rijbwijs

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
planatje

rijbwijs

Bericht door planatje »

Wat is het verschil tussen het rijbwijs B en BE
csser
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 mar 2007, 13:17

Bericht door csser »

be is met aanhangwagen
er is geen verschil in rijbewijs denk ik
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4332
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

De bijzonderste regel: het trekkend voertuig mag nooit een mtm van meer dan 3500 kg hebben.

Dan de verschillen:
Voor rijbewijs B: een aanhangwagen met een mtm van maximum 750 kg, of een aanhangwagen waarvan het mtm niet hoger is dan het leeggewicht van het trekkend voertuig, en waarvan het mtm van het trekkend voertuig + aanhangwagen niet hoger is dan 3500 kg.
Bijvoorbeeld: een personenwagen met een leeg gewicht van 1200 kg en een mtm van 1600 kg, met daaraan gekoppeld een caravan met een mtm van 1150 kg (mtm sleep = 2750 kg).
Voor rijbewijs BE: een trekkend voertuig met een mtm van maximum 3500 kg met eender welke aanhangwagen, en/of een mtm van het trekkend voertuig + aanhangwagen van meer dan 3500 kg.
Bijvoorbeeld: een jeep met een mtm van 2500 kg met daaraan gekoppeld een caravan met een mtm van 1150 kg (mtm sleep = 3650 kg), of een lichte vrachtauto met een mtm van 3500 kg met een aanhangwagen met een mtm van 3000 kg (mtm sleep = 7500 kg).

Afbeelding


Koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs. (B.S. 30.04.1998)
TITEL II: Indeling van de motorvoertuigen in categorieën voor de toepassing van de bepalingen betreffende het recht tot sturen
Artikel 2
3° Categorie B:
auto’s met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3.500 kg en met ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend; aan de auto’s van deze categorie kan een aanhangwagen worden gekoppeld met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 750 kg;samenstellen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen, waarbij de maximale toegelaten massa van het samenstel niet meer dan 3.500 kg bedraagt en de maximale toegelaten massa van de aanhangwagen niet groter is dan de ledige massa van het trekkende voertuig.
De drie- en vierwielers met motor behoren eveneens tot deze categorie;
4° Categorie B+E:
samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen, waarvan het samenstel niet onder de categorie B valt;


Deze handige tabel vond ik op de website van de vab:

Afbeelding
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie