M.T.M. en M.B.T.

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
lefty
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 nov 2005, 00:00

M.T.M. en M.B.T.

Bericht door lefty »

Ben pas nieuw hier en begin al te vragen

Gaat over rijbewijs C en dit is eigenlijk men vraag :
Heb theorielessen gevolgd en tot nu toe snap ik nog altijd niet hoe ge die M.T.M, de eigen massa, laadvermogen en massa in beladen toestand berekend.

Groetjes.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste,

Ik zal proberen het met een voorbeeld te verduidelijken.

Een auto is niet beladen (geen personen aan boord, niets in de bagageruimte, geen imperiaal). We zetten hem op een weegbrug. Die geeft 1.300 kg aan. Dit is de eigen massa.

Er stappen 2 personen van elk 75 kg in de auto, en er wordt ook nog 50 kg in de bagageruimte geladen. We zetten de auto opnieuw op de weegbrug. De auto zelf heeft nog altijd een eigen massa van 1.300 kg, maar hij heeft een belading van 75 kg + 75 kg + 50 kg = 200 kg. In totaal geeft de weegbrug nu dus 1.500 kg aan. Dit is de massa in beladen toestand. Ze kan de ene keer dus hoger of lager zijn dan de andere keer, naargelang de belading.

We kijken op het kentekenbewijs van de auto. Daar staat dat de auto maximum 600 kg belading mag hebben. Dit is het laadvermogen van de auto: we mogen hem nooit met meer beladen.

Vermits de auto een eigen massa heeft van 1.300 kg en zijn laadvermogen 600 kg bedraagt, mag de auto, als hij beladen is, op de weegbrug dus nooit meer dan 1.300 kg + 600 kg = 1.900 kg aangeven. Dit is zijn maximale toegestane massa (M.T.M.).

Dit zijn de voornaamste begrippen.

Er is ook nog de ledige massa. Dit is de massa van het voertuig zonder brandstof, en met de aanvullende uitrusting voor zijn normaal gebruik, alsook met de reglementaire uitrusting, met uitzondering van bijkomende benodigdheden. In ons voorbeeld zou dit bijvoorbeeld 1.250 kg kunnen zijn.

Mocht er iets nog niet geheel duidelijk zijn, vraag het dan gerust opnieuw, dan leggen we het nog eens op een andere manier uit.
GRO
Administrator
Berichten: 12784
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Zo staat het op onze site uitgelegd in het hoofdstuk LADING:
Quote: Goed om weten:

Massa in Beladen Toestand (MBT) (Voorbeeld)
De eigen massa van mijn auto (dus zonder chauffeur, passagiers en lading) is 1.200 kg.
- Gisteren bestond de lading uit twee personen die samen 150 kg wegen. In de koffer lag een zak aardappelen van 50 kg. We gingen op een weegbrug staan. Die duidde aan dat de massa in beladen toestand 1.400 kg was (1.200 kg eigen massa + 150 kg 2 personen + 50 kg zak).
- Vandaag bestond de lading uit vier personen die samen 300 kg wegen en twee zakken aardappelen, samen 100 kg) We gingen weer op een weegbrug staan. Die duidde aan dat de massa in beladen toestand 1.600 kg was (1.200 kg eigen massa + 300 kg personen + 100 kg zakken).

Maximaal Toegelaten Massa (MTM) (Voorbeeld)
De eigen massa van mijn auto is 1.200 kg.
- De fabrikant heeft uitgerekend dat de lading van de auto in geen enkel geval ooit meer mag zijn dan 500 kg.
- De maximum toegelaten massa bedraagt dus altijd 1.700 kg (1.200 kg eigen massa + 500 kg maximum toegestane lading).

Belang op de openbare weg (Voorbeeld)
Veronderstellen we dat de eigen massa van mijn kleine vrachtauto 2000 kg is.
Veronderstellen we dat de M.T.M. 2800 kg is.
Dit wil dus zeggen dat ik maximaal (2800 - 2000 =) 800 kg lading (personen en goederen) mag vervoeren.

- Vandaag zitten in mijn auto 2 personen die elk 100 kg wegen (samen 200 kg). En in mijn auto liggen 10 zakken van 50 kg (500 kg).
- De MBT is dus: 2000 kg (eigen massa) + 200 kg (personen) + 500 kg (zakken) = 2700 kg.
- Ik ben dus niet in overtreding want het gewicht is zelfs 100 kg minder dan de MTM.

Maar:
- onderweg kom ik het verkeersbord C23 tegen waarop een onderbord '2,5 ton' aanduidt.
- Ik mag met mijn vrachtauto niet voorbij dat bord rijden, want de MBT van mijn vrachtauto is op dit moment 2700 kg en het bord zegt dat de MBT maximaal 2500 kg mag zijn.
Is het wat duidelijk zo?
lefty
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 nov 2005, 00:00

nog niet helemaal

Bericht door lefty »

Thanks Jozef en Eugeen,

Zet u al goed aan het werk, sorry.
Maar ik weet niet hoe je dit berekend:

Deze gaan over het type rijbewijs. (M.T.M. eigenlijk ook wel)
-Een sleep bestaat uit een vrachtauto, M.T.M. 6000kg, ledige massa 2500kg, en een aanhangwagen, M.T.M. 2000kg ,
-Motorvoertuig, M.T.M. 4000kg, ledige massa 1500kg, aanhangwagen M.T.M. 1000kg.

Deze over de M.T.M
De M.T.M. van een sleep is 7000kg de M.T.M. van de aanhangwagen is 2000kg de eigen massa van het trekkend voertuig 2500kg.
-De M.T.M. van het trekkend voertuig is dan 5000kg
-De M.T.M. van het trekkend voertuig is dan 4500kg
-De M.T.M van het trekkend voertuig is dan 2500kg

Dit is misschien wat veel wat ik vraag
Groetjes
lefty
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 nov 2005, 00:00

M.T.M.???????

Bericht door lefty »

Wie helpt mij , Wil donderdag examens gaan doen.
lefty
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 nov 2005, 00:00

Re: M.T.M.???????

Bericht door lefty »

Het gaat over wat hier juist boven staat.
Wie kan mij dat uitrekenen en zeggen hoe

lefty schreef: Wie helpt mij , Wil donderdag examens gaan doen.
GRO
Administrator
Berichten: 12784
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Wat wil je eigenlijk weten?
GRO
Administrator
Berichten: 12784
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: 5. Rijbewijs: C

- Voor voertuigen bestemd voor het vervoer van PERSONEN met niet meer dan 8 zitplaatsen (de plaats van de bestuurder niet meegerekend) en een M.T.M van meer dan 3.500 kg.
- Voor voertuigen bestemd voor het vervoer van ZAKEN en een M.T.M. van meer dan 3.500 kg.
- Voor voormelde voertuigen met een aanhangwagen met een M.T.M. van max. 750 kg.

. Leeftijd: 21 jaar.
. Leeftijd: 18 jaar met een getuigschrift vakbekwaamheid.
. Leeftijd: 18 jaar voor de bestuurders die een scholing volgen en het praktisch examen afleggen om een rijbewijs geldig voor cat. C of C+E te verkrijgen.
. Leeftijd: 17 jaar voor de bestuurders die de opleiding "bestuurders van vrachtwagens" volgen in de derde graad van het secundaire beroepsonderwijs.

6. Rijbewijs: C + E

- Voor een samenstel, waarvan het trekkend voertuig een rijbewijs C vereist en een aanhangwagen met een M.T.M. van meer dan 750 kg.

. Leeftijd: 21 jaar.
. Leeftijd: 18 jaar met een getuigschrift vakbekwaamheid.
. Leeftijd: 18 jaar voor de bestuurders die een scholing volgen en het praktisch examen afleggen om een rijbewijs geldig voor cat. C of C+E te verkrijgen.
. Leeftijd: 17 jaar voor de bestuurders die de opleiding "bestuurders van vrachtwagens" volgen in de derde graad van het secundaire beroepsonderwijs.

7. Rijbewijs: C1

- Voor voertuigen bestemd voor het vervoer van personen met niet meer dan 8 zitplaatsen (de plaats van de bestuurder niet meegerekend) en een M.T.M van meer dan 3.500 kg en maximum 7.500 kg.
- Voor voertuigen, bestemd voor het vervoer van zaken, met een M.T.M. van meer dan 3.500 kg en maximum 7.500 kg.
- Voor voormelde voertuigen met een aanhangwagen met een M.T.M. van max. 750 kg.

. Leeftijd: 18 jaar.

8. Rijbewijs: C1+ E

- Voertuigen cat. C1 met aanhangwagen met een M.T.M. van meer dan 750 kg, mits de M.T.M. van de sleep max. 12.500 kg is en de M.T.M. van de aanhangwagen niet groter is dan de ledige massa van het trekkend voertuig. (KB 23.03.98 Rijbewijs art. 2 °2 2°).

. Leeftijd: zelfde als C1.
lefty
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 nov 2005, 00:00

Re: nog niet helemaal

Bericht door lefty »

lefty schreef: Thanks Jozef en Eugeen,

Zet u al goed aan het werk, sorry.
Maar ik weet niet hoe je dit berekend:

Deze gaan over het type rijbewijs. (M.T.M. eigenlijk ook wel)
-Een sleep bestaat uit een vrachtauto, M.T.M. 6000kg, ledige massa 2500kg, en een aanhangwagen, M.T.M. 2000kg ,
-Motorvoertuig, M.T.M. 4000kg, ledige massa 1500kg, aanhangwagen M.T.M. 1000kg.

Deze over de M.T.M
De M.T.M. van een sleep is 7000kg de M.T.M. van de aanhangwagen is 2000kg de eigen massa van het trekkend voertuig 2500kg.
-De M.T.M. van het trekkend voertuig is dan 5000kg
-De M.T.M. van het trekkend voertuig is dan 4500kg
-De M.T.M van het trekkend voertuig is dan 2500kg

Dit is misschien wat veel wat ik vraag
Groetjes
Hey,

Dat me iemand dit uitrekent, dat is wat ik zou willen weten.

Groetjes
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Hallo Lefty,
Quote: Deze gaan over het type rijbewijs. (M.T.M. eigenlijk ook wel)
-Een sleep bestaat uit een vrachtauto, M.T.M. 6000kg, ledige massa 2500kg, en een aanhangwagen, M.T.M. 2000kg ,
-Motorvoertuig, M.T.M. 4000kg, ledige massa 1500kg, aanhangwagen M.T.M. 1000kg.

Hier heb je C1+E nodig.

De reden:

Je vrachtauto is lichter dan 7500kg vandaar tot C1 volstaat.
De aanhangwagen is zwaarder dan 750 kg vandaar dat je de E nodig hebt.
De ledige massa van je vrachtwagen is 2500 kg de MTM van de aanhangwagen is 2000 kg (dus kleiner dan de ledige van de vrachtwagen)
dus heb je geen probleem met de uitzonderingen die erbij vermeld staan.
Quote: Deze over de M.T.M
De M.T.M. van een sleep is 7000kg de M.T.M. van de aanhangwagen is 2000kg de eigen massa van het trekkend voertuig 2500kg.
-De M.T.M. van het trekkend voertuig is dan 5000kg
-De M.T.M. van het trekkend voertuig is dan 4500kg
-De M.T.M van het trekkend voertuig is dan 2500kg
Is dit een meerkeuzevraag ?
zo ja is antwoordt A het juiste

De sleep (alles bij mekaar dus trekkend voertuig + aanhang wagen) = 7000kg.
De aanhangwagen MTM 2000 kg

Sleep 7000 kg - Aanhangwagen 2000 kg = trekkend voertuig 5000 kg
De eigen massa heeft er in dit geval niets mee te maken.

Ik hoop dat je hiermee ( op tijd ) mee geholpen bent en wens je veel succes op je examen.

Laat je ons aub weten hoe het je gegaan is en als je ons een paar vragen kunt doorspelen zijn we je eeuwig en 3 dagen dankbaar.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
lefty
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 nov 2005, 00:00

Bericht door lefty »

Heel erg bedankt Benny,

Nu snap ik het en zal het zeker laten weten

Groetjes
Plaats reactie