verkeersbord +2 m / auto -1,65 waar parkeren?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
ilse86
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jun 2008, 21:59
Locatie: gent

verkeersbord +2 m / auto -1,65 waar parkeren?

Bericht door ilse86 »

Tijdens één van de reeks oefeningen had ik redelijk wat vragen rond een verkeersbord dat hoger moest zijn dan 2 m en een auto die kleiner moest zijn dan een 1,65 m. Nu ging het er hem over waar je mocht parkeren en/of stilstaan. Maar ik snap dit echt niet.

De ene keer stond er dan als antwoord dat het buiten een kruispunt niet bepaald is, de andere keer dat stilstaan en parkeren niet verboden zijn voo reen verkeersbord dan nog een andere keer stond er iets over 20 meter afstand.
Kan iemand me gewoon eens kort uitleggen hoe de volledige regel nu in elkaar zit ?

Dank bij voorbaat
Ilse
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: verkeersbord +2 m / auto -1,65 waar parkeren?

Bericht door Inazuma »

ilse86 schreef: Kan iemand me gewoon eens kort uitleggen hoe de volledige regel nu in elkaar zit ?

Deze geldt altijd, eender hoe hoog de lichten of je voertuig :

Artikel 24: Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :


8° op minder dan 20 meter voor de verkeerslichten op de kruispunten, behoudens plaatselijke reglementering;


Daar mag je dus alleen parkeren als verkeerstekens dat toestaan :!:


De onderstaande stilstaan- en parkeerverboden gelden afhankelijk van de hoogte van de borden en het geparkeerde voertuig :


9° op minder dan 20 meter voor de verkeerslichten buiten de kruispunten;

10° op minder dan 20 meter voor de verkeersborden

De bepalingen van 9° en 10° gelden niet voor voertuigen waarvan de hoogte, lading inbegrepen niet meer dan 1,65 m bedraagt, wanneer de onderkant van die verkeersborden of lichten zich ten minste 2 meter boven de rijbaan bevindt.



Als je de vraagnummers kan meegeven , kunnen we naar de specifieke vragen gaan kijken en uitleggen ...
Gast

Bericht door Gast »

Ik denk dat ik het nu wel door heb om toch zeker te zijn heb ik de vragen nog eens opnieuw gemaakt zodat je de nummers van de vragen hebt. (Het zijn er een pak die over dit onderwerp gaan ;-) )

nr6/10/12/16/19/22/24/26/29/36/50/53/66/76

dank bij voorbaat
ilse86
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jun 2008, 21:59
Locatie: gent

Bericht door ilse86 »

Was ik nu effe aan het denken dat het wrs makkelijker is om de nummers te weten die ik ondanks de regel nog fout invulde ;-)

nr 29 /50/53/66/76
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

nr 29
Het verkeerslicht staat buiten een kruispunt en is hoger dan 2 meter.
De blauwe auto is lager dan 1,65 meter.
A/ De auto mag zeker op 15 meter afstand van de lichten parkeren en stilstaan.
B/ De auto mag pas op 20 meter afstand van de lichten parkeren en stilstaan.
C/ De auto mag tot vlakbij de lichten stilstaan, maar parkeren op minimum 20 meter afstand.

Als je de regel goed begrepen hebt dan weet je dat stilstaan en parkeren wel op minder dan 20 meter van het licht/bord mag als je voertuig kleiner is dan 1.65 en het licht/bord hoger staat dan 2 meter (onderkant licht of bord)

B) zegt dat het pas op 20 meter mag = dus fout omdat het op minder mag in dit geval
C) zegt dat het parkeren pas op 20 meter mag = dus ook fout want beide mogen op minder dan 20 meter
nr 50
Het verkeerslicht staat op een kruispunt en is hoger dan 2 meter.
De blauwe auto is lager dan 1,65 meter.

Hoeveel meter (... vul in) moet de afstand bedragen tussen het verkeerslicht en de auto, als de bestuurder op de berm wenst stil te staan?
Op het kruispunt maakt het niet uit hoe hoog het licht staat of hoe hoog je voertuig is het is altijd verboden op minder dan 20 meter tenzij er een andere reglementering van toepassing is.

Deze uitleg staat ook bij het foute antwoord dus daar had jezelf ook wel achter kunnen komen :roll:
nr 53
Het verkeersbord staat hoger dan 2 meter.
Jouw auto is lager dan 1,65 meter.
Mag je de auto op de plaats van het vraagteken parkeren?

(JA of NEEN)
JA want beide voorwaarden voldaan
(ook hier staat de uitleg indien je dit fout had vermeld bij het foute antwoord)
nr 66
Het verkeersbord staat hoger dan 2 meter.
De auto waarmee jij rijdt is lager dan 1,65 meter.
Mag je tot net voor het bord parkeren?

(JA of NEEN)
Net hetzelfde als bij vraag 53 :wink:
nr76
Dit bord staat op een hoogte van 1,7O meter.
De auto waarmee jij rijdt is lager dan 1,65 meter.

Mag je de auto tot net voor het bord parkeren?
(JA of NEEN)
Neen want 1 van beide voorwaarden zijn niet voldaan (de voorwaarde die niet voldaan is is dat het bord op minder dan 2 meter hoogte staat)

Nog even samenvatten
Bij verkeerslichten op een kruispunt mag je nooit stilstaan of parkeren op minder dan 20 meter (tenzij een andere regel er anders over beslist)

Bij verkeerslichten buiten het kruispunt en bij verkeersborden moet je rekening houden dat het licht/bord zich op de juiste hoogte (2 meter onderkant bord/licht) bevindt en je voertuig kleiner in dan 1.65

Waarom :?:
Als ik een verkeerbord naast de rijbaan zet en daarvoor een auto toelaat om te parkeren dan ziet niemand dit verkeersbord meer.

Als ik het bord hoger ga hangen maar zet er ook een hoger voertuig voor (vrachtwagen bv) ziet ook niemand het bord meer.

Als ik het bord hoog genoeg hang (meer dan 2 meter dus) en zet er geen hoog voertuig voor dan blijft dit bord ook zichtbaar.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie