Richtingaanwijzers

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Richtingaanwijzers

Bericht door Gast »

Als je van rijstrook wil veranderen op de autostrade, en er hangt op dat moment een auto langs je, mag je dan je richtingaanwijzers al aan zetten om die bestuurder erop attent te maken, of moet je wachten tot er werkelijk plaats is?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Bericht door de rijprof »

Wie van rijstrook verandert, moet voorrang verlenen.
Je richtingaanwijzers aanzetten, geeft je geen voorrang.
Wacht best met pinken tot de auto voorbij is. Je moet hem op dat ogenblik niet attent maken van wat je van plan bent en toch eerst voorrang verlenen en dit kan anders verwarrend zijn zodat de achterligger niet vlot durft inhalen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
peter3000
Berichten: 57
Lid geworden op: 06 sep 2008, 15:22

Bericht door peter3000 »

De Rijprof schreef:Wie van rijstrook verandert, moet voorrang verlenen.
Je richtingaanwijzers aanzetten, geeft je geen voorrang.
Wacht best met pinken tot de auto voorbij is. Je moet hem op dat ogenblik niet attent maken van wat je van plan bent en toch eerst voorrang verlenen en dit kan anders verwarrend zijn zodat de achterligger niet vlot durft inhalen.
Heb ik enkele weken geleden ook meegemaakt op de autosnelweg. Net als ik op het punt sta iemand in te halen, doet die zijn richtingaanwijzer aan.

Misschien even doorvragen over wat je het beste doet als je in zo'n situatie komt.
In mijn geval was er geen uitwijkmogelijkheid. Aangezien ik gezien had dat er geen wagens achter mij kwamen, heb ik afgeremd en die wagen voorrang verleend. Ik kan mij voorstellen dat die niet de ideale situatie is, maar het leek alleszins beter dan het risico te nemen dat hij mij niet gezien had, uitwijkt en mij tegen de vangrails katapulteert.
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

peter3000 schreef: Heb ik enkele weken geleden ook meegemaakt op de autosnelweg. Net als ik op het punt sta iemand in te halen, doet die zijn richtingaanwijzer aan.
Misschien even doorvragen over wat je het beste doet als je in zo'n situatie komt.
Ik rij door tot er een zijdelingse verplaatsing te merken is.
Van de bestuurders die toch opzij komen, doen de meesten dat bijna onmiddellijk : pinker aan en bam ! naar de andere rijstrook.

Ik probeer ook zoveel mogelijk te vermijden om mijn richtingaanwijzers aan te zetten terwijl er iemand (bijna) naast de auto rijdt.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Bericht door de rijprof »

wegcode zegt:
Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm. Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is.
Je moet niet te vroeg, maar ook niet te laat pinken. Gewoon tijdig verwittigen.
Pinken doe je best als de auto die inhaalt voorbij is en andere achterliggers nog ver genoeg zijn zodat jij ze niet hindert als je van rijstrook wilt veranderen.

Sommige bestuurders denken dat ze met de pinker aan, voorrang genieten.
"Pinker aan en bam ! naar de andere rijstrook."
In mijn geval was er geen uitwijkmogelijkheid. Aangezien ik gezien had dat er geen wagens achter mij kwamen, heb ik afgeremd en die wagen voorrang verleend. Ik kan mij voorstellen dat die niet de ideale situatie is, maar het leek alleszins beter dan het risico te nemen dat hij mij niet gezien had, uitwijkt en mij tegen de vangrails katapulteert.
Het is een mooi voorbeeld hoe vervelend het is om te vroeg of te laat te pinken. Je moet tijdig pinken vóór dat je, zonder te hinderen, werkelijk kunt uitwijken.
Om op je vraag te antwoorden:
Als er nog genoeg speelruimte is, rij je best door en kijk of die bestuurder daadwerkelijk uitwijkt of niet. Maar als die auto akelig dicht komt kun je best defensief reageren en afremmen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie