Rijbewijs CE halen bij vdab

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
timothyvh
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 mei 2007, 11:22

Rijbewijs CE halen bij vdab

Bericht door timothyvh »

Hallo,

Ik heb mezelf ingeschreven om deze opleiding te gaan volgen bij de vdab.
Zou iemand mij hier wat meer informatie kunnen over verschaffen?

Is dit een goede opleiding voor iemand die nog niets van ervaring heeft?
Ik ben 19 jaar en ben 1 jaar in bezit van mijn rijbewijs B.
Het is altijd al mijn droom geweest van dit te gaan doen. Maar via een rijschool moet ik wachten tot ik 21 jaar ben... Daarom had ik graag wat feedback gehad over deze opleiding.

Als je hier je rijbewijs hebt behaald, ben je dan goed voorbereid om aan het beroep van vrachtwagenchauffeur te beginnen?
Want ik kan mij goed voorstellen als je als "roocky" buitenkomt in een gewone rijschool je nog behoorlijk wat stress te verwerken krijgt...

Ook heb ik begrepen dat er dienen "psychotechnische" proeven afgelegd te worden. Wat voor proeven zijn dit? Is dit moeilijk of geraakt je hier wel gemakkelijk doorheen?

Excuses voor de vele vragen, maar ik wil goed voorbereid zijn :)

mvg
TVH
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Theorie voor C vind je hier op de site.

De opleiding van VDAB is zeer goed.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Rijbewijs CE halen bij vdab

Bericht door Stefan Peeters »

timothyvh schreef:Hallo,

Ik heb mezelf ingeschreven om deze opleiding te gaan volgen bij de vdab.
Zou iemand mij hier wat meer informatie kunnen over verschaffen?

Is dit een goede opleiding voor iemand die nog niets van ervaring heeft?
Ik ben 19 jaar en ben 1 jaar in bezit van mijn rijbewijs B.
Het is altijd al mijn droom geweest van dit te gaan doen. Maar via een rijschool moet ik wachten tot ik 21 jaar ben... Daarom had ik graag wat feedback gehad over deze opleiding.
Iedereen die werkzoekende en in het bezit is van een rijbewijs B kan zich inschrijven voor een beroepsopleiding zwaar vervoer bij de VDAB.
Wie geen 21 is en deze opleiding succesvol beëindigt heeft als voordeel dat hij een volwaardig rijbewijs C of CE behaalt.

Artikel 19 §3. De kandidaat van minder dan 21 jaar oud die het praktische examen heeft afgelegd met een voertuig van de categorie C of C+E of met een voertuig van de categorie D of D+E ontvangt, naargelang het geval, een rijbewijs enkel geldig verklaard voor het besturen van voertuigen van de subcategorie C1 of C1+E, behalve als hij houder is van een getuigschrift van vakbekwaamheid zoals bedoeld in artikel 18 of een rijbewijs enkel geldig verklaard voor de subcategorie D1 of D1+E.

Artikel 18
De minimum leeftijd voor het verkrijgen van een rijbewijs is vastgesteld op :
2° 18 jaar voor de categorieën A, B, B+E en voor de subcategorieën C1 en C1+E;
3° 21 jaar voor de categorieën C, C+E, D en D+E en voor de subcategorieën D1 en D1+E.

Evenwel, kan elke kandidaat van ten minste 18 jaar een rijbewijs geldig voor de categorieën C en C+E en voor de subcategorieën D1 en D1+E verkrijgen op voorwaarde dat hij houder is van een getuigschrift van vakbekwaamheid zoals bedoeld in artikel 59.2 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, afgegeven, naargelang het geval, voor het goederenvervoer of het personenvervoer.


Artikel 59.2. Zijn erkend als getuigschrift van vakbekwaamheid voor de toepassing van artikel 5 van de Verordening (EEG) nr. 3820/85 van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 20 december 1985 tot harmonisatie van bepaalde voorschriften van sociale aard voor het wegvervoer:

c) de getuigschriften van beroepsopleiding uitgereikt door de "Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding"
bron: de wegcode
timothyvh schreef:Als je hier je rijbewijs hebt behaald, ben je dan goed voorbereid om aan het beroep van vrachtwagenchauffeur te beginnen?
Want ik kan mij goed voorstellen als je als "roocky" buitenkomt in een gewone rijschool je nog behoorlijk wat stress te verwerken krijgt...
De opleiding is specifiek gericht op het werken in de transportsector.
Er wordt de cursisten ook geleerd hoe ze een vrachtwagen moeten laden, lading moeten verdelen en beveiligen, ze krijgen een volledige opleiding ADR, enz.
De opleiding is dus vooral gericht op de praktijk.
Mensen die hun opleiding tot een goed einde hebben gebracht zijn doorgaans graag gezien bij transportbedrijven omdat ze een hoop bagage meegekregen hebben die men op een rijschool niet krijgt. Wat logisch is, de VDAB heeft daar dan ook meer tijd voor: een opleiding duurt zowat 4 maanden:
- 4 weken theorie (inbegrepen: ADR, wegcode, ladingbeveiliging, lastverdeling,…)
- 4 weken module C
- 7 weken module CE (inbegrepen: 20 uur in een vrachtwagensimulator, om te leren anticiperen op omstandigheden die in de realiteit kunnen, maar liever niet voorkomen…)
- 2 weken stage bij een transportbedrijf.
timothyvh schreef:Ook heb ik begrepen dat er dienen "psychotechnische" proeven afgelegd te worden. Wat voor proeven zijn dit? Is dit moeilijk of geraakt je hier wel gemakkelijk doorheen?
De psychotechnische proeven worden vooral gebruikt om te zien of een kandidaat voldoet aan de eisen die aan een beroepschauffeur gesteld worden (stressbestendig, punctueel,…).
Voor mensen die geschikt zijn om de opleiding te volgen zijn de proeven geen probleem.
Wie niet slaagt in de psychotechnische proeven is niet geschikt om de opleiding aan te vatten en spaart op die manier zichzelf een desillusie en veel tijd, en de belastingbetaler een hoop geld.

Tenslotte is het de belastingbetaler die een groot deel van de VDAB opleiding betaalt, samen met het Sociaal Fonds Transport en Logistiek.

Voor meer informatie kan je altijd terecht op de websites van de VDAB en het Sociaal Fonds SFTL.

Voor wie werkzoekend en gemotiveerd is, heeft de opleiding bij VDAB zeker een grote meerwaarde.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

De opleiding van de VDAB kan ik je aanraden.
Daar leer je ook niet alles maar je bent toch een flink stuk gevorderd wanneer je die afwerkt.
Tevens krijg je daar ook de kans om je ADR-attest te behalen om met gevaarlijke goederen te rijden.
Wanneer je als werkloze ingeschreven bent is het trouwens volledig gratis dacht ik.
Wanneer je enkel en alleen je rijbewijs CE hebt sta je in de transportsector zogoed als nergens (al is het nu wel reeds een stuk gebeterd) en dat heb ik 20 jaar geleden persoonlijk ondervonden. :wink:
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Oeps, xantingo was me voor en z'n uitleg klopt volledig. :oops: :wink:
Ivo

Vraag

Bericht door Ivo »

mijn vriend doet een bepaalde richting op school, als hij die afstudeerd, krijgt hij de rijbewijzen; B, C, CE . mijn vraag is dan hierop is er bij de VDAB een mogelijkheid om dit ook te doen zodat je op de 18 ook met een CE kan rijden (of 19) want op die richting die men vriend doet mag je meteen beginnen met de CE...

Dank u

Ivo
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Rijbewijs CE halen bij vdab

Bericht door Stefan Peeters »

Ivo schreef:mijn vriend doet een bepaalde richting op school, als hij die afstudeerd, krijgt hij de rijbewijzen; B, C, CE . mijn vraag is dan hierop is er bij de VDAB een mogelijkheid om dit ook te doen zodat je op de 18 ook met een CE kan rijden (of 19) want op die richting die men vriend doet mag je meteen beginnen met de CE...
Even herhalen:
xantingo schreef:Iedereen die werkzoekende en in het bezit is van een rijbewijs B kan zich inschrijven voor een beroepsopleiding zwaar vervoer bij de VDAB.
De rest van de uitleg vind je ongeveer 20 cm boven je eigen vraag... maar het verschil tussen de VDAB en de scholen is inderdaad (onder meer) dat je bij de VDAB een rijbewijs B moet hebben alvorens je kan beginnen. Bij de scholen is dit vanzelfsprekend niet het geval, omdat die leerlingen op 16 al kunnen beginnen aan die studierichting. Ze kunnen dus onmogelijk een rijbewijs B bezitten.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie