Autoverzekering - verzekeringnemer is niet de eigenaar

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
StefanVD

Autoverzekering - verzekeringnemer is niet de eigenaar

Bericht door StefanVD »

Beste,

Een familielid is bereid om mij zijn tweede wagen te laten gebruiken om te leren rijden. Kan ik de wagen op mijn naam laten verzekeren (ook al kost dit relatief veel) zodat de eigenaar zijn verzekering kan opzeggen? We willen vermijden dat de wagen opnieuw moet ingeschreven worden.

Ik weet wel dat de rekening voor de verkeersbelasting en ook eventuele boetes nog naar de eigenaar zouden gaan maar dat is voor ons geen probleem.

Bedankt,
Stef
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Dat is wel een vreemde regeling.

Een familielid is eigenaar van een voertuig (zonder verzekering)
Jij betaalt een verzekering (voor het voertuig van iemand anders)
Dat familielid betaalt de boetes (als jij overtredingen begaat)

Normaal gesproken zorgt de EIGENAAR ervoor dat zijn voertuig verzekerd is.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Autoverzekering - verzekeringnemer is niet de eigenaar

Bericht door Inazuma »

StefanVD schreef: We willen vermijden dat de wagen opnieuw moet ingeschreven worden.
Waarom :?:
("Verkopen" en) herinschrijven kost immers zo goed als niets meer tegenwoordig.

(Autokeuring-voor-verkoop , een carpass en een reproductie van de nieuwe nummerplaat zijn eigenlijk de enige restkosten. Dat gaat misschien over 50 euro ; Reeds betaalde verkeersbelasting wordt trouwens terugbetaald.)


Punt kan natuurlijk zijn dat je familielid de auto wel wil uitlenen, maar niet wegschenken / weggeven / verkopen ...



Je kan ook alles op naam van de huidige eigenaar laten staan, en jezelf als gebruikelijke bestuurder opgeven.
De premie gaat daar dan aan aangepast worden ...




De verzekering hoeft echter niet per se afgesloten te zijn door de eigenaar, dat is zelfs voorzien in de verzekeringswet :

http://wegcode.be/wet.php?wet=14&node=hfdst2

Artikel 2 § 1
De verplichting tot het sluiten van de verzekering rust op de eigenaar van het motorrijtuig. Indien een andere persoon de verzekering heeft aangegaan, is de verplichting van de eigenaar geschorst voor de duur van de overeenkomst die door de andere persoon is gesloten
Gast

Re: Autoverzekering - verzekeringnemer is niet de eigenaar

Bericht door Gast »

Inazuma schreef:("Verkopen" en) herinschrijven kost immers zo goed als niets meer tegenwoordig.
Dat was inderdaad ook mijn eerste idee, maar bij verandering van nummerplaat komt nog de BIV. In dit geval toch een paar honderd euro aangezien het een vrij jonge wagen is met redelijk wat vermogen.

http://www.autogids.be/page.cfm?titre=I ... ices_Taxes

Hartelijk dank voor de link naar het wetsartikel: geeft meteen een stuk meer zekerheid dan 'van horen zeggen'

StefanVD
Gast

Bericht door Gast »

Sinds maandag heb ik mijn voorlopig rijbewijs zonder begeleider.
Mijn vader heeft de verzekeraar verwittigd. Ik ga rijden met de auto van mijn vader (bmw 155 Kw).
Nu is mijn vraag: gaat die verzekering fors op lopen aangezien ik nog maar een voorlopig rijbewijs heb en het hier om een redelijk krachtige auto gaat?

Bij voorbaat dank.

+ na 10 pogingen had ik die code pas juist om het bericht te verzenden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Autoverzekering - verzekeringnemer is niet de eigenaar

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: Dat was inderdaad ook mijn eerste idee, maar bij verandering van nummerplaat komt nog de BIV.
Als dat het probleem is kan je misschien best alles op de eigenlijke eigenaar laten staan - ik neem aan dat jullie elkaar voldoende vertrouwen - en jezelf met toestemming van de eigenaar als de gebruikelijke bestuurder opgeven bij de erzekering.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: Nu is mijn vraag: gaat die verzekering fors op lopen aangezien ik nog maar een voorlopig rijbewijs heb en het hier om een redelijk krachtige auto gaat?
Mmm, dat hadden jullie natuurlijk best nagevraagd bij het doorgeven aan de verzekering. :?
qbertq
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:33
Locatie: Antwerpen

Bericht door qbertq »

De makelaar geeft dit door aan de verzekering en bij ons wisten we direct wat de meerkost was ( niets ) maar de afspraak was wel het melden bij het behalen van het rijbewijs en dan is er een andere regeling.

mvg
Griaß Euch die Madeln, Servas die Buam!
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

qbertq schreef:De makelaar geeft dit door aan de verzekering en bij ons wisten we direct wat de meerkost was ( niets ) maar de afspraak was wel het melden bij het behalen van het rijbewijs en dan is er een andere regeling.

mvg
Er zijn wel meer verzekeringen waarbij de premie niet stijgt in zo een geval, maar dit vind ik wel raar.

In jouw geval is er bij een L rijder geen meerkost en eenmaal het rijbewijs behaald wel :?:
Logisch lijkt het niet of zie ik iets over het hoofd :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
qbertq
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:33
Locatie: Antwerpen

Bericht door qbertq »

Dit heb ik net onvangen van mijn makelaar.

Beste Rudolf,

Naar aanleiding van uw verzoek om uw zoon mee op te nemen als sporadische bestuurder, na het behalen van zijn rijbewijs, hebben wij dit aan Nateus overgemaakt.

Gezien de maatschappij een bijpremie rekent vanaf dat de jonge bestuurder zijn rijbewijs heeft, zou uw nieuwe premie op jaarbasis 1050,22 € bedragen ipv 821,05 €. Dit rekening gehouden met het sporadisch gebruik en het niet bij inwonen. Indien hij inderdaad als bijkomende bestuurder die meer zal rijden dient ingebracht te worden, dan geldt er nog een andere tariefzetting.

De premie zal daar niet bij blijven, mijn zoon is ondertussen terug bij mij komen wonen.

mvg
Griaß Euch die Madeln, Servas die Buam!
Yoël

autoverzekering.be

Bericht door Yoël »

http://www.************.be

MOD
Beste Gast,

Een commerciële link te posten zonder enige contekst, zonder verdere uitleg, zonder wat dan ook ...
Dat gaat al snel naar spam ipv informatie ruiken, en dat hebben we niet zo graag.
/MOD
Plaats reactie