theorie A of theorie B?

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Plaats reactie
jokie

theorie A of theorie B?

Bericht door jokie »

hey,
ik ga me binnekort een Bromfiets klasse B aanschaffen
ik wil ook graag men rijbewijs hiervoor natuurlijk
tegelijkertijd wil ik ook leren rijden (met vader)
welk theorie examen moet ik dan doen?
is B genoeg voor ook een bromfiets te rijden en praktijkexamen te doen of moet ik elk apart een examen doen?
ohja ik ben 19
vele groetjes
Joke
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Theorie A3 en B
Je mag de twee examens dezelfde dag afleggen.
Heel wat jongeren die de theorie via deze site leren hebben dat in het verleden al met succes gedaan.

Als je 2 jaar een definitief rijbewijs B hebt, mag je dat ook gebruiken voor een motorfiets met maximum 125 cc en 11 kW.
Stefan Peeters
Administrator

Re: theorie A of theorie B?

Bericht door Stefan Peeters »

jokie schreef:ik ga me binnekort een Bromfiets klasse B aanschaffen
ik wil ook graag men rijbewijs hiervoor natuurlijk
tegelijkertijd wil ik ook leren rijden (met vader)

is B genoeg voor ook een bromfiets te rijden en praktijkexamen te doen of moet ik elk apart een examen doen?
Wanneer je met je bromfiets even kan wachten kan je proberen zo snel mogelijk voor je rijbewijs B te gaan.

Een definitief (dus GEEN voorlopig) rijbewijs B is geldig voor bromfietsen klasse B.

Artikel 20
§1. De geldigheid van de rijbewijzen wordt bepaald als volgt :
2° het rijbewijs geldig verklaard voor de categorie B wordt eveneens geldig verklaard voor het besturen van voertuigen van de categorie A3

Kan je zolang niet wachten moet je eerst theorie A3 en praktijk met de bromfiets afleggen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma

Re: theorie A of theorie B?

Bericht door Inazuma »

jokie schreef: is B genoeg voor ook een bromfiets te rijden en praktijkexamen te doen of moet ik elk apart een examen doen?
Met een definitief rijbewijs B mag je met een bromfiets klasse B (45 km/u) rijden.

Met een voorlopig rijbewijs B mag dat echter NIET :!:

Als je met die bromfiets klasse B wil rijden voor je het definitieve rijbewijs B hebt, moet je dus ook een (eventueel voorlopig) rijbewijs A3 hebben.

Voor beide moet je een apart theorie-examen afleggen (dat kan op dezelfde dag).

Met een voorlopig rijbewijs A3 moet je minstens 1 maand oefenen alvorens je praktijkexamen mag afleggen, en het voorlopige rijbewijs A3 blijft maximaal 1 jaar geldig - hier zijn wel beperkingen aan ivm rijden op weekendavonden en voor en op een feest-dag.
Het alternatief hiervoor zijn rijlessen bij de rijschool, (bijna) direct gevolgd door het praktijkexamen A3.
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Wil je het dus simpel houden en toch meteen met de brommer rijden:

leg je theorie A3 en B op dezelfde dag af, haal een voorlopig rijbewijs A3 en B, en zorg dat je binnen het jaar je definitief rijbewijs B haalt :wink:.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie