Welke formule op het rijbewijs A te behalen blijkt eigenlijk het doeltreffendste (meeste slaagkans) volgens jullie ?
6u + jaar rijden + 2u & examenbegeleiding of 8u en examen afleggen ?
Voordelen 6u
- goedkoper
- na 6u les onmiddelijk tot 1 jaar kunnen rijden
- meer rijervaring (door dat 1 jaar rijden) ten tijde van het examen
Nadelen:
- 1 jaar tijd om slechte gewoontes aan te nemen
- duurt langer eer het rijbewijs zélf hebt
- eigen motorfiets vereist
- examen afleggen na 'slechts' 2uur oefenen met rijschool motor of met eventueel minder manouvreerbare eigen motor
Voordelen 8u
- sneller het rijbewijs in handen
- geen kans op slechte gewoontes aannemen
- geen onmiddelijke aankoop eigen motor nodig
- niet aanpassen tussen eigen motor en rijschool motor voor het examen
Nadelen 8u
- duurder
- minder rijervaring voor het examen
- geen mogenlijkheid zelfstandig extra te oefenen
"Beste" Praktijk opleding en examen A
-
keithmoon
Hoi Nils,
Ik sta er een beetje van vesteld dat nog niemand op jouw vraag geantwoord heeft. Dus hier een duidelijk antwoord van een ouwe rot in het vak:
Neem 6u motorrijles in een erkende rijschool om tips, trucs, een beetje ervaring en goede gewoontes aan te leren (verplicht trouwens!).
Dan rij je ong. een half jaartje rond (géén jaar, want dan is je voorlopig rijbewijs verstreken en mag je onder geen enkel beding nog rijden!).
Dan opnieuw twee uurtjes rijles om de manoeuvres weer in te oefenen.
Dan "op examen" via een rijschool: onze motoren zijn over het algemeen handiger én beschermd, want gekocht om de manoeuvres af te leggen.
mvg
theo flebus, motorrijschool Mot-Art, Ham.
Ik sta er een beetje van vesteld dat nog niemand op jouw vraag geantwoord heeft. Dus hier een duidelijk antwoord van een ouwe rot in het vak:
Neem 6u motorrijles in een erkende rijschool om tips, trucs, een beetje ervaring en goede gewoontes aan te leren (verplicht trouwens!).
Dan rij je ong. een half jaartje rond (géén jaar, want dan is je voorlopig rijbewijs verstreken en mag je onder geen enkel beding nog rijden!).
Dan opnieuw twee uurtjes rijles om de manoeuvres weer in te oefenen.
Dan "op examen" via een rijschool: onze motoren zijn over het algemeen handiger én beschermd, want gekocht om de manoeuvres af te leggen.
mvg
theo flebus, motorrijschool Mot-Art, Ham.
-
Benny Stinkens
- Administrator
De reden dat we hier nog niet geantwoord hebben is omdat hij dit zelf al gedaan heeft.
Hij zet namelijk de voordelen en nadelen netjes en overzichtelijk bij elkaar.
Dus eigenlijk moet iedereen voor zijn eigen uitmaken wat nu het beste is.
Mag het iets kosten neem de rijschool moet het goedkoop blijf er weg enz...
Hij zet namelijk de voordelen en nadelen netjes en overzichtelijk bij elkaar.
Dus eigenlijk moet iedereen voor zijn eigen uitmaken wat nu het beste is.
Mag het iets kosten neem de rijschool moet het goedkoop blijf er weg enz...
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
-
Inazuma
Wat moeten we er aan toevoegen Theokeithmoon schreef: Ik sta er een beetje van vesteld dat nog niemand op jouw vraag geantwoord heeft.
Nils somt - zoals Benny zonet ook al stelt - de meeste voor- en nadelen zelf op.
Ik heb me toen dit gepost werd ook afgevraagd wat ik er op moet antwoorden ... er rest eigenlijk gewoon nog de keuze op basis van die overwegingen, waarbij zeker ook de financiële aspecten zullen meespelen.
En dan bedoel ik eerder het kopen van een motorfiets VOOR het behalen van het (definitieve) rijbewijs dan de prijs van de rijopleiding.
Dat is een stap in het donker ...
-
Nils
-
Stefan Peeters
- Administrator
Als je het mij vraagt (ik ben geen motorrijschoolbegeleider maar wel een motorrijder met ervaring): ga voor de 6 uur + voorlopig rijbewijs, rij voldoende kilometers, ga hier en daar nog een extra cursus volgen, neem eventueel 2 uur extra en ga je examen afleggen.
Voordeel: je hebt een aantal maanden tijd om je motor te leren beheersen, tijdens de extra cursussen krijg je tips van meerdere lesgevers, en oefenen kan je elke dag.
Je moet inderdaad een eigen motor kopen, maar dat moet geen nieuwe zijn... een tweedehandse moto van een paar jaar oud hoeft niet te duur te zijn.
Je koopt immers best niet van de eerste keer een nieuwe moto van 20.000 euro, want tegen de grond ga je toch...
Investeer in ieder geval in een degelijk motorpak en een goede helm.
Voordeel: je hebt een aantal maanden tijd om je motor te leren beheersen, tijdens de extra cursussen krijg je tips van meerdere lesgevers, en oefenen kan je elke dag.
Je moet inderdaad een eigen motor kopen, maar dat moet geen nieuwe zijn... een tweedehandse moto van een paar jaar oud hoeft niet te duur te zijn.
Je koopt immers best niet van de eerste keer een nieuwe moto van 20.000 euro, want tegen de grond ga je toch...
Investeer in ieder geval in een degelijk motorpak en een goede helm.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit
(J. Cruijff)