Nieuw voorlopig rijbewijs A

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Plaats reactie
Kawasaki

Nieuw voorlopig rijbewijs A

Bericht door Kawasaki »

Ik heb enkele jaren geleden, na het slagen voor het theoretisch examen en het volgen van 6 uur praktijkles bij de rijschool, een voorlopig rijbewijs A behaald, dat 12 maanden geldig was.

Ik ben er evenwel in die tijdspanne niet toe gekomen om mij voldoende voor te bereiden op het praktisch examen, en werd door de wijkagent verzocht om mijn vervallen voorlopig rijbewijs bij hem in te leveren.

Nu zou ik opnieuw willen beginnen.

Kan ik nu opnieuw het theoretisch examen gaan afleggen, bij welslagen 6 uur praktijkles gaan volgen bij de rijschool, en een nieuw voorlopig rijbewijs A behalen?

Zo ja, hoe lang is dat dan geldig onder de huidige wetgeving? En wanneer mag ik dan ten vroegste mijn praktisch examen gaan afleggen?
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Heb je langer dan drie jaar gelenden theorie-examen afgelegd, dan zit er niets anders op dan met alles opnieuw te beginnen.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

En is de geldigheid van het oude voorlopige rijbewijs minder dan 3 jaar geleden ten einde gekomen, dan kan je geen nieuw krijgen en moet je volledig langs de rijschool voor je opleiding en examen.

http://wegcode.be/wet.php?wet=9&node=afd2#art6

Artikel 6

De scholing op basis van een voorlopig rijbewijs is aan de volgende voorwaarden onderworpen :
1° De kandidaat :

f) mag geen houder geweest zijn van een voorlopig rijbewijs geldig voor dezelfde categorie of subcategorie van voertuigen.

Dit verbod is evenwel niet van toepassing :

* op de kandidaat die houder geweest is van een voorlopig rijbewijs geldig voor dezelfde categorie of subcategorie van voertuigen waarvan de geldigheid sinds meer dan drie jaar verstreken is.
Kawasaki

Bericht door Kawasaki »

Bedankt voor de informatie.

De geldigheid van mijn vorig voorlopig rijbewijs is nog lang geen drie jaar verstreken.

Ik kan dus maar beter een weekje naar Polen of Tchechië trekken. Daar wordt de verplichting inzake de woonplaats niet nageleefd, en kan ik op een week een definitief rijbewijs bekomen, dat hier ook geldig is, ook al werd het in het buitenland op onrechtmatige wijze bekomen.
Plaats reactie