verkeersbord

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
marcoen
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 sep 2008, 11:35

verkeersbord

Bericht door marcoen »

het verkeersbord D9 zegt:
dan MOETEN de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A BINNEN en BUITEN de bebouwde kom op dit fietspad rijden, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.

dit is een rond blauw bord en dus een gebodsbord.
maar dit bord bestaat ook als vierkant en dan mogen de bromfietsers klasse A daar niet meer rijden.
wat voor bord is dat vierkantige nu eigelijk en waarom mogen daar geen bromfietsers A meer rijden?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4332
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Ik vermoed dat je met het vierkant bord een F99b bedoelt.

Er is een duidelijk verschil tussen de twee borden.

Eerst de betekenis:
AfbeeldingD9: Deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, van fietsen en van tweewielige bromfietsen klasse A.
AfbeeldingF99b: Weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, fietsers en ruiters met aanduiding van het deel van de weg dat bestemd is voor de verschillende categorieën van weggebruikers.
Het verkeersbord mag aangepast worden volgens de categorie(ën) van weggebruiker(s) die tot deze weg is (zijn) toegelaten.


Een D9 duidt dus een gedeelte van de weg aan, terwijl een F99b een volledige weg voorbehoudt aan een bepaalde categorie van weggebruikers.

Bij een D9 is het gedeelte van de weg altijd voorbehouden aan voetgangers, fietsers en bromfietsers klasse A, terwijl een F99b door middel van de pictogrammen kan aangepast worden naargelang de omstandigheden.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie