Moto 70 cc

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Plaats reactie
Karel

Moto 70 cc

Bericht door Karel »

hallo,

Ik heb een vraag ivm legaal rondrijden met rijbewijs.
Ik heb zelf een brommer rijbewijs en een autorijbewijs sinds dit jaar. Mag ik met een brommer rondrijden die meer is dan 50 cc ( ik bedoel 70 of maximum 80 cc). Of wordt dit dan ook meteen bekeken als moto en heb ik daarvoor motorijbewijs nodig? Ik heb het al aan enkele gevraagd maar niemand kan meteen antwoorden. Gelieve te antwoorden via mail en niet via forum.

Dank Karel
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Beste,

Bromfiets klasse A: geen rijbewijs nodig.
Bromfiets klasse B: rijbewijs A3 nodig.
Personenauto: rijbewijs B nodig.
*** Heb je een rijbewijs B (niet een voorlopig rijbewijs) dan mag je ook met een bromfiets klasse B rijden.
Motorfiets: rijbewijs A nodig.

Voor de voorbeelden die jij aanhaalt, heb je een rijbewijs A nodig.
Karel

Bericht door Karel »

ok dus een rijbewijs A.
Nog een vraagje ( terwijl ik nu toch bezig ben )
Zijn er ook uitlaten die "illegaal" zijn. Enzoja, welke zijn dan legaal? Is er daarvan een site?
Indien dit niet direct tot jullie kennis is geen probleem, ben al bij dat het probleem ivm rijbewijs is opgelost
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Hallo Karel,

Uitlaten zijn niet mijn specialiteit. Maar vermoedelijk weet iemand van de andere moderators of bezoekers wel raad.
Dus straks nog eens komen kijken.
Benny Stinkens
Administrator

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Zijn er ook uitlaten die "illegaal" zijn. Enzoja, welke zijn dan legaal? I
Toen ik nog een bromfiets had werden die dingen regelmatig "opgedreven"
en dat kun je op verschillende mannieren, onder ander door een "speciale uitlaat te monteren.
Een "spaghettipijp" of "spaghettiuitlaat" was bv: een mogelijkheid het was toen strafbaar en nu natuurlijk ook want je maakt van een bromfiets een motorfiets een hebt dan natuurlijk geen geldig rijbewijs en geen verzekering meer. met alle gevolgen vandien.

In het begin waren die dingen in de eerste beste bromfietswinkel te koop maar daarna kwam er een wet uit dat niet alleen diegene die een motorfiets opdreef strafbaar was maar ook diegene die zulke dingen verkocht.

Daardoor weigerden de (meeste) handelaren dan ook je zo een ding te
verkopen.

Ik denk dat die wet nu nog bestaat,en maar goed ook want een boete oplopen is 1 ding maar je leven lang iemand op je geweten hebben en dan nog onverzekerd is heel iets anders.

het kan zijn dat onze Sledge hier meer van weet want waar ik over schrijf dateert van 1982.

Nu hoe dan ook "welke mag je hebben en welke niet?"
Die wat van je bromfiets een motorfiets maken mag je dus in geen geval hebben en die ervoor zorgen dat je bromfiets overdreven lawaai maakt (zonder demper bv:) ook niet.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
digital

Bericht door digital »

Dit is volgens mij wat je zoekt...
Quote:
Koninklijk besluit van 10 oktober 1974 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen.
(B.S. 15.11.1974)

HOOFDSTUK III: Technische eisen

Artikel 22: Uitlaat.

1. De uitlaatgassen mogen slechts worden afgevoerd door een inrichting welke behoorlijk geluiddempend en doelmatig is.

2. De uitmonding van de uitlaatinrichting mag niet naar de rechterzijde van het voertuig zijn gericht. Zij moet zich bevinden op een normale hoogte die voor de andere weggebruikers geen hinder oplevert.

3. De uitlaatinrichting moet zodanig zijn ontworpen en gebouwd dat deze niet gemakkelijk kan worden gewijzigd en de werking van de knaldemper niet kan worden onderbroken.
sledge

Bericht door sledge »

ik denk dat de vraag vooral verwijst naar sportuitlaten en niet zozeer naar de reguliere uitlaten

je moet weten dat een sportuitlaat best stoer is, maar dat deze een specifiek en vaak storend lawaai voortbrengen die de aandacht (van vooral mensen die in het blauw gekleed zijn) naar zich toetrekken en regelmatig leiden tot controle van de snelheid.

de meeste sportuitlaten hebben mooie benamingen die ik niet ga noemen om geen reclame te maken, maar die allemaal verwijzen naar het buitenland

we stoten hier al op twee problemen, de uitlaat mag geen storend lawaai voortbrengen en dat kan gemeten worden EN uitlaten van vreemde origine moeten in België worden goedgekeurd met een homologatieattest , de meeste leveranciers bezorgen u een homologatieattest maar dit geeft enkel een europees goedkeuringsnummer en geen Belgisch

pas dus op met de aankoop van een zogenaamde sportuitlaat, de kans dat deze in beslag wordt genomen is groot en ze trekt alle aandacht naar uw bromfiets

wanneer u een gehomologeerde uitlaat in België koopt, ze in orde is met de papieren en het geluid is er geen enkel probleem, zolang u zich aan de rest van de regels houdt

dit wat betreft mijn beperkte kennis van de uitlaat
gast

Bericht door gast »

dank u,
ik begin er stilaan uit te raken. Maar er zijn toch ook uitlaten die wat lawaai maken ( voor een dax is dit net één van de eigenschappen die hem zo charmeert ) die wel legaal zijn. Dus met een homologatieattest, ik zal er eens achter zoeken. Alvast bedankt voor jullie uitleg. Dit forum kan veel jongeren helpen en ik passeer hier ook nog wel eens.
Groetjes Karel
Danny268

Bericht door Danny268 »

je hebt een BROMMER die je wilt opdrijven tot 70 à 80 cc
je rijd ALTIJD illegaal als je hiermee rijd of je nu een A, B of A3 rijbewijs hebt.

het enige wat je kan doen is oftewel :
standaard laten en met een B( geen voorlopig ) oftewel een A3 rijbewijs mee rijden

OF

brommer laten herkeuren als motorfiets en met A rijbewijs rijden.
Die herkeuring is zeer duur en dus niet aan te raden.
( ik weet niet veel van deze herkeuring, maar het was iets met uitvoeren , en terug invoeren naar ander land enz . zal je zeker wel iets vinden op het internet .. )
Danny268

Bericht door Danny268 »

ivm met die uitlaten ..

er zijn uitlaten met een homologatiemerk voor in belgie . maar let wel op dat de brommer niet meer dan 75 db geluid produceert , anders krijg je toch een boete en heb je kans op inbeslagname
karel

Bericht door karel »

ja herkeuren daar ben ik dus nu voor aan het kijken.
Maar heb al veel rond zitten bellen ( zoals je ziet is het maand of twee later ) en ben er nog niet uit.
Er schijnt iets te zijn als licht motorijbewijs. Dus theoretisch rijbewijs en 6u verplichte motorijlessen en dan zou je met een dax mogen rijden die x-aantal KW produceert.
Zit het zo in elkaar? of zit ik er nog altijd naast
gast

Bericht door gast »

Kijk even op de site onder Theorie A MOTORFIETS
Patte

Bericht door Patte »

Betreffende je rijbewijs vermoet ik dat je houder bent van een categorie B en categorie A3.

Wanneer je uw bromfiets opdrijft waardoor uw bromfiets een hogere snelheid dan 45km/h aankan dan rij je met een motor! Bijgevolg heb je een rijbewijs categorie A nodig. Zo zal uw verzekering niet in orde zijn daar je een motor bestuurt wetende dat je verzekert bent voor een bromfiets.

(K.B.01/12/1975: 11.3. De snelheid van de voertuigen is volgens de aard van het voertuig, beperkt : 4° tot 45 km per uur voor de bromfietsen klasse B 5° tot 25 km per uur voor de bromfietsen klasse A.)

(K.B. 20/07/2001 Inschrijving: Artikel 1, 6° voertuig : b) elk voertuig dat beantwoordt aan volgende begripsomschrijvingen : motorfietsen, dat wil zeggen tweewielige voertuigen, al dan niet met zijspanwagen, met een motor waarvan de cilinderinhoud meer dan 50 cm3 bedraagt, indien het een motor met inwendige verbranding is, en/of met een door de contructie bepaalde maximumsnelheid van meer dan 45 km/u

(Wet van 21/11/1989 betreffende de verzekering: Artikel 22
°1. De eigenaar of de houder van het motorrijtuig die het in het verkeer brengt of toelaat dat het in het verkeer wordt gebracht op een van de in artikel 2, ° 1, bedoelde plaatsen zonder dat de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe het aanleiding kan geven, gedekt is overeenkomstig deze wet, alsmede de bestuurder van dat motorrijtuig, worden gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van honderd euro tot duizend euro, of met een van die straffen alleen.)

En we kunnen doorgaan eh Het feit is dat opdrijven niet altijd de beste oplossing is!

Inzake de uitlaten is het niet onmiddellijk zo dat de niet originele uitlaat onwettig is. Hangt deels af van de fabrikant! Het manipuleren van een uitlaat door eender welke handeling (vb. boren van ...) is verboden. Verder zou het mij verbazen dat je in orde kunt zijn met de wetgeving doordat het veranderen van een uitlaat meestal gedaan wordt om een hogere snelheid te bekomen, tenzij natuurlijk dat uw huidige uitlaat beschadigd is.

Ik hoop hier een antwoord op uw vraag te hebben gegeven en het zal dan ook moeilijk zijn om LEGAAL te rijden hoe jij het hebt voorgesteld
gast

Bericht door gast »

en als ik zo'n uitlaat heb en ik steek een rondell tussen de scooter en de uitlaat, waardoor die toch 45 blijft gaan, maar dan bezit die toch meer kracht, maar die gaat dan toch 45 is dan mogelijk, legaal?
+ mag de scooter ook 50 gaan? want mijn vrienden hebben hun scooters allemaal op 50 afgesteld en de politie zegt er niks op? is dat zo?

mvg Martin
Jozef
Medewerker

Bericht door Jozef »

Quote: en als ik zo'n uitlaat heb en ik steek een rondell tussen de scooter en de uitlaat, waardoor die toch 45 blijft gaan, maar dan bezit die toch meer kracht, maar die gaat dan toch 45 is dan mogelijk, legaal? Het feit dat de bromfiets meer kracht en vermogen zou kunnen leveren om sneller dan toegestaan te rijden, is geen porbleem.
Het gaat om de maximale snelheid die hij op een horizontale weg bij geringe windsnelheid (niet meer dan 15 km/h) kan halen. Ook als je met bijvoorbeeld een bromfiets klasse B nooit sneller dan 45 km/h rijdt, maar hij zou sneller kunnen, dan ben je in overtreding.
Quote: mag de scooter ook 50 gaan? want mijn vrienden hebben hun scooters allemaal op 50 afgesteld en de politie zegt er niks op? is dat zo?
Je vrienden zijn evengoed in overtreding als wanneer hun bromfiets 100 km/h zou kunnen halen.

Als de Politie de snelheid meet met de rollen, passen ze een tolerantie toe van 8 km/h. Er wordt dus pas opgetreden vanaf 54 km/h op de rollen.

Als de regeling van een bromfiets die afgesteld is op 50 km/h, mettertijd een klein beetje verloopt, riskeer je dat hij 54 km/h of meer op de rollen haalt.

Bovendien mag de Politie de snelheidsmeting ook op andere manieren doen, bijvoorbeeld door met de bromfiets voorbij een radarsnelheidsmeter te rijden. In dit geval wordt vooralsnog in principe door het parket een toleratie van 6 km/h toegepast voor snelheden tot 100 km/h. De bromfietser is dan dus in overtreding als de radarsnelheidsmeter meer dan 51 km/h aangeeft.

Het risico bestaat evenwel dat je, omwille van andere overtredingen of een ongeval, voor de politierechter moet verschijnen. Deze is niet verplicht voormelde tolerantie toe te passen, enkel de mogelijke afwijking vermeld in het ijkingsrapport van het toestel, welke slechts enkele cijfers ver achter de komma bedraagt, en dus te verwaarlozen is. Met andere woorden, in dit geval hang je van zodra de radarsnelheidsmeter meer dan 45 km/ heeft aangegeven.

Een argument dat niet aangenomen wordt, is wanneer je bijvoorbeeld zegt dat jij 130 kg weegt en de bromfiets met jou erop niet sneller dan toegestaan kan rijden. Het is de bromfiets die niet sneller mag kunnen rijden, ongeacht zijn belading.
Plaats reactie