examen afleggen, later rijbewijs halen

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Plaats reactie
Jesse

examen afleggen, later rijbewijs halen

Bericht door Jesse »

Hallo,

Ik heb reeds enige tijd veel geleerd voor het rijbewijs A3, maar ben pas van zin binnen enkele maanden een brommer te kopen. Dus is het mogenlijk dat ik nu in de vakantie mijn examen ga afleggen, maar pas later het rijbewijs ga afhalen? Want als ik nu een voorlopig rijbewijs heb, moet ik binnen het jaar mijn praktisch examen afleggen, maar dat is dan natuurlijk in het nadeel als ik pas later een brommer koop.

Het is dus eigenlijk de bedoeling dat ik nu wel het examen al afleg, maar pas als ik een brommer heb het rijbewijs ga afhalen en ik nog een jaar kan oefenen met mijn brommer. Is dit mogelijk?

Met vriendelijke groet,
Jesse
Elke V

Bericht door Elke V »

ja, dat gaat.

ik heb mijn theorie voor de moto een paar maanden geleden ook gedaan, maar waarschijnlijk zal ik pas volgend jaar mijn voorlopig rijbewijs gaan halen ;)
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
Jesse

Bericht door Jesse »

En hoe veel tijd zit er dan tussen? Als ik nu mijn examen zou afleggen, hoe veel tijd mag ik daar tussen laten en het afhalen in het gemeentehuis van het rijbewijs?

MVG,

Jesse
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Je kan je voorlopig rijbewijs afhalen binnen de drie jaar na het afleggen van je theoretisch examen:

1° De kandidaat :
b) moet op de datum van de afgifte van het voorlopige rijbewijs, sinds minder dan drie jaar geslaagd zijn voor het theoretische examen (...)
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma

Bericht door Inazuma »

jessevds schreef:En hoe veel tijd zit er dan tussen? Als ik nu mijn examen zou afleggen, hoe veel tijd mag ik daar tussen laten en het afhalen in het gemeentehuis van het rijbewijs?
Theoretisch is dat de drie jaar die Xantingo al aanhaalde, maar dat is niet de enige voorwaarde :!:

Je moet op het moment van het praktische examen ook minder dan 3 jaar geleden geslaagd zijn voor het theoretische examen.

Je moet het voorlopige rijbewijs op dat moment minstens 1 maand hebben en het moet nog geldig zijn op het moment van het examen (max 1 jaar geldig, niet verlengbaar, de eerste 3 jaar nadien niet vernieuwbaar).
Jesse

Bericht door Jesse »

Dus m.a.w. kan ik het best zo doen, ik slaag nu in de vakantie voor mijn theoretisch examen, binnen het jaar koop ik nog een brommer, en binnen een jaar hierna haal ik mijn praktisch examen.

Dus dat is zeker inorde aangezien ik toch zeker binnen een maand of 2 een brommer zou kopen. En dan heb ik natuurlijk nog tijd genoeg voor het praktisch examen af te leggen als ik men rijbewijs ga halen wanneer ik men brommer heb.

Bedankt voor de hulp!
Inazuma

Bericht door Inazuma »

jessevds schreef:Dus m.a.w. kan ik het best zo doen, ik slaag nu in de vakantie voor mijn theoretisch examen, binnen het jaar koop ik nog een brommer,
Dan zit je zeker goed binnen de termijnen waarin alles moet verlopen.

Tussendoor nog even het voorlopig rijbewijs A3 gaan halen, VOOR je met die bromfiets gaat rijden. ;)
en binnen een jaar hierna haal ik mijn praktisch examen.
Plaats reactie