ik begrijp vraag 309 niet goed... van stilstaan en parkeren
Ik dacht dat je op de rijbaan nabij de top van een helling niet mocht parkeren of stilstaan en op de foto zie je dat de rijbaan omhoog gaat.
Ik dacht dus niet stilstaan of parkeren, maar omdat de rijbaan in twee rijstroken is verdeeld mag je daar niet parkeren en blijkbaar wel stilstaan. Ik vind dit nergens in de theorie terug en snap ook niet waarom je daar mag stilstaan... Is dit een enkelrichtingsweg? Dat zou het al iets meer te begrijpen zijn.
Kan iemand me aub helpen? dank u wel!
stilstaan en parkeren
-
GRO
- Administrator
Re: stilstaan en parkeren
Die vraag heeft niets te maken met een helling. Het is een gewone rijbaan met twee rijstroken.
-
bert.covens
Re: stilstaan en parkeren
sarah corens schreef: 19 aug 2025, 21:33 ik begrijp vraag 309 niet goed... van stilstaan en parkeren
Ik dacht dat je op de rijbaan nabij de top van een helling niet mocht parkeren of stilstaan
Dat klopt, ALS de zichtbaarheid er onvoldoende is :
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :
6° op de rijbaan nabij de top van een helling en in een bocht wanneer de zichtbaarheid onvoldoende is;
Ik zie géén rijbaan die omhoog gaat, laat staan de top van een helling.
Ik zie wél dat er méér dan genoeg zichtbaarheid is.
Verkeerd gedacht, dus.
Dat klopt, want in dat geval is enkel het parkeren er verboden :sarah corens schreef: 19 aug 2025, 21:33 maar omdat de rijbaan in twee rijstroken is verdeeld mag je daar niet parkeren en blijkbaar wel stilstaan.
Artikel 25. Parkeerverbod
25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :
9° op de rijbaan wanneer deze verdeeld is in rijstroken, behalve op de plaatsen waar het verkeersbord E9a of E9b is aangebracht;
E9a
E9b[/color]Dan zou ik je aanraden, om >>> les 26 nog eens grondig door te nemen.
Daar lees ik namelijk het volgende, onder puntje 9 :
les 26 schreef:
Je mag niet parkeren (maar wel stilstaan): op een rijbaan die verdeeld is in rijstroken. Het mag wel als deze borden het toestaan :
E9a
E9b
Zie hierboven.
Nee, waarom denk je dat
Zie jij ergens 1 van deze 2 verkeersborden :

Hoezo
Wat zou dat veranderen mbt deze vraag
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken