kom tijdens de rijexamen B zo een steile helling in de route

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
patlutjim

kom tijdens de rijexamen B zo een steile helling in de route

Bericht door patlutjim »

Vroeger moest een leerling in het examencentrum even stoppen en opnieuw vertrekken op een helling voor ze de openbareweg mogen oprijden.Nu moet dat niet meer.

Vraag 1
Hoe kan nu een examinator zien en weten dat deze leerling niet of niet goed of goed of heel goed kan vertrekken op een steile helling,om deze leerling tijdens zijn of haar rijexamen een straat of een weg te laten inrijden waar een steile helling is.

Vraag 2
Kom in zijn of haar rijexamen alijdt zo een steile helling voort of laat nooit een examinator de leerling zo een steile helling oprijden,Ik spreek van zo een steile helling.Je moet eerst onder een brug doorrijden en als je dan onder deze brug uit gereden komt ben je verplicht onmiddelijke de bocht naar rechts mee op te draaien tot op de brug vanboven en boven op deze brug staat een stopstreep,nu sta je met de auto voor het stopstreep helemaal stil en deze steile helling is zeker 2 keren zo steil als die van het examencentrum.

Vraag 3
Een leerling weet van zich zelf uit de stageperiode dat ze of hij één probleem heeft tijdens de rijexamen,ik kan niet op zo een steile helling vertrekken want elke keer als ik opnieuw wil vertrekken loop mijn auto tot 1 meter achteruit en als er een auto achter mij staat te wachten dan mag ik het helemaal vergeten.
Mag een leerling in de auto in het examencentrum op de parking voor ze of hij de openbareweg oprijdt zeggen tegen de examinator,ik kan niet op een hele steile helling opnieuw vertrekken. :oops:
peter3000
Berichten: 57
Lid geworden op: 06 sep 2008, 15:22

Re: kom tijdens de rijexamen B zo een steile helling in de r

Bericht door peter3000 »

patlutjim schreef:Vroeger moest een leerling in het examencentrum even stoppen en opnieuw vertrekken op een helling voor ze de openbareweg mogen oprijden.Nu moet dat niet meer.
Ik mocht het anders nog wel eens doen voor mijn examen, nog geen week geleden :wink:

De leerling mag natuurlijk altijd de handrem gebruiken om opnieuw te vertrekken vanaf de helling.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4332
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: kom tijdens de rijexamen B zo een steile helling in de r

Bericht door Stefan Peeters »

patlutjim schreef:Vraag 3
Een leerling weet van zich zelf uit de stageperiode dat ze of hij één probleem heeft tijdens de rijexamen,ik kan niet op zo een steile helling vertrekken want elke keer als ik opnieuw wil vertrekken loop mijn auto tot 1 meter achteruit en als er een auto achter mij staat te wachten dan mag ik het helemaal vergeten.
Mag een leerling in de auto in het examencentrum op de parking voor ze of hij de openbareweg oprijdt zeggen tegen de examinator,ik kan niet op een hele steile helling opnieuw vertrekken. :oops:
Wanneer je examen gaat afleggen is het toch de bedoeling dat je toont dat je het voertuig in kwestie onder controle hebt?
Of er momenteel nog steeds een vertrek op een helling in het examen zit, durf ik niet met zekerheid zeggen.
Mijn collega's zullen u zeker een antwoord geven.

Ik vraag me alleen af waarom iemand die niet op een helling kan vertrekken zonder een meter achteruit te bollen, zich klaar vindt om het examen af te leggen.

Ik stel voor dat je daar intensief aan gaat werken... oefenen, oefenen, oefenen...
Ik zou het niet graag meemaken dat ik als motorrijder op een helling achter een auto sta, die in plaats van vooruit te rijden achteruit tegen mij bolt.
Met twee auto's geeft dat hoogstens een deuk, met een motorrijder kunnen de gevolgen veel ernstiger zijn.

En op voorhand tegen de examinator zeggen dat je dat niet kan... die mens gaat zich dan toch ook afvragen wat je daar eigenlijk komt doen?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: kom tijdens de rijexamen B zo een steile helling in de r

Bericht door Inazuma »

patlutjim schreef:Vroeger moest een leerling in het examencentrum even stoppen en opnieuw vertrekken op een helling voor ze de openbareweg mogen oprijden.Nu moet dat niet meer.
Hier en daar durft men dat op het examencentrum toch nog wel eens vragen - er zijn een paar meldingen van in de draad met de examen-ervaringen.

Nu zal de kandidaat-bestuurder het moeten bewijzen als hij/zij een helling tegenkomt ...
.Je moet eerst onder een brug doorrijden en als je dan onder deze brug uit gereden komt ben je verplicht onmiddelijke de bocht naar rechts mee op te draaien tot op de brug vanboven en boven op deze brug staat een stopstreep,nu sta je met de auto voor het stopstreep helemaal stil en deze steile helling is zeker 2 keren zo steil als die van het examencentrum.
Sint-Truidersteenweg in Hasselt toevallig ?
Daar is er ook zo'n leuke helling waar je niet langs kon komen zonder een rijschoolauto tegen te komen ;)

Mag een leerling in de auto in het examencentrum op de parking voor ze of hij de openbareweg oprijdt zeggen tegen de examinator,ik kan niet op een hele steile helling opnieuw vertrekken.
Of dat een positief effect gaat hebben valt heel erg te betwijfelen .
patlutjim

Bericht door patlutjim »

100% juist inazuma het is in hasselt.Je komt van de fonteinstraat dan de sint-truidersteenweg en boven op de brug sint-truidersteenweg ben je verplicht naar rechts te rijden ! gebodsbord D1 + voorrangsbord B5 + stopstreep.

Want je kunt denken,het is gedaan om te vertrekken op die helling in het examencentrum,de examinator gaat nu tog niet een leerling tijdens de rijexamen op de openbareweg nog op een hele steile helling laten vertrekken dan deze in het examencentrum staat !

Daarom wou ik deze tip even doorgeven hier op deze forum ? :wink:
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

patlutjim schreef: Want je kunt denken,het is gedaan om te vertrekken op die helling in het examencentrum,de examinator gaat nu tog niet een leerling tijdens de rijexamen op de openbareweg nog op een hele steile helling laten vertrekken dan deze in het examencentrum staat !
Hellingen zijn een normaal onderdeel van de weg.
Kandidaat bestuurders moeten zich er dan ook mee vertrouwd maken.

Die helling in Hasselt zit al mee in de oefen- en examenparcours daar van toen ik zelf nog een voorlopig rijbewijs B had.
Dat is al dik 20 jaar geleden, en toen was het vertrekken op een helling zelfs nog een deel van de verplichte oefeningen voor je de openbare weg opging.
patlutjim

Het zijn beginnende autobestuurders en rijexamenstress ! ! !

Bericht door patlutjim »

Xantingo dat is waar wat je schrijft maar ?

Je mag deze"uitzondering"steile helling vergelijke tijdens de rijexamen zoals een leerling die heel goed kan achterwaarts parkeren zoals je het moet doen op de rijexamen.Maar nu zeg de examinator tijdens de rijexamen tegen de leerling je mag hier achterwaarts parkeren tussen die twee auto's in,nu heeft de leerling 1 meter voor zijn of haar auto en 1 meter achter zijn of haar auto plaats om te parkeren.
Ik wil hiermee zeggen een leerling kan heel goed opnieuw vertrekken op een steile helling die op de openbareweg staat zoals die ongeveer in het examencentrum.

Weetje dat nog veel bestuurders met veel ervaring nog altijdt problemen hebben om terug opnieuw te vertrekken op een steile helling en dat zonder examenstress en dat zijn goede bestuurders op de gelijke rijbaan van de openbareweg. :wink:
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Het zijn beginnende autobestuurders en rijexamenstress !

Bericht door Inazuma »

Het pruts-hellinkje op de examencentra was er uiteindelijk een van niks.
Er liggen zelfs in Vlaanderen steilere hellingen - bruggen, tunnels, ... heuvels.
patlutjim schreef:Weetje dat nog veel bestuurders met veel ervaring nog altijdt problemen hebben om terug opnieuw te vertrekken op een steile helling en dat zonder examenstress en dat zijn goede bestuurders op de gelijke rijbaan van de openbareweg. :wink:
Goede bestuurders op een horizontale baan, en misschien ook nog op de stukken rechtdoor zeker :?: ;)

Van zulke goede bestuurders, verlos ons AUB ...
Dat zijn de mensen die dergelijke situaties steevast uit de weg gegaan zijn, en nadat ze hun rijbewijs haalden, nog verder uit de weg zijn blijven gaan. In plaats van er wat op te oefenen om die techniek onder de knie te krijgen.

Ik heb er ooit een voor me gehad die onderin een tunnel bleef staan, waar het vrij vlak is, en pas doorreed als de helling voor hem vrij kwam ...
patlutjim

Sommige leerlingen vragen hierop deze forum routehasselt !!!

Bericht door patlutjim »

Ik weet het inazuma,ik heb ook al jaren mijn rijbewijs B en heeft jaren geleden één keer iemand leren auto rijden.Maar nooit meer,ik laat dat de volgende keer maar over aan de mensen van de erkende rijscholen !

Weetje wat het met sommige leerlingen zo moeilijke is om als begeleider praktijkles tegeven.De eerste 3 maanden van de praktijklessen kun je geen beter leerling hebben.Maar naar die 3 maanden worden sommige leerlingen een ezel achter het stuur.Wat ik daarmee wil bedoelen is dat sommige leerlingen opeens geen goede raad meer aannemen van hun begeleider.Als sommige leerlingen de bassiskennis van auto rijden kennen en kunnen,denken sommige leerlingen dat ze al ervaring hebben het in het verkeer ! Dan spreek ik nog niet van sommige leerlingen die het op laaste nog beter weten dan zijn of haar begeleider en daarom wil ik zeggen,leerlingen wordt geen ezel achter het stuur van de auto maar blijf de goede raad van u begeleider aannemen.

Daarmee wou ik even aan de bel trekken en laten rinkelen hierop deze forum,vergeet deze steile helling niet in hasselt ! ! !

Ik wens jullie nog veel rijd plezier met je stageopleiding en rijexamen toe tot ziens ? :wink:
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4332
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Vergeet niet dat de meeste van die sommige "ervaren" nieuwe chauffeurs gewoonlijk wel bijdraaien wanneer ze tijdens het examen even met hun neus op de feiten gedrukt worden... :twisted:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
patlutjim

Waarom rijdt de rijschool auto op die witte balvlek als je ?

Bericht door patlutjim »

Ik ga jullie nog een tip meegeven.

Als je van de fonteinstraat komt richting sint-truidersteenweg en schoolstraat,opeens zeg de examinator links afslaan,zet je richtingaanwijzers aan voor het kruispunt,het is een pleinje en ! ! ! er staat een voorrangsbord B17 en er lig daar een heel grote witte balvlek in het midden van het kruispunt ! ! ! rijdt daar nooit op of erover om rechtdoor of links af te slaan maar draai mooie mee met die balvlek en opgelet voorrang vanrechts.

Je kunt nu zeggen waarom rijden sommige rijschool auto wel over die grote witte balvlek,Dat weet ik niet waarom ? ofwel mag je erover rijden ? :wink:
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Waarom rijdt de rijschool auto op die witte balvlek als

Bericht door Inazuma »

patlutjim schreef: Je kunt nu zeggen waarom rijden sommige rijschool auto wel over die grote witte balvlek,Dat weet ik niet waarom ? ofwel mag je erover rijden ? :wink:
9.6. Behoudens plaatselijke reglementering moet elke bestuurder de inrichtingen bestemd om het verkeer te leiden, zoals zuilen en verkeersgeleiders, aan zijn linkerhand laten.
(...)


2.43. "Verkeersgeleider" : een inrichting die op de rijbaan is aangebracht en die bestemd is om het voertuigenverkeer te kanaliseren;

de verkeersgeleider bestaat uit een wegmarkering, ofwel uit een verhoging op de rijbaan, ofwel uit beide elementen samen.


Maar ...
77.4. Verkeersgeleiders en verdrijvingsvlakken mogen op de grond worden aangebracht door witte evenwijdige schuine strepen.
De bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op deze markeringen.


Louter maar een volgeschilderde bol is dus geen reglementaire wegmarkering voor een verkeersgeleider.


Is poepsimpel op te lossen met een markering er rond die de werkelijke rand van de rijbaan aangeeft.
patlutjim

Twee vliegen in één klap voor de leerling ?

Bericht door patlutjim »

Kijk inazuma,dit wou ik even achterhalen.

Verrassing nr 1 ; 2 keren zo een steille helling tijdens je rijexamen en tog gedaan helling examcentrum.

Verrassing nr 2 ; Je krijgt opeens tijdens je rijexamen een vreemde grote witte balvlek op het kruispunt te zien.Wat nu denken sommige leerlingen,erover rijden? of mooie rond deze grote witte balvlek meedraaien om links af te slaan?

Deze twee verrassingen kunnen leerlingen hun rijexamen niet doen slagen als ze het niet kunnen en als ze het niet weten,maar waarom? :wink:
patlutjim

Mijn laaste onderwerp voor jullie ? Nog veel autorijden ?

Bericht door patlutjim »

1 ) Vergeet niet tijdens je stagesopleiding verschillende hellingen aan te leren want anders ; verrassing nr 1 = bij opnieuw te vertrekken ga je teveel achteruitrijden en dat zien ze niet door de vingers tijdens het rijexamen B.

2 ) Kies je voor mooie mee te draaien langs die grote witte balvlek op het kruispunt om links af te slaan = zware stuurfout,je brengt anderen weggebruikers in gevaar en dat zien ze niet door de vingers tijdens het rijexamen B.


! ! ! Laaste tip = Je zie wel,gaat eens je "rijexamen" scanner en dan kom je niet vlug voor "verrassingen" te staan tijdens je rijexamen ! ! !


Verrassingen tijdens je stagesopleiding = denk hoe je dit probleem kan oplossen voor je naar de rijexamen gaat. :wink:
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Mijn laaste onderwerp voor jullie ? Nog veel autorijden

Bericht door Inazuma »

patlutjim schreef:2 ) Kies je voor mooie mee te draaien langs die grote witte balvlek op het kruispunt om links af te slaan = zware stuurfout,je brengt anderen weggebruikers in gevaar en dat zien ze niet door de vingers tijdens het rijexamen B.
Wat wordt nu aanzien als stuurfout , er over rijden of er rond rijden om linksaf te slaan :?:
Laaste tip = Je zie wel,gaat eens je "rijexamen" scanner en dan kom je niet vlug voor "verrassingen" te staan tijdens je rijexamen
Hier snap ik dus totaal niet wat je bedoelt ...
Plaats reactie