eerste rijles

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Fonzy
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 okt 2007, 15:45

eerste rijles

Bericht door Fonzy »

Ik heb vandaag mijn eerste 2 rijlessen gehad. Ik heb nog nooit achter het stuur gezeten dus ging het heel moeizaam. Mijn instructeur legde het wel goed uit, maar het is gewoonweg veel te veel om binnen 2u beet te hebben.
We hebben maar even op een afgelegen plaats geoefend en daarna zijn we de weg op gegaan ( veel te vroeg naar mijn mening )
Op de baan ging het ook fout, ik kan me voorstellen dat ik er veel mensen mee irriteerde.

Er zijn 3 zaken waar ik heel erg veel moeite mee heb:
1) Bij het gas geven ervoor zorgen dat de pijl net boven 1 staat ( als ik lichtjes gas wil geven duw ik ofwel te zacht ofwel veel te hard )
2) Evenwicht zoeken tss de ambriage en de gaspedaal.
3) Van versnelling wisselen terwijl ik aan het rijden ben

Ik ben van goeie wil, maar mijn instructeur was merkbaar geirriteerd. Hij verhefte zijn stem regelmatig als het mis ging. Ik heb simpelweg meer oefening nodig want die technieken moeten er in gedramd worden.

Ik viel vaak stil, de auto hotste en klotste regelmatig, ik reed niet goed rechts... Allemaal omdat ik op 15 dingen moet letten terwijl ik aan het rijden ben.

Ik vroeg of ik al die zaken mocht opschrijven om ze in te oefenen en of ik zelf op een pleintje mocht oefenen, maar daar had ik te weinig techniek voor zei hij. Met andere woorden " Kom overmorgen nog maar eens terug, dan gaan we nog eens hetzelfde doen" Ik voel me daar helemaal niet goed bij, + het kost ook nog eens stukken van mensen. Ik weet ook zeker dat het overmorgen niet beter zal zijn.

Wat kan ik best doen ? Zelf met pa of ma oefenen tot ik het beet heb, en dan aan mijn 2de oefensessie beginnen ?
Of meteen teruggaan ( want het staat overmorgen alweer gepland ) en weer voor de leeuwen gegooid worden ?
Flightster
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 jun 2007, 13:40

Bericht door Flightster »

Wat je moet doen is jezelf niet teveel opjagen, het is de normaalste zaak van de wereld om het de eerste paar keer barslecht te doen en op te zijn van de zenuwen, maar naarmate de tijd vordert zal dat allemaal wel beteren.

Gewoon luisteren naar je instructeur, op je gemak doen wat je moet doen en wat als het eens niet lukt? So? Je instructeur zal er niet bang van zijn om de pedalen over te nemen en desnoods te remmen hoor.

Er zijn 3 zaken waar ik heel erg veel moeite mee heb:
1) Bij het gas geven ervoor zorgen dat de pijl net boven 1 staat ( als ik lichtjes gas wil geven duw ik ofwel te zacht ofwel veel te hard )
2) Evenwicht zoeken tss de ambriage en de gaspedaal.
3) Van versnelling wisselen terwijl ik aan het rijden ben
Dit zijn 3 punten die je onmogelijk na een paar uur beet kan hebben, ik kon dit pas foutloos NA mijn 20u rijles dus maak je hier maar geen zorgen over. Oefening baart kunst.


Face your fear, m8
Fonzy
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 okt 2007, 15:45

Bericht door Fonzy »

Flightster schreef:Wat je moet doen is jezelf niet teveel opjagen, het is de normaalste zaak van de wereld om het de eerste paar keer barslecht te doen en op te zijn van de zenuwen, maar naarmate de tijd vordert zal dat allemaal wel beteren.

Gewoon luisteren naar je instructeur, op je gemak doen wat je moet doen en wat als het eens niet lukt? So? Je instructeur zal er niet bang van zijn om de pedalen over te nemen en desnoods te remmen hoor.


Kortom, face your fear.
Dat vind ik ook. Maar op het einde zei hij dat we niet ver genoeg waren geraakt voor de eerste les. Ik heb dat nog niet beet, en overmorgen is de tweede les al, dan gaat hij weer een stap verder. Ik kan ook best tegen wat kritiek, maar opmerkingen zoals " Je kan veel beter tennissen dan autorijden " en "Ik heb dat toch al 4 keer gezegd, waarom doe je het dan niet? " gevolgd door een diepe zucht, vind ik niet motiverend ( dan betaal je 100 euro om 2u met zo iemand in een auto te zitten )
Hij is de mannelijke versie van Hyacinth uit de serie "Keeping up appearances". Ik vind hem een ongeduldige ambetanterik.
Daarom wil ik het kennen tegen volgende les, anders herhaalt het scenario zich.
Karl
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2007, 23:17

Bericht door Karl »

Bel maar naar de rijschool en vraag een andere instructeur. Ziet er gene kalme uit, en kan u het rijplezier ontnemen in een latere fase.

Ik heb bij mijn rijlessen heel rustige instructeurs gehad die alles rustig uitlegden en hun tijd namen. Ben tijdens mijn lessen ook af en toe eens stilgevallen. In gevaarlijke situatie namen zij dan over, anders lachten ze eens en gingen we verder.

Ook ben ik tijdens mijn eerste lessen nog niet op de baan geweest.
Gewoon in industriepark waar weinig verkeer was de hele basis geleerd en opgetrokken tot hoogstens 50 (en derde vitesse). + oefenen op een helling.
vertrekken vanuit 2de enzovoort. Instructeur is naar daar gereden en terug.

Ik ben na mijn eerste les naar huis gegaan en heb gezegd dat ik al kon optrekken en schakelen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Karl schreef:Bel maar naar de rijschool en vraag een andere instructeur.
Dat vind ik er ook van! Een instructeur die die naam waard is, verheft zijn stem niet, zucht niet, zegt niet hoeveel keren hij al iets uitgelegd heeft, doch brengt begrip en geduld op.

Als hij tegen mij zou gezegd hebben "Je kan veel beter tennissen dan autorijden", dan zou ik geantwoord hebben: "'t Is daarom dat ik niet naar een tennisschool, maar naar een rijschool gekomen ben. En jij, wat kun jij beter dan rijles geven?"

Niet verder sukkelen en tijd en geld verliezen met die kungelaar: sta erop dat je onmiddellijk een andere instructeur krijgt.
Lars

Re: eerste rijles

Bericht door Lars »

Fonzy schreef:Ik heb vandaag mijn eerste 2 rijlessen gehad. Ik heb nog nooit achter het stuur gezeten dus ging het heel moeizaam. Mijn instructeur legde het wel goed uit, maar het is gewoonweg veel te veel om binnen 2u beet te hebben.
We hebben maar even op een afgelegen plaats geoefend en daarna zijn we de weg op gegaan ( veel te vroeg naar mijn mening )
Op de baan ging het ook fout, ik kan me voorstellen dat ik er veel mensen mee irriteerde.

Er zijn 3 zaken waar ik heel erg veel moeite mee heb:
1) Bij het gas geven ervoor zorgen dat de pijl net boven 1 staat ( als ik lichtjes gas wil geven duw ik ofwel te zacht ofwel veel te hard )
2) Evenwicht zoeken tss de ambriage en de gaspedaal.
3) Van versnelling wisselen terwijl ik aan het rijden ben

Ik ben van goeie wil, maar mijn instructeur was merkbaar geirriteerd. Hij verhefte zijn stem regelmatig als het mis ging. Ik heb simpelweg meer oefening nodig want die technieken moeten er in gedramd worden.

Ik viel vaak stil, de auto hotste en klotste regelmatig, ik reed niet goed rechts... Allemaal omdat ik op 15 dingen moet letten terwijl ik aan het rijden ben.

Ik vroeg of ik al die zaken mocht opschrijven om ze in te oefenen en of ik zelf op een pleintje mocht oefenen, maar daar had ik te weinig techniek voor zei hij. Met andere woorden " Kom overmorgen nog maar eens terug, dan gaan we nog eens hetzelfde doen" Ik voel me daar helemaal niet goed bij, + het kost ook nog eens stukken van mensen. Ik weet ook zeker dat het overmorgen niet beter zal zijn.
Ik herken zeker en vast het gevoel. De eerste 3 lessen was ik ook de ganse les door een brok stress, en de instructeur maakte het er niet echt beter op. Ergens is dat normaal denk ik. Als je iets wil leren dan moet je uit je comfortzone komen.

Een paar dingen die mij er toch wat door helpt:

Aanvaard van jezelf dat je fouten maakt. Ik had toch iets van 'het lukt hier niet van de allereerste keer, *i suck*'. Op zo'n moment kan je soms een beetje overgevoelig reageren op opmerkingen. Je wordt dan helemaal pissig, zenuwachtig, verdrietig,... Dat is het nadeel als je ietwat perfectionistisch bent en er iets niet lukt.

Een verandering van perspectief op je instructeur en op het doel van de rijlessen kan ook wel helpen. Die instructeur kan je bijvoorbeeld eerder beginnen zien als een sport-coach. Die pusht ook zijn sporters keihard. Dat is niet omdat hij een hekel heeft aan die sporters. Hij is veeleisend en legt hoge standaarden omdat hij weet dat dit soms de enigste manier is om snel top prestaties te bekomen.
Het doel van de rijlessen moest ik ook wel bijstellen. Ik dacht eerst van 'bon, de eerste 2 uur leer ik hoe ik perfect die auto onder controle hou, de resterende 18 uur zijn voor verkeersinzicht'. Neen, die 20 uur zijn voor die auto te beheersen en wat basic verkeersinzicht. Deftig inzicht/ervaring in het verkeer is eerder voor je stageperiode. (en zelfs erna. M'n collega zei eens "het gevaarlijkste wanneer je een rijbewijs krijgt, is denken dat je kan rijden".) Je moet wat geduld hebben met jezelf.

Trek jezelf ook wat op aan wat je wel al kan. De eerste les kon ik zelfs amper sturen. Ik zag een obstakel, fixeerde mij daarop om het te ontwijken, maar onbewust rijd je er dan juist recht op. Na wat oefenen, lukt dat dan wel, hetgeen een kleine overwinning is. Die koppeling was voor mij ook een half mysterie de eerste lessen. Met redelijk wat koppeling-oefeningen, lukt dat nu ook al wat beter. Je kan bijvoorbeeld door enkel op je koppeling te werken stapvoets rondjes rijden of stilstaan op een helling. Het schijnt niet al te gezond te zijn voor de auto (? - geen idee eigenlijk), maar het is wel goed om diene auto wat beter te leren 'aanvoelen'.

Ik heb veel fouten gemaakt, en ik maak nog veel fouten (lessen zijn nog bezig). Ik schakel wat zenuwachtig, ik pannikeer soms wat in drukke situaties waardoor ik stil val. Ik heb echter ook wat kleine overwinningen geboekt. Starten op een helling is geen probleem, opschakelen lukt redelijk goed, een eerste rit op de snelweg is goed verlopen en een noodstop uitvoeren was van de eerste keer goed ;-) Al bij al niet slecht na 5 lessen, nog 5 lessen te gaan. Daar trek ik mij toch al wat aan op.

Ik zou gewoon eerst zien of je wat bijleert bij je instructeur. Een wat 'harde', veeleisende instructeur is niet noodzakelijk slecht als je daardoor snel bijleert. Ik ga nog altijd niet met volle goesting naar de lessen, maar in vergelijking met de eerste les moet ik toegeven dat ik er toch wel goed op vooruitgegaan ben. Als je merkt dat je niets bijleert na de eerste lessen of als je instructeur echt zero respect voor je toont, kan je inderdaad beter een andere instructeur vragen met een andere stijl. Na een eerste les is dat echter soms wat moeilijk in te schatten.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Lars schreef:Die instructeur kan je bijvoorbeeld eerder beginnen zien als een sport-coach.
Zo een instructeur hoort niet thuis in een erkende rijschool, waar de instructeur zich dient af te stemmen op de leerling, en niet omgekeerd. De klant is koning (zolang hij betaalt).
Een wat 'harde', veeleisende instructeur is niet noodzakelijk slecht als je daardoor snel bijleert.
Bij Fonzy heeft dat duidelijk het omgekeerde effect: als die vent op zijn zenuwen blijft werken, gaat er niets van terechtkomen.

Een bestuurder, en dan al zeker een leerling-bestuurder, onder stress zetten, is uiteraard uit den boze, zowel voor het leerproces als voor de veiligheid.
Karl
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2007, 23:17

Bericht door Karl »

Jozef schreef:
Een bestuurder, en dan al zeker een leerling-bestuurder, onder stress zetten, is uiteraard uit den boze, zowel voor het leerproces als voor de veiligheid.
Is inderdaad zo.
Ik heb jaren terug met mijn vader leren rijden, die op dat moment in stress situatie zat op het werk en dit met zich meenam in de auto. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik toen rijbewijs laten vervallen heb, nooit geen zin meer om te gaan rijden.
Een half jaar geleden ben ik opnieuw begonnen maar dan met rijschool (wou nadien op mezelf verder leren). Heb er nu spijt van dat ik het niet eerder gedaan heb. In tegenstelling met vroeger geniet ik nu van autorijden.

Ik heb de 20 uren met plezier gedaan, de instructeurs waren tof (veel gelachen ook onderweg). En de lessen waren ook goed. heb na 20 uren les en 3,5 maand stage examen afgelegd en van de eerste keer geslaagd.

Fonzy, in welke stad en met welke rijschool leer je rijden?
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Lieve »

De eerste les is sukkelen vanzelfsprekend. Laat je niet opjutten!

Als je graag buiten de lessen wat oefent, kan je dat doen op een groot parkeerterrein. Ergens aan een recreatiedomein ofzo, waar veel gangen zijn met parkeerplaatsen. Als je dan buiten "de uren" gaat, is daar bijna geen kat. Kan je starten en stoppen en optrekken zoveel je wil. Wél met je moeder of vader naast u natuurlijk.
Ik heb mijn zoons zo leren rijden: de eerste 3 lessen uitsluitend op die parking. Voeling krijgen met de wagen, de koppeling, gas en rem. Ik wilde vooral "veilig" de weg op.

Succes!
groetjes, Lieve
Fonzy
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 okt 2007, 15:45

Bericht door Fonzy »

Karl schreef:
Jozef schreef:
Fonzy, in welke stad en met welke rijschool leer je rijden?
Dat wil ik je gerust zeggen Karl, maar ik kan dit forum niet gebruiken om anti - reclame te maken.

Ik heb wel wat vragen bij zijn opmerkingen, ik ben benieuwd hoe jullie dat zien. Hij had me bij het oefenen de stappen van het rijden uitgelegd:

- Contact maken
- koppeling volledig induwen
- schakelen naar eerste
- lichtjes gas geven ( net boven 1)
- wachten tot je vooruit gaat en tot 5 tellen
- koppeling gedeeltelijk loslaten
- versnelling hoger of lager
- beetje gas bijgeven

Zo herinner ik het mij, zeg het als ik fout ben.

Daarna leerde hij me hoe ik moest aflsaan, ook daar kwamen redelijk wat stappen aan te pas:

- eerst in middenspiegel kijken, dan in zijspiegel
- snelheid geleidelijk aan minderen
- vergewissen van achterliggers
- naar midden vd baan uitwijken ( als ik naar links ga ) en richtingaanwijzer opzetten
- links en rechts kijken
- dan afslaan

Ik moest heel veel moeite doen om dit allemaal te onthouden.

Ik had er al moeite mee op het plein, en tot mijn verbazing stuurde hij me de weg op. Het was een weg waar ik officieel 70 mocht ( was aangegeven ), maar dat ik nog veel te snel voor een beginner als ik.

Het rijden ging al moeizaam, want ik moest opletten om fatsoenlijk rechts te blijven rijden. Ik had geen idee of ik goed zat met mijn voeten en ik kon niet op de borden letten omdat ik met te veel zaken bezig was.
Toen vroeg hij me om te schakelen van 2de naar 3de. Dat was helemaal onmogelijk.
Die man begrijpt niet dat ik nog niet op de rand vd rijbaan, de tegenliggers, de borden, mijn voeten en mijn handen tegelijk kan denken.

Ik zei dat ook tegen hem en toen kreeg ik een antwoord van " Ik heb het je toch allemaal uitgelegd " Ik moest moeite doen om niet kwaad te worden, maar ik heb me beheerst.

Ik vroeg of ik al die stappen mocht opschrijven maar dat wilde hij niet. Ik zou volgens hem zeker 20u moeten komen omdat ik geen snelle leerling was. Hij raadde me aan om niet zelf op een plein te gaan oefenen want daar was ik nog niet klaar voor. Dat komt bij mij over als " Kom maar terug en betaal ons maar goed "

Mijn pa heeft achter mijn rug een hele hoop lessen achtereen gepland, dus kan ik niet meer oefenen. Morgen is de 2de sessie al en ik zie het niet zitten
Karl
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2007, 23:17

Bericht door Karl »

mogelijke methodes om eens te proberen, is voor op een helling maar kunt ge ook gebruiken op vlakke grond

- Druk de rem in en laat de koppeling lichtjes opkomen. op een bepaald moment zie je de snuit van de auto iets omhoog komen (hangt wel van model af), op dat moment moet je gas geven. De moment dat de snuit omhoog komt is het koppelpunt, let er op hoe uw voet staat;

- Of, zet de handrem op, geef lichtjes gas en laat koppeling omhoog komen. op bepaald moment zult ge voelen dat de auto wil vertrekken. Zet dan de handrem af en ge zijt weg; Is goeie methode om gevoel te ontwikkelen. Later gewoon gebruiken zonder handrem.

- Iets waar ge ook vooral moet op letten is dat uw hielen op de vloer staan. Bij mij was dit in het begin de grootste fout, maar werd direct gecorrigeerd in de les.
Ik steunde met mijn voeten op de pedalen, op moment dat ik de koppeling los liet kon ik ineens niet meer steunen waardoor ik contact zocht met de grond en ik voorbij het koppelinspunt kwam. gevolg is uiteraard dat auto stilvalt.

- Geef ook misschien iets meer gas. Mag gerust tussen 1500 en 2000 toeren zitten. motor maakt misschien iets meer lawaai maar minder kans op stilvallen.

en ga misschien vandaag nog eens met uw vader op een plein oefenen. De manier waarop uwen instructeur dat uitgelegd heeft ruikt naar geldklopperij om u zoveel mogelijk lessen te laten volgen.
Ge zijt genen trage leerling.
Zoals ik al zei hebben mijn instructeurs mij niet eens op de baan gelaten de eerste les. Hoewel ik dit wel kon denk ik, had al enige ervaring op de baan door met mijn vader te leren rijden jaren ervoor.
heb wel maar een uur en een kwart zelf aan het stuur gezeten tijdens eerste les, maar kon

Ik heb in Leuven les gevolgd, maar weet niet vanwaar gij zijt; ginder kan ik u dus wel een goeie rijschool aanbevelen.

Ik raadt echt wel aan andere instructeur te nemen, deze doet me teveel denken aan mijn eigen vader of die van in dees filmke
http://www.youtube.com/watch?v=01H19T-AWz4

Als ge er niet mee overweg kunt kan hij u het rijplezier ontnemen
Anneke

Bericht door Anneke »

Dit doet me denken aan mijn lesgever. Ben bij deze na 10 uur dan ook van rijschool veranderd. Ik denk dat veranderen van lesgever eerder een optie is ... of veranderen van rijschool. Als je attestje van je vroegere rijschool binnenbrengt zijn de uren niet verlopen.

Groetjes
Freddie
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Bericht door Freddie »

@ Karl:
lol, bij mij zeiden ze net met gans de voet op het pedaal en niet met de hiel op de grond omdat je zo meer feeling met het pedaal hebt.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Karl schreef:Druk de rem in en laat de koppeling lichtjes opkomen. op een bepaald moment zie je de snuit van de auto iets omhoog komen
Dan heb je het koppelingspedaal al wel wat te ver laten opkomen, hoor Karl. Probeer al wat eerder het aangrijpingspunt aan te voelen, je hoort dat de motor iets vertraagt, en als je een toerenteller hebt, zakt de naald een klein beetje.
Geef ook misschien iets meer gas. Mag gerust tussen 1500 en 2000 toeren zitten.
Op die manier het probleem oplossen is uit den boze. Dat zijn echt wel veel te hoge toerentallen. Als je het niet doet voor het verbruik, denk dan ook eens aan de overlast voor het milieu met zoveel kabaal en luchtvervuiling. Behalve op een steile helling, moet je met hooguit 1200 toeren per minuut probleemloos kunnen vertrekken.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

@ Fonzy:

Wat de afstand tot de rechter rand van de rijbaan betreft: probeer niet vlak vóór de auto te kijken. Hoe verder je voor je uitkijkt, hoe gemakkelijker dat gaat.
Plaats reactie