aanrijding

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Sven3585

aanrijding

Bericht door Sven3585 »

Wie is er in fout?
Een wagen rijdt achter een bestelwagen, de wagen wil de bestelwagen links inhalen.
Op het ogenblik dat de wagen naast de bestelwagen komt, draait de bestelwagen links een parking op.
De bestuurder van de bestelwagen had bij het afdraaien geen richting aangegeven.
Met als gevolg dat de wagen de bestelwagen in de flank raakte.
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: aanrijding

Bericht door Inazuma »

Sven3585 schreef:Wie is er in fout?
Een wagen rijdt achter een bestelwagen, de wagen wil de bestelwagen links inhalen.
Op het ogenblik dat de wagen naast de bestelwagen komt, draait de bestelwagen links een parking op.
De bestuurder van de bestelwagen had bij het afdraaien geen richting aangegeven.
Met als gevolg dat de wagen de bestelwagen in de flank raakte.
Normaal is dan de bestelwagen in fout.

http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art19

Bij een richtingverandering moet men
1) vooraf de richtingsverandering aangeven dmv de richtingaanwijzers
EN
2) zich zo ver mogelijk naar links begeven (zonder de tegenliggers te hinderen)

Pas dan MOET de afslaande bestuurder rechts ingehaald worden ...


Weggebruikers hechten nauwelijks of geen belang aan dat "zich naar links begeven", maar de rechtspraak hecht er daarentegen ZEER VEEL belang aan ...


Punt is alleen aangetoond te krijgen dat de ingehaalde bestuurder 1) en/of 2) niet naleefde ...


Dit levert zeer vaak zware discussies op ...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Pas dan MOET de afslaande bestuurder rechts ingehaald worden ...
Ik zou mag schrijven i.p.v. moeten want moeten is een lelijk woord en ik heb nog de keuze om achter hem te blijven wachten totdat hem weg is. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Benny Stinkens schreef:... en ik heb nog de keuze om achter hem te blijven wachten totdat hem weg is. :wink:
Tot grote ergernis van het achteropkomend verkeer, zeker wanneer er ruimte genoeg is en de bestelwagen nog moet wachten op eventuele tegenliggers. :wink:
Plaats reactie