welke voorrangsborden zeggen fout of niet fout ?.

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
sofie + tim

welke voorrangsborden zeggen fout of niet fout ?.

Bericht door sofie + tim »

Ik ga rechts afslaan aan het kruispunt met een voorrangsbord B1 of B5 of B9 of B15 of B17 en een fietser die op het verkeerde fietspad rijd tegen de richting van het verkeer in.

! Wie is nu in fout,als ik de fietser omver rijd of als de fietser tegen mijn auto aan rijdt en met welke voorrangsbord + een onderbord M9 of M10 of als er geen onderbord bijstaat !.
GRO
Administrator
Berichten: 12779
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Voor je mag rijden moet je eerst de theorie leren.
Dat staat daar allemaal uitgelegd.
sofie + tim

Bestaat niet in de theorie?wie fout is of niet fout is.

Bericht door sofie + tim »

Het spijt me Eugeen,maar nergens in theorie staat deze onderwerp van vraag uitlegt.Daar ben ik 99% zeker van ?. :wink:
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4325
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Een fietser die op een fietspad rijdt moet je altijd voorrang verlenen.

De wegcode is een samenstel van regels die allemaal gevolgd moeten worden om tot een geordend geheel te komen. Houdt er iemand zich niet aan de regels komt het meestal tot een confrontatie.

Als die fietser in de verkeerde richting rijdt en het komt tot een aanrijding zal de rechtbank hierover uitspraak moeten doen.

Aangezien wij tot nader order geen rechtbank vormen, en ook niet zinnens zijn om dat te worden, kunnen wij op deze vraag geen sluitend antwoord geven.

Anders kan men hier ook komen vragen wie er in fout is wanneer in een bebouwde kom iemand op een kruispunt met voorrang van rechts uit de rechtse straat komt met een snelheid van 62 km/u en het botst...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Bericht door de rijprof »

Elke bestuurder heeft de plicht om extra voorzichtig te zijn t.o.v. kwetsbare weggebruikers.
Als die fietser, zelfs al rijdt hij niet reglementair, maar wel te voorzien was mag je hem nooit in gevaar brengen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: welke voorrangsborden zeggen fout of niet fout ?.

Bericht door Inazuma »

sofie + tim schreef:Ik ga rechts afslaan aan het kruispunt met een voorrangsbord B1 of B5 of B9 of B15 of B17 en een fietser die op het verkeerde fietspad rijd tegen de richting van het verkeer in.
Je kan niet alles tegelijk hebben hé ... ;)


Als de fietser op dezelfde weg rijdt :
http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art19#19.4


19.4. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de bestuurders en aan de voetgangers die de andere delen van dezelfde openbare weg volgen.


Maar het blijft ook een fout van de fietser, en de rechter kan de stoten van alle betrokken partijen beoordelen en oordelen in welke mate die bijdroegen aan het ongeval.


Als de fietser op de voor jou dwarse weg rijdt,
op een kruispunt waar de voorrang anders geregeld is dan voorrang van rechts ,
heeft hij ofwel voorrang door de borden; ofwel moet hij voorrang verlenen door de borden.

op kruispunten met voorrang van rechts (niks of B17) gecombineerd met een doorlopend fietspad geldt normaal Art 12.4bis in afwijking van de voorrang-van-rechts-regel:

http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art12#12.4

12.4bis De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gerechtigd zijn om het trottoir of fietspad te volgen.

MAAR :
De fietser die in de verkeerde richting op een fietspad rijdt, kan je eigenlijk moeilijk aanzien als een weggebruiker die gerechtigd is dat fietspad te volgen ... "dit besluit" maakt dan immers net dat hij het fietspad daar niet mag volgen.

Dat is 1 interpretatie.

Een andere is dat een fietser altijd gerechtigd is het fietspad te gebruiken.
Hij gebruikt het niet reglementair, maar is als fietser wel gerechtigd om het fietspad te volgen .
[FF verder uitklaren : een motorrijder bvb is nooit gerechtigd het fietspad te volgen]

Artikel 12.4bis wordt dermate vaag en onduidelijk als je op de semantiek ingaat, en kan op zoveel manieren geïnterpreteerd worden, dat het koffiedik kijken is hoe de rechtspraak er mee gaat omgaan.
Alleen is er nog geen rechtspraak ten gronde hierover.
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

xantingo schreef:Een fietser die op een fietspad rijdt moet je altijd voorrang verlenen.
Euh .... niet altijd.

Voorrangsborden en verkeerslichten kunnen heel wat anders bepalen.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4325
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Inazuma schreef:
xantingo schreef:Een fietser die op een fietspad rijdt moet je altijd voorrang verlenen.
Euh .... niet altijd.
Voorrangsborden en verkeerslichten kunnen heel wat anders bepalen.
Inderdaad, maar de basisregel blijft wel dat fietsers op een fietspad voorrang verleend moet worden.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie