Rijbewijs A licht&zwaar

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Plaats reactie
Michelino

Rijbewijs A licht&zwaar

Bericht door Michelino »

Ey,

Ik verjaar den 3 juli, wordt dan 21. Ik zou hiervoor mijn voorlopig rijbewijs wille halen voor de moto. Maar dan is dat voor rijbewijs A licht (denkek)

Dus als ik na mijn verjaardag voor mijn effectief rijbewijs ga, is dat dan zowieso licht, of kan ik ineens voor zwaar gaan, terwijl ik een voorlopig rijbewijs A licht heb?

Alvast bedankt voor de hulp ;)

groetjes Mich
Inazuma

Re: Rijbewijs A licht&zwaar

Bericht door Inazuma »

Michelino schreef:Ik verjaar den 3 juli, wordt dan 21. Ik zou hiervoor mijn voorlopig rijbewijs wille halen voor de moto. Maar dan is dat voor rijbewijs A licht (denkek)
Als je voor je 21ste nog examen aflegt, mag je enkel met een beperkte motorfiets rijden :
max. 25 kW en met een vermogen / gewichtsverhouding van minder of gelijk aan 0,16 kW/kg

Dat beperkt je keuze aan motorfietsen, en je zit achteraf met een beperkte motorfiets opgescheept.

Wil je met een onbeperkte motor rijden, dan mag dat pas na 2 jaar met het beperkt motorrijbewijs rondrijden, en na omwisseling van je rijbewijs.
Wil je sneller met een onbeperkte motor rijden, dan moet je opnieuw lessen volgen en examen doen ...

Dus als ik na mijn verjaardag voor mijn effectief rijbewijs ga, is dat dan zowieso licht, of kan ik ineens voor zwaar gaan, terwijl ik een voorlopig rijbewijs A licht heb?
Dan kan je ineens met een "zware" motorfiets les volgen - eventueel een naar vermogen onbeperkt voorlopig rijbewijs A halen - en nadien ook examen doen met een onbeperkte motor, en zit je niet meer met de vermogensbeperkingen.

Nog even geduld oefenen, bespaart je nadien de beperkingen van een beperkt motorrijbewijs.

Je kan alvast contact opnemen met de rijschool om een planning op te stellen.
De zon schijnt weer, en dan is het daar - en op de examencentra - behoorlijk drukbezet wat motorrijden betreft.
Gast

Bericht door Gast »

hey

ik heb vorig jaar toen ik 20 was mijn rijbewijs A gehaald, weliswaar de lichte versie. ik had toen al 9 maanden voordien lessen gevolgd en dan met mijn eigen (lichte) moto rondgereden, en dan nadien zelf examen gaan afleggen.

nu word ik volgende week 21 en ik ben bezig om mijn rijbewijs C te halen. als ik ook voor dat examen slaag, kan ik dan op het gemeentehuis vragen om mijn beperkt rijbewijs A op te heffen naar een onbeperkt? ik ben immers 21 en rij al 2 jaar met een beperkte moto, of telt dit enkel vanaf het moment dat het definitieve rijbewijs wordt uitgereikt?

dus: ofwel kan ik het volgende maand krijgen, ofwel moet ik nòg een jaar wachten.. stomme wetgeving, waarom mag je vanaf je 21 niet zowiezo met een onbeperkte moto rijden??

bedankt!
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:kan ik dan op het gemeentehuis vragen om mijn beperkt rijbewijs A op te heffen naar een onbeperkt? ik ben immers 21 en rij al 2 jaar met een beperkte moto, of telt dit enkel vanaf het moment dat het definitieve rijbewijs wordt uitgereikt?
Neen.
Je kan je beperkte motorrijbewijs maar omwisselen vanaf 2 jaar nadat het definitieve (beperkte) rijbewijs A uitgereikt is (datum op rijbewijs).
De tijd met een voorlopig rijbewijs A telt niet mee.
dus: ofwel kan ik het volgende maand krijgen, ofwel moet ik nòg een jaar wachten..
't is dus nog wat wachten ...
Plaats reactie