hey,
ik heb een brommer met een sportstuur waar geen pinkers van voor opstaan achteraan wel , mijn vraag is of mijn brommer hierdoor in beslag genomen kan worden genomen of kan ik een boete krijgen ?
alvast bedankt !
Pinkers
-
Inazuma
Re: Pinkers
Is het een model bromfiets dat oorspronkelijk wel pinkers hadbart-dg schreef:ik heb een brommer met een sportstuur waar geen pinkers van voor opstaan achteraan wel , mijn vraag is of mijn brommer hierdoor in beslag genomen kan worden genomen of kan ik een boete krijgen ?
Dan moeten die er op blijven staan.
Als er oorspronkelijk geen pinkers op stonden, zijn die ook niet verplicht.
Elke wijziging waardoor een bromfiets niet meer volstrekt gelijkvormig is aan het goedgekeurde prototype, is verboden en kan bestraft worden met boetes van 55 tot - in extreme gevallen - 55000 euro ...
Artikel 4 (Wet van 21 juni 1985)
§1 Overtreding van deze wet en van de besluiten die betrekking hebben op de technische eisen betreffende de voertuigen voor vervoer te land, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van tien frank tot tienduizend frank of met een van die straffen alleen, onverminderd de vergoeding van de schade indien daartoe grond bestaat.
Frank wordt euro, en de bedragen moet je vermenigvuldigen met 5,5 ...
-
bart-dg
-
Inazuma
Pinkers staan ofwel per paar vooraan en achteraan ; ofwel 1 per zijkant :bart-dg schreef:Ik heb de brommer 2de hands gekocht en hij was toen helemaal getuned , dus zonder pinkers vooraan (enkel achteraan)
http://wegcode.be/wet.php?wet=24&node=art13
6. Richtingaanwijzers.
§1. 1. De motorfietsen en de bromfietsen mogen zijn voorzien
*hetzij twee richtingsaanwijzers aan de voorzijde en twee aan de achterzijde
*hetzij een richtingsaanwijzer op elke zijkant
5. De minimum afstand tussen een linker en een rechter richtingaanwijzer moet tenminste bedragen:
a) aan de voorzijde: 34 cm.
b) aan de achterzijde: 24 cm;
c) op de zijkanten: 56 cm.
Als ze op je bromfiets enkel achteraan nog gemonteerd zijn, gaat het zo goed als zeker om een model van bromfiets dat ook vooraan richtingaanwijzers moet hebben.
-
bart-dg
-
Inazuma
Eigenlijk moeten er dus inderdaad opnieuw goedgekeurde pinkers vooraan op - op de plaats waar die stonden.bart-dg schreef:mijn vraag is nu : moet ik er nu pinkers vooraan opzetten of knipperlichten of moetek het gewoon laten zoals het nu is ? :p
En wie weet wat er nog allemaal veranderd is.
Vervangen van onderdelen door zo goed als gelijke, en gelijkwaardige onderdelen of schilderen in een andere kleur is in principe geen probleem.
Onderdelen die aan een bepaalde norm moeten voldoen, mogen enkel vervangen worden door alternatieven die eveneens aan die norm voldoen.
Een ombouw zoals te zien is in onderstaande draad is wel een probleem:
http://wegcode.be/forum/index.php/topic,27456.0.html
Andere voorvork, vering en waarschijnlijk ook stuurgeometrie, andere framebouw, totaal andere uitlaat, verwijderen / inkorten van verplicht spatbord , de lichten achteraan weggehaald en de trappers er af gelaten, ... en de lijst gaat door.
-
aurelio
Moeten er achteraan pinkers op je brommer opstaan als die er niet opstaan ?
-
Inazuma
Als dat model origineel pinkers heeft (goedgekeurd is met pinkers), mag je die er niet af halen, en moeten ze er dus op staan.aurelio schreef:Moeten er achteraan pinkers op je brommer opstaan als die er niet opstaan ?