoe meer kracht het getakeld voertuig uitoefent op deze hefboom, en hoe geringer het gewicht op de vooras van de takelwagen zal worden.
Bovendien moet de takelwagen in staat zijn om veilig de totale massa van het getakeld voertuig te trekken, ook op hellingen.
-
Jozef
- Medewerker
-
digital
-
Inazuma
Als de takelwagen een MTM van hoogstens 3,5 ton heeft, mag je er met rijbewijs B mee rijden.Tommeke schreef:![]()
Hoe zit 't nu met mijn vraag want ik kan deze discussie niet goed volgen...
Ik zie niet direct een leeftijdsvereiste hoger dan de gebruikelijk 18 jaar voor rijbewijs B
Een auto die je er mee sleept, is géén aanhanger.