Volgens AR 8.2.1° enkel voor bezoldigd vervoer van personen.Benny Stinkens schreef:Nog een reden ervoor is dat als je aan bezoldigd vervoer doet je hoe dan ook 21 jaar moet zijn.
takelwagen
-
Tommeke
Oké,
Ik mag er dus met rijden. Ik mag er voor de zaak met rijden om een lekke band te gaan herstellen bvb.
Maar iemand die in panne staat mag ik niet slepen dus. Daarvoor moet ik een rijbewijs C hebben.
En als ik sleep en ik voer de persoon ook mee dan moet ik 21 zijn want dan is dit bezoldigd personenvervoer?
Just
?
Ik mag er dus met rijden. Ik mag er voor de zaak met rijden om een lekke band te gaan herstellen bvb.
Maar iemand die in panne staat mag ik niet slepen dus. Daarvoor moet ik een rijbewijs C hebben.
En als ik sleep en ik voer de persoon ook mee dan moet ik 21 zijn want dan is dit bezoldigd personenvervoer?
Just
-
Jozef
- Medewerker
Beste Tommeke,
Ik begrijp dat het wat ingewikkeld wordt.
Wij zijn hier tot de volgende besluiten gekomen:

Ik begrijp dat het wat ingewikkeld wordt.
Wij zijn hier tot de volgende besluiten gekomen:
- Als je het defekte voertuig meeneemt op de lepels achteraan de takelwagen, dan is het geen sleep. Vermits de MTM van de takelwagen 3,5 ton niet overschrijdt, mag je dat doen met een rijbewijs B.
- Neem je inzittenden van het getakeld voertuig ook mee, dan is er nog altijd geen probleem met jouw rijbewijs B. Dat gebeurt immers gratis. De garage factureert enkel het takelen van het voertuig.
-
Inazuma
Om maar te zeggen dat het niet zo voor de hand liggend is :Jozef schreef: Als je het defekte voertuig meeneemt op de lepels achteraan de takelwagen, dan is het geen sleep.
Het samenstel is wel een sleep
2.25. "Sleep" : elke groep voertuigen die aan elkander gekoppeld zijn met het doel door een en dezelfde kracht te worden voortbewogen.
... maar het gesleepte motorvoertuig is géén aanhanger
-
Jozef
- Medewerker
OK, maar waar is dan het probleem?Inazuma schreef:Om maar te zeggen dat het niet zo voor de hand liggend is :
Het samenstel is wel een sleep
2.25. "Sleep" : elke groep voertuigen die aan elkander gekoppeld zijn met het doel door een en dezelfde kracht te worden voortbewogen.
... maar het gesleepte motorvoertuig is géén aanhanger
enAR 8.2. De vereiste minimumleeftijd is vastgesteld op:
1° 21 jaar voor de bestuurders van autobussen, trolleybussen en autocars, alsook voor de bestuurders van andere auto's dienend voor bezoldigd vervoer van personen.
...
2° 21 jaar voor de bestuurders van andere auto's en slepen, wanneer de maximale toegelaten massa meer dan 7,5 ton bedraagt.
...
3° 18 jaar voor de bestuurders van andere motorvoertuigen.
...
Ik leid hieruit af: vermits een gesleept voertuig geen aanhangwagen is, en de MTM van de takelwagen niet meer dan 3,5 ton bedraagt, mag Tommeke, die 18 jaar is en een rijbewijs B heeft, er dus alle voertuigen mee takelen waarbij de MTM van de takelwagen niet overschreden wordt.RB 2.3° Categorie B:
- auto’s met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3.500 kg en met ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend; aan de auto’s van deze categorie kan een aanhangwagen worden gekoppeld met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 750 kg;
- samenstellen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen, waarbij de maximale toegelaten massa van het samenstel niet meer dan 3.500 kg bedraagt en de maximale toegelaten massa van de aanhangwagen niet groter is dan de ledige massa van het trekkende voertuig.
Alleen acht ik me niet onfeilbaar en zou ik daarom, gelet op de zware straffen die op de overtredingen tegen de rijbewijswetgeving staan, graag een gefundeerde bevestiging of ontkenning zien van iemand die zich ernstig bezighoudt met verkeersrecht. Want Tommeke verwacht maar één antwoord: JA of NEEN. En daar heeft hij recht op.
Overigens, wat die definitie van een sleep betreft: is een motorfiets met zijspan dan misschien ook een sleep zonder aanhangwagen?
-
Tommeke
-
Inazuma
Het is de MTM van de takelwagen zelf die bepaalt met welk rijbewijs je daar mee mag rijden.Tommeke schreef:Maar op de papieren van de auto staat 2x een MTM.
Er staat een MTM op, max 3,5 ton en een "MTM van de sleep" van max 5,5 ton.
Tot en met 3,5 ton is dat dus rijbewijs B
De MTM sleep geeft de maximale massa aan die de sleep mag hebben - 5,5 ton dus - daar moet je uiteraard ook rekening mee houden bij het slepen / takelen, maar de rijbewijswetgeving voorziet nergens de combinatie van een trekkend voertuig met wat anders dan een aanhangwagen ...
Je vraag is iets ingewikkelder dan ze lijkt
Ik informeer me nog wat verder .
Nemen jullie soms de inzittenden van een voertuig mee
-
digital
Als het een voertuig blijft moet het ook een bestuurder hebben waarschijnlijk?!Jozef schreef:In de goede oude tijd, toen Dirk Deckx nog wat meer op het Wegcode Forum ten tonele verscheen, schreef deze brave man aldaar:Inazuma schreef:MTM tot 3,5 ton en een totale sleep zwaarder dan 3,5 ton MTM, met "aanhangsel" zwaarder dan 750 kg MTM, dat is toch BE
http://wegcode.be/wet.php?wet=9&node=titel2
4° Categorie B+E:
samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen, waarvan het samenstel niet onder de categorie B valt;
Naar de topic.Een voertuig op sleep is géén aanhangwagen. De definitie van een aanhangwagen is wettelijk bepaald in art. 1 § 2, punt 14 van het technisch reglement :
http://wegcode.be/tech/index.htm14. "aanhangwagen", elk voertuig dat bestemd is om door een ander te worden voortbewogen;
Een gesleept voertuig kan dus onmogelijk als een aanhangwagen worden beschouwd. Bovendien voldoet het niet aan de wettelijke bepalingen inzake (hulp)koppeling en signalisatie (omgekeerde driehoeken achteraan), enz...
Het blijft dus een 'voertuig' zodat dit geen invloed heeft op het rijbewijs.
Een auto die wordt voorgetrokken is geen aanhangwagen in de zin van art. 2.24 Wegcode. Derhalve heeft de bestuurder van het trekkende voertuig geen toezicht op het getrokken voertuig waarin een bestuurder moet zijn.
Brussel, 28/05/1984, Verkeersrecht 1985, blz. 131.
-
Jozef
- Medewerker
Digital schreef:Als het een voertuig blijft moet het ook een bestuurder hebben waarschijnlijk?!
Inderdaad:
Maar ik heb nog geen takelwagen gezien met een bestuurder in het getakeld voertuig op het laadplatform of in het getakeld voertuig waarvan de voor- of achterwielen in de lepels van de takelwagen hangen.AR 8.1. Elk voertuig of elke sleep in beweging moet een bestuurder hebben.
Dit geldt ook voor de trek-, last- of rijdieren en het vee, afzonderlijk of in kudde.
Er worden trouwens niet alleen defekte voertuigen getakeld. Bij sommige voertuigen die na een ongeval getakeld worden, blijft er niet veel meer over van de bestuurdersplaats.
@ Tommeke:
Als jullie mensen meenemen in de takelwagen, dan neem ik aan dat dat een gratis dienstverlening is, zodat er geen sprake is van bezoldigd personenvervoer, en dat er enkel kosten aangerekend worden voor het takelen van het voertuig?
Wij kijken hunkerend en in blijde verwachting uit tot wanneer je ons bescheid zult laten.Inazuma schreef:Ik informeer me nog wat verder.
-
Tommeke
Ja, hier wordt niets voor gerekend normaal. Meestal zit dit in hun bijstand. Moeten we dan die bijstandpolissen bestuderen?Jozef schreef: @ Tommeke:
Als jullie mensen meenemen in de takelwagen, dan neem ik aan dat dat een gratis dienstverlening is, zodat er geen sprake is van bezoldigd personenvervoer, en dat er enkel kosten aangerekend worden voor het takelen van het voertuig?
-
Jozef
- Medewerker
-
bibi585
Een doorsnee trekker van een oplegger weegt rond de 7,5 ton zonder tankinhoud of zo weinig mogelijk. Sommigen hebben tot 1500liter diesel mee.digital schreef:Ik denk dat juist zelfde proleem zich stelt met trekker oplegger combinatie. Waarom mag je de trekker alleen niet rijden met een rijbewijs cat. B?
Tenzij dat eigen massa van trekker > 3,5 ton.
Ook staat op het gelijkvormigheidsattest, inschrijving dat het gewicht van de sleep onbeperkt is, m.a.w. moet je rekening houden met het totaal toegelaten gewicht dat een voertuig, dat niet onder uitzonderlijk vervoer valt, mag hebben in België. 44 Ton dus en komt erop neer dat men per as 10 ton mag hebben. (ja tis ingewikkeld ook
Dus oplegger met 3 assen (+2 van de trekker zelf) 44ton, oplegger met 2 assen (+2 van de trekker) is 40ton (hebben ze mij altijd wijsgemaakt
Tegenwoordig zie je vaak ook van die bestelwagens met een plateau voor een oplegger.
Die zijn natuurlijk minder zwaar en ik veronderstel dat daarmee ook mag gereden worden met rijbewijs BE. Ervaring heb ik daar (nog) niet mee.
Nu het geval van Tommeke i.v.m. personenvervoer denk ik niet dat er een probleem is zolang er niet meer dan 8 personen meezijn.
Aangaande het gewicht denk ik dat wanneer het totaalgewicht van voertuig + sleep niet meer bedraagd (eventueel wat bij te regelen door lepels wat meer in of uit te schuiven) dan 3500kg trekkend voertuig en 750kg van de wielen die nog op de grond staan een B voldoende is. Waneer de sleep met meer dan 750kg op de grond duwd denk ik toch dat er een BE zal aan te pas moeten komen maar of dit tegenwoordig nog kan vanaf 18 jaar weet ik niet.